Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Eg ser at enkelte er skeptiske til å handtere avregning og fakturering for elbil brukarane i eit sameige/brl sjølve. Andre vil vere uavhengige av abbonementsordningar.
I andre tidlegare energiavregningsanlegg har vi typisk sendt automatisk målerapportar pr epost til forretningsfører, feks OBOS.
Er det eit konsept som kan vere interessant for elbilladeanlegg?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: bjornb på fredag 21. desember 2018, klokken 01:46
Relevant i denne tråden, en som har lagd en prissammenligning av betalingsløsninger for borettslag:
https://elbil.olen.net/forbruksbetaling.php
For å følge opp mitt eige forrige innlegg jfr relevante punkt frå sitat/link ovanfor så vil eg nemne at brukerbetaling for delte/flyttbare p-plassar sjølvsagt kan handterast pr brukar med rfid brikke. Bruk av sms/app er ikkje nødvendig. "Offentlig"/gjeste-betaling kan ordnast med VIPPS eller andre automatbetalingssystem men det krev litt meir investering. Det er då kanskje like enkelt å åpne lading med brikke tilhøyrande dei ein skal besøke og så gjere opp direkte i 'minnelighet' (feks VIPPS).
Setting av sats pr kwh er jo ikkje meir komplisert enn ei melding til forretningsfører, webportal er overflødig.
Timesbasert pris som varierar med døgnet kan vere ei litt større utfordring dersom ein legg til grunn at avregningssystem må ha sertifisert (MID) måling og garantert korrekt klokke.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

#122
Måten det er løst her jeg bor:
Det sendes ut faktura for parkeringsplass (uavhengig lading) to ganger pr år.
På samme faktura - legges også lading inn som egen linje.
Bruker https://www.styreweb.com/ for å lage faktura - koster 200 kr pr mnd, systemet hadde en før ladbare biler kom, så dette gir ingen ekstra kost.
Aktiverte eFaktura i 2018, slik at regningen sendes direkte til nettbanken (til de som ønsker.) Det er ca 3-4 kr gebyr pr eFaktura. Brukere slipper taste kid nummer, og kasserer slipper registrere innbetalingene, dvs verdt kosten. De som ikke har eFaktura kan motta faktura på e-post, eller helt analogt på papir i sin postkasse.

Rapport for forbruk fra ZC ladere hentes fra https://portal.zaptec.com - det har ingen kost til Zaptec å hente ut denne informasjonen.

Tror mange borettslag / sameier velger dyre løsninger pga. ingen vil gjøre denne jobben to ganger pr år.
Om forretningsfører, eller annet firma skal gjøre en slik jobb blir det gjerne en del kostnader sett i forhold til jobben som må gjøres. Spesielt for de som lader lite hjemme vil disse administrasjons kostnadene utgjøre en stor del av strømkostnaden.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

snowman

#123
Graver i dette med system for borettslag.
Erfaringer med disse er av stor nytte.

eoGenius
evbox
flowe
zaptec

Stabilitet, brukerstøtte, faktureringsmetoder osv.

Anyone?
På forhånd takk

E_S

Sitat fra: snowman på onsdag 06. mars 2019, klokken 22:42
Graver i dette med system for borettslag.
Erfaringer med disse er av stor nytte.

eoGenius
evbox
flowe
zaptec

Stabilitet, brukerstøtte, faktureringsmetoder osv.

Anyone?
På forhånd takk

Har Zaptec hos oss. Det som skiller det litt fra mange andre er at man selv sitter med alle rettigheter til anlegget når det er montert og satt i drift - og da velger man selv om sameiet/borettslaget selv skal ta seg av fakturering eller om det skal settes ut til for eksempel forretningsfører. Jeg vet at en del andre systemer er slik at man binder seg til en "operatør" som tar seg av denne biten med avregning, men ofte mot klekkelig betaling på flere hundre kroner i året per ladestasjon pluss et ikke ubetydelig fastbeløp.

Hos oss var det jeg som kravstilte anlegget og var helt klar på at sameiet skulle ha et absolutt krav om å ha 100% "selvråderett" over alle deler av anlegget, herunder nye ladestasjoner, avregning og så videre. Per i dag har vi 32 ladestasjoner montert, garasjeanlegget har 143 parkeringsplasser med mulighet for ladestasjon, og vi tar avregningen selv. Om det skulle vise seg senere med flere stasjoner at det blir for mye jobb setter vi det ut til forretningsfører. Teknisk administrasjon (nye ladestasjoner etc.) tar jeg meg av selv.

:)

Biltesteren.no

I et borettslag så står det at man må påkoste betalingsløsningen selv, siden det må gå via kredittkort. Hvor mye koster slik i siden av. Laderen i seg selv koster ca 25 000,- med montering, men oppå der kommer det betalingsløsning man må selv sørge for og i tillegg kommer lading i et ukjent beløp og eventuelt startpris.

Noe kjennskap til dette?
Elbilblogger og fulltime YouTuber

KjellG

Vær obs på forskjellen på en vanlig jordfeilautomat med karakteristikk B og en jordfeilbryter type B. Den siste er gjerne stor og inneholder ingen sikringsfunksjon.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: EVLars på torsdag 07. mars 2019, klokken 13:35
I et borettslag så står det at man må påkoste betalingsløsningen selv, siden det må gå via kredittkort. Hvor mye koster slik i siden av. Laderen i seg selv koster ca 25 000,- med montering, men oppå der kommer det betalingsløsning man må selv sørge for og i tillegg kommer lading i et ukjent beløp og eventuelt startpris.

Noe kjennskap til dette?

Hei EVLars

Zaptec har en åpen plattform, der flere tilbydere har laget betalingsløsninger for ladestasjonene. Bloggeren Ola Thoresen som har tatt for seg de forskjellige betalingsløsningene man kan få til ZapCharge ladestasjoner:
https://elbil.olen.net/forbruksbetaling.php

Nå jobber jeg i Charge365 som er en av tilbyderne her. Vi beholder 15% av beløpet vi krever inn. Så er det opp til hvert borettslag å sette prisen ut til hver bruker. Setter dere prisen for strøm på f.eks 1,50kr per kWt, beholder vi 22,5 øre per kWt, mens  1,28kr per kWt går til borettslaget. Har en beboer ladet for 150kr i løpet av en måned, tar vi 22,50kr, mens borettslaget får 127,50 inn på sin konto. Vil borettslaget "tjene penger" kan de sette høyere pris, de kan legge inn månedsavgift, og de kan ha egne priser for interne brukere, og andre priser for gjester. Vi har ingen øvrige avgifter eller etableringsgebyr på denne tjenesten. Er anlegget levert av Charge365 eller en av våre installatører, er drift og supportavtale inkludert i denne prisen. Da tar Charge365 ansvar for å følge opp alle henvendelser fra beboere. Vi tilbyr også betalingstjenesten til borettslag der vi ikke har levert anlegget. Da får borettslaget kun betalingstjenesten, men må stå for support ovenfor brukerne selv. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

#128
Sitat fra: E_S på torsdag 07. mars 2019, klokken 08:56
Har Zaptec hos oss. Det som skiller det litt fra mange andre er at man selv sitter med alle rettigheter til anlegget når det er montert og satt i drift - og da velger man selv om sameiet/borettslaget selv skal ta seg av fakturering eller om det skal settes ut til for eksempel forretningsfører. Jeg vet at en del andre systemer er slik at man binder seg til en "operatør" som tar seg av denne biten med avregning, men ofte mot klekkelig betaling på flere hundre kroner i året per ladestasjon pluss et ikke ubetydelig fastbeløp.

Hos oss var det jeg som kravstilte anlegget og var helt klar på at sameiet skulle ha et absolutt krav om å ha 100% "selvråderett" over alle deler av anlegget, herunder nye ladestasjoner, avregning og så videre. Per i dag har vi 32 ladestasjoner montert, garasjeanlegget har 143 parkeringsplasser med mulighet for ladestasjon, og vi tar avregningen selv. Om det skulle vise seg senere med flere stasjoner at det blir for mye jobb setter vi det ut til forretningsfører. Teknisk administrasjon (nye ladestasjoner etc.) tar jeg meg av selv.
Kan bekrefte dette.

Borettslaget jeg bor i har gjort det svært likt. Vi har bare 17 ladestasjoner så langt, men potensiale for opp til 110. Vi har full råderett over anlegget. Jeg har alt montert flere ladestasjoner, også flyttet noen ladestasjoner til annen plass. Så lenge bakplaten er montert kreves ikke elektriker.

Faktura lager vi også selv i borettslaget. Om dette viser seg å bli upraktisk vil det være mulig å sette det ut til et firma eller forretningsfører senere. Vi er bundet til Zaptec som produsent, men ikke hvem som skal koble opp, eller levere selve ladestasjonen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: TB på torsdag 07. mars 2019, klokken 20:56
Borettslaget jeg bor i har gjort det svært likt. Vi har bare 17 ladestasjoner så langt, men potensiale for opp til 110. Vi har full råderett over anlegget. Jeg har alt montert flere ladestasjoner, også flyttet noen ladestasjoner til annen plass. Så lenge bakplaten er montert kreves ikke elektriker.

Faktura lager vi også selv i borettslaget. Om dette viser seg å bli upraktisk vil det være mulig å sette det ut til et firma eller forretningsfører senere. Vi er bundet til Zaptec som produsent, men ikke hvem som skal koble opp, eller levere selve ladestasjonen.

Dette er helt klart løsningen å gå for etter min mening. Fleksibelt, teknisk godt samt enkelt å sette ut fakturering til f.eks Charge365 om man ønsker det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Avec

Sitat fra: E_S på torsdag 07. mars 2019, klokken 08:56

Hos oss var det jeg som kravstilte anlegget og var helt klar på at sameiet skulle ha et absolutt krav om å ha 100% "selvråderett" over alle deler av anlegget, herunder nye ladestasjoner, avregning og så videre. Per i dag har vi 32 ladestasjoner montert, garasjeanlegget har 143 parkeringsplasser med mulighet for ladestasjon, og vi tar avregningen selv. Om det skulle vise seg senere med flere stasjoner at det blir for mye jobb setter vi det ut til forretningsfører. Teknisk administrasjon (nye ladestasjoner etc.) tar jeg meg av selv.

Er det sånn at du kan skaffe ZapCharger ladestasjon fra hvem som helst, installere denne og konfiguere den mot skya?
Jeg har spurt om dette i vår kravspesifikasjon i forbindelse med en anbudsprosess. Jeg har fått at deler av installasjonen og konfigurasjonen kan gjøres av sameiet/borettslaget, men at det var noe med software/firmware eller noe som måtte gjøres av installatør. De har derfor gitt oss tilbud for at vi kan gjøre monteringen på bakplate også kunne de foreta resten remote.

Er dette tilfelle, eller er det slik at du kan gjøre absolutt alt?
2018 Tesla Model S 75D (solgt)
2019 Jaguar I-Pace First Edition

E_S

Sitat fra: Avec på fredag 08. mars 2019, klokken 11:24

Er det sånn at du kan skaffe ZapCharger ladestasjon fra hvem som helst, installere denne og konfiguere den mot skya?
Jeg har spurt om dette i vår kravspesifikasjon i forbindelse med en anbudsprosess. Jeg har fått at deler av installasjonen og konfigurasjonen kan gjøres av sameiet/borettslaget, men at det var noe med software/firmware eller noe som måtte gjøres av installatør. De har derfor gitt oss tilbud for at vi kan gjøre monteringen på bakplate også kunne de foreta resten remote.

Er dette tilfelle, eller er det slik at du kan gjøre absolutt alt?

Kan gjøre absolutt alt når man har både eier- og teknisk-rolle i portalen, ja. Vi hadde en seksjonseier som fikk montert en ladestasjon nå for ikke så lenge siden fra et annet firma enn vi brukte til installasjonen, og jeg fikk ikke hans stasjon til å snakke med skyen. En kjapp mail til Zaptec support, de så at den var fra en tidlig batch og hadde for gammel firmware, fjernoppdaterte denne via naboladestasjonen (!), så kunne jeg sette den opp og alt funker helt flott.

Mange installatører vil ikke gi eier teknisk-rollen og sier at den er kun for installatører, men eier-rollen er høyest i rangeringen og kan gi teknisk-rollen til seg selv, så problemet er egentlig et ikke-tema. :) Man må også ha teknisk-rollen for eksempel for å justere maksimal ladestrøm på anlegget totalt for å unngå effektavgift.

:)

TB

#132
  • Sitat fra: Avec på fredag 08. mars 2019, klokken 11:24
    Er det sånn at du kan skaffe ZapCharger ladestasjon fra hvem som helst, installere denne og konfiguere den mot skya?
    Jeg har spurt om dette i vår kravspesifikasjon i forbindelse med en anbudsprosess. Jeg har fått at deler av installasjonen og konfigurasjonen kan gjøres av sameiet/borettslaget, men at det var noe med software/firmware eller noe som måtte gjøres av installatør. De har derfor gitt oss tilbud for at vi kan gjøre monteringen på bakplate også kunne de foreta resten remote.

    Er dette tilfelle, eller er det slik at du kan gjøre absolutt alt?
    Bekrefter samme som E_S skriver. Har selv montert flere ladestasjoner, prosessen er meget enkel:

            
    • koble ladestasjon til bakplaten. (Om bakplaten mangler må den monteres av installatør. )
    • bruk Zaptec appen for å sette opp Zaptec, velg riktig strømsystem,
      IT eller TN og kommunikasjonsmetode PLC eller WiFi. For WiFi oppgi WPA koden.
    • Noter ned serienummer på ladeboksen.
    • Logg inn på https://portal.zaptec.com
    • Velg riktig kurs, og legg til ladestasjonen, serienummer og navn legges inn.
      Viktig å velge riktig kurs, for at lastbalanseringen skal fungere.
    • Oppdater til siste firmware.
    • Plugg inn bilen og lad.  :)
    Har også god erfaring med å bruke Zaptec support der noe ikke fungerer. Har byttet to ZC bokser med feil. Den ene var DOA, den andre fungerte 1 år før den startet å feile av og til. Selve bytte ble gjort via installatør uten noen spørsmål. Om en kontakter installatør vil de etter min erfaring ta kontakt med Zaptec, så like greit å gå til direkte.  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Carkub

Hva med Morel? Noen som har fått tilbud eller vurdert deres modell?
www.morelcharger.no
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

emurof

Sitat fra: Carkub på torsdag 28. mars 2019, klokken 11:20
Hva med Morel? Noen som har fått tilbud eller vurdert deres modell?
www.morelcharger.no

Jeg har ikke helt fått tak på prisene, men inntrykket er at det er forholdsvis dyrt. Man vil antakelig betale en god del mer per måned enn dersom man hadde eget system. Fordelen er sameie eller borettslag slipper å betale noe som helst for utbygging av anlegget, så grinete gamle gubber har ikke lenger noe argument.

På kort sikt er det nok enklere og billigere enn andre løsninger, men på lengre sikt blir det vel en del dyrere totalt sett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA