Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 09:26

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Har du nettopp kjøpt, eller skal kjøpe Zoe elbil, er det greit å sette seg litt inn i hvordan bilen lades.

Selv om det kan virke vanskelig å sette seg inn i dette, er lading veldig enkelt og lite man behøver å tenke på i hverdagen. De aller fleste lader om natten og starter dagen med fulle batterier. Det er kun når du skal kjøre lenger enn bilens rekkevidde i løpet av en dag at du må begynne å planlegge ladingen. Som en tommelfingerregel kan vi si at elbilens rekkevidde om vinteren er halvparten av det bilforhandlerne reklamerer med (NEDC kjørelengde). Om sommeren er rekkevidden rundt 3/4 av rekkeviden som er oppgitt.

Laderen inne i Zoe er en såkalt Cameleon lader, som tilpasser seg alle effekter av strøm fra 2 til 22kw*. Dette gjør det mulig å lade Zoe med wallbox/hjemmelader, semi-hurtiglader eller i vanlig stikkontakt. Problemet til ZOE er at den krever et strømnett som kalles TN-nett, der man har 400 volt og jord fra transformatoren ute i veien og inn i sikringsskapet i huset. TN-nett finner vi overalt i Europa, men ikke i Norge. Her har vi stort sett et strømnett som kalles IT-nett, som er 230 volt og jord ned i bakken. Da finner ikke laderen i Zoe jord og ladingen vil ikke starte. I nye boligområder, nye hytteområder og kjøpesentre finner vi stort sett TN. Da er lading av Zoe ikke noe problem.

1. De første elbilene (fra 1995 - 2005)kom med en enkel strømkabel man koblet mellom uttaket på veggen og bilen. Typisk var samme type ledning man bruker til motorvarmere. Har var det ingen "sikkerhet" i kablen. Dette kalles mode 1 lading og brukes ikke av moderne elbiler eller ZOE.

2. Moderne elbiler leveres med en ladekabel med vanlig jordet strømkontakt og en kladd på ledningen. Lading ved bruk av ladekabel med kladd kalles mode 2 lading.

Kladden er en kontrollenhet mellom elbil og stikkontakten for å øke sikkerhetsnivået. Denne kontrollenheten har et overspenningsvern, sjekker jordfeil og  regulerer strømstyrken som elbilen får lov til å trekke av kontakten. Alt for å unngå elektrisk støt og gi trygg lading. Alle elbiler leveres med en slik ledning med kladd. Strømtrekket på disse kablene får i utgangspunktet ikke være høyere enn 10 ampere. Det finnes enkelte ladeledninger med kladd man kan kjøpe der man kan trekke mer strøm. Dette er i utgangspunket ikke anbefalt. Du bør ha en krok å henge ladekladden i, slik at du ikke sliter på kontakten unødig. "Problemet" til Zoe er at den ikke kan lade fra vanlige stikkontakter med IT nett, som vi finner i de fleste vanlige hus. For å lade fra vanlig sikkontakt på IT-nett, må man ha en boks for å lage et lokalt TN-nett, som oppretter et såkalt galvanisk skille. Det kan man gjøre ved å bruke en ZapCharger Portable. Denne innrettningen koster rundt 20.000,-. Det finnes også en ladebøtte med tilsvarende funksjon fra NoFuel.no, som koster rundt 8700,-. De portable ladeløsningene fra Zaptec og NoFuel kan også brukes på TN-nett hvis man er i tvil om hva slags strømnett det er i kontakten. 

3. Elbilforeningen anbefaler at man installerer en egen ladestasjon hjemme. Dette kalles mode 3 lading
Her er elektronikken fra kladden flyttet inn i ladestasjonen og man kobler elbilen til ladestasjonen med en spesiell kabel uten kladd. Har man IT nett, vil elektrikeren sette inn en transformatorstasjon for å lage et TN-nett for ladestasjonen. Når du kjøper en ZOE fra forhandler, er intallasjon av ladestasjon, transformator og selve installasjonen inkludert i prisen. Elektrikeren installerer da en egen sikring i sikringsskapet, legger en ledning fra sikringsboksen og ut til garasjen og inn i transformatoren. Fra transformatoren går strømmen videre til ladestasjonen.



Med et slikt oppsett kan man lade med 3,6kW. Dersom man har 3 fas i huset og nok kapasitet, kan man betale et mellomlegg for å få et ladepunkt på 11kW. Har man mulighet er 11kW løsningen på anbefale. En ladestasjon sikrer rask lading, er tryggere og man unngår fare for varmgang og brann. Er du heldig og har TN-nett hjemme, utelates  transformatoren. Setter du opp en ladestasjon for Zoe hjemme, vil den også kunne brukes av alle andre elbiler.

Bor du et sted med felles garasje/parkeringsplass er det ikke bare å sette opp en ladestasjon eller benytte nærmeste stikkontakt. Da må du høre med fellesskapet (styret) om hvordan dette skal gjøres, både i forhold til om det er IT eller TN nett, og hvordan dette kan løses praktisk.

4. Mens ladeløsningene over (mode 1-3) bruker laderen som sitter i elbilen, finnes det hurtigladere som gir langt raskere lading.

Hvis vi ser bort fra Tesla sitt superladesystem finnes det 2 forskjellige  hurtigladesystemer som kalles ChaDeMo og CCS. CCS blir ofte omtalt som Combo. Hurtiglading kaller vi Mode 4. Renault Zoe kan ikke bruke disse laderne. Imidlertid er det som oftest en 22kW fleksilader eller semi-hurtiglader satt opp sammen med hurtigladerne som Zoe kan bruke. Da bruker du som oftest din egen ladeledning, men noen fleksiladere har ledning fastmontert. På bildet av hurtigladestasjonen til Fortum over, er laderen ZOE kan bruke til venstre på bildet.

Kabler/plugger:
Alle moderne elbiler har en plugg som enten er Type1 eller Type2.

Renault Zoe bruker Type2.


* De første Renault Zoe elbilene som ble levert i Norge kunne lade med opp 43kw, men de leveres ikke i Norge i dag.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#1
Reservert til fremtidig innlegg.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#2
Har du tips, oppklaringer eller synspunkter tar jeg gjerne i mot dette , slik at guiden blir så lett å forstå som mulig.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Krsand

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 09:39
Har du tips, oppklaringer eller synspunkter tar jeg gjerne i mot dette , slik at guiden blir så lett å forstå som mulig.

På bildet av podpointen, som jeg fant i en annen tråd på forumet, er det ledning inn i en lokal sikringsboks, så inn i trafo, tilbake til sikringsboks og så inn i podpointen.

Er dette vanlig?, eller utelates stort sett denne lokale sikringsboksen?


Lars
Det er sikring (egen kurs i sikringsskap) før trafo, og sikring+jordfeilbryter mellom trafo og PodPoint. I mitt tilfelle går kabelen direkte fra sikringen i skapet til trafoen, og deretter videre til jordfeilvern+sikring i egen sikringsboks montert på veggen og deretter kabel rett i podpointen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lars C. Krogenæs

OK, takk.

Jeg lar nok dette være som det er.

Har en følelse av at dette blir litt mer for de "mer interesserte" og noe jeg ikke tar med med i guiden, da jeg overlater jordfeilbryter TypeB etc, etc. til elektrikeren. Poenget her er å gi en basic innføring. 

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Krsand

Ja er helt enig i det. Dette tar montøren seg av selv heldigvis :) Var kun ment som en avklaring på at den lokale sikringsboksen som regel må være på plass.
Setter forresten veldig stor pris på denne guiden. Her kommer svarene på mye av det jeg har lurt på i forberedelsene til å få min første elbil :D Når det gjelder zaptech/ladebøtte kan det være greit å presisere at denne også kan benyttes på TN-nett så man slipper å tenke på hva slags nett det er.

ZOE

Har du tilgjengelig et rødt 5 pins industristikk der du pleier å parkere så kan det være lurt å kjøpe en portabel eller fast lader på 11 eller 22kw.

Disse er langt billigere enn de fleste tror og lader bilen forbløffende raskt opp.
Eksempel på leverandør: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner


aronesen

#7
Nofuel har en serie ladere for de som har IT-Nett hjemme. http://www.nofuel.no
For eksempel kan du få en 3-fas lader på 6,2 kW for omtrent samme pris som en zaptec.  http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-62-kw-3-fase-ladepunkt#product

Ikke veldig portabel, men grei nok til å ha i garasjen.  :+1:
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Odd Andreassen

Hei. Har nettopp kjøpt meg en Zoe 400 km og tenkte det kan være greit med info om siste pris på Zaptec kabel som er å regne som nødvendighet skal du kunne lade over alt.

Motor Forum Oslo pris i dag var 33000 kr.

Holdt på å ramle av støpslet :-\ Greit at man benytter Zaptec kabel som bytte hvis man ikke vil ha med ladepunkt som er i tilbudet, men her burde prisen ligge på 1:1! Vet ikke hvem av leverandørene/forhandlere som stikker av med en god slump kr her.

Vet det finnes alternativ "Bøtta"  :)

Odd

----------------------------------------------
Nybakt far til førstefødte Zoe400

Lars C. Krogenæs

Har vært litt prisstigning siden Renault gikk ut i pressen og sa at den skulle koste 5000,-! Riktignok gikk de ut og sa dette 2 år før de greide å levere, men 33.000 er jo sinnsykt!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

THE

Da jeg skrev kontrakt i februar 2015 så var prisen for Zapcharger portabel 15900,- (eks. mva.)

33000,-, selv om det er inklusiv mva. er jo spinnvilt for å få mulighet til å lade på vanlige stikkontakter rundt omkring. Det tilsvarer 33000 minutter med 22kW AC lading, noe som kan gi 11000 kWt hvis man avslutter lading når ladeeffekten begynner å avta. Med et forbruk på 1,6 kWt/mil så kan man kjøre ca 70000 km utelukkende på 22 kW lading før man har brukt opp de 33000,- kronene som Zapcharger koster.

Hvis man skal lade hjemme eller på hytta med Zapchargeren, så må man jo betale for strømmen i tillegg....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

El-boy

Først en stor takk til Lars for veldig oppklarende forklaring på lading av Zoe.
Jeg står nå på randen til å kjøpe en Renault Zoe 240km til kona på kampanjetilbud hos Motorforum.
Nå skal vi bytte ut siste fossilbilen. Snart er det bare gressklipperen og snøfreseren som på fossilt drivstoff...

Jeg vil installere Wallbox 3.6kW inkludert i tilbudet. Sikringsskapet har 3x230Vx63A sikringer og jeg trenger derfor inkludert 400V 3,6kW trafo til Wallbox.

Jeg fikk installert ett 230V 32A industristikk i garasjen til Teslaen tilbake i 2013.  Det som er saken er at det bare er helt unntaksvis jeg trenger å lade med strømtrekk over 20A, bruker vanligvis 8-16A i hverdagen. (12timer på 15A over natten gir jo over 40kWh på batteriet)
Det som er klart er at det er mye ledig kapasitet på 32A kursen.
Det jeg lurer på er om det er noe i veien for i regelverket at det kan lages en forgrening ifra 32A industristikket med egen 20A sikring til trafoen, slik det ikke er nødvendig med ny egen kabel fra sikringsskapet til Wallbox?

Jeg tror heller ikke jeg har ett slik såkalt jordfeil B-vern i sikringsskapet. (Det er et jordfeilvern der en tror ikke det er av den nye typen B-vern). Er det noe som er med i tilbudet til Renault Zoe?

Takknemlig for konstruktive tilbakemeldinger.

jkirkebo

Sitat fra: El-boy på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:31
Først en stor takk til Lars for veldig oppklarende forklaring på lading av Zoe.
Jeg står nå på randen til å kjøpe en Renault Zoe 240km til kona på kampanjetilbud hos Motorforum.
Nå skal vi bytte ut siste fossilbilen. Snart er det bare gressklipperen og snøfreseren som på fossilt drivstoff...

Jeg vil installere Wallbox 3.6kW inkludert i tilbudet. Sikringsskapet har 3x230Vx63A sikringer og jeg trenger derfor inkludert 400V 3,6kW trafo til Wallbox.

Jeg fikk installert ett 230V 32A industristikk i garasjen til Teslaen tilbake i 2013.  Det som er saken er at det bare er helt unntaksvis jeg trenger å lade med strømtrekk over 20A, bruker vanligvis 8-16A i hverdagen. (12timer på 15A over natten gir jo over 40kWh på batteriet)
Det som er klart er at det er mye ledig kapasitet på 32A kursen.
Det jeg lurer på er om det er noe i veien for i regelverket at det kan lages en forgrening ifra 32A industristikket med egen 20A sikring til trafoen, slik det ikke er nødvendig med ny egen kabel fra sikringsskapet til Wallbox?

Først, Wallbox på 3,6kW er 230V, ikke 400V. 400V er for 3-fase, typisk 11kW og oppover.

Det er ikke lov med flere uttak på en kurs til lading. Du kan dog snike deg rundt dette ved å bytte ut industristikket med en kapsling med sikringer i, da blir dette definert som en underfordeling. Da kan du sette inn en 20A sikring og dra en kurs til trafoen.

Skal du lade to elbiler på denne kursen må du enten begrense begge to til 16A (kan ha en 16A kurs til ut fra underfordelingen) eller sette opp to ladestasjoner som tilbyr lastdeling (mao. ikke den som følger med i tilbudet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-boy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:42
Skal du lade to elbiler på denne kursen må du enten begrense begge to til 16A (kan ha en 16A kurs til ut fra underfordelingen) eller sette opp to ladestasjoner som tilbyr lastdeling (mao. ikke den som følger med i tilbudet).
Takk for tilbakemelding. Det som tanken er å begrense ladingen på begge biler slik begge kan lade samtidig. Det tar heller ikke videre lang tid å lade 10-15kWh på den vesle Zoe'en.

jkirkebo

Sitat fra: El-boy på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:57
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:42
Skal du lade to elbiler på denne kursen må du enten begrense begge to til 16A (kan ha en 16A kurs til ut fra underfordelingen) eller sette opp to ladestasjoner som tilbyr lastdeling (mao. ikke den som følger med i tilbudet).
Takk for tilbakemelding. Det som tanken er å begrense ladingen på begge biler slik begge kan lade samtidig. Det tar heller ikke videre lang tid å lade 10-15kWh på den vesle Zoe'en.

Ja, om du klarer deg med 16A permanent begrensning på begge bilene kan du gjøre som jeg sa og bytte 32A CEE-uttaket i en underfordeling der det splittes til to 16A kurser. Om Wallbox'en ikke har integrert B-vern kan dette settes i underfordelingen. Ditto for den andre ladekursen. Om det alt er B-vern på 32A kursen trenger du ikke flere, da holder det med standard A-vern (i form av 16A jordfeilautomater) i underfordelingen.

Det er ikke sikkert at det kreves B-vern på Zoe-ladekursen siden det står en skilletrafo der som også beskytter mot jordfeil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA