Har du nettopp kjøpt, eller skal kjøpe Zoe elbil, er det greit å sette seg litt inn i hvordan bilen lades. Selv om det kan virke vanskelig å sette seg inn i dette, er lading veldig enkelt og lite man behøver å tenke på i hverdagen. De aller fleste lader om natten og starter dagen med fulle batterier. Det er kun når du skal kjøre lenger enn bilens rekkevidde i løpet av en dag at du må begynne å planlegge ladingen. Som en tommelfingerregel kan vi si at elbilens rekkevidde om vinteren er halvparten av det bilforhandlerne reklamerer med (NEDC kjørelengde). Om sommeren er rekkevidden rundt 3/4 av rekkeviden som er oppgitt.
Laderen inne i Zoe er en såkalt Cameleon lader, som tilpasser seg alle effekter av strøm fra 2 til 22kw*. Dette gjør det mulig å lade Zoe med wallbox/hjemmelader, semi-hurtiglader eller i vanlig stikkontakt. Problemet til ZOE er at den krever et strømnett som kalles
TN-nett, der man har 400 volt og jord fra transformatoren ute i veien og inn i sikringsskapet i huset. TN-nett finner vi overalt i Europa, men ikke i Norge. Her har vi stort sett et strømnett som kalles IT-nett, som er 230 volt og jord ned i bakken. Da finner ikke laderen i Zoe jord og ladingen vil ikke starte. I nye boligområder, nye hytteområder og kjøpesentre finner vi stort sett TN. Da er lading av Zoe ikke noe problem.
1. De første elbilene (fra 1995 - 2005)kom med en enkel strømkabel man koblet mellom uttaket på veggen og bilen. Typisk var samme type ledning man bruker til motorvarmere. Har var det ingen "sikkerhet" i kablen. Dette kalles
mode 1 lading og brukes ikke av moderne elbiler eller ZOE.
2. Moderne elbiler leveres med en ladekabel med vanlig jordet strømkontakt og en kladd på ledningen. Lading ved bruk av ladekabel med kladd kalles
mode 2 lading.

Kladden er en kontrollenhet mellom elbil og stikkontakten for å øke sikkerhetsnivået. Denne kontrollenheten har et overspenningsvern, sjekker jordfeil og regulerer strømstyrken som elbilen får lov til å trekke av kontakten. Alt for å unngå elektrisk støt og gi trygg lading. Alle elbiler leveres med en slik ledning med kladd. Strømtrekket på disse kablene får i utgangspunktet ikke være høyere enn 10 ampere. Det finnes enkelte ladeledninger med kladd man kan kjøpe der man kan trekke mer strøm. Dette er i utgangspunket ikke anbefalt. Du bør ha en krok å henge ladekladden i, slik at du ikke sliter på kontakten unødig. "Problemet" til Zoe er at den ikke kan lade fra vanlige stikkontakter med IT nett, som vi finner i de fleste vanlige hus. For å lade fra vanlig sikkontakt på IT-nett, må man ha en boks for å lage et lokalt TN-nett, som oppretter et såkalt galvanisk skille. Det kan man gjøre ved å bruke en
ZapCharger Portable. Denne innrettningen koster rundt 20.000,-. Det finnes også en ladebøtte med tilsvarende funksjon fra
NoFuel.no, som koster rundt 8700,-. De portable ladeløsningene fra Zaptec og NoFuel kan også brukes på TN-nett hvis man er i tvil om hva slags strømnett det er i kontakten.
3. Elbilforeningen anbefaler at man installerer en egen ladestasjon hjemme. Dette kalles
mode 3 lading
Her er elektronikken fra kladden flyttet inn i ladestasjonen og man kobler elbilen til ladestasjonen med en spesiell kabel uten kladd. Har man IT nett, vil elektrikeren sette inn en transformatorstasjon for å lage et TN-nett for ladestasjonen. Når du kjøper en ZOE fra forhandler, er intallasjon av ladestasjon, transformator og selve installasjonen inkludert i prisen. Elektrikeren installerer da en egen sikring i sikringsskapet, legger en ledning fra sikringsboksen og ut til garasjen og inn i transformatoren. Fra transformatoren går strømmen videre til ladestasjonen.

Med et slikt oppsett kan man lade med 3,6kW. Dersom man har 3 fas i huset og nok kapasitet, kan man betale et mellomlegg for å få et ladepunkt på 11kW. Har man mulighet er 11kW løsningen på anbefale. En ladestasjon sikrer rask lading, er tryggere og man unngår fare for varmgang og brann. Er du heldig og har TN-nett hjemme, utelates transformatoren. Setter du opp en ladestasjon for Zoe hjemme, vil den også kunne brukes av alle andre elbiler.
Bor du et sted med felles garasje/parkeringsplass er det ikke bare å sette opp en ladestasjon eller benytte nærmeste stikkontakt. Da må du høre med fellesskapet (styret) om hvordan dette skal gjøres, både i forhold til om det er IT eller TN nett, og hvordan dette kan løses praktisk.
4. Mens ladeløsningene over (mode 1-3) bruker laderen som sitter i elbilen, finnes det hurtigladere som gir langt raskere lading.
Hvis vi ser bort fra Tesla sitt superladesystem finnes det 2 forskjellige hurtigladesystemer som kalles ChaDeMo og CCS. CCS blir ofte omtalt som Combo. Hurtiglading kaller vi
Mode 4. Renault Zoe kan ikke bruke disse laderne. Imidlertid er det som oftest en 22kW fleksilader eller semi-hurtiglader satt opp sammen med hurtigladerne som Zoe kan bruke. Da bruker du som oftest din egen ladeledning, men noen fleksiladere har ledning fastmontert. På bildet av hurtigladestasjonen til Fortum over, er laderen ZOE kan bruke til venstre på bildet.
Kabler/plugger:Alle moderne elbiler har en plugg som enten er
Type1 eller
Type2.

Renault Zoe bruker
Type2.
* De første Renault Zoe elbilene som ble levert i Norge kunne lade med opp 43kw, men de leveres ikke i Norge i dag.