Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for Dummies -en nybegynnerguide.

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 10. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: Harald Thomassen på onsdag 15. mars 2017, klokken 15:50
Jeg ser gjerne at følgende besvares: Lading 50 kW og 100 kW. Hva betyr dette.
Etter vanlige begreper krever 50 kW ca. 218 Ampere. 100 kW det dobbelte, altså er dette helt umulig.
Jeg går ut fra at det er noe rent elektrisk som må avklares. Spent på svar.

En hurtigladestasjoner lader ikke med vanlig vekselstrøm, men omgjør det til likespenning. De kommuniserer med bilen om hvilken spenning bilen ønsker og bilen får trekke opptil en vist antall ampere. Protokollen støtter opptil 1000V og 350A, men en 50kW-lader støtter kun 500V og 125A og de aller fleste biler vil ikke ha mer enn 400V ladespenning så da blir det maks 50kW. En 100kW-lader er opptil 250A. På inntakssiden vil det reflekteres at spenningene er forskjellige og dermed vil strømmen som egentlig trekkes være noe høyere. 500A kan sikkert trekkes fra et anlegg er dimensjonert for det.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ipadjove

Er det ok at støpselet på en vanlig ladekladd er tilkoblet stikk-kontakten alltid, slik at en ikke trenger å pakke den sammen osv hele tiden? Tenker utendørs (men under et lite tak/vern) f.eks på jobb. Og f.eks ha en enkel lås rundt ledningen eller noe for å unngå tjuveri? Det kan bli flere til/fra-koblinger pr dag, mange små ærend.. Tenker tid spart og mindre slitasje på strømpinnene i støpselet.

Lars C. Krogenæs

Det er ikke noe problem. Den trekker tilnærmet lik null når den ikke er koblet til bilen. Det blir ikke noe slitasje når du ikke trekker den ut/inn. Bare husk å henge kladden på en krok, slik at kontakten ikke får vekten på seg.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ipadjove

#18
Flott, takk :)

På jobben har vi foreløpig 2-4 biler som går på strøm, som lader på gamle scuko-punkt. Pga utviding av anlegget er det sagt at vi skal få mange flere punkt. Det er tenkt 1 kurs pr bil med shuco.. Etter det jeg leser er det mye bedre med en lader f.eks pr 2 parkeringsplasser, som deler på en kurs. Fåes slike med shuco i tillegg, slik at motorvarmer osv kan brukes av fosilbiler, og eventuelt de elbilene som bare har ledning-med-kladd(shuco)? Det blir på lukket område, og tillitsbasert betaling :)
Vet ikke antallet biler som skal kunne lades samtidig, men tipper 20-30 stk.
Regner med det blir et prisspørsmål. F.eks 30 kurser x 10A shuco, eller 15 kurser x 16/32A med skikkelige ladere?

Redigert:dette blir vel feil å ta opp her :/

jkirkebo

Sitat fra: Ipadjove på onsdag 22. mars 2017, klokken 23:02
Flott, takk :)

På jobben har vi foreløpig 2-4 biler som går på strøm, som lader på gamle scuko-punkt. Pga utviding av anlegget er det sagt at vi skal få mange flere punkt. Det er tenkt 1 kurs pr bil med shuco.. Etter det jeg leser er det mye bedre med en lader f.eks pr 2 parkeringsplasser, som deler på en kurs. Fåes slike med shuco i tillegg, slik at motorvarmer osv kan brukes av fosilbiler, og eventuelt de elbilene som bare har ledning-med-kladd(shuco)? Det blir på lukket område, og tillitsbasert betaling :)
Vet ikke antallet biler som skal kunne lades samtidig, men tipper 20-30 stk.
Regner med det blir et prisspørsmål. F.eks 30 kurser x 10A shuco, eller 15 kurser x 16/32A med skikkelige ladere?

Redigert:dette blir vel feil å ta opp her :/

Du får ikke schuko på utstyr for lastdeling, da schukoen ikke kan "styres". Det finnes dog adaptere fra type 2 til schuko, disse bør da bare benyttes om man kan garantere minst 10A til hvert punkt.

Én ladestasjon med to uttak er forøvrig langt dyrere enn to enkle som kan snakke sammen og dele på én kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ipadjove


bosonic

Jo fortere shuco kommer bort fra elbillading jo bedre. Kladden med shucokontakt (som følger med elbilene )er å betrakte som "nødlading".
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

nr1rayner

#22
Må hive meg på og gi ros til Lars for en kjempeflott guide  :+1:
Tviler på man får like god guide hos forhandlerne...  8)

Tror schuko kan være en grei (men langt fra optimal) løsning hjemme hvor kladden har avlastning og stort sett koblet til hele tiden. Men på offentlig ladepunkt har jeg sett nok av beviser på at de ikke holder.
Der blir de nok også mishandlet på det groveste, ingen avlasting på kladd, høyt strømtrekk og gjentatte ganger folk som trekker ut støpsel før bilen og da skaper lysbue og sliter stikken.

Så et minstekrav for nyetablering bør vel sånn sett være 3-pins blåstikk?
Ser for meg at de er vesentlig bedre enn vanlig schuko.
Normalt med blåstikk er vel da å ha 16A sikring?
Men i tilfeller som Ipadjove snakker om kan det vel være greit å ha 10A på hvert uttak, for å holde kostnadene nede, skulle jeg tro..
Lading på 10A gir jo uansett et svært godt tilskudd når man står en hel arbeidsdag.
Det beste vil vel selvsagt være type2-uttak med lastfordeling, men ser for meg at det fort koster 10x så mye som bokser med CEE og 10A sikring...

Kanskje noen kan komme med et lynkjapt estimat av priser for litt forskjellige løsninger?
Selvsagt er det jo svært forskjellig fra sted til sted, kabellengde, sikringsskap, grunnforhold osv osv osv.
Men jeg tenker her et grovt overslag for montering på et enkelt sted. Selvsagt uten noen bindende priser, men bare et svært grovt overslag så man i det minste ser om det blir 10' eller 30' pr ladepunkt.

Hjemmelading:
* 10A Schuko på ny kurs
* CEE på ny kurs
* 6,6kw ladestasjon med type2 på ny kurs

Jobblading: La oss f.eks. si 10 og 20 P-plasser?
* Ladestolper a-la kommunale stolper (bilde) med egen 10A sikring og strømmåler. Har man da egen måler (eller deler på 2 ærlige sjeler) blir betaling for strømbruk temmelig enkel.
* Type2-uttak med lastfordeling, her er det vel nødvendig med avlesing av RFID for betaling.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øystein16

#23
Sitat fra: nr1rayner på fredag 24. mars 2017, klokken 20:42
Må hive meg på og gi ros til Lars for en kjempeflott guide  :+1:
Tviler på man får like god guide hos forhandlerne...  8)

Så et minstekrav for nyetablering bør vel sånn sett være 3-pins blåstikk?
Ser for meg at de er vesentlig bedre enn vanlig schuko.
Normalt med blåstikk er vel da å ha 16A sikring?

Det tok meg vel halvtanna år å forstå at blåstikket ikkje var den luraste løysninga ved etablering i garasjen. Utfordringa er at bilen vart levert med to kablar - ein dyr med ladekladd (10A) og ein enklare for type 2 (16A), og der "alle" meinte at ladekladden var godt nok.

Vidare ga dette forumet informasjon om eg måtte ha B-vern i sikringsskapet. Nå i ettertid har eg forstått at B-vern normalt er innebygd i ladestasjonane, og at det då ikkje er nødvendig i sikringsskapet for elbilkursen.

Eg betalte vel 3000 kroner for b-vernet. Nå er vel prisane på ladestasjon lågare, slik at det ikkje er særleg dyrare å få installert ladestasjon, samtidig som dei fleste kan gå opp til lading med 16A.


trykkertor

Min bror som jobber med el-tilsyn sier at ladekladd er som nødlading og regne, og egentlig ikke bør benyttes som den daglige/ukentlige lading.
Han sier det er mye synding ute blant elbileiere, hvor
-kladd henger fritt
-det er skjøteledning før kladd
-det ikke er nødvendig utstyr i sikringsskapet på det stikket som leverer strøm til kladd

I følge han er det få elbileiere som faktisk lader på en godkjent måte hjemme.

elektrolux

Sitat fra: trykkertor på lørdag 25. mars 2017, klokken 10:21
I følge han er det få elbileiere som faktisk lader på en godkjent måte hjemme.

Ca 70% lader via Schuko.

Det betyr ikke at de lader på en ikke godkjent måte; kun en ikke anbefalt måte. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

trykkertor

Jeg har ikke peilingen, men det han sa er at typisk har de ikke gjort noen endringer i gammelt sikringskap.
Dermed tilfører ladekladden i en vanlig shucko en likestrømsdel av det elektriske anlegget, med risiko for å hindre noen av sikringsskapets brytere å fungere slik de skal.
(Husker ikke om det var jordfeil, overspenning eller hva det var.)

Som han sa. Det er greit å nødlade/besøkslade i en Schucko. Men å basere den daglige drift på dette var langt mot e-verkenes anbefaling. Når vi i tillegg ser 1 til 2 skjøteledninger og tromler koblet til for å nå huset, begynner det å bli risikosport i følge han.

nr1rayner

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 25. mars 2017, klokken 08:32
Det tok meg vel halvtanna år å forstå at blåstikket ikkje var den luraste løysninga ved etablering i garasjen. Utfordringa er at bilen vart levert med to kablar - ein dyr med ladekladd (10A) og ein enklare for type 2 (16A), og der "alle" meinte at ladekladden var godt nok.

Nå var jo påstanden min i første omgang at blåstikk er bedre enn schuko, men det burde vel være selvsagt at dertil egnet ladestasjon er bedre enn blåstikk igjen.
Det er jo gjerne et prisspørsmål, og 10A lading er garantert nok for svært mange.

Blåstikk gir vel 3 muligheter:
*Kjøpe annen kladd med blåstikk, de billigste går for 3-4.000. (som Lars poengterte, og jeg bestandig har sagt, man bør ha minst 2 måter å lade, altså en i bakhånd hvis det skulle skje noe med den man bruker mest)
Alternativt kan man vel også bytte ut schuko-kontakten på den originale kladden til blåstikk.
*Overgangskabel blåstikk til schuko og bruke original kladd. Nei, man kommer ikke unna schuko og får i tillegg en skjøteledning, men enklere og billigere å bytte en kabel til 100kr når den er slitt, enn å bytte schukoen på veggen.
*Ladestasjon koblet rett på blåstikket.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sitat fra: trykkertor på lørdag 25. mars 2017, klokken 14:08
Som han sa. Det er greit å nødlade/besøkslade i en Schucko. Men å basere den daglige drift på dette var langt mot e-verkenes anbefaling.

Slike uttalelser er litt merkelige om man tenker seg om, "jeg/vi skal bare denne ene gangen".
Er det NULL risiko hvis man bare gjør det 1 gang? Men livsfarlig hvis man gjør det 20 ganger?
Enten kan man vel trekke 10A fra en schuko i 10 timer, eller så kan man det ikke..
Som jeg nevnte har jeg sett masse eksempler på slitte schukoer på offentlige ladere, noe som jo er et godt bevis på at schuko ikke er å anbefale.
Men såfremt man passer på å skifte en sliten schuko ser jeg altså ikke poenget med at det går greit 5 ganger, men ikke 500.
Strømtrekket er det samme hver gang uansett hvor mange ganger man gjør det, og risikoen er den samme da altså såfremt at man passer på å skifte før det er utslitt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Griffel

Risiko øker proposjonalt med antall ganger. Det er 3652 ganger større risiko i løpet av 10år med daglig lading, enn en "nødlading" fra samme stikk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA