Skrevet av Emne: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.  (Lest 77373 ganger)

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2259
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #135 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 10:35 »
Stemmer ikke:

Vanlig schuko/husholdningskontakt skal begrenses til 10A.

For industrikontakt (i samsvar med NEK EN 60309-2) er det derimot ikke noen begrensing.

NEK 722.55101.2

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Ronnyponny

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #136 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 11:13 »
Takk!  :D

eltex

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 42
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #137 på: lørdag 02. november 2019, klokken 16:22 »
veldig dumt at bildene er forsvunnet fra original-artikkelen. kan moderator se på dette? ser ut til å være noe tilgangsproblem
Leaf Acenta 30kWh 2016

Birdi

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #138 på: onsdag 13. november 2019, klokken 18:25 »
Hallo og takk for et flott forum for oss nye elbil eiere ;)
Har kjøpt en 17 mod. I3 som jeg er veldig fornøyd med. Nå er det sånn at bilen kan bli kjørt ganske tom for strøm av og til, da hadde det vært greit å kunne lade den opp litt hurtig, men laderen er ikke enig med meg. Har tenkt å legge inn en bedre kurs i garasjen når snøen tiner og det våres, men må klare meg med "Kladden" inntil videre.
Spårsmålet er? Har en 16A kurs til garasjen, og når jeg plugger "Kladden" som er innstilt på 16A eller 13A så går den ned til 10A.
Men hva styrer dette?
Laderen har ikke vært i sikringsskapet mitt, så hvordan kan den vite hva jeg har der ;)
Men hvis jeg justerer opp laderen etter at jeg har plugget den i, så får jeg ladet med 13A og 16A.
Dette er "Kladden": https://evconnectors.com/portable-ev-charger/Portable-Mode-2-62196-2-EVSE-Schuko-Domestic-Plug
PS: Har oppgradert laderen med Blått stikk for 16A.
« Siste redigering: onsdag 13. november 2019, klokken 18:28 av Birdi »
I3

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2005
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #139 på: onsdag 13. november 2019, klokken 20:06 »
Er bilen stilt inn på maksimal under Innstillinger -> Lading -> Strømstyrke ladekabel
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Birdi

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #140 på: onsdag 13. november 2019, klokken 21:31 »
Hei. Ja bilen står på maksimal.
I3

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2005
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #141 på: onsdag 13. november 2019, klokken 22:35 »
Spekulativt: Det kan være kladden alltid starter på 10A, og manuelt må skrus opp til høyere strømstyrker. Jeg har selv en Charge Amps Ray, og den husker siste innstilte strømstyrke dersom den er 10A eller lavere. Dersom kabelen er stilt inn på 11-16A, vil den gå tilbake til 10A ved neste gangs bruk. Dette er for at en bevisst skal gjøre en vurdering hver gang på om dette er forsvarlig. Kan det være kladden din har samme funksjon? Sjekket bruksanvsiningen?

(Jeg har også samme kladd som deg som orginallader til i3, men den som BMW leverer er allerede begrenset fra fabrikk til 10A/8A, avhengig av årsmodell).
« Siste redigering: onsdag 13. november 2019, klokken 23:12 av Orbit »
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Birdi

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #142 på: onsdag 13. november 2019, klokken 22:52 »
Hei. Du har nok rett. Står "Start charging current 10 A" det betyr vel at den starter på 10A !
I3