Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

Go-carter

Nja, aldri si aldri. En på mynissanleafforumet regnet ut at det oppgraderte anlegget hans, i løpet av en firetimers tur, kunne dratt opptil 10% av rekkevidden.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

#316
Sitat fra: Go-carter på mandag 03. oktober 2011, klokken 23:31
Nja, aldri si aldri. En på mynissanleafforumet regnet ut at det oppgraderte anlegget hans, i løpet av en firetimers tur, kunne dratt opptil 10% av rekkevidden.
Altså et stereoanlegg godt nok for en rockekonsert ;D

Men stakkars DC/DC. Hvis han ikke kjørte anlegget rett på fremdriftsbatteriene da :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Sitat fra: Go-carter på mandag 03. oktober 2011, klokken 23:31
Nja, aldri si aldri. En på mynissanleafforumet regnet ut at det oppgraderte anlegget hans, i løpet av en firetimers tur, kunne dratt opptil 10% av rekkevidden.

4 timer med 40 km/timen blir 16mil, kjører en så rolig får en nok heller 10% ekstra rekkevidde så her går det opp i opp
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

hei merket at rekkevidden  ble betydlig mindre med vinter dekk

Ando

Har lagt merke til det samme. Faktisk så tror jeg ikke at jeg kommer mer enn 6 mil. Da med varme på fullt skal sies.
Bor i Asker. Kjører i-Miev hver dag tur retur Oslo

Thomas Parsli

Dette var (dessverre) hovedgrunnen til at vi valgte Leaf istedenfor  i-MiEV :'(

Etter å ha kjørt med hjertet i halsen og øynene stivt festet på eco-meter og ladelampe i syv år (snart 100.000km), ønsket vi en bil som klarte minst 7-8mil på en lading (selv en kald vinterdag med snø og is).

Men nye i-MiEV G vil nok klare det!


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

sven erik

Men det er ikke mulla men deka da har de valgt feil dekk på denne mista ca 3 mil på å bytte dekker med de rette dekka på revan fikk jeg 2 mil mer men de har desverre ikke tll i mive  noen liker lifen jeg  fikk ikke den i tide + at den ble mye dyrere en i miev å hørte Rykter om info og garanti rotet  i tilegg vet jeg det kom rer disel varmer til i miev men det med dekka var skuffende

Go-carter

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. november 2011, klokken 09:34
Dette var (dessverre) hovedgrunnen til at vi valgte Leaf istedenfor  i-MiEV :'(

Etter å ha kjørt med hjertet i halsen og øynene stivt festet på eco-meter og ladelampe i syv år (snart 100.000km), ønsket vi en bil som klarte minst 7-8mil på en lading (selv en kald vinterdag med snø og is).

Men nye i-MiEV G vil nok klare det!


Thomas

Eller en hvilken som helst A306 Think City  ;D

Men jeg merker også litt rekkeviddetap på Think'en med vinterdekk. Men ikke stort, går fremdeles 10-11 mil med full fjøl, og full varme... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

xzornixz

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. november 2011, klokken 09:34
Dette var (dessverre) hovedgrunnen til at vi valgte Leaf istedenfor  i-MiEV :'(

Etter å ha kjørt med hjertet i halsen og øynene stivt festet på eco-meter og ladelampe i syv år (snart 100.000km), ønsket vi en bil som klarte minst 7-8mil på en lading (selv en kald vinterdag med snø og is).

Men nye i-MiEV G vil nok klare det!


Thomas
i-Miev G kommer med samme batteri som i-Mieven har i dag, eneste grunnen til at de har fått oppgradert rekkevidden er mer regenerering... Min erfaring er at det ikke kommer til å øke rekkevidden om man kjører økonomisk og planlegger kjøringen. Hovedfaktoren som avgjør rekkevidde er batteri, å gamle og nye i-Miev har begge 16kW batteri...

Thomas Parsli

"G" Har vel både bedre regenerering og oppvarming av batteriet?
Og når jeg ser hvor lite bremsene på min P106 brukes tror jeg effekten er ganske bra, særlig i byen.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

xzornixz

Det er ikke ofte jeg er borti bremsene når jeg kjører, regeneffekten er allerede mer enn nok for min bruk... En batterivarmer ville gitt mye bedre rekkevidde, men har ikke funnet noe informasjon om at det kommer på den nye bilen... En annen ting er hvordan batterivarmeren virker, om den bare slår inn når det begynner å bli så kaldt for batteriet at det står i fare for å bli ødelagt så går man store deler av vinteren uten varmer...

sven erik

Varme eller ikke varme merkern ikke så mye på  siden bateria blir kalle om bilen er kall

Snøkvit

Vinterdekk har høgare rullemotstand. I faget heiter det jo "friksjonsdekk" i staden for piggfritt...
Ikkje så rart altså at mieven brukar meir på vinterdekk.
Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

Thomas Parsli

Sitat fra: xzornixz på torsdag 17. november 2011, klokken 13:02
En batterivarmer ville gitt mye bedre rekkevidde, men har ikke funnet noe informasjon om at det kommer på den nye bilen...

Jeg må ha blingset for på pressemeldingen nevner de bare "Pre-activated Air Conditioning".
Mente den skulle komme med batterivarmer, siden mye kulde er skadelig for batteriet og mange del nord-amerikanske kunder er lite fornøyde med i-MiEV...

Når jeg leser litt mer om Nissans batterivarmer, er jeg ikke like optimistisk:
http://www.green.autoblog.com/2011/06/17/2012-nissan-leaf-battery-heater-winter/

Bor man i feil del av Canada må man parkere Leafen i garasjen store deler av vinteren, siden garantien er spesifikk på en nedre temeraturgrense og temperaturen helt sikkert logges.
("Storing a vehicle in temperatures below -13F (-25C) for over seven days")
Hva Mitubishi sier om kulde er jeg litt spent på.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

daggad

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. november 2011, klokken 12:48
"G" Har vel både bedre regenerering og oppvarming av batteriet?
Og når jeg ser hvor lite bremsene på min P106 brukes tror jeg effekten er ganske bra, særlig i byen.

Thomas
Selv den beste regenereringen gir jo bare rundt 40% tilbake av bortkastet energi, så jeg kan ikke se noe særlig logikk i at G modellen skal få særlig merkbar bedre rekkevidde.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA