Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

bobakka

#555
Jeg passerer snart 70 000 km med min 3,5 år gamle iMiev og har tatt min første tur til Hamar.
Først fra Oslo til Kjeller for å lade litt med 16A for å toppe batteriet. Hadde tenkt å lade på Minnesund, men slapp det. Bilen holdt helt inn med 2 prikker igjen med 80-85 km/t på motorveien.
På vei tilbake til Kjeller var det litt regn i kjørebanen noen steder og litt kjøligere (20 grader kontra 24 grader) og hadde 1 prikk og 5 km restrekkevidde igjen.
Jeg prøvde også guessometeret og det holdt bra kontroll på restrekkevidden. Til Oslo varierte den fra minus 6 km til 12 km restrekkevidde (skiltavstand Oslo minus restrekkevidde fra guessometeret). På turen oppover fra Gardermoen så varierte den fra 6 til 12 km.
Jeg har passert 1000 ladecycler med god margin og batteriene har tapt seg noe, men ikke katastrofalt.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

bruisepristine

Ok, så i kveld tok jeg en liten testtur med mjauen, hvilket resulterer i at jeg på min tur til Nesbyen om et par uker med ganske stor selvsikkerhet (mest takket være nofuelno sin generøshet med utlån av 16A lader, og den allerede planlagte mat/ladestoppen i Hønefoss) satser på å kjøre over Åsen i stedet for via Sandvika på min veg mot hurtigladeren i Flå, 132 km fra Jessheim.

Jeg startet i kveld fra Jessheim med fullt batteri og 100 km estimert gjenværende rekkevidde (kjørte litt bajas forrige tur ;P ) og endte opp i Roa med 10 streker igjen på batteriet og 40,15 km tilbakelagt. Fra ca, 200 moh til 400 moh til 230 moh, holdt fartsgrense hele veien, maks 80 kmt og med noen få unntak alltid innenfor grønn sone på gass-o-meteret. Kjørte konsekvent i C, og B ved bremsing. Glemte å sjekke estimert gjenværende rekkevidde før jeg reiste fra Roa.

Returen til Jessheim gikk knirkefritt. Fra ca 230 moh til 400 moh til 200 moh, holdt fartsgrense og innenfor grønt på gass-o-meteret. Parkerte i garasjen med 80,3 km på odometeret, 5 streker igjen på batteriet, og 51 km estimert gjenværende rekkevidde.

Lurer litt på her om mjauen hadde klart hele turen fra Jessheim til Flå uten ladestopp, men vet neimen ikke om jeg tør prøve.  :)
i-MiEV 2013
MG4 2023

kringon

Jeg tror du kunne greid de 132 km uten problemer.

Selv har jeg kjørt en Mitsubishi MiEV og Citroen C-Zero flere ganger fra Sandefjord til Lysaker på e18. Lierbakkene her er jo et monster av en bakke og følgelig suger ut strøm av bilen. (Helt sikker på at det sitter elektrovampyrer i bakken som lever av elbiler).

Her pleier jeg å kjøre i 80-100 km/h avhengig av temp + vær og har ca 15-20km igjen på guessometeret når jeg kommer frem (1-2 streker)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

tomrh

Sitat fra: kringon på onsdag 30. juli 2014, klokken 09:38
Jeg tror du kunne greid de 132 km uten problemer.
Hvis man takler rekkeviddeangst uten problemer. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kringon

Sitat fra: tomrh på onsdag 30. juli 2014, klokken 09:42
Sitat fra: kringon på onsdag 30. juli 2014, klokken 09:38
Jeg tror du kunne greid de 132 km uten problemer.
Hvis man takler rekkeviddeangst uten problemer. ;)

Fastlegene er nok fornøyde med at folk går over til elbiler:D Rekkeviddeangst = høyere blodtrykk = penger i kassa
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

tomrh

Sitat fra: kringon på onsdag 30. juli 2014, klokken 10:51
Sitat fra: tomrh på onsdag 30. juli 2014, klokken 09:42
Sitat fra: kringon på onsdag 30. juli 2014, klokken 09:38
Jeg tror du kunne greid de 132 km uten problemer.
Hvis man takler rekkeviddeangst uten problemer. ;)
Fastlegene er nok fornøyde med at folk går over til elbiler:D Rekkeviddeangst = høyere blodtrykk = penger i kassa
Hehe! Kan jo hende legemiddelprodusentene også tjener en slant på at noen må hive i seg et par tabletter for å roe nervene? :D

For to år siden som fersk elbilsjåfør var jeg ganske ivrig på å teste grenser med mjauen. Hadde også en naiv forestilling om at alle ladepunkter virket som de skulle, spesielt på destinasjonen som jeg skulle rekke med lysende skilpadde. Er ikke så tøff lenger nå...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bruisepristine

Noen andre som opplever økt rekkevidde etter passerte 30.000 km? Jeg passerte 30.000 km i går, og i dag da jeg startet fulladet var rekkeviddeindikatoren mer optemistisk enn den pleier å være. Opplevde også mindre batteribruk selv ved lavere temperatur i været og motorveikjøring i fartsgrense+ , selv om dagens strekning ikke er den jeg kjører til vanlig så det blir litt vanskelig med noen vitenskapelige eksakte målinger i den forstand at man vanligvis gjerne vet akkurat hvor på ruta man mister batteristreker. Blir spennende å se fremover om denne opplevde økte rekkevidden vedvarer.  :o
i-MiEV 2013
MG4 2023

tomrh

#562
Aldri hatt så bra rekkevidde som sommeren 2013, hadde da kjørt ca 30.000 ja. Flere andre har erfart det, og etter litt diskusjon på forumet kom vi ihvertfall fram til en plausibel forklaring på hvorfor det skjer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

edyrli

Sitat fra: kringon på onsdag 30. juli 2014, klokken 09:38
Jeg tror du kunne greid de 132 km uten problemer.

Selv har jeg kjørt en Mitsubishi MiEV og Citroen C-Zero flere ganger fra Sandefjord til Lysaker på e18. Lierbakkene her er jo et monster av en bakke og følgelig suger ut strøm av bilen. (Helt sikker på at det sitter elektrovampyrer i bakken som lever av elbiler).

Her pleier jeg å kjøre i 80-100 km/h avhengig av temp + vær og har ca 15-20km igjen på guessometeret når jeg kommer frem (1-2 streker)

Siden du har kjørt både C-Zero og i-Miev samme strekningen lurer jeg litt på om du i praksis merker noe forskjell i rekkevidde på 14,5 og 16 kWh biler..
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

ohmen

Citroen Zero, Des. 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: edyrli på torsdag 18. desember 2014, klokken 09:04

Siden du har kjørt både C-Zero og i-Miev samme strekningen lurer jeg litt på om du i praksis merker noe forskjell i rekkevidde på 14,5 og 16 kWh biler..
Battierikapasitet i alle trillingene er vel 16kWh brutto og 14,5kWh tilgjengelig.
Begynner å bli noe forvirring ettersom noen produsenter bare presenterer brutto (eks. Leaf 24kWh) mens andre bare presenterer tilgjengelig (eks Zoe 22kWh). Skulle hatt begge tall fra alle produsenter for å unngå forvirringen ;)

edyrli

Ved help av Canion og Hurtigladere har vi vel fått bekreftet nokså sikkert at det er fysisk forskjell mellom Mitsubishi og de franske fra 2012 og nyere.
Hurtigladerene lader opp til ca 330v på franskmennene og 360v på i-Miev.
Canion rapporterer også kun 80 Celler på iOn mot 88 Celler på i-Miev. En reduksjon på 8 celler stemmer sånn noenlunde med kapaitetsforskjell på 1,5 kWh.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Thomas Parsli

Siden alle bilene er produsert av Mitsubishi syns jeg det er merkelig at det ikke er samme batteri i alle bilene.
Inntil noen åpner batteripakken på en iON og teller 80 celler setter jeg alle penga på at forskjellen bare er i BMS...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lynvingen

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 18. desember 2014, klokken 13:16
Siden alle bilene er produsert av Mitsubishi syns jeg det er merkelig at det ikke er samme batteri i alle bilene.
Inntil noen åpner batteripakken på en iON og teller 80 celler setter jeg alle penga på at forskjellen bare er i BMS...

Thomas

Støtter siste taler. På tide å få begravet denne hunden, dette ryktet blåses liv i sånn et par ganger i året. Det svarer seg hverken logistikk- eller produktsjonsteknisk at Mitsu skulle kjørt to produksjonsliner for egne og fremmede merker, og enda foreligger ikke fakta...etter 3 år bygger man fortsatt hypoteser på antagelser.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

edyrli

Om det er 80 eller 88 celler betyr ikke allverden for meg. Men det er av ren nyskjerrighet jeg har prøvd å få avklart dette. At Canion bare rapporterer 80 celler kan jo bero på feilavlesning av forskjellige grunner.
Dersom det er sånn at batteriet kun blir ladet til 330v på grunn av begrensning i BMS, så lades cellene kun til 3,75v. Det kan gjøre underverker for levetid. På en i-Miev lades batteriet til ca 4,1v.

Utifra denne rapporten så raporterer Canion: 328v, 4.105v pr celle og 80 celler.
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=16563.0;attach=23108
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA