Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017 - det er nå det gjelder!

Startet av i05L0, lørdag 31. desember 2016, klokken 22:13

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Amoss på mandag 02. januar 2017, klokken 14:38
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 02. januar 2017, klokken 14:16
Det er jo vår stigende produktivitet som har gitt oss vår velstand. Noen titall tusener bønder produserer like mye eller mer enn noen hundre tusen for mange tiår siden. Dersom gevinsten ved økt produktivitet deles av oss all i stedet for å tilfalle et fåtall med mye kapital, så kan vi se lyst på fremtiden. Så enkelt og så vanskelig er det!

Det var vel ikke for ingenting at Elon Musk (sånn for å i det minste gjøre det litt relevant til elbiler ;) ) for litt siden hintet om borgerlønn ;)  Fant dessverre ikke igjen referansen i farten...

Dersom du tar borgerlønnen og lar meg ta jobben, så er det fint for meg!

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 02. januar 2017, klokken 17:39
Dersom du tar borgerlønnen og lar meg ta jobben, så er det fint for meg!

Nå blir vel en debatt om borgerlønn litt vel offtopic på elbilforum etter min mening, men er i alle fall ett av alternativene som bør vurderes når vi nærmer oss en situasjon der de færreste av oss har muligheten til å ha vanlig lønnet arbeid, noe som ble trukket frem litt opp i tråden som en mulighet i svært nær fremtid.

Fant forresten referansen jeg snakket om over:
http://nordic.businessinsider.com/elon-musk-universal-basic-income-2016-11?r=US&IR=T
Sitat"There's a pretty good chance we end up with a universal basic income, or something like that, due to automation," the Tesla CEO said in an interview with CNBC on November 4. "I'm not sure what else one would do. That's what I think would happen."
Model S 85D

doldis1

#17
 
SitatTakk for et mer nyansert og utfyllende innlegg. Men hadde gjerne ønsket et mer konstruktivt preget innlegg!
Det virker som at du bare ser for deg en destruktiv fremtid med stor arbeidsløshet?

Har ikke skrevet ett eneste ord om arbeidsledighet eller en destruktiv fremtid, kun belyst d som er nært
nok til å sees uten bruk av krystallkula ...
Hvis man skal gå mere inngående inn på fremtiden blir vel den hva vi gjør den til, men at vi står ovenfor
veldig store utfordringer mye tidligere enn tidligere antatt, er nok et uunngåelig faktum...
Føler vel heller ingen større tillit til de
politikere vi har valgt til å lede oss gjennom denne turbulensen, halvparten av de ser som vår tids største
utfordring at bensin/ dieselen koster noen øre ekstra pr. liter ....?!
Den andre halvparten tror vår tids viktigste sak er å få igang en storstilt satsing på biodiesel ....!?
Diesel til hva? Salgstallene for personbildiesel viser at den siste nye dieselbilen setter hjula på norsk
asfalt før 24 mnd. har gått !!!
Dette i en tid da CO2 nivået i atmosfæren har passert 400 ppm,
isen på polene smelter og været rent generellt betraktet har gått rent bananas...
Men som sagt, fremtiden blir hva vi gjør den til

SitatHva er de vi faktisk kan håpe på å få levert i Norge av nyheter i 2017?

Facelift Leaf
Zoe Q90
Ampera-e
Ny e-Golf
Ny Kangoo Z.E.
Ny e-NV200?

Noen flere?

TM3

JorgenM

Var i samme posisjon som trådstarter.

Kjøpte i3 først, ble frelst og begynte å lete etter "familie-GT-bil". Endte opp med Model S, det var jo eneste alternativet.

Fantastisk bil i sommerhalvåret.
Men S'en er elendig på vinterføre. Hjulbuene pakkes full av hard snø hele tiden og den tunge bilen glir godt når den først slipper (gled 15 meter og stoppet i gresskant 1,5 meter før stup på 4-5 meter). Når jeg var ute å kjørte i går hadde jeg glemt snøskrapa hjemme så måtte bruke en bøyelig setebelteforlenger når jeg måtte stoppe for å måke snø ut av hjulbuene når snøen nok en gang begynte å bremse på dekkene. Aldri opplevd makan.
Ellers stort sett fornøyd, selv om jeg synes i3'n er overlegen på både kvalitet og software. Ting virker som det skal :)

Vår "plan" er å beholde Model S som sommerbil og selge i3'n til fordel for en skikkelig 5-seters 4WD elbil med 50-70 mils rekkevidde så snart det kommer, mest sannsynlig BMW i5 eller i6 når de kommer (desverre 4-5 år til enda).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 03. januar 2017, klokken 01:15
SitatHva er de vi faktisk kan håpe på å få levert i Norge av nyheter i 2017?

Facelift Leaf
Zoe Q90
Ampera-e
Ny e-Golf
Ny Kangoo Z.E.
Ny e-NV200?

Noen flere?

TM3

Du har rett i at man forventer TM3 på markedet dette året. Men har ingen spesiell tro på at den kommer på det norske markedet før i 2018, og det var det som det ble spurt etter i det du siterte.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:53
Men S'en er elendig på vinterføre. Hjulbuene pakkes full av hard snø hele tiden og den tunge bilen glir godt når den først slipper (gled 15 meter og stoppet i gresskant 1,5 meter før stup på 4-5 meter). Når jeg var ute å kjørte i går hadde jeg glemt snøskrapa hjemme så måtte bruke en bøyelig setebelteforlenger når jeg måtte stoppe for å måke snø ut av hjulbuene når snøen nok en gang begynte å bremse på dekkene. Aldri opplevd makan.

Dette er et problem som det virker som bare enkelte opplever. Kan det ha noe med typen dekk som brukes, eller noe annet? Jeg har jo en P85+ fra sept. 2013 og kjører mye på snøføre da vi stadig er på hytta. Har ennå ikke på nesten 90.000km opplevd pakking av snø i hjulhusene, ihvertfall ikke i problematisk mengde slik at jeg har oppdaget det og måtte gjøre noe med det...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

doldis1

   
SitatNår jeg var ute å kjørte i går hadde jeg glemt snøskrapa hjemme så måtte bruke en bøyelig setebelteforlenger når jeg måtte stoppe for å måke snø ut av hjulbuene når snøen nok en gang begynte å bremse på dekkene. Aldri opplevd makan.

Tror jeg kanskje mere skyldes dekkene enn bilen. Jeg hadde en Audi som var ille til å pakke i hjulbuene,
sluttet med d da jeg fikk byttet de ubrukelige piggfridekkene med piggdekk.

kodalse

Rengjøring av hjulbuene og silikonspray holder issvullene unna.
At noen dekktyper "pakker" mer snø/is opp i hjulbuene enn andre er klart, men vanlig renhold og påføring av silikonspray løser hele problemet.

f.eks slik:


https://www.youtube.com/watch?v=4ZEaqJViYlQ
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Øyvind.h

Har vurdert silikonspray jeg også, for det er ganske liten klaring i hjulbuene. Men ikke brukt det da jeg ikke har hatt problemer med dette siste 3 år (muligens hakket ved en anledning eller to). Derimot slet jeg mye med dette med Passaten hvor snø pakket seg veldig lett i forkant av kanalen og dannet enorme issvuller.

Kjører piggfritt.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elbil fundamentalist

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:41
   
SitatNår jeg var ute å kjørte i går hadde jeg glemt snøskrapa hjemme så måtte bruke en bøyelig setebelteforlenger når jeg måtte stoppe for å måke snø ut av hjulbuene når snøen nok en gang begynte å bremse på dekkene. Aldri opplevd makan.

Tror jeg kanskje mere skyldes dekkene enn bilen. Jeg hadde en Audi som var ille til å pakke i hjulbuene,
sluttet med d da jeg fikk byttet de ubrukelige piggfridekkene med piggdekk.
Hmm interessant! Hvilke dekk bruker du JørgenM? Har heller ikke problemer med pakking på min 85D. Kjører med piggfritt Michelin X-ice Xi3 (mye mer sportslige enn R2) i overgang sesongen og Hakka8 (best når det gjelder) fra vinterferien til påske.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Strøm Tycoon

Sitat fra: i05L0 på lørdag 31. desember 2016, klokken 22:13
Det skal sies at jeg er svært fornøyd med vår eneste bil - en 2016 BMW i3. Vi bor i Oslo, der den ene bruker kollektivt til jobb og i3 brukes av den andre. Fantastisk bil. Nyskapende på mange måter. Morsom å kjøre, billig å eie. Den klarer en langtur i ny og ne, helst om sommeren. Vi vil aldri gå tilbake til fossil.

Men vi skulle gjerne hatt noen bedre valg på en langtursbil. Og det snart! Gjerne i 2017. Tesla er det eneste realistiske alternativ, og jeg tar hatten av for Elon Musk! INGEN har plukket opp "hansken han kastet" med Tesla S for opptil flere år siden - det ser ut som flere bilfabrikanter (inklusive BMW, Mercedes og Jaguar) bare ser på dette som en lek - en slags "fad" som snart går over. De trår vannet med spennende skisser over fantastiske modeller som skal kunne konkurrere med Tesla om tre-fire år. 50 mil og mer! yay! I 2020!

I mellomtiden kan vi kjøpe Tesla. Og mange gjør det. Både S og X selger godt, på tross av diverse små og store utfordringer med detaljer som "premium interiør-følelse." Jeg kan gjerne overse at lokket til hanskerommet er noen millimeter ute av posisjon hvis det er slik at jeg kan ta hele familien med på (gratis) biltur Oslo - Ålesund kun med en kort ladestopp på Otta eller Dombås.

Når det er sagt, så leste jeg Motor-bilaget til Finansavisen i dag. Nesten bare fossil-nyheter over hele linjen, med en liten henvisning til en "test" mellom en BMW hybrid og en Tesla. Og - der - i en bisetning kom det frem: BMW er fantastisk på alt, bortsett fra at de er i ferd med å bli forbikjørt på teknologi av Tesla. DET er min subjektive oppsummering av 2016 og en konklusjon av bilindustrien i sin helhet - andre kan ha lest det på en annen måte.

Men hvis BMW ser det samme som jeg ser, så er alle BMW bortsett fra 6- og 7-serie utelukkende i-serie fra og med 2018. Godt nytt år!

Jeg forstår ikke deler av dette innlegget. Hva menes med bedre langturalternativ? Bedre enn Model S? Vi får et bedre enn i3 i sommer, billigere enn Model S også, men med tilsvarende rekkevidde. Det er selvsagt er synd for dem som ikke var våkne og forhåndsbestilte i september.

Når det gjelder teknologi, så er det minklare mening at BMW mange hestehoder foran en samlet bilindustri hva angår bruk av komposittmaterialer og kunnskapen med å lage en lett elbil, ingen er i nærheten engang. Ruster gjør de heller ikke. Vår i3 har gått fullstendig feilfritt 45000km nå også.

Fremoverlent, og nytenkende på mange områder.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 31. desember 2016, klokken 22:33
Det virker som at BMW tar seg litt god tid, men kommer med et større og mer bredt sortiment av el- og hybridbiler, for eksempel i5 i ca 2019 med opp til 750 km rekkevidde.

Korrigering. Feillesing av min kilde norske AMS. BMW i5 ventes å komme i 2021!

i05L0

#27
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:22
Jeg forstår ikke deler av dette innlegget. Hva menes med bedre langturalternativ? Bedre enn Model S? Vi får et bedre enn i3 i sommer, billigere enn Model S også, men med tilsvarende rekkevidde. Det er selvsagt er synd for dem som ikke var våkne og forhåndsbestilte i september.

I trådstart mente jeg å etterlyse en "langtursversjon av i3" som alternativ til Tesla - gjerne en BMW i5, og den skulle jeg gjerne hatt nå i 2017. At det nå kommer mange biler med økt rekkevidde er fint - dog er de fleste av disse (etter min subjektive oppfatning) ikke av samme kaliber som de overnevnte.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

bno

Er det 2021 2025 eller nå 2017 det gjelder :o

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA