Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: i05L0 på lørdag 31. desember 2016, klokken 22:13

Tittel: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: i05L0lørdag 31. desember 2016, klokken 22:13
Det skal sies at jeg er svært fornøyd med vår eneste bil - en 2016 BMW i3. Vi bor i Oslo, der den ene bruker kollektivt til jobb og i3 brukes av den andre. Fantastisk bil. Nyskapende på mange måter. Morsom å kjøre, billig å eie. Den klarer en langtur i ny og ne, helst om sommeren. Vi vil aldri gå tilbake til fossil.

Men vi skulle gjerne hatt noen bedre valg på en langtursbil. Og det snart! Gjerne i 2017. Tesla er det eneste realistiske alternativ, og jeg tar hatten av for Elon Musk! INGEN har plukket opp "hansken han kastet" med Tesla S for opptil flere år siden - det ser ut som flere bilfabrikanter (inklusive BMW, Mercedes og Jaguar) bare ser på dette som en lek - en slags "fad" som snart går over. De trår vannet med spennende skisser over fantastiske modeller som skal kunne konkurrere med Tesla om tre-fire år. 50 mil og mer! yay! I 2020!

I mellomtiden kan vi kjøpe Tesla. Og mange gjør det. Både S og X selger godt, på tross av diverse små og store utfordringer med detaljer som "premium interiør-følelse." Jeg kan gjerne overse at lokket til hanskerommet er noen millimeter ute av posisjon hvis det er slik at jeg kan ta hele familien med på (gratis) biltur Oslo - Ålesund kun med en kort ladestopp på Otta eller Dombås.

Når det er sagt, så leste jeg Motor-bilaget til Finansavisen i dag. Nesten bare fossil-nyheter over hele linjen, med en liten henvisning til en "test" mellom en BMW hybrid og en Tesla. Og - der - i en bisetning kom det frem: BMW er fantastisk på alt, bortsett fra at de er i ferd med å bli forbikjørt på teknologi av Tesla. DET er min subjektive oppsummering av 2016 og en konklusjon av bilindustrien i sin helhet - andre kan ha lest det på en annen måte.

Men hvis BMW ser det samme som jeg ser, så er alle BMW bortsett fra 6- og 7-serie utelukkende i-serie fra og med 2018. Godt nytt år!
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ketill Jacobsenlørdag 31. desember 2016, klokken 22:33
Sitat fra: i05L0 på lørdag 31. desember 2016, klokken 22:13
Det skal sies at jeg er svært fornøyd med vår eneste bil - en 2016 BMW i3. Vi bor i Oslo, der den ene bruker kollektivt til jobb og i3 brukes av den andre. Fantastisk bil. Nyskapende på mange måter. Morsom å kjøre, billig å eie. Den klarer en langtur i ny og ne, helst om sommeren. Vi vil aldri gå tilbake til fossil.

Men vi skulle gjerne hatt noen bedre valg på en langtursbil. Og det snart! Gjerne i 2017. Tesla er det eneste realistiske alternativ, og jeg tar hatten av for Elon Musk! INGEN har plukket opp "hansken han kastet" med Tesla S for opptil flere år siden - det ser ut som flere bilfabrikanter (inklusive BMW, Mercedes og Jaguar) bare ser på dette som en lek - en slags "fad" som snart går over. De trår vannet med spennende skisser over fantastiske modeller som skal kunne konkurrere med Tesla om tre-fire år. 50 mil og mer! yay! I 2020!

I mellomtiden kan vi kjøpe Tesla. Og mange gjør det. Både S og X selger godt, på tross av diverse små og store utfordringer med detaljer som "premium interiør-følelse."

Når det er sagt, så leste jeg Motor-bilaget til Finansavisen i dag. Nesten bare fossil-nyheter over hele linjen, med en liten henvisning til en "test" mellom en BMW hybrid og en Tesla. Og - der - i en bisetning kom det frem: BMW er fantastisk på alt, bortsett fra at de er i ferd med å bli forbikjørt på teknologi av Tesla. DET er min subjektive konklusjon av det hele - andre kan ha lest det på en annen måte.

Men min spådom er som følger: Alle BMW unntatt 6 og 7 serie er utelukkende i-serie fra og med 2018. Godt nytt år!

Det virker som at BMW tar seg litt god tid, men kommer med et større og mer bredt sortiment av el- og hybridbiler, for eksempel i5 i ca 2019 med opp til 750 km rekkevidde. Tanken er å ha et bredt tilbud uansett, så får publikum velge om de vil ha ren el, hybrid eller fossil. Tror vi står foran spennende tider fra mange fabrikanter. Jaguar kommer med sin SUV I-Pace med rekkevidde på 500 km om et år eller to, og Mercedes, Audi og Porsche kommer med lignende biler i samme tidsrom. Da blir det skikkelig press på vår favorisering av kostbare elbiler!
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ingeniørensøndag 01. januar 2017, klokken 10:21
Dette er vel såre enkelt. Bilfabrikkene kjører det løpet de alltid har kjørt; slipper på litt og litt og ikke alt med en gang. Slik kan de selge mange flere biler til oss dumme kjøpere  ;)

Tesla er en særing og kjører sitt eget løp...
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: doldis1søndag 01. januar 2017, klokken 11:28
 
SitatNår det er sagt, så leste jeg Motor-bilaget til Finansavisen i dag. Nesten bare fossil-nyheter over hele linjen, med en liten henvisning til en "test" mellom en BMW hybrid og en Tesla. Og - der - i en bisetning kom det frem:
SitatBMW er fantastisk på alt, bortsett fra at de er i ferd med å bli forbikjørt på teknologi av Tesla
. DET er min subjektive oppsummering av 2016 og en konklusjon av bilindustrien i sin helhet - andre kan ha lest det på en annen måte.

Jeg har gjort akkurat den samme oppsummering av 2016. De store kommer nok med en og annen elbil
i løpet av 2018 men de ser på d som modeller på lik linje med fossilene sine ..
Tesla og kineserne for kjøre ufortrødent videre mens stort sett hele verdens bilbransje sitter
som frosken i kasserollen uten å merke at vannet koker snart.... Dette kan bli riktig morsomt d !
Ikke undervurder Kineserne, historien har skapt denne
unike muligheten for dem til å ta steget fra å være deleprodusenter til noe stort ....
Godt nyttår tilbake !
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ketill Jacobsensøndag 01. januar 2017, klokken 11:39
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. januar 2017, klokken 10:21
Dette er vel såre enkelt. Bilfabrikkene kjører det løpet de alltid har kjørt; slipper på litt og litt og ikke alt med en gang. Slik kan de selge mange flere biler til oss dumme kjøpere  ;)

Tesla er en særing og kjører sitt eget løp...

Utviklingen av elbiler viser bare en ting, en må ha is i magen! Etter de første par år har produksjonen så godt som stått stille hos Tesla, Nissan Leaf og BMW i3 i et totalmarked på 60 millioner biler per år. Særlig Nissan og BMW er dypt skuffet over utviklingen som viser at det er svært liten vilje til å betale ekstra for ny teknologi. Norge er imidlertid et lysende fyrtårn som viser at elbiler (og ladbare hybrider) er fremtiden bare prisen på elbilene kommer på rett nivå (og strøm ikke er belastet av enorm energiavgift som i Danmark og Tyskland).

De store bilfabrikantene kommer sent men godt. Bedre med sunne elbilprosjekter som kommer sent enn mange tidlige flopper. Det eneste som undrer meg er at det tar så lang tid før det kommer hybrider med skikkelig rekkevidde (> 100 km EPA)!

Et forhold som en også må ta i betraktning er at Europa ikke tåler en veldig rask overgang til elbiler som ville kaste hundretusener ut i arbeidsløshet. At utviklingen tar litt tid er både ønskelig og nødvendig.
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Sandpushersøndag 01. januar 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 01. januar 2017, klokken 11:39
Et forhold som en også må ta i betraktning er at Europa ikke tåler en veldig rask overgang til elbiler som ville kaste hundretusener ut i arbeidsløshet.
Det var en sterk påstand, kunne du utdype?
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: doldis1søndag 01. januar 2017, klokken 15:31
 
SitatEtter de første par år har produksjonen så godt som stått stille hos Tesla

Naa, er ikke d å ta i litt da ? Fant bare graf for ut 2015 men 2016 fra Q1 viser 14800-14400-24500 og
4 rde Q vil vel i god Tesla ånd ligge godt over de foregående ? Og merk at disse tallene kommer i et
marked som venter på mod. 3

Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ketill Jacobsensøndag 01. januar 2017, klokken 16:48
Sitat fra: Sandpusher på søndag 01. januar 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 01. januar 2017, klokken 11:39
Et forhold som en også må ta i betraktning er at Europa ikke tåler en veldig rask overgang til elbiler som ville kaste hundretusener ut i arbeidsløshet.
Det var en sterk påstand, kunne du utdype?

Jeg håper jeg tar feil, man allikevel. VW melder om at de må si opp 10.000 de nærmeste årene pga elbiler og foreløpig er jo produksjonen av elbiler mikroskopisk! VW har 620.000 ansatte verden. Dersom forenklingene som elbiler utgjør er 30%, så vil det bety ca 180.000 arbeidsplasser for VW alene. Underleverandører som girkasseprodusenter, eksos og radiatorprodusenter m.fl. vil miste sitt eksistensgrunnlag. Bilverksteder vil halvere sin omsetning. Gitt tid kan bilprodusentene legge nye verdier i bilene for å opprettholde omsetningen. De ansatte i VW har forlangt at VW bygger en ny batterifabrikk i nærheten av en av fabrikkene som er utsatt for nedbemanning. Overgangen til elbiler vil uansett ta tid (dessverre), men denne tiden kan forhåpentlig utnyttes til å gi en harmonisk overgang til ny teknologi, også for arbeidslivet.
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: gigafactorysøndag 01. januar 2017, klokken 17:20
Tror 2017 blir et litt kjedelig år i Norge, dog ikke så kjedelig som 2016. I varebilsegmentet tror jeg 2017 kan bli et gjennombrudd på grunn av at bedrifter har fått noen nye insentiver, og varebiler med OK rekkevidde er rett rundt hjørnet.

Hva er de vi faktisk kan håpe på å få levert i Norge av nyheter i 2017?

Facelift Leaf
Zoe Q90
Ampera-e
Ny e-Golf
Ny Kangoo Z.E.
Ny e-NV200?

Noen flere?


De fleste bilprodusentene kan etter september 2017 ikke få godkjent nye typer dieselbiler i Europa uten en betydelig forbedring i NOx-rensing. Tror de vil bruke mye ressurser på å klemme ut flest mulig nye og skitne typer  oljebrennere frem til da, som de da kan selge nesten ut 2019 uten noen modifikasjoner. Ellers vil nok PHEV-veksten fortsette i Europa, hurtigladeinfrastrukturen er fortsatt omtrent fraværende i altfor mange land. 2016 var forøvrig et vilt år i Norge for hurtigladere, gikk fra ~220 til ~480 CCS-ladere.

Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: doldis1søndag 01. januar 2017, klokken 18:09
SitatJeg håper jeg tar feil, man allikevel. VW melder om at de må si opp 10.000 de nærmeste årene pga elbiler og foreløpig er jo produksjonen av elbiler mikroskopisk! VW har 620.000 ansatte verden. Dersom forenklingene som elbiler utgjør er 30%, så vil det bety ca 180.000 arbeidsplasser for VW alene.

Tror ikke du tar feil overhodet men de aller fleste av disse vil miste jobben innen få år nokså uavhengi
av elbilens framvekst....
De er vel trolig i godt selskap også, Bussjåfører,Taxisjåfører,Leger,Lærere,Oljearbeidere,Butikkarbeidere,
Langtransportsjåfører, Flygere + you name it. Jo d blir nok en travel tid på NAV :)
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ketill Jacobsensøndag 01. januar 2017, klokken 21:17
Sitat fra: doldis1 på søndag 01. januar 2017, klokken 18:09
SitatJeg håper jeg tar feil, man allikevel. VW melder om at de må si opp 10.000 de nærmeste årene pga elbiler og foreløpig er jo produksjonen av elbiler mikroskopisk! VW har 620.000 ansatte verden. Dersom forenklingene som elbiler utgjør er 30%, så vil det bety ca 180.000 arbeidsplasser for VW alene.

Tror ikke du tar feil overhodet men de aller fleste av disse vil miste jobben innen få år nokså uavhengi
av elbilens framvekst....
De er vel trolig i godt selskap også, Bussjåfører,Taxisjåfører,Leger,Lærere,Oljearbeidere,Butikkarbeidere,
Langtransportsjåfører, Flygere + you name it. Jo d blir nok en travel tid på NAV :)

Det var jo en nyansert analyse! (Ironi). Tilnærmet verdiløs.
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ingeniørenmandag 02. januar 2017, klokken 07:29
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 01. januar 2017, klokken 21:17
Sitat fra: doldis1 på søndag 01. januar 2017, klokken 18:09
SitatJeg håper jeg tar feil, man allikevel. VW melder om at de må si opp 10.000 de nærmeste årene pga elbiler og foreløpig er jo produksjonen av elbiler mikroskopisk! VW har 620.000 ansatte verden. Dersom forenklingene som elbiler utgjør er 30%, så vil det bety ca 180.000 arbeidsplasser for VW alene.

Tror ikke du tar feil overhodet men de aller fleste av disse vil miste jobben innen få år nokså uavhengi
av elbilens framvekst....
De er vel trolig i godt selskap også, Bussjåfører,Taxisjåfører,Leger,Lærere,Oljearbeidere,Butikkarbeidere,
Langtransportsjåfører, Flygere + you name it. Jo d blir nok en travel tid på NAV :)

Det var jo en nyansert analyse! (Ironi). Tilnærmet verdiløs.

Ikke sikkert det når autopilotene overtar, men det vil gå noe tid.
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: doldis1mandag 02. januar 2017, klokken 11:27
 
SitatDet var jo en nyansert analyse! (Ironi). Tilnærmet verdiløs.

Analyse...? Da ville innlegget sett ganske annerledes ut. Rent bortsett fra d er innholdet i sin
helhet riktig, dog mangelfullt..
D er ikke alle som har fått d med seg, men sannheten er at vi står midt oppi en omveltning som mangler
sidestykke i historien, de fleste jobber vi kjenner vil bli overtatt av software/ maskiner/roboter.
Og d er merkelig nok noe de fleste er enige om..
Der d skorter er tidsperspektivet, alt nytt føles så mye mer behagelig når det kommer i framtiden, og
kommer ting for nært kan d jo skyves tilbake dit igjen- til framtiden..
Feil!
Verre- fatal feil ! Framtiden er allerede her og perspektivet er ÅR , ikke tiår!
Listen over jobber som forsvinner kan gjøres mye,mye lenger.

Autonome taxier er allerede en realitet flere steder i verden.
http://fortune.com/2016/08/25/self-driving-taxi-singapore/

Legene er allerede under press, ikke minst vil d faktum at mange mener de er grovt overbetalt gjøre
dem til store skyteskiver når det er snakk om foretaks økonomi..
http://medicalfuturist.com/will-robots-take-over-our-jobs-in-healthcare/

Flygere er en annen gruppe høylønnstakere som allerede i dag lar datamaskinen fly 99 % av flyturen.
Amerikanerne flyr allerede droner fra bakken, ja fra andre siden av jorda... Jeg gidder ikke finne
linker på dette fordi d rett og slett er for innlysende ar flygernes tid er over

Butikkarbeidere. Mac Donalds kjører allerede enheter med robotbemanning. Tror dere d vil svekke eller bedre
lønnsomheten ?
Fasit- bedre lønnsomheten, konkurrentene kan velge om de vil følge etter eller ta turen til skifteretten.
Neste som vil følge er daglivarer ? klesbutikker ?
  http://newsexaminer.net/food/mcdonalds-to-open-restaurant-run-by-robots/

Langtransport. Er antakeligvis noen av de første jobbene som forsvinner i tusentall og d i løpet av
noen få år ! Når d første firmaet er oppe og går autonomt vil økonomien tvinge konkurrentene
inn i samme spor- eller til skifteretten..
  http://www.theverge.com/2016/4/7/11383392/self-driving-truck-platooning-europe

Og dette er bare begynnelsen, denne listen kan gjøres veldig lang

Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ketill Jacobsenmandag 02. januar 2017, klokken 14:16
Sitat fra: doldis1 på mandag 02. januar 2017, klokken 11:27
SitatDet var jo en nyansert analyse! (Ironi). Tilnærmet verdiløs.

Analyse...? Da ville innlegget sett ganske annerledes ut. Rent bortsett fra d er innholdet i sin
helhet riktig, dog mangelfullt..
D er ikke alle som har fått d med seg, men sannheten er at vi står midt oppi en omveltning som mangler
sidestykke i historien, de fleste jobber vi kjenner vil bli overtatt av software/ maskiner/roboter.
Og d er merkelig nok noe de fleste er enige om..
Der d skorter er tidsperspektivet, alt nytt føles så mye mer behagelig når det kommer i framtiden, og
kommer ting for nært kan d jo skyves tilbake dit igjen- til framtiden..
Feil!
Verre- fatal feil ! Framtiden er allerede her og perspektivet er ÅR , ikke tiår!
Listen over jobber som forsvinner kan gjøres mye,mye lenger.

Autonome taxier er allerede en realitet flere steder i verden.
http://fortune.com/2016/08/25/self-driving-taxi-singapore/

Legene er allerede under press, ikke minst vil d faktum at mange mener de er grovt overbetalt gjøre
dem til store skyteskiver når det er snakk om foretaks økonomi..
http://medicalfuturist.com/will-robots-take-over-our-jobs-in-healthcare/

Flygere er en annen gruppe høylønnstakere som allerede i dag lar datamaskinen fly 99 % av flyturen.
Amerikanerne flyr allerede droner fra bakken, ja fra andre siden av jorda... Jeg gidder ikke finne
linker på dette fordi d rett og slett er for innlysende ar flygernes tid er over

Butikkarbeidere. Mac Donalds kjører allerede enheter med robotbemanning. Tror dere d vil svekke eller bedre
lønnsomheten ?
Fasit- bedre lønnsomheten, konkurrentene kan velge om de vil følge etter eller ta turen til skifteretten.
Neste som vil følge er daglivarer ? klesbutikker ?
  http://newsexaminer.net/food/mcdonalds-to-open-restaurant-run-by-robots/

Langtransport. Er antakeligvis noen av de første jobbene som forsvinner i tusentall og d i løpet av
noen få år ! Når d første firmaet er oppe og går autonomt vil økonomien tvinge konkurrentene
inn i samme spor- eller til skifteretten..
  http://www.theverge.com/2016/4/7/11383392/self-driving-truck-platooning-europe

Og dette er bare begynnelsen, denne listen kan gjøres veldig lang

Takk for et mer nyansert og utfyllende innlegg. Men hadde gjerne ønsket et mer konstruktivt preget innlegg!
Det virker som at du bare ser for deg en destruktiv fremtid med stor arbeidsløshet?

Det er jo vår stigende produktivitet som har gitt oss vår velstand. Noen titall tusener bønder produserer like mye eller mer enn noen hundre tusen for mange tiår siden. Dersom gevinsten ved økt produktivitet deles av oss all i stedet for å tilfalle et fåtall med mye kapital, så kan vi se lyst på fremtiden. Så enkelt og så vanskelig er det!

Hadde du latt være å bruke din private rettskrivning, så hadde det vært lettere for meg å lese det du skriver! Men det er jo min personlige opplevelse!
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Amossmandag 02. januar 2017, klokken 14:38
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 02. januar 2017, klokken 14:16
Det er jo vår stigende produktivitet som har gitt oss vår velstand. Noen titall tusener bønder produserer like mye eller mer enn noen hundre tusen for mange tiår siden. Dersom gevinsten ved økt produktivitet deles av oss all i stedet for å tilfalle et fåtall med mye kapital, så kan vi se lyst på fremtiden. Så enkelt og så vanskelig er det!

Det var vel ikke for ingenting at Elon Musk (sånn for å i det minste gjøre det litt relevant til elbiler ;) ) for litt siden hintet om borgerlønn ;)  Fant dessverre ikke igjen referansen i farten...
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ketill Jacobsenmandag 02. januar 2017, klokken 17:39
Sitat fra: Amoss på mandag 02. januar 2017, klokken 14:38
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 02. januar 2017, klokken 14:16
Det er jo vår stigende produktivitet som har gitt oss vår velstand. Noen titall tusener bønder produserer like mye eller mer enn noen hundre tusen for mange tiår siden. Dersom gevinsten ved økt produktivitet deles av oss all i stedet for å tilfalle et fåtall med mye kapital, så kan vi se lyst på fremtiden. Så enkelt og så vanskelig er det!

Det var vel ikke for ingenting at Elon Musk (sånn for å i det minste gjøre det litt relevant til elbiler ;) ) for litt siden hintet om borgerlønn ;)  Fant dessverre ikke igjen referansen i farten...

Dersom du tar borgerlønnen og lar meg ta jobben, så er det fint for meg!
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Amossmandag 02. januar 2017, klokken 23:41
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 02. januar 2017, klokken 17:39
Dersom du tar borgerlønnen og lar meg ta jobben, så er det fint for meg!

Nå blir vel en debatt om borgerlønn litt vel offtopic på elbilforum etter min mening, men er i alle fall ett av alternativene som bør vurderes når vi nærmer oss en situasjon der de færreste av oss har muligheten til å ha vanlig lønnet arbeid, noe som ble trukket frem litt opp i tråden som en mulighet i svært nær fremtid.

Fant forresten referansen jeg snakket om over:
http://nordic.businessinsider.com/elon-musk-universal-basic-income-2016-11?r=US&IR=T (http://nordic.businessinsider.com/elon-musk-universal-basic-income-2016-11?r=US&IR=T)
Sitat"There's a pretty good chance we end up with a universal basic income, or something like that, due to automation," the Tesla CEO said in an interview with CNBC on November 4. "I'm not sure what else one would do. That's what I think would happen."
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: doldis1tirsdag 03. januar 2017, klokken 01:15
 
SitatTakk for et mer nyansert og utfyllende innlegg. Men hadde gjerne ønsket et mer konstruktivt preget innlegg!
Det virker som at du bare ser for deg en destruktiv fremtid med stor arbeidsløshet?

Har ikke skrevet ett eneste ord om arbeidsledighet eller en destruktiv fremtid, kun belyst d som er nært
nok til å sees uten bruk av krystallkula ...
Hvis man skal gå mere inngående inn på fremtiden blir vel den hva vi gjør den til, men at vi står ovenfor
veldig store utfordringer mye tidligere enn tidligere antatt, er nok et uunngåelig faktum...
Føler vel heller ingen større tillit til de
politikere vi har valgt til å lede oss gjennom denne turbulensen, halvparten av de ser som vår tids største
utfordring at bensin/ dieselen koster noen øre ekstra pr. liter ....?!
Den andre halvparten tror vår tids viktigste sak er å få igang en storstilt satsing på biodiesel ....!?
Diesel til hva? Salgstallene for personbildiesel viser at den siste nye dieselbilen setter hjula på norsk
asfalt før 24 mnd. har gått !!!
Dette i en tid da CO2 nivået i atmosfæren har passert 400 ppm,
isen på polene smelter og været rent generellt betraktet har gått rent bananas...
Men som sagt, fremtiden blir hva vi gjør den til

SitatHva er de vi faktisk kan håpe på å få levert i Norge av nyheter i 2017?

Facelift Leaf
Zoe Q90
Ampera-e
Ny e-Golf
Ny Kangoo Z.E.
Ny e-NV200?

Noen flere?

TM3
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: JorgenMtirsdag 03. januar 2017, klokken 09:53
Var i samme posisjon som trådstarter.

Kjøpte i3 først, ble frelst og begynte å lete etter "familie-GT-bil". Endte opp med Model S, det var jo eneste alternativet.

Fantastisk bil i sommerhalvåret.
Men S'en er elendig på vinterføre. Hjulbuene pakkes full av hard snø hele tiden og den tunge bilen glir godt når den først slipper (gled 15 meter og stoppet i gresskant 1,5 meter før stup på 4-5 meter). Når jeg var ute å kjørte i går hadde jeg glemt snøskrapa hjemme så måtte bruke en bøyelig setebelteforlenger når jeg måtte stoppe for å måke snø ut av hjulbuene når snøen nok en gang begynte å bremse på dekkene. Aldri opplevd makan.
Ellers stort sett fornøyd, selv om jeg synes i3'n er overlegen på både kvalitet og software. Ting virker som det skal :)

Vår "plan" er å beholde Model S som sommerbil og selge i3'n til fordel for en skikkelig 5-seters 4WD elbil med 50-70 mils rekkevidde så snart det kommer, mest sannsynlig BMW i5 eller i6 når de kommer (desverre 4-5 år til enda).
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Amosstirsdag 03. januar 2017, klokken 10:54
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 03. januar 2017, klokken 01:15
SitatHva er de vi faktisk kan håpe på å få levert i Norge av nyheter i 2017?

Facelift Leaf
Zoe Q90
Ampera-e
Ny e-Golf
Ny Kangoo Z.E.
Ny e-NV200?

Noen flere?

TM3

Du har rett i at man forventer TM3 på markedet dette året. Men har ingen spesiell tro på at den kommer på det norske markedet før i 2018, og det var det som det ble spurt etter i det du siterte.
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: jkirkebotirsdag 03. januar 2017, klokken 11:11
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:53
Men S'en er elendig på vinterføre. Hjulbuene pakkes full av hard snø hele tiden og den tunge bilen glir godt når den først slipper (gled 15 meter og stoppet i gresskant 1,5 meter før stup på 4-5 meter). Når jeg var ute å kjørte i går hadde jeg glemt snøskrapa hjemme så måtte bruke en bøyelig setebelteforlenger når jeg måtte stoppe for å måke snø ut av hjulbuene når snøen nok en gang begynte å bremse på dekkene. Aldri opplevd makan.

Dette er et problem som det virker som bare enkelte opplever. Kan det ha noe med typen dekk som brukes, eller noe annet? Jeg har jo en P85+ fra sept. 2013 og kjører mye på snøføre da vi stadig er på hytta. Har ennå ikke på nesten 90.000km opplevd pakking av snø i hjulhusene, ihvertfall ikke i problematisk mengde slik at jeg har oppdaget det og måtte gjøre noe med det...
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: doldis1tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:41
   
SitatNår jeg var ute å kjørte i går hadde jeg glemt snøskrapa hjemme så måtte bruke en bøyelig setebelteforlenger når jeg måtte stoppe for å måke snø ut av hjulbuene når snøen nok en gang begynte å bremse på dekkene. Aldri opplevd makan.

Tror jeg kanskje mere skyldes dekkene enn bilen. Jeg hadde en Audi som var ille til å pakke i hjulbuene,
sluttet med d da jeg fikk byttet de ubrukelige piggfridekkene med piggdekk.
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: kodalsetirsdag 03. januar 2017, klokken 11:51
Rengjøring av hjulbuene og silikonspray holder issvullene unna.
At noen dekktyper "pakker" mer snø/is opp i hjulbuene enn andre er klart, men vanlig renhold og påføring av silikonspray løser hele problemet.

f.eks slik:

https://www.youtube.com/watch?v=4ZEaqJViYlQ (https://www.youtube.com/watch?v=4ZEaqJViYlQ)
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 03. januar 2017, klokken 15:22
Har vurdert silikonspray jeg også, for det er ganske liten klaring i hjulbuene. Men ikke brukt det da jeg ikke har hatt problemer med dette siste 3 år (muligens hakket ved en anledning eller to). Derimot slet jeg mye med dette med Passaten hvor snø pakket seg veldig lett i forkant av kanalen og dannet enorme issvuller.

Kjører piggfritt.

Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Elbil fundamentalisttirsdag 03. januar 2017, klokken 16:32
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:41
   
SitatNår jeg var ute å kjørte i går hadde jeg glemt snøskrapa hjemme så måtte bruke en bøyelig setebelteforlenger når jeg måtte stoppe for å måke snø ut av hjulbuene når snøen nok en gang begynte å bremse på dekkene. Aldri opplevd makan.

Tror jeg kanskje mere skyldes dekkene enn bilen. Jeg hadde en Audi som var ille til å pakke i hjulbuene,
sluttet med d da jeg fikk byttet de ubrukelige piggfridekkene med piggdekk.
Hmm interessant! Hvilke dekk bruker du JørgenM? Har heller ikke problemer med pakking på min 85D. Kjører med piggfritt Michelin X-ice Xi3 (mye mer sportslige enn R2) i overgang sesongen og Hakka8 (best når det gjelder) fra vinterferien til påske.
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Strøm Tycoontirsdag 03. januar 2017, klokken 23:22
Sitat fra: i05L0 på lørdag 31. desember 2016, klokken 22:13
Det skal sies at jeg er svært fornøyd med vår eneste bil - en 2016 BMW i3. Vi bor i Oslo, der den ene bruker kollektivt til jobb og i3 brukes av den andre. Fantastisk bil. Nyskapende på mange måter. Morsom å kjøre, billig å eie. Den klarer en langtur i ny og ne, helst om sommeren. Vi vil aldri gå tilbake til fossil.

Men vi skulle gjerne hatt noen bedre valg på en langtursbil. Og det snart! Gjerne i 2017. Tesla er det eneste realistiske alternativ, og jeg tar hatten av for Elon Musk! INGEN har plukket opp "hansken han kastet" med Tesla S for opptil flere år siden - det ser ut som flere bilfabrikanter (inklusive BMW, Mercedes og Jaguar) bare ser på dette som en lek - en slags "fad" som snart går over. De trår vannet med spennende skisser over fantastiske modeller som skal kunne konkurrere med Tesla om tre-fire år. 50 mil og mer! yay! I 2020!

I mellomtiden kan vi kjøpe Tesla. Og mange gjør det. Både S og X selger godt, på tross av diverse små og store utfordringer med detaljer som "premium interiør-følelse." Jeg kan gjerne overse at lokket til hanskerommet er noen millimeter ute av posisjon hvis det er slik at jeg kan ta hele familien med på (gratis) biltur Oslo - Ålesund kun med en kort ladestopp på Otta eller Dombås.

Når det er sagt, så leste jeg Motor-bilaget til Finansavisen i dag. Nesten bare fossil-nyheter over hele linjen, med en liten henvisning til en "test" mellom en BMW hybrid og en Tesla. Og - der - i en bisetning kom det frem: BMW er fantastisk på alt, bortsett fra at de er i ferd med å bli forbikjørt på teknologi av Tesla. DET er min subjektive oppsummering av 2016 og en konklusjon av bilindustrien i sin helhet - andre kan ha lest det på en annen måte.

Men hvis BMW ser det samme som jeg ser, så er alle BMW bortsett fra 6- og 7-serie utelukkende i-serie fra og med 2018. Godt nytt år!

Jeg forstår ikke deler av dette innlegget. Hva menes med bedre langturalternativ? Bedre enn Model S? Vi får et bedre enn i3 i sommer, billigere enn Model S også, men med tilsvarende rekkevidde. Det er selvsagt er synd for dem som ikke var våkne og forhåndsbestilte i september.

Når det gjelder teknologi, så er det minklare mening at BMW mange hestehoder foran en samlet bilindustri hva angår bruk av komposittmaterialer og kunnskapen med å lage en lett elbil, ingen er i nærheten engang. Ruster gjør de heller ikke. Vår i3 har gått fullstendig feilfritt 45000km nå også.

Fremoverlent, og nytenkende på mange områder.
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ketill Jacobsenonsdag 04. januar 2017, klokken 13:38
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 31. desember 2016, klokken 22:33
Det virker som at BMW tar seg litt god tid, men kommer med et større og mer bredt sortiment av el- og hybridbiler, for eksempel i5 i ca 2019 med opp til 750 km rekkevidde.

Korrigering. Feillesing av min kilde norske AMS. BMW i5 ventes å komme i 2021!
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: i05L0onsdag 04. januar 2017, klokken 21:12
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:22
Jeg forstår ikke deler av dette innlegget. Hva menes med bedre langturalternativ? Bedre enn Model S? Vi får et bedre enn i3 i sommer, billigere enn Model S også, men med tilsvarende rekkevidde. Det er selvsagt er synd for dem som ikke var våkne og forhåndsbestilte i september.

I trådstart mente jeg å etterlyse en "langtursversjon av i3" som alternativ til Tesla - gjerne en BMW i5, og den skulle jeg gjerne hatt nå i 2017. At det nå kommer mange biler med økt rekkevidde er fint - dog er de fleste av disse (etter min subjektive oppfatning) ikke av samme kaliber som de overnevnte.
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: bnoonsdag 04. januar 2017, klokken 23:22
Er det 2021 2025 eller nå 2017 det gjelder :o
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Riotorsdag 05. januar 2017, klokken 20:49
Sitat fra: bno på onsdag 04. januar 2017, klokken 23:22
Er det 2021 2025 eller nå 2017 det gjelder :o

Ja! :)
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: bnofredag 06. januar 2017, klokken 00:00
Ok, men da vsr det ikke så mye å berette om enda utover at mange i bilindustrien må se seg om etter annet å gjøre. Det er vel noe vi på forumet har vist en stund. Hva er det da som gjelder 2017? som er så spesielt? At vi nå får AmperaE og TM3 kanskje eller at Ford har meldt seg på hylekoret av produsenter som sier noe om hva de tenker å gjøre om noen år og det i skjønn forening med Toyota som har meldt seg inn i samme klubb etter bråvåkningen fra Tornerosesøvnen eller at Farraday har fått frem en elbil de færreste har råd til eller at msn venter en facelift på Leaf. Eller er det Hyundai sin Ioniq som er kommet på markedet og har en forventning om at vi - vel i hvertfall noen av oss begynner forfra som vi gjorde i 2010 som early adopters med sin beskjedne rekkevidde. Eller er det alle kommunene sitt parkeringsvalg for elbilet som er det store for 2017. Hvem vet ...i hvertfall ikke gudene
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: i05L0fredag 06. januar 2017, klokken 22:39
Ett alternativ er jo at for eksempel BMW finner ut at fremtiden for dem ikke ligger i tradisjonell bilindustri men i Internet of Things. Med andre ord: bilen er i ferd med å utvikle seg til en app med gode kjøreegenskaper og ellers funksjonalitet vi ellers kjenner fra biler i premiumsegmentet. Tesla er jo for så vidt et godt eksempel på dette. 

Den dagen de vedtar dette som ny strategi (det kan allerede ha funnet sted) så vil det gå fort. Derfor håper jeg fortsatt på en 2018 BMW i5.
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ketill Jacobsenfredag 06. januar 2017, klokken 23:51
Hvor mange seter er det i en app og hva med bagasjeplassen?
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Øystein16lørdag 07. januar 2017, klokken 08:03
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 06. januar 2017, klokken 23:51
Hvor mange seter er det i en app og hva med bagasjeplassen?

I framtida treng du ikkje seter eller bagasjeplass. Du skal liggja i senga og styra livet via virtuelle briller. Mat vert droppa gjenom ei luke i taket. :-)
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 07. januar 2017, klokken 09:26
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 07. januar 2017, klokken 08:03
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 06. januar 2017, klokken 23:51
Hvor mange seter er det i en app og hva med bagasjeplassen?

I framtida treng du ikkje seter eller bagasjeplass. Du skal liggja i senga og styra livet via virtuelle briller. Mat vert droppa gjenom ei luke i taket. :-)

Og møkka går gjennom ei luke i gulvet - begynner å ligne på kyr på bås dette  ;D
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: Øystein16lørdag 07. januar 2017, klokken 09:38
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 07. januar 2017, klokken 09:26
Og møkka går gjennom ei luke i gulvet - begynner å ligne på kyr på bås dette  ;D

...og fallenergien vert først redusert og utnytta til å driva ein turbin for strømproduksjon og nitrogenet i gjødsla går til ny matproduksjon :-)
Tittel: Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
Skrevet av: bnolørdag 07. januar 2017, klokken 12:37
Hadde tenkt å poste noe i denne tråden, men at den er "vandalisert." Håper at moderator våkner snart. Veldig premature innlegg her. Får finne en annen tråd å poste i.