Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av trondhla, onsdag 28. september 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

Mazzbot

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 12. desember 2016, klokken 09:36
Veldig mange har en bilbruk som ikke trenger mer enn 24kw batteri og for de er en rimeligere Leaf mye mer verdt enn dyrere 60kw-biler som bare blir annonsert uten å komme før lang tid er gått.
Dagens Leaf dør ikke med det første, selv om behovet for større batteri er der. Nissan er ikke dumme og dette har de nok en plan på.

Hva tror dere en brukt 24 kWh Leaf vil bli verdt om et år når ampera kommer og leaf med 60 kWh ?

24kwh fases ut til fordel for 30kwh / et sted rundt 45kwh og 60 kWh .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Navl1

Jeg tror helt ærlig at behovet for kortrekkeviddebilene ikke blir mindre med årene som kommer. Mange sitter på større fossilbiler de på sikt ikke vil kvitte seg med, de skal jo tross alt på hytta, eller legoland, eller det er for lite plass.

Men samtidig vil det komme bomavgifter i byene som er for høye til at de kan bruk fossilbilen til og fra jobb. Hvem vet, kanskje får vi CO2 avgifter, og økte priser på drivstoff de neste årene og.

De nye 60kWh-bilene vil bli for dyre for mange som en pendlerbil, og markedet for billige kortrekkeviddebiler vil fremdeles være der. Jeg tror egentlig ikke de bilene vil tape seg mer i verdi enn de alt gjør, da markedet alt er der og bare vil vokse.

Jeg vet at jeg kommer til å hoppe på en modell 3, men håper på ny leaf med bedre rekkevidde, med 40 mil har jeg akkurat den rekkevidde jeg trenger 99% av tiden jeg kjører bil.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Burger

Tror prisnedgang på batteri gjør at nypris på elbil med 24kWh ish batteripakke står for prisraset mer enn 60kWh biler.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

E_S

Husk at nå begynner for eksempel de billigste Leafene å koste under 100k på bruktmarkedet uansett. Verditapet i prosent blir nok ikke ubetydelig, men i kroner blir det ikke de store summene - rett og slett fordi det er relativt lite igjen å tape. En relativt ny, grei og moderne bil vil ikke dette gjennom kjelleren verdimessig selv om det kommer nye elbiler som er betydelig bedre på rekkevidde.

Jeg gjetter på at verditapsmellen nok treffer hardest på de som har "kortrekkeviddebil" som er max 2 år gammel og som kostet over 250k ny. De må nok påregne å ryke på et greit verditap, for eksempel de som kjøpte i3 eller e-Golf på starten og fullspekket den med utstyr slik at den ble dyr.. Rundt-om-i-urbane-strøk-bilene som gammel Leaf og trilling berger nok bedre fordi de allerede er relativt billige og samtidig dekker bilbehovet til de aller fleste..

Min bil går ikke så langt mellom hver lading, men med unntak av et par ganger i året og eventuell bilferie dekker den hele behovet, og det ernok mange i den klubben. Jeg har en gammel fossilbil jeg kan bruke når jeg en sjelden gang skal på langtur som passer dårlig med hurtigladestasjonene.
:)

tomrh

Sitat fra: Mazzbot på mandag 12. desember 2016, klokken 10:12
Hva tror dere en brukt 24 kWh Leaf vil bli verdt om et år når ampera kommer og leaf med 60 kWh ?
Vi har hatt teknologiskifter tidligere. Før 2011 var jo Think på elbiltronen. Hva skjedde med Think, Buddy og Reva? De gikk ikke ned til 0 men havnet i området under 100.000. I 2012 overtok Leaf - en bedre bil med 50% større batteri enn i-MiEV, hva skjedde med trillingene? De gikk kraftig ned i pris men er langt fra gratis. Jeg tror 24 kWh Leaf vil følge en normal bruktpriskurve som vi har sett for kortrekkevidde elbiler, dvs. ca 15-20% årlig prisnedgang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Hænningsen

For min del er batterikapasitet én ting. Jeg ville klart meg fint på langtur med 40 kWh dersom laderen kunne ladet med 11 eller 22 kW. Fulladet batteri på under to timer mens man spiser middag ville fungert perfekt for meg, og ville gitt langt flere lademuligheter.

Så for meg en innenbordsladeren vel så viktig som batteriet. Men jeg ville jo ikke takket nei til både 60 kWh batteri og 22 kW lader :)
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Ebe

Batteri og ladehastighet er tilstrekkelig når naturlige pauser er nok til å komme seg til neste naturlige pause...

Dvs kravet vil variere veldig ut i fra hvilke vaner man har i kjørestil :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kaiat

http://insideevs.com/renault-nissan-next-generation-leaf-zoe-will-share-a-common-platform/

Vil dele plattform og motor med neste generasjon Zoe, men det var vel naturlig med tanke på at Nissan og Renault deler mye på fossilbilene. Jeg så et sted nå nylig at Zoe vil komme med støtte for 150kW CCS-lading, så det blir vel det på Leaf også da. 22 kW AC-lading også kanskje?

Men det ser ut til at det kan drøye en stund før vi ser noen helt ny Leaf. 2020???

nr1rayner

Ikke ta det for gitt at motor, lader osv osv blir det samme selv om de deler platform. Platformen er (heldigvis) bare grunnstenen i bilen.
Håper da også inderlig ikke motoren fra Zoe finner veien i ny Leaf.
Prøvekjørte Zoe i sin tid, synes den var lat, et av argumentene for at det ikke ble den.
Så hvis du likevel skulle ha rett kaiat, så håper jeg inderlig det er 109hk-motoren som finner veien inn i Zoe.
Leafen er egentlig sprek nok, men ville jeg ha noen endring i effekt vil jeg ha mer  ;)

Leaf er en god del større enn Zoe. Regner med at -17 Micra vokser litt i forhold til nåværende, så da vil den være mye nærmere Zoe's yttre mål, så jeg lever i håpet om at nye Micra skal komme som BEV.
Da vil det være mer naturlig at den kommer med motor fra Zoe, og forhåpentligvis det samme 40kwh batteriet  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Jeg vil egentlig tro at det gjerne kommer en ny motor som så blir felles for Leaf og Zoe. Gjerne også resten av "innmaten" som lader, bremser og slikt. Større produksjonsvolum, lavere pris. Carlos Ghosn har jo tilnavnet "Le cost cutter", så jeg regner med at kostbare småskala-løsninger er utelukket på neste generasjon elbiler fra Renault/Nissan-alliansen. :)

Sannsynligvis blir Zoe større, det er stort sett den veien det går når bilmodeller fornyes.

Ebe

Sitat fra: kaiat på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:43
http://insideevs.com/renault-nissan-next-generation-leaf-zoe-will-share-a-common-platform/

Vil dele plattform og motor med neste generasjon Zoe, men det var vel naturlig med tanke på at Nissan og Renault deler mye på fossilbilene. Jeg så et sted nå nylig at Zoe vil komme med støtte for 150kW CCS-lading, så det blir vel det på Leaf også da. 22 kW AC-lading også kanskje?

Men det ser ut til at det kan drøye en stund før vi ser noen helt ny Leaf. 2020???

Dette tenkte jeg også når jeg leste følgende: "He also declined to give a timescale for the launch of the new Leaf and Zoe, but said it will happen after a Leaf facelift planned in 2018."

Hænningsen

Jeg tviler sterkt på at det tar 3 år før neste Leaf er på veien. De jobber nok på spreng nå for å komme med et alternativ til Opel, og det må skje lenge før 2020. Aller helst i 2017...
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Ebe

Ellers så gambler de på at Opel faktisk kommer til å slite med levering, og at leaf fortsetter og selge pga det er den mest kjente elbilen.

EV-FTW

Har sagt det før og sier det igjen.
Leaf er nå akterutseilt. Hyundai hr nå et langt bedre produkt til samme pris.
EGolf og i3 er også langt bedre produkter, men litt dyrere

Alle disse bilene hr lengre rekkevidde, mye mer utstyr og mer moderne biler!
Leaf sitt salg kommer til å stupe fremover, da de andre nå har startet å levere ut biler! ( ikke eGolf, men er ikke lenge til).
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Ghosn smeller nok til med en overraskelse, denne situasjonen har de visst om og kunnet forberede seg på, både GM og Tesla har spilt med åpne kort.

For å underbygge mine mistanker:
https://electrek.co/2016/12/13/renault-nissan-common-electric-vehicle-platform-zoe-leaf/
Sitat
During the first week of January, Nissan CEO Carlos Ghosn is set to deliver a keynote speech at CES 2017. It is rumored that he will unveil an electric vehicle with a 60 kWh battery pack for over 200 miles of range. It still remains to be known whether it will be the refresh version of LEAF, which is expected to come with the 2018 model, or a brand new electric model from the Japanese automaker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA