Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av trondhla, onsdag 28. september 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

kaiat

http://insideevs.com/nissan-targets-17000-leaf-electric-car-will-share-platform-with-renault-mitsubishi/

Det sies nå at Mitsubishi også skal komme med en bil på den nye elbilplattformen som neste generasjon Leaf og Zoe skal baseres på. Målet er å kunne redusere prisen på bilen ned til $17000. Som kjent kjøpte Nissan seg inn i Mitsubishi tidligere i år og Carlos Ghosn er nå toppsjef i alle tre bilselskapene.

$17000 - det skulle vel bli rundt 150000 kr det? Da er vi nede i en pris som er spiselig i de aller fleste bilmarkeder.

Hænningsen

Jeg gjør meg noen tanker om at jeg ønsker meg en 60 kWh Leaf, men at jeg klarer meg med 40 dersom laderen (AC) kan takle 11 eller aller helst 22 kW lading. En slik bil ville klart jobbreisene mine på 19 mil og funket greit på langtur med et par ladestopp. Dersom prisen er betydelig lavere ville de ekstra stoppene noen dager i året være verdt det

Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Trekkoppbil

AC-lading kan sikkert være fristende i Finnmark, hvor man ikke har offentlige DC-ladere.
Men jeg er litt skeptisk til høykapsitets likeretter ombord i bilen. Når man ser hurtigladere langs veien, så er jo likeretterene ofte i store skap med svære kjølevifter. Renault har vel gjort noen kreative forsøk, men det er vel noe man går litt vekk fra.

Et alternativ kan være å vurdere en ekstern dc-lader på 10-20kw.

Hænningsen

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 19. desember 2016, klokken 13:50
Et alternativ kan være å vurdere en ekstern dc-lader på 10-20kw.

Det skulle jeg gjerne gjort. Men de er ikke akkurat billig :)
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

svingen

@kaiat ville jo vært gøy med en "i-miev" med 35KWh og 7.2kw lader + CSS :) dvs 25 mil om vinteren og 35 om sommeren :)
burde jo være innenfor det,da snakker vi om elbil til "alle" :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

knut3448

pushevs.com spekulerer videre...
http://pushevs.com/2016/12/23/eaton-nissan-xstorage-reveals-future-battery-capacity/

"The 60 % battery capacity improvement corresponds to an increase from 23,4 to 37,44 kWh."

37,4kWh brutto slik jeg tolker det, rundt 34kWh netto kanskje. Flere har sagt "too little too late" om 35kWh eGolfen, da kan vi kanskje si det samme om Leaf og. Det forventes at nye Leaf blir mer aerodynamisk, men det spørs om den blir mer aerodynamisk enn eGolf, som er ganske god på dette.

rolandvg99

"Too little too late" kommer an på hva som tilbys. For Volkswagen sin del har de for øyeblikket ikke fikset de to største hindringene: ladehastighet og varmehåndtering av batteri. I tillegg legger de seg i en prisklasse som er hakket over hva som tilbys fra konkurrentene. e-Golf er, for meg, ikke kr 60-70k mer bil enn Hyundai Ioniq. 37,4 kWh gir Leaf en rekkevidde i e-Golf-land.

Dersom Nissan kommer med bedre rekkevidde på Leaf og beholder prisnivået på <kr 300 000,-, har de en ok mellommodell. Hurtiglading av Leaf '16 i -5°C går fort og greit, mens Volkswagen sliter merkbart ved lave (og høye) temperaturer.
"I like soul with a capital S"

tiger`n

37 brutto er definitivt ekstremt skuffende siden man forventet 41 netto, temmelig stor forskjell der.
Mange vil nok velge Zoe istedet, synd den har så mange ulemper som den tross alt har egentlig.
Er jo mye rekkevidde for prisen.

svingen

Zoe har vel kommet med zaptech saken så slipper bøtta,men effekten på og lade på 2kw var vel 60%. Men ja kjedelig og kjøre zoe på lang tur og må ta lade pause på 2 timer.
Vedrørende nissan er jeg veldig skuffa hvis det her stemmer,da må den Være veldig bra prisa og mye stash som adaptive cruise control og mange andre ting får og kunne konkurrere spør du meg.
Bor i Nittedal (oslo)

gigafactory

Det jeg er litt bekymret for et at AESC ikke kan konkurrere på pris med LG. Allerede når første Zoe ble lansert og det ble kjent at Renault gikk for LG, så ble det begrunnet i en prisfordel på 15-20%. LG er stjerneskuddet innen elbilverdenen akkurat nå og Opel-sjefen snakket om at cellekostnadene var nede på $130 per kWh for dem. Håper ikke Nissan må ta en VW og prise seg litt ut av markedet. Det som utpeker seg som valuta for pengene i dag er etter min mening Ampera-e, Ioniq og nye Zoe. Alle har LG-batterier (og mer til).

Burger

Lurer på om det er kun kjørelengde som teller. Vil markedet like en ekstremt billig 24kwh Leaf aktig bil? Til 120-150k ny? Ikke noe trilling eller tata, men noe som ligner veldig på vanlig bil.

Jeg ser at jeg ikke trenger noen ny bil pga hurtigladerne som popper opp gjør at jeg aldri trenger å være nervørs for å nå frem. Det tar tid de få gangene jeg kjører langt, men så får det bare ta tid når man sparer så mye i forhold til drivstoff.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

svingen

@burger helt klart men er litt begrenset marked som "bil nr2"  eller spesielt interesserte som kjøper en bil som går 8 mil på vinter og 12 på sommeren  (hvis man skal si enkelt til noen om rekkevidde) hvis etterhvert elbil fordelene blir borte så er det vanskelig og selge vs en billig bensin vil jeg tro.
Bor i Nittedal (oslo)

Rio

Det går veldig fint å ha e-GOLF som eneste bil. Jeg kjører godt over 20000 km i året.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gigafactory

Jeg kjørte akkurat ca 1400 km på kryss og tvers av Norge på 3 dager, halvparten av tiden i snøstorm. Det var lengre enn jeg tenkte, men på grunn av influensa ble plutselig julefeiringen flyttet 500 km. Stengte fjelloverganger og kolonnekjøring overalt, så måtte forandre ruten på sparket flere ganger. Det går ikke veldig fint med e-Golf.

Forutsigbart og relativt urbant bruksmønster, helt fint. For fleksibilitet og litt villmarksliv, helt håpløst.

EV-FTW

Sitat fra: gigafactory på lørdag 24. desember 2016, klokken 13:09
Jeg kjørte akkurat ca 1400 km på kryss og tvers av Norge på 3 dager, halvparten av tiden i snøstorm. Det var lengre enn jeg tenkte, men på grunn av influensa ble plutselig julefeiringen flyttet 500 km. Stengte fjelloverganger og kolonnekjøring overalt, så måtte forandre ruten på sparket flere ganger. Det går ikke veldig fint med e-Golf.

Forutsigbart og relativt urbant bruksmønster, helt fint. For fleksibilitet og litt villmarksliv, helt håpløst.

Det hadde heller ikke gått med en elbil som rekker 30 mil vinterstid.
På fjellet med lang avstand mellom ladere, kolonnekjøring, snø, omkjøring.
Der ting på tas på sparket.
Da er det ikke noen elbiler pr nå som duger.

I min husstand er elbilen bil nummer en, men på ferier og da er det syvseter, med fossildrift som er tingen !
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA