Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av trondhla, onsdag 28. september 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

trondhla

Ser at det sirkulerer litt antagelser om neste generasjon Leaf rundt om som dette:
http://pushevs.com/2016/08/11/update-on-the-nissan-leaf-40-kwh-story/

Produksjonen skal starte i Desember 2016? Det ville i så falle være en fin julegave for den heldige.Kan det være riktig eller menes det en oppdatering av gjeldende modell? Og så snakkes det om 40 kWh batteri. Tidligere har jeg sett 60 kWh. Her står det at rekkevidde vil være omtrent 257 km og derom man legger til ca. 20 kWh til denne rekkevidden ender man på +- 400 km som vil være bra. Tiden vil vise.
Man kan nok regne med at batteri og teknologi ellers vil deles med Renault Zoe i en eller annen grad.

Når denne kommer ut vil det nok bli elbil på meg. For tiden går det i mye sykkel samt litt Mercedes 220d ::)


Trekkoppbil

Ryktene om 40kwh gjelder vel dagens Leaf, hvis jeg har forstått det rett.

Det har vært snakk om en ny bil som er forventa å komme etterhvert. I 2014 snakka Ghosn om at den skulle prodsettes 2. kvartal 2017, og ha dobbling av rekkevidde. Den bilen har fått kallenavnet Leaf2 i enkelte fora. Etterhvert er det kommet signaler fra Nissan om 60kwt.
Det er nok denne bilen som skal konkurere med Bolt og Tesla Model 3, og da høres 60kwt rimelig ut.
For hvilke markeder denne bilen skal produseres i første omgang, kjenner jeg ikke til.

tomrh

Ut i fra alle artiklene jeg har lest i det siste og satt sammen bits&pieces så er det ikke Leaf som først kommer med 60 kWh batteri, men en annen modell som ennå ikke er elektrifisert. Det kan faktisk være Nissan Micra, det er mye fuzz rundt den ifm Paris Motor Show i år, og noe er tydeligvis enda ikke avslørt her.

Et annet poeng er at Renault-Nissan har en egen modulbasert produksjonsplattform kalt CMF, som nå kommer i en variant CMF-B som antas å inkludere mulighet for elektrisk drivlinje (såvel som hydrogen), og Micra er første bil på denne plattformen. Andre modeller som skal over er Juke, Qashqai og X-trail samt Renault Clio. Leaf er en egen greie, en standalone elbil som ikke skal bygges slik med det første, derfor heller ikke 60 kWh batteri om jeg har forstått dette riktig. Time will show. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

257km, på 40kwh?
Det må da vel være EPA-range vel, dagens 30kwh er oppgitt til 172km EPA og som kjent 250km NEDC.

En Micra med 60kwh kunne jeg likt. Litt for liten for mye, men stor nok til det meste, og bør jo bli "utrolig" bra rekkevidde.
Time will show
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 28. september 2016, klokken 21:45
En Micra med 60kwh kunne jeg likt. Litt for liten for mye, men stor nok til det meste, og bør jo bli "utrolig" bra rekkevidde.
Akkurat det der som kan være det taktiske av Nissan. En mindre bil med lav Cd vil få en mye større rekkevidde med samme batteri. Blir nesten som en Ioniq med 60 kWh, vil knuse Bolt/AE på rekkevidde og stjele showet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Navl1

Dette er veldig spennende, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Skal jeg selge min Leaf 24kWh og kjøpe 40kWh, eller sitte på gjerdet å vente på 60kWh?

Hva blir verdifallet på 24kWh og 30kWh når de to nye kommer på markedet, og ikke minst hva vil prisene på de nye bli?

Mange spørsmål, som ingen egentlig vet svaret på.

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

haheide

Ja absolutt spennende tider.
Skulle kanskje ventet 1-2 år før før jeg kjøpte elbil - for en brukt 30kw faller fort i pris når de nye bilene med 1.5 ganger eller mer rekkevidde kommer i markedet.
Hadde tenkt satse på en Tesla Model 3 - men her blir det flere alternativer ...
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Navl1

Følger med på bruktprisene på leaf, og spesielt 24kWh siden jeg sitter på en slik.

Det er veldig høye priser egentlig, når en 2013 modell går for over 160 000,-
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

haheide

100 000 i tap/avskrivning på 3 år - tenker vi kan forvente det samme for 2016 modeller
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på onsdag 28. september 2016, klokken 22:36
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 28. september 2016, klokken 21:45
En Micra med 60kwh kunne jeg likt. Litt for liten for mye, men stor nok til det meste, og bør jo bli "utrolig" bra rekkevidde.
Akkurat det der som kan være det taktiske av Nissan. En mindre bil med lav Cd vil få en mye større rekkevidde med samme batteri. Blir nesten som en Ioniq med 60 kWh, vil knuse Bolt/AE på rekkevidde og stjele showet.
En kollega med MS sa flere kom til å bytte ut sin Tesla med AE, da den mest sannsynlig vil gå like langt men på mindre strøm (sånn ca 1,3-1,4 kwh/mil vs 1,7-1,8) ;) Vel mest pga ca 600kg mindre vekt og vesentlig smalere dekk, AE blir jo ikke veldig aerodynamisk.
Og der er det jo svært fornuftig med en liten lett bil når den skal drives av EL. 2 timer på schuko gir litt mer km på trillingen din enn en MS. Så en Micra med stort batteri ønskes hjertelig velkommen ja.



Sitat fra: Navl1 på torsdag 29. september 2016, klokken 11:07
Dette er veldig spennende, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Skal jeg selge min Leaf 24kWh og kjøpe 40kWh, eller sitte på gjerdet å vente på 60kWh?
Først må du definere behovet ditt.
Jeg tar gjerne en Leaf med 100kwh, men har over hodet ikke behov for det.
"Mye vil ha mer og fanden vil ha fler" som det heter.
Sjelden jeg er på langtur, men har definert behovet etter det kjente "hva om jeg skal kjøre til Vladivostok da?"
Jeg har definert det som at Trondheim-Dombås (200km) skal gå uten problem om vinteren, det vil da holde med ca 40kwh på en bil tilsvarende Leaf. Det skulle også bety at det kan holde med 1 ladestopp Trondheim-Oslo om sommeren, som absolutt er akseptabelt.
Det gir samtidig nok kapasitet til nesten 3 dager t/r jobb de dagene jeg har lengst kjørevei (2x35km).
Det blir altså mitt minstekrav for å gidde å bytte ut 24-Leafen. Alt over det blir bare en bonus, men ikke verdt å betale mange 10-tusener ekstra for.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kavorland

Sitat fra: Navl1 på torsdag 29. september 2016, klokken 11:07
Dette er veldig spennende, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Skal jeg selge min Leaf 24kWh og kjøpe 40kWh, eller sitte på gjerdet å vente på 60kWh?

Hva blir verdifallet på 24kWh og 30kWh når de to nye kommer på markedet, og ikke minst hva vil prisene på de nye bli?

Mange spørsmål, som ingen egentlig vet svaret på.


Ja, da vert spanande å sjå kva neste Leaf kjem med av kapasitet.
Eg og har leika med tanken på oppgradering av min eit år gamle 24 kwh, men etter nærare vurdering så vert da ikkje innbytte for min del.
Har rekkevidee så da held til dagleg bruk året rundt, og dei dagane da trengs meir enn 12-15 mil vert løysinga mellomlading i heimen, eller QC på næraste ladar i 15-20 min. Akkurat lenge nok til å lade det ein treng, og tid til å få gjort litt småhandling.

Om da vert trong for langtur, så er hurtigladenettverket i rask utvikling, så noko ny leaf dei neste åra vert da ikkje på meg.

Dessuten, så er eg skammeleg fornøgd med denne utgåva, and you never change a winning team.....
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

EV-FTW

Var stille rundt Nissan sin stand i Paris.
Renault og Opel kommer med sine versjoner med lengre rekkevidde, men ikke et ord engang fra Nissan. Ville tenkt at Leaf får samme batteri som Zoe?
Frem til helt ny utgave av Leaf kommer.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Lars C. Krogenæs

Det var skuffende at Leaf ikke ble presentert med samme batteripakke som Zoe får. I fjor på denne tiden lanserte Nissan 30 kWh batteripakken, så tiden hadde jo sånnsett passet i forhold til å lansere 41 kWh nå for kommende ny årsmodell. 

Samtidig ser jeg at Nissan enda ikke har oppdatert prisene sine og prisene de har ute gjaldt frem til 30. september.

Vi bør nok forvente en prisnedgang nå, hvis de skal demme opp for salg av Zoe og Ampera-e. De med betalingsvillighet vil bestille Ampera-e, mens de som vil spare litt velger Zoe, og i begge alternativer får man da lengre rekkevidde. Selv om jeg er skeptisk til Zoe sin lader og manglende hurtiglading, er jo batteriet nå så stort at behovet for å lade på vei til hytta er borte, evt. med et stopp med lading på 22kw for å få nok suppe til å den siste milen som evt. måtte mangle.

Jeg er i markedet for ny elbil, men er veldig i tvil akkurat nå...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

kaiat

Jeg har sett spekulasjoner på nett om at Nissan vil drøye med lansering av oppgradert eller helt ny Leaf til bilmessa i Los Angeles nå i november. Grunnen skal i så fall være at Leaf 30kWh ikke helt har slått an i USA og at Nissan muligens føler at en Leaf-nyhet vil få større gjennomslagskraft på det amerikanske markedet på en amerikansk bilmesse fremfor en europeisk.

For Renault/Nissan-alliansen og Carlos Ghosn kan det dessuten være smart å porsjonere ut godsakene. Nå fikk de mye oppmerksomhet rundt 400km-Zoe på Paris-messa. Hadde de vist fram ny Leaf samtidig, ville den ha tatt en god del av den oppmerksomheten. Zoe selges derimot ikke i USA, så der kan det jo passe godt å vise fram en ny Leaf. USA er da også det største markedet for Leaf.

Ebe

Det høres jo egentlig ikke så dumt ut...selv om det er dumt at vi må vente med nyhetene...  ;D
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA