Endelig fikk jeg til å programmere Salto-boksen uten å anskaffe spesialutstyr. Jeg hadde oversett en parameter for seriell kommunikasjonshastighet i dokumentasjonen. Når jeg justerte baud rate til 38400, fikk jeg umiddelbart kontakt med EVCC-enheten i Salto-boksen.
Jeg benyttet en USB til RS485 dings fra AliExpress til 0,74 USD ink porto. Denne installerte seg på Windows 10 64-bit som COM3 - plug-and-play. USB-dingsen har bare to terminaler, og i Saltoboksen er det tre (MBA). Jeg benyttet ikke M-terminalen (jord) og koplet heller ikke inn noe termineringsmotstand.
For å sende kommandoer fra PC, så benyttet jeg ComDebug Terminal (
http://www.windmill.co.uk/serial.html).
Her er kommandoene for å forespørre boksen. Husk at alle komandoer skal avsuttes med carriage return og linefeed.
!0 01 - Get firmware
!0 02 - Get status (0000->A)
!0 11 - Get present chargning current
!0 26 - Get default charging current
Kommandoen for å sjekke innstilt ladestrøm returnerer en verdi som må ganges med 0.06A for å få verdien i ampere. Boksen min ga verdien 0267. Dette tilsvarer 16,02 Ampere. Etter reprogramering så ble verdien dobbelt så høy – 0533.
Kommandoene for å programere:
!0 03 - Switch to manual
!0 12 0006 - set present charging current 32A
!0 15 0006 - set default charging current 32A
!0 25 - leave MANUAL (or stop charging)
!0 00 1111 – reset
Merk at reprogrammering av boksen bryter med gjeldene el-forskrift. Reprogramering skal gjøres av autorisert installatør og det kreves ny sluttkontroll og samsvarserklæring.