Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Justere strøm på Salto EVSE552 / lynvern.

Startet av teralv, onsdag 28. september 2016, klokken 11:08

« forrige - neste »

teralv

Har fått fatt i en grei og billig Salto EVSE552 som jeg snart har i hende.
Forstår denne kan justeres mellom 10 - 16 - 32 amp. Heldigvis har jeg en 32 amp kurs i garasjen med jordfeilautomat.

Spørsmålene er:

1. Finner ingen info om hvordan en justerer strømstyrken. Står at en må ha et spesialsett med elnummer.
Noen som vet hvordan dette gjøres ? Er det virkelig rakettforskning ? Eller kan en med greie elkunnskaper og handyfingre gjøre dette? Hvordan skal det gjøres?

2. Har et grovvern i sikkringsskap for lyn. Kunne tenkt meg å satt inn en finvern i denne boksen. Antar det er plass på DIN skinnen inni. Noen som har tanker rundt det?

Har som sagt grovvern i sikkringsskap. En elektriker nabo mente det var tull (han er elektrikker og jobber nå i nettselskapet her som leverer strøm på øyen her, god peiling altså) å ha grovvern i våre hus, da ledningene går i jord hele veien fra trafo. Dessuten ligger mitt hus lengst vekk fra trafo, noe han da mente ville gi små sjangser for overspenninger her. Men det har jeg opplevd for 2 år siden ved torden. Da røk både printer og en pc skjerm!

Derfor ønsker jeg så langt det er mulig å få inn et finvern i salto boksen. Går det? Er det fornuftig?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Det har løst seg - må til med datakabel for å omprogrammere denne.
Skulle sett det enklere, men nå er det en løsning i sikte uten å få inn en elektrikker.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

broombroom

Hei,
Ser at dette er en gammel tråd, men spørsmålet mitt er relevant.

Skal snart installere en Saltoboks 572 i garasjen, men ønsker å sette ned strømstyrken fra 30 til 16A. Er defor nysjerrig på hvordan fikk du løst dette. Hvor får man tak i SW og hva slags kabel bruker du mellom Saltoboks og pc?
2018 BMW i3 Lci 94Ah Fully Charged Edition
2010 BMW E61 535dAT MSport Edition
2007 BMW E61 520dAT (x)
2001 Volvo S60 2.0T (x)

brako79

///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

lutipold

#4
Til tross for gammel tråd, så har jeg litt informasjon å føye til. I Salto 572, så sitter det en EVCC-enhet som er produsert av ABL Sursum. En av oppgavene til EVCC er å justere ladestrømmen. EVCC kommer med forskjellig firmware, og du kan sjekke versjon ved å videofilme lysdiodene som er øverst i venstre hjørne når du setter spenning på boksen. Har du versjon 2.8, så blinker det 2 ganger på den grønne og så 8 ganger på den blå.

Her er lenke til EVCC manual og programeringskoder:https://produktinfo.conrad.com/datenblaetter/1100000-1199999/001170657-an-01-de-EVSE_LADEUEBERWACHUNG_IEC_61851_1_MODE_3.pdf

Ved hjelp av en USB til RS485 dongle, så skal det være mulig å sende korrekte kommandoer til enheten. Jeg har gjort et forsøk med terminalprogramvaren Winmill CodeDebug, men får ikke noe respons tilbake.

Har forsøkt følgende kommando for å lese ut FW versjon:
!0 01<cr><lf>

Jeg er litt usikker på hva mellomrommet i kommandoen egentlig betyr. Betyr det ASCII-verdi for space eller DEC=000? Har selvfølgelig forsøkt begge deler. Eneste respons jeg får fra boksen, er når jeg tilslutter strøm. Da kommer det tre bytes via RS485 lenken.
VW E-up!
BMW i3 i bestilling

teralv

Jeg har både software og kabelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

lutipold

Endelig fikk jeg til å programmere Salto-boksen uten å anskaffe spesialutstyr. Jeg hadde oversett en parameter for seriell kommunikasjonshastighet i dokumentasjonen. Når jeg justerte baud rate til 38400, fikk jeg umiddelbart kontakt med EVCC-enheten i Salto-boksen.

Jeg benyttet en USB til RS485 dings fra AliExpress til 0,74 USD ink porto. Denne installerte seg på Windows 10 64-bit som COM3 - plug-and-play. USB-dingsen har bare to terminaler, og i Saltoboksen er det tre (MBA). Jeg benyttet ikke M-terminalen (jord) og koplet heller ikke inn noe termineringsmotstand.
For å sende kommandoer fra PC, så benyttet jeg ComDebug Terminal (http://www.windmill.co.uk/serial.html).

Her er kommandoene for å forespørre boksen. Husk at alle komandoer skal avsuttes med carriage return og linefeed.
!0 01 - Get firmware
!0 02 - Get status (0000->A)
!0 11 - Get present chargning current
!0 26 - Get default charging current
Kommandoen for å sjekke innstilt ladestrøm returnerer en verdi som må ganges med 0.06A for å få verdien i ampere. Boksen min ga verdien 0267. Dette tilsvarer 16,02 Ampere. Etter reprogramering så ble verdien dobbelt så høy – 0533.

Kommandoene for å programere:
!0 03 - Switch to manual
!0 12 0006 - set present charging current 32A
!0 15 0006 - set default charging current 32A
!0 25 - leave MANUAL (or stop charging)
!0 00 1111 – reset

Merk at reprogrammering av boksen bryter med gjeldene el-forskrift. Reprogramering skal gjøres av autorisert installatør og det kreves ny sluttkontroll og samsvarserklæring.
VW E-up!
BMW i3 i bestilling

Megleren

2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

teralv

Jeg kan ikke svare på det, men jeg har fremdeles mitt for utleie - 500,- + frakt med sporing.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

vagsfjord

Har noen av dere funnet programvare EVCC+? Trenger den for å resette til fabrikkinnstillinger på EVCC med firmware 2.8. Har den gamle EVCC som fungerer med 2.7 og den nye Defa CPC som fungerer med alt det nyeste. Den gamle programvaren lar deg endre ladestyrke med fw 2.8 men ikke endre til fabrikkinnstillinger.

teralv

Jeg leier fremdeles ut min kabel og programvare til Salto ladestasjon for endring av AMP.

Pris 500,- + frakt med sporing begge veier (posten).
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

vagsfjord

Lag heller din egen kabel for Salto. Kjøp en billig USB RS485 adapter med FTDI chipset og last ned drivere fra produsenten sin hjemmeside. Send PM til meg for gratis koblingsskjema og link til programvare. Google "USB-RS485-WE-1800-BT". Kabel koster en hundrings fra Kina. Digital Impuls selger en for litt over 500kr som jeg benytter selv.

teralv

Ja, det kan man - kjøpe en kabel fra Kina, eller en til 500,- så knote med en programvare som kanskje fucker opp hele Saltoen din, slik som jeg har hørt fra flere på PM siste mnd. De får kontakt med enheten inni, så køddes firmwaren til, og Saltoen kan ikke justeres mer. Løsning leve med det, eller kjøpe ny. Kostbart for å spare en hundrelapp på  å bruke orginal programvare og kabel fra Salto, til 500,- i leie.

En velger selv......!
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

vagsfjord

Kabelen fra Salto er laget i Kina av samme produsent som den Digital Impuls selger. Original programvare laster man ned fra ABL sin side i Tyskland. Man kan også kjøpe kabel og programvare fra Tyskland som en pakkeløsning lik den elektriker kjøper hos Defa/Salto. Det er altså flere muligheter og jeg er faktisk helt enig i ditt argument om at man velger selv.

Sitat fra: teralv på mandag 29. mars 2021, klokken 16:09
Ja, det kan man - kjøpe en kabel fra Kina, eller en til 500,- så knote med en programvare som kanskje fucker opp hele Saltoen din, slik som jeg har hørt fra flere på PM siste mnd. De får kontakt med enheten inni, så køddes firmwaren til, og Saltoen kan ikke justeres mer. Løsning leve med det, eller kjøpe ny. Kostbart for å spare en hundrelapp på  å bruke orginal programvare og kabel fra Salto, til 500,- i leie.

En velger selv......!

teralv

For min del spiller det ingen rolle. Jeg har bare lånt min ut 3 ganger, og jeg har kjøpt den av forhandler til nice price.
Men jeg har fått 4 meldinger om dette fra ulike personer hvor fellesnevneren er at firmware er fucka opp, og om jeg tror min og mitt programvare vil løse dette etter bruk av jalla løsninger.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA