Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk av frittstående batteri fra Leaf/Zoe som strømforsyning

Startet av Rio, søndag 21. mai 2023, klokken 21:18

« forrige - neste »

Rio

Hei,

Er det noen som har installert et brukt Leaf- eller Zoe-batteri hjemme eller på hytta, med lader og inverter?

Eller har informasjon om dette?


Er på et sted med begrenset 230V tilførsel, så ønsker å lade batteriet om natten, og bruke det på dagtid til noen av 230V lastene.

På forhånd takk! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

als77

Bumper denne tråden - skulle tro dette temaet har vært diskutert mange ganger her inne tidligere.

Jeg har sett artikler tidligere om folk som har bygget sitt eget batteri fra gamle Leaf-biler, men for oss vanlig dødelige blir det verre.

En annen (dyr) løsning er å ha en brukt Leaf stående som batteri, men da må man visst ha (dyr) lader (60 000 kr). Her er noen tråder jeg fant:
https://elbilforum.no/index.php?topic=59347.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=61453.msg1059305#msg1059305
https://elbilforum.no/index.php?topic=59891.msg1039246#msg1039246
https://elbilforum.no/index.php?topic=59347.msg1029886#msg1029886

PS. Denne løsningen med gammel Leaf & bidreksjonell lader virker å gi langt mer kWh-batteri til hjemmebruk til en pris som kanskje er litt lavere enn batteribanker à la Powerwall (ut fra det jeg fant i farten på morgenkvisten så ser det ut til at man må regne med 10 000kr/kWh for batteribanker)

geear

Har ikke lest trådene du linker til, men hvis dette er en batteripakke som skal både lades fra nettstrøm og levere tilbake igjen til et nettilkoblet anlegg, så stiller dette en haug med krav til løsningen som kan være vanskelig å få til med et gammelt elbilbatteri. En installatør må stå ansvarlig for at dette er iht. regelverk, og det må ha sikkerhetsfunksjoner mot øydrift (ikke levere strøm om nettet faller bort - for eksempel når en tekniker fra netteier kommer ut for å jobbe på et skap i gata og tar strømmen fra nettet, men får en karamell fra batteripakken i et hus/hytte).

Lovverket stiller krav til elektriker/installatør selv om dette skal brukes helt off-grid, men det praktiseres nok av de færreste og der betyr det selvfølgelig mest for dere som bruker bygningen, og eventuelt bruk av forsikring ved brann forårsaket av elanlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA