Hurtigladetid på (ny) i3

Startet av Panduck, lørdag 13. august 2016, klokken 00:35

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: Jon Braathen på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 08. desember 2018, klokken 10:43
Min erfaring: Om bilen blir stående et par dager fulladet i kulde med lader tilkoblet har den full e-power ved oppstart.
Står den parkert et par dager fulladet i kulde uten tilkoblet mangler den e-power barer.
Skal teste litt nøyere med måling av forbruk og batteri temp.
De få gangene jeg har glemt å forvarme bilen når den står ute i kulda forsvinner barer selv om den er tilkoblet.
Du må forvarme for å få opp tempen på batteripakka - er min erfaring..

Da tok jeg kanskje feil med denne påstanden. Ser ut til at bilen ikke varmer batteriet om den er tilkoblet og bilen låst. Bilen ble satt på 11kw lading for 24 timer siden og har siden stått parkert tilkoblet med låste dører. Ute temp -5  Batteritemp -4  5 e-power bokser manglet.
Da gjenstår det å teste med bilen åpen. Bilen bruker å stå åpen her på tunet og da har jeg merket at alle e-power barer har hvert tilstede etter parkering i kulde med lader tilkoblet..
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

SveinJ

Mye er sagt og skrevet om hurtigladetid, her er dagens erfaring.
Startet dagen i dag med ca 75% og -2 på HV. Kjørte fra Akkerhaugen til Notodden, ca 55km. HV-temp på 5grC. Sto tilkoblet med ladekladd ca 30 minutter, samme temperatur men noen km lenger rekkevidde.

Kjørte til Sauland, ca 25 km, for å lade der. Temperaturen sank til 4. Prøvde meg med pådrag, regen for å se om temperaturen økte: ja litt, 1 grad! Hadde veien for meg sjøl og kunne "leke litt". Samme erfaring fra tidligere, den type kjøring gir ikke mye temperaturøkning.
Koblet opp 50kW lader, fikk inn 7,3 kWh på 23 minutter. HV-temp økte til 12grader. SoC på 52%. Kjørte så de 66km hjem, 17km restrekkevidde!
Utetemperatur mellom -7 og 0,5, 22 grader kupe.

Noen dager tidligere, startet med -5 på HV og kjørte til Ulefoss, temperaturen hadde steget til 8. Ladet 12,7kWh på 31 minutter, HV-temp 15. Neste ladestopp på CirkleK ved Eidanger, 15kWh på 31 minutter. Sjekket ikke HV-temp da.

Så kaldt vær er en utfordring for tålmodigheten.
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Trond.m

I slike situasjoner ville det vært en fordel om man kunne aktivert batterivarme under kjøring. Det ville bety litt sløsing med energi, men  ille spart tid og penger under lading. Mener å ha lest at Kona og eNiro har denne muligheten, men jeg er ikke sikker.

Jon Braathen

Kona har en såkalt vintermodus som aktiverer varming av batteripakka, men det virker som denne ikke slår inn før det er mange minusgrader... Så lading av Kona i kulda går tregt det også..
Selv forvarmer jeg alltid i3'n og får 45+kw ved hurtiglading selv om det er -24c ute (da må ikke bilen kjøres sakte)
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Orbit

Dette var egentlig en Porsche-nyhet, men det snek seg inn en i3 også:
Sitat fra: https://electrek.co/2018/12/13/porsche-electric-car-prototype-record-400-kw-charge-rateBMW also brought an i3 to the charging station, but it wasn't able to take that charge rate. They used it to demonstrate how the station can switch to 400v charging.

The BMW i3 test vehicle, which was apparently equipped with a 57 kWh battery pack, achieved a 10-80 % SOC in only takes 15 minutes.

Betyr dette at det er en ~160Ah-versjon med 160kW lademulighet på gang!!??  :o Det er et pre-LCI skall, som kanskje bare brukes som "mule" til å teste nye batterier?? Ekstra lufteluker i støtfanger foran.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Det sies at i3 vil utgå til fordel for i1, som visstnok er større og basert på rammen til BMW x1. Dette er nok bare en "testmule", ja.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Det blir litt andre boller. 40kwt på 15 minutter er nesten en 4 dobling fra dagens batterier.
Men, selv om batteriene tåler det, skalerer man kanskje noe ned når større sikkerhet i en produksjonsmodell kreves?
Uansett så må ladehastigheten opp med større batterier. Mitt skrekkscenarie er å måtte vente bak et par i-pace som skal lade til 80% vinterstid. Da går vel mesteparten av dagen?

Pierreax

Ladet var 17% til 85% på over 1h 15 min (!) på fredag på min 94Ah. Da var det -10 ute og var på en "pop-up" hurtigladestasjon fra Fortum på Fornebu i Oslo. En tesla ladet samtidig via 22kw kabelen på min stasjon. Usikker på om det var pga teslan eller den kalde tempen som gjorde att ladetiden blev så lang. Eller kanskje ikke disse pop-up-stasjonene er så effektive, men stod 50kw via CCS på stasjonen..

Klykken

Står som oftest i displayet på ladestasjonen hvilken ladestyrke du har. Du har ladet med ca 20kw, hvis jeg ikke tar feil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

....og det er nok (uheldigvis) som forventet som snitt dersom du startet med et batteri uten formvarming og etter en kort kjøretur, dvs -10 også på batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Samco

Blir vel mere fokus på hurtigere lading mot større batterier er like viktig.

Torodd Stangeland

Stiger ladefarten etterhvert som batteriet blir varmere, eller må man avslutte lading, og starte på nytt etter en stund?
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Orbit

Den stiger av seg selv med temperatur, ingen grunn til å koble i fra1. Se detaljer i tidligere tråd.

Generelt i kulde (-5 og lavere): Dersom du skal så langt at du uansett må lade, taper du både tid og penger på "sparekjøring" med moderat fart og lite/ingen varme. Kjør så fort det er lovlig/forsvarlig, og full komfort. Merforbruket i strøm holder batteriet varmt, og ladingene går dobbelt så fort. Selv om forbruket kanskje går opp 50%, så lader du 100% fortere. Kombinasjonen av lavere kjøretid + lavere ladetid (og dermed også pris på hurtiglader), og full komfort innvendig er uslåelig. Ja, du brenner av noen ekstra elektroner, så samvittigheten er kanskje ikke helt grønn...  :angel: Selv om det blir noen flere ladestopp så bruker du mindre tid totalt, og beslaglegger mindre tid på hurtigladere.

1)Dersom du ankommer hurtiglader med < 10km restrekkevidde, nekter bilen å kjøre kupévarme mens du står der, selv etter at du har fått litt påfyll. I slike tilfeller lader du først til du har fått ~10%, kobler fra og kjører noen cm, og kobler på igjen med mulighet for pausevarme. Er egentlig en liten bug at bilen bare sjekker om det er forsvarlig med pausevarming ut fra når bilen stoppet, og ikke hva batteriet faktisk har innabords.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil Fonn

Enig Orbit. Aktiv kjøring med høyt forbruk gjør batteriet raskere temperert.  60ah versjonen er lett å få opp batteri temp på. 94ah versjonen er vesentlig tregere å få opp temp i batteriet. Hvordan 120ah versjonen er på dette har jeg ikke testet.
Ved rolig langkjøring i streng kulde med behov for flere hurtigladinger lønner det seg å hurtig lade ofte slik at batteri temp ikke faller for mye mellom ladingene.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

moonbuggy

Sitat fra: Orbit på mandag 17. desember 2018, klokken 17:38
Den stiger av seg selv med temperatur, ingen grunn til å koble i fra1. Se detaljer i tidligere tråd.

Generelt i kulde (-5 og lavere): Dersom du skal så langt at du uansett må lade, taper du både tid og penger på "sparekjøring" med moderat fart og lite/ingen varme. Kjør så fort det er lovlig/forsvarlig, og full komfort. Merforbruket i strøm holder batteriet varmt, og ladingene går dobbelt så fort. Selv om forbruket kanskje går opp 50%, så lader du 100% fortere. Kombinasjonen av lavere kjøretid + lavere ladetid (og dermed også pris på hurtiglader), og full komfort innvendig er uslåelig. Ja, du brenner av noen ekstra elektroner, så samvittigheten er kanskje ikke helt grønn...  :angel: Selv om det blir noen flere ladestopp så bruker du mindre tid totalt, og beslaglegger mindre tid på hurtigladere.

1)Dersom du ankommer hurtiglader med < 10km restrekkevidde, nekter bilen å kjøre kupévarme mens du står der, selv etter at du har fått litt påfyll. I slike tilfeller lader du først til du har fått ~10%, kobler fra og kjører noen cm, og kobler på igjen med mulighet for pausevarme. Er egentlig en liten bug at bilen bare sjekker om det er forsvarlig med pausevarming ut fra når bilen stoppet, og ikke hva batteriet faktisk har innabords.
Gode tips!
Ett spørsmål, er kupevarmen utelukket ved lavt batteri, om du setter klimatisering via reisetid også?
Det burde jo være en mulighet å få varmen igang når man var oppkoblet til hurtiglader uten å flytte bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA