Hurtigladetid på (ny) i3

Startet av Panduck, lørdag 13. august 2016, klokken 00:35

« forrige - neste »

Klykken

Forvarm bilen vha timer mens den er tilkoblet lader, så er bilens batteri bruksvarm i flere timer. Elbil krever planlegging noen ganger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

elekTrond

Jo takk, har "planlagt" i snart tre år. De to første hadde jeg ikke engang egen ladeplass. Derfor lukter jeg på andre biler nå, inkl. i3. :) Jeg legger godviljen til og skylder på steinkaldt batteri fra starten av, kombinert med mange småturer. Slik sånne dager av og til blir.
'13 Mjau

Klykken

Ja, med gjennomkjølt batteri vil det ta litt tid. Kjøres det hardt og man mener batteriet har nådd driftstemp, må man slå av bilen og starte den igjen. Er altså litt klønete dette på BMW. Tesla f.eks ser du når batteri har nådd driftstemp både på effektmeteret og på forbruket.

Men stikkordet er forvarming. Det må brukes aktivt. Hvis man er tilkoblet strøm via kladden må man benytte timer - fortrinnsvis satt tre timer frem i tid. Med ladestasjon som har høyere effekt vil man få forvarmet kupé og batteri samtidig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 05. mars 2017, klokken 09:55

Etter 2 timers kjøring kjøles det oppvarmede batteriet ned og det nedkjølte batteriet  varmes opp slik at de har tilnærmet samme batteri temp?  Tar bilen varmen fra det oppvarmede batteriet og bruker det i kupeen?
Svaret på det siste er nei. Ganske interessant sammenligning du har. Litt synd at dere ikke sjekket service meny for batteritemperatur før hurtiglading...

elekTrond

@Klykken:

• Vil det si at "kaldstart turtallssperra på 4.500 rpm" vedvarer inntil du starter om og resetter i3'en?
    (Halvdårlig E39 M5 analogi)
  • Tre timer, fordi ... det tar såpass lang tid?
I mitt tilfelle satte jeg avreise en time senere, uten landstrøm. Skulle batteriet da blitt forvarmet, eller kun kupéen?

Tenkt tilfelle:
Jeg plugger i 10A EVSE kl 15 og setter avreise til 16. Ut over 2,3 kW bidraget fra vegg, forventer jeg at batteriet semi-kannibaliserer seg selv for å nå målet.

Riktig tenkt? ... og er det sånn?
'13 Mjau

Orbit

Batterivarmeren er 1kW, og det er derfor det kan ta opptil tre timer når det er skikkelig kaldt. I ditt tenkte tilfelle vil halvparten av tilgjengelig effekt over EVSE gå til batterivarming, men den når ikke nødvendigvis +10C før avreise med vare én times drift. Resten går til evt ladebehov, opp mot avreisetid. Siste 20-30 min kjører kupévarmer, og den tar alt EVSE leverer, samt litt fra batteriet om nødvendig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 04. desember 2018, klokken 04:16
@Klykken:

• Vil det si at "kaldstart turtallssperra på 4.500 rpm" vedvarer inntil du starter om og resetter i3'en?
    (Halvdårlig E39 M5 analogi)
  • Tre timer, fordi ... det tar såpass lang tid?
I mitt tilfelle satte jeg avreise en time senere, uten landstrøm. Skulle batteriet da blitt forvarmet, eller kun kupéen?

Tenkt tilfelle:
Jeg plugger i 10A EVSE kl 15 og setter avreise til 16. Ut over 2,3 kW bidraget fra vegg, forventer jeg at batteriet semi-kannibaliserer seg selv for å nå målet.

Riktig tenkt? ... og er det sånn?
1. Ja, den endrer ikke effektuttaket du kan ha før du stopper bilen, slår den av og starter den igjen. Litt sånn om du angrer på at du startet forvarming så må du gå ut i bilen, starte bilen og stoppe den igjen.

2. Tommelfingerregelen er 3 timer. Har alltid vært sånn, uten at jeg kjenner det tekniske til hvorfor det er slik. Det er gjort en del forsøk på dette fra 2014 for hvor når den velger å varme drivverk i tillegg. Mulig dette har forandret seg med større batteripakker, men sånn sett er det er altså best å la en fast timer gå om morgenen på ukedagene, gitt at man er tilkoblet strøm, noe også BMW anbefaler at man er hele tiden man har muligheten.

En annen ting - Uten tilkoblet strøm varmer den ikke batteriet.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Egil Fonn

Sitat fra: moonbuggy på mandag 03. desember 2018, klokken 11:40
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 05. mars 2017, klokken 09:55

Etter 2 timers kjøring kjøles det oppvarmede batteriet ned og det nedkjølte batteriet  varmes opp slik at de har tilnærmet samme batteri temp?  Tar bilen varmen fra det oppvarmede batteriet og bruker det i kupeen?
Svaret på det siste er nei. Ganske interessant sammenligning du har. Litt synd at dere ikke sjekket service meny for batteritemperatur før hurtiglading...

Dette var før jeg fikk tilgang på service meny og batteri temp. Har senere erfart at i3 hoder en viss batteri klimatisering så lenge ladepluggen er tilkoblet selv om forhåndsinnstilt klimatisering ikke er valgt. Når det gjelder det siste om bilen tar varme fra batteriet og bruker det til oppvarming av kupe er min erfaring fra langkjøring med mange hurtigladinger og høy batteri temp at batterivarme over 20 C benyttes til kupe. Er det ikke behov for varmen i kupe og batteri temp stiger over ca 30c dumpes batterivarmen via front radiator/varmepumpe til uteluft.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Jeg vet ikke om jeg tror på at batteriet varmes opp bare du kobler til ladeledningen. Da ville den jo sløse bort mye energi hvis man parkerer bilen i lengre tid med tilkoblet strøm slik BMW anbefaler. Men hvis den lader så gir det jo samtidig litt varme til batteriet, så det er vel det du har registrert ?

Egil Fonn

Min erfaring: Om bilen blir stående et par dager fulladet i kulde med lader tilkoblet har den full e-power ved oppstart.
Står den parkert et par dager fulladet i kulde uten tilkoblet mangler den e-power barer.
Skal teste litt nøyere med måling av forbruk og batteri temp.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Klykken

Det har ikke jeg opplevd med mine fire år som i3-eier. Mulig den nye er annerledes..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Jon Braathen

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 08. desember 2018, klokken 10:43
Min erfaring: Om bilen blir stående et par dager fulladet i kulde med lader tilkoblet har den full e-power ved oppstart.
Står den parkert et par dager fulladet i kulde uten tilkoblet mangler den e-power barer.
De få gangene jeg har glemt å forvarme bilen når den står ute i kulda forsvinner barer selv om den er tilkoblet.
Du må forvarme for å få opp tempen på batteripakka - er min erfaring..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Jon Braathen

Sitat fra: LMOR på søndag 14. august 2016, klokken 10:13
Fikk 48kW effektivt inn på batteriet opp til 85%. Det er bedre en på den gamle.
Akkurat samme ladeeffekt som 94ah utgaven dette, etter min erfaring med 78000km kjørt med i3 og en haug hurtigladinger
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

moonbuggy

Jeg skal heller ikke være skråsikker, men har forstått det slik at varmetrådene i batteriet kun var virksomme når klimatisering til avreisetid var satt og batteritemperatur var lav nok(godt under 10 grader). Opprinnelig var "kravet" minst 3 timer før avreisetid.
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man skulle sette varme på batteriet bare man var plugget inn. Batteriet tar slett ikke skade av lav temperatur, og skal ikke bilen brukes, så er det fullstendig bortkastes energi. BMW anbefaler at bilen står plugget inn under lengre fravær. Står man ute om vinteren, kan det jo bli anseelige kwt man svir av, så det tror jeg ikke. Skal man bruke bilen, så er jo det jo naturlig å klimatisere og da er tiden inne til å varme batteriet.
Ellers så virker 10 grader å være en svært lav grense for varmetrådene. Men, kanskje det skyldes at systemet er såpass "crude" at man vil unngå store lokale forskjeller. Det vil vel bli adskillig varmere nær varmetrådene enn andre steder i batterikassen, så muligens bringer man batteriet opp til en brukbar temperatur og ikke mer, for å unngå for mye varme noen steder?

SveinJ

Sitat fra: Jon Braathen på lørdag 08. desember 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 08. desember 2018, klokken 10:43
De få gangene jeg har glemt å forvarme bilen når den står ute i kulda forsvinner barer selv om den er tilkoblet.
Du må forvarme for å få opp tempen på batteripakka - er min erfaring..

Energimengden i fulladet batteri er alltid tilstede, uansett temperatur. Men ved kaldt batteri er tilgjengeligheten litt tregere fordi de kjemiske prosesser går langsommere. Derfor mangler det noen blokker på E-power. For å få maks ut av batteriet en kand vinterdag, må den ha stått tilkoblet til lader og forhåndsklimatisering for avreisetid være innstilt. Da varmes batteriet opp til ca 10grC. Det finnes flere gamle tråder som beskriver dette.
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA