Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12v batteri

Startet av lifern, fredag 08. juli 2016, klokken 20:28

« forrige - neste »

lifern

Tomt 12v batteri for 3 gang på under 3 år.
Fant et på Biltema på 62Ah som passet så og si perfekt.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Hvor stort er det originale?
En på forumet som har løsning med Li-ion 12v, lest i tråden "tomt 12v batteri igjen" eller noe sånt..
Husker ikke prisen..
Men ellers lurer jeg på om AGM eller camping-batteri er bedre egnet i Leafen enn startbatteri.

Problemet er nok uansett ikke selve batteriet, men ladingen  >:(
Har sagt dette til forhandler, og sendt mail til Nissan, men det er jo bare "bla bla bla" slik skal det være, det er bra nok til at det fungerer osv..
Mitt har stadig vekk ca 12,2-12,3v hvilespenning, noe som ca tilsvarer 50% SOC, blybatteri bør være nærmest mulig fullt hele tiden.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Det originale var 50Ah.
Har stått på lading i hele natt og er like dødt.
Hadde ikke valg.Måtte ha nytt.
SVART EUROLEAF 2013

Trekkoppbil

Ett spørsmål man kan stille seg, er hvorfor batteriet går tomt.

Jeg har opplevd låg spenning noen ganger, på biler som har stått noen uker uten å være i bruk.
Når jeg har hatt dårlig batteri har jeg som regel lada opp med intelligent lader, som kjører programmer for desulfatering og rekondisjonering ved behov.
Alltid har batteriet tatt seg opp igjen, og fungert bra i lange tider etterpå, og jeg har aldri hatt behov for å bytte 12V-batteri på Leaf.

Før jul 2014 hadde vi en 2011 og en 2012-modell som var nede i kanskje 5-6 Volt etter 4 ukers ferie. 2012-modellen har fungert uten problemer siden da. 2011 gikk tom igjen da den blei stående en måned på nytt samme vinteren, men den tok seg også opp og fungerte fram til vi solgte den.
I august var det ett familiemedlem som fikk en 2013-modell som hadde hatt oversjøisk frakt på sommeren. Den hadde stadig problem med låg spenning de første ukene, så jeg kjøpte nytt batteri, men jeg behøvde aldri å bytte, da det gamle har tatt seg opp igjen og det har fungert feilfritt siden september.

I stedet for å gå for større batteri, kan man prøve å kutte forbruket. Interiørlampene kan man bytte til LED, for å sikre seg litt i tilfellet man går fra lyset på.

Ved langtidsparkering kan man huke av den ene batteripolen. Eller utenfor tordensesongen kan man til nød gå fra bilen tilkopla AC.

tomrh

Alternativ Energi AS på Grimstad kan ordne med et 12V lithiumbatteri, hvis interesse. (Medlem "Bly" på forumet).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

@lifern
"intelligent lader"? Du sjekket selvsagt at den startet ladingen?
Er batteriet under x volt starter den ikke opp. På min sønnak må jeg i tilfelle koble den til på "supply" først for å få opp spenningen..
Har vært borti flere batterier som har vært helt tomme som har fungert fint igjen etter lading.

@Trekkoppbil
Bare testet på min (gen2), setter du taklyset i stilling "on" slår det seg uansett av etter 5-10 min (? ), så tviler på det er mye å spare på LED der sånn sett.
Hjelper nok mer å legge seg til vanen å sveipe vindusviskerne innimellom..

Går blybatteri tomt om vinteren er det stor fare for at det fryser, og sprekker..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

stradivaria

Hi,

1. Check capacity of old battery
2. Check charging of 12 V battery
3. Where do you keep key from the vehicle
4. 12V monitoring fault was only in 2011 -2012 Leaf produced for warm climate.

If you can cot do your self, look for the help :

www.elbilmek.no
Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

kjbu

Har selv en 2013 modell og slitt med tomt 12V batteri. Fikk t.o.m nytt batteri på garanti av Nissan.
Også etter dette har jeg fått tomt batteri.

Det pussige er at det har skjedd etter bilvask. Vask av bil etter jobb fredag, tomt 12V på lørdag eller søndag.
Nissan vil ha bilen inn til sjekk etter bilvask, men dette skjer jo ikke ved hver bilvask. 3-4 ganger i løpet av 3 år.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

lifern

Noen som vet om man kan ha på 12v lader samtidig som man lader bilen?
Om det er skadelig på en eller annen måte?
SVART EUROLEAF 2013

Bobbulf

Sitat fra: lifern på fredag 08. juli 2016, klokken 20:28
Tomt 12v batteri for 3 gang på under 3 år.
Fant et på Biltema på 62Ah som passet så og si perfekt.
Hei, vurderer å skifte ut mitt også. Hvilket delenummer var det batteriet du fant?
Ser de har 2 forskjellige på 62Ah:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/SOLV-KALSIUMBATTERIER-12V-62AH-2000029842/  og
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-62AH-CCA-540EN-2000029843/
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

Hei.

Delenr.802622.koster kr 799.
Det som kommer opp på søk med skiltnr er veldig lite.
SVART EUROLEAF 2013

Bobbulf

Sitat fra: lifern på mandag 01. august 2016, klokken 14:03
Hei.

Delenr.802622.koster kr 799.
Det som kommer opp på søk med skiltnr er veldig lite.
Supert, takk skal du ha  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Bobbulf

Kjøpte det Biltemabatteriet (802622) og monterte det. Det var litt for stort til å passe inn direkte i min 2013 modell, så måtte finne frem sagen og sage av kantene på kortsidene  ;D Batteriet ble også stående å "vippe" oppå de små metallkuplene på metallplaten i bunnen under batteriet, så måtte kutte til en 5mm plastplate for å bygge opp under batteriet litt så batteriet stod stødig. Etter å ha gjort dette passet batteriet helt perfekt  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Gliderman

Hei
Ser at flere nedover i tråden skriver om både AGM og Lithium batterier. Leaf har lav ladespenning og da er hverken AGM eller Lithium noen løsning. Eneste løsning er økt ladespenning

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA