Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12v batteri

Startet av lifern, fredag 08. juli 2016, klokken 20:28

« forrige - neste »

nr1rayner

Ingen myte, min 2.gen har vært tom 2 ganger. Ikke plugget i og stod begge gangene ca 1,5 dager og hadde begge gangene ganske nøyaktig 3 volt.
Har ellers stått lengre perioder uten problem.
Blar du i tråden "tomt 12v batteri igjen" er det flere som har hatt problemet. Det gjelder vel både 1. og 2. gen.


Mener bestemt at Nissan kom med en fiks med at 12v skulle lade under normal lading.
Tror fiksen gjaldt gen1, men at det kom slik fra fabrikk på gen2.

Etter jkirkebo's erfaring tyder det vel på at den stopper lading av 12v når driftsbatteri er ferdig ladet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kjbu

Sitat fra: Gliderman på lørdag 20. august 2016, klokken 20:12
Er på mitt tredje 12V batteri, så dette er helt reelt.

Vasker du bilen med høyttrykkspyler ofte? Grunnen til at jeg spør er at jeg mistenker at problemet har noe med vann å gjøre, da jeg har fått flatt 12V 1-2 dager etter vask av bil (flere ganger).
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

nr1rayner

#32
Dere som har hatt tomt batteri, hvilken ukedag er det snakk om?
Og når på året?
Hos meg har det vært helg begge ganger, i juli og august sånn ca.
Ser kjbu skriver "vask fredag, tomt lørdag eller søndag".
Har vi et helgesyndrom?
Jeg mistenker vel egentlig fortsatt noe trøbbel med carwings-systemet som holder bilen i live, oppdatering eller lignende. Min forhandler kan jo selvsagt ikke forstå dette, daaah  ::)

@kjbu
Ser du skriver å ha vært tom 3-4 ganger i løpet av 3 år.
Hvis det er så sjelden er det jo en slik årlig tradisjon som jeg ser ut til å få også, forøvrig hyggelig med tradisjoner  ;)
Skulle si at jeg ikke hadde vasket min før, men jammen ikke sikker. Den blir ikke så ofte vasket, men spylt (kraftig høyttrykk) på jobb og kjørt de 6-7km hjem ganske rett etterpå.
Men hvis det kun er snakk om en slik årlig tradisjon tviler jeg egentlig på at det har noen forbindelse med vaskingen, da er det nok bare de 0,4% sannsynlighet som slår inn..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Sitat fra: Gliderman på fredag 19. august 2016, klokken 16:59
Ladespenningen på Leaf går i korte perioder opp i over 14V men i alt for kort tid. Et Lithium batteri takler dette bedre enn et bly/syrebatteri, men du vil aldri få ladet det helt opp. Et bly/syre batteri dør av dette, mens et Lithium batteri ikke bryr seg stort.

Er på Leaf nr 2 nå , aldri hatt noe problem med dette. Bilen(e) har stått i flere ukker mens vi har vært på ferie. Har hatt en august 2013 modell , og kjøpte ny nå i vinter (30kW) - kona har også fortsatt sin 2013 modell.  Aldri batteri problemer på noen av disse 3. Har målt ladespenning og hvilespenning på alle 3 biler, de er helt ok  - lader opptil 14,2 volt som er helt greit.   Konklusjon : du har sikkert problemer med din bil , men dette problemet er neppe generelt for Leaf.  8)

Kjell Leaf

Jeg kjøpte min Leaf ny i des. 2013. 12 v batteriet ble tomt etter 3-4 mnd, jeg fikk byttet batteriet, og nå er det gått over 2 år uten noen problemer som helst :-)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

magenuss

Hei folkens.
Har dere en formening om spenningen på 12,156 V er ok når bilen er avskrudd?
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lynet

Et fulladet blybatteri har 12,72V fulladet og ca 12,0V når det er tomt. 12,1V er nesten tomt. Merk at batteriet skal være ubelastet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Belast batteriet med to hovedlysærer (fulltlys på hvis bilen tillater det uten tenning) og sjekk spenningen på 0, 5 og 10 minutter.
Er batteriet OK så bør du ikke se nevneverdig endring.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA