Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12v batteri

Startet av lifern, fredag 08. juli 2016, klokken 20:28

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 16. august 2016, klokken 19:49
Ser at flere nedover i tråden skriver om både AGM og Lithium batterier. Leaf har lav ladespenning og da er hverken AGM eller Lithium noen løsning. Eneste løsning er økt ladespenning
Har hatt kontakt med Alternativ Energi pr. epost i mars i fjor, spurte om det gikk bra med et av deres lithium-batterier i Leafen. Her er et utklipp fra en av epostene.
Sitat
Da har jeg testet ladespenningen i Leafen vår (2011 modell) Under kjøring så varierer ladespenningen ved at den kjøres opp til ca 14,5Volt med jevne mellomrom. Det er helt greit for et Litiumbatteri, og vil holde det godt oppladet.
Jeg har montert inn et 30Ah litium batteri i leafen og kjørt 2-3 dager med kontroll på 12Volten. Alt fungerer helt topp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

What tomrh said ;)

Men, siden det virker som problemet er at noe henger seg opp, så er nok ikke problemet hvilket batteri man har eller at ladespenning er for lav.
Ser ut som det eneste som hjelper er:
*Nissan kommer med en fiks.
*Sette inn lastebilbatteri
*Montere hovedstrømbryter
*Ha booster liggende i bilen

Jeg skal prøve siste alternativ, bestilte en sak på ebay til 200 spenn i går, jepp, en av de kina-dingsene som lover mye mer enn de leverer  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

automat

 12V batteri som flater ut er et kjent problem på fossilbiler med webasto. På min fossilbil løste jeg dette med å få montert en liten vedlikeholdslader. Den er permanent montert, med motorvarmer-kontakt i front på bilen. Med Defa-kabelen hengende ned fra taket i carporten, er det svært enkelt å sørge for at batteriet er toppladet. Ingen ting i veien for å gjøre dette på en Leaf også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

nr1rayner

Så lenge Leafen er plugget i skal den vel følge med 12v hele tiden? Og holde det på 12,8-12,9v, tror jeg?
Jeg lider ikke av sånn luksusproblem at min kan stå plugget i hjemme :P, så får ikke sjekket
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gliderman

Ladespenningen på Leaf går i korte perioder opp i over 14V men i alt for kort tid. Et Lithium batteri takler dette bedre enn et bly/syrebatteri, men du vil aldri få ladet det helt opp. Et bly/syre batteri dør av dette, mens et Lithium batteri ikke bryr seg stort.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

tomrh

Ja, der peker du på noe vesentlig. Et lithium-batteri bør jo pga batterihelse ikke holdes fullt oppladet til enhver tid slik som bly og AGM. Så det er vinn/vinn her: lithium-batteriet trives faktisk best med Leafens lade-svakhet, og ved en spenning på 11-12V der blybatteriet tar kvelden, er det ennå mye juice igjen å hente fra et 4-cellers LiFePO4 batteri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rio

Det er også verd å huske at "funksjonen" til 12 V batteriet er helt forskjellig mellom en fossilbil og en elbil.

For en fossilbil trenger man masse energi og masse strøm for å få startmotoren til å gå rundt. Batteriet bør altså være så ladet som mulig, og må lades opp etter start.

For en elbil trenger man kun bittelitt energi/strøm for å starte. Man skal bare starte en datamaskin, som slår inn kontaktoren til driftsbatteriene, og så produseres 12 V fra de. Batteriet er nå irrelevant, og trenger egentlig knapt nok lades.

Grunnen til at man ikke bare har noen "oppladbare lommelyktsbatterier" for en elbil er at man må kunne gi strøm til nødblink (uten støtte fra driftsbatteriene) rimelig lenge, samt at man skal gi strøm til alarm og telemetriløsningen i noen uker.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 18. august 2016, klokken 20:33
Så lenge Leafen er plugget i skal den vel følge med 12v hele tiden? Og holde det på 12,8-12,9v, tror jeg?
Jeg lider ikke av sånn luksusproblem at min kan stå plugget i hjemme :P, så får ikke sjekket

Tror ikke det har noe å si om den er plugget i eller ikke, men det har noe å si om du lader. Hver gang Leaf starter lading så utsettes vedlikeholdslading av 12V-batteriet med 5 dager. Hver gang den har vedlikeholdsladet utsettes vedlikeholdslading til 5 dager. Dvs. koblet til eller ikke så vil den vedlikeholdslade, men hele meningen med å ha den koblet til er jo at du muligens har timerlading el.l. og hvis den da starter lading med mindre enn 5 dager mellomrom vil ikke 12V-batteriet se noe til vedlikeholdslading før du kommer hjem og slår på bilen.

Jeg tror grunne til dette er at 12V-batteriet ikke kan starte vedlikeholdslading mens bilen lader hovedbatteriet. En forbedring ville derfor være at den bare utsatte vedlikeholdsladingen til lading av hovedbatteriet var ferdig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

@sylwester
Når du starter lading, lades 12v.
Målte ca 14,4v som siden sank til 12,9, altså samme som ved kjøring.
Vedlikeholdslading som du snakker om er vel den funksjonen som ikke har noe med pluggen å gjøre, står bilen ubrukt over tid skal den automatisk kjøre lading av 12v. Usikker på hvor ofte, men sikkert hver 5. dag som du er inne på.
Men det blir da for sjeldent i tilfeller som flere har vært borti, tappes over natten eller 2 dager..

Spørsmålet mitt var derfor om den vil holde "lading" (12,9 v) etter at driftsbatteriet er ferdig ladet og fortsatt plugget i...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 20. august 2016, klokken 13:26
@sylwester
Når du starter lading, lades 12v.
Målte ca 14,4v som siden sank til 12,9, altså samme som ved kjøring.
Vedlikeholdslading som du snakker om er vel den funksjonen som ikke har noe med pluggen å gjøre, står bilen ubrukt over tid skal den automatisk kjøre lading av 12v. Usikker på hvor ofte, men sikkert hver 5. dag som du er inne på.
Men det blir da for sjeldent i tilfeller som flere har vært borti, tappes over natten eller 2 dager..

Spørsmålet mitt var derfor om den vil holde "lading" (12,9 v) etter at driftsbatteriet er ferdig ladet og fortsatt plugget i...

Jeg søkte rundt på nett om dette før jeg dro på ferie og anbefalingen var å la det gå over 5 dager f.eks. kun en gang i uka for å unngå det. Muligens 12V-batteriet ikke får noe lading fordi ladingen av et batteri som allerede er 100% tar for kort tid?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Jeg lot akkurat en 2012 Leaf stå i 2 uker. Startet helt greit. Den har hatt flatt 12 V-batteri én gang. Jeg mener at de gangene det skjer er det noe som "henger seg opp", og bruker alt for mye strøm, og derved tapper batteriet. Det kan være telemetrisystemet, eller noe annet.

Jeg er enig i at ladingen av 12 V batteriet er langt fra optimalt, men man må huske at 12 V batteriet faktisk knapt brukes til noe. Dette er ikke en fossilbil. Bortsett fra ved bruk av nødblink (med bilen av), er det så godt som null bruk av batteriet, bortsett fra telemetrisystemet.

Når bilen er i drift så er det selvsagt intet strømtrekk fra 12 V-batteriet. Da er det DC/DC-omformeren som produserer 12 V, og faktisk går det da strøm inn i batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

12v FÅR LADING når driftsbatteriet lader.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 20. august 2016, klokken 15:01
12v FÅR LADING når driftsbatteriet lader.

Hvor kommer mytene om flate 12V-batterier fra? barnesykdommer på førstegen som er fikset av software?

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på lørdag 20. august 2016, klokken 17:22
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 20. august 2016, klokken 15:01
12v FÅR LADING når driftsbatteriet lader.

Hvor kommer mytene om flate 12V-batterier fra? barnesykdommer på førstegen som er fikset av software?

Ingen myter og de er ikke fikset. Om jeg lar Leafen vår (fra oktober 2011) stå med ladekabelen plugget i, så er 12V batteriet tomt etter 7-10 dager. Må derfor huske på å ta ut ladekabelen om bilen skal stå lenge, da opptrer ikke problemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gliderman

Er på mitt tredje 12V batteri, så dette er helt reelt.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA