Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny garasje og to ladepunkter

Startet av Øivind, onsdag 06. juli 2016, klokken 11:30

« forrige - neste »

pilt

Dette lurer jeg på også, selv om vi ikke har noen garasje. ;) Til nå har vi ladet Leafen fra 16A veggboks med fast type 1-kabel, men det virker som Opel Ampera-e (som jeg tror jeg skal kjøpe) får type 2-lading. Det blir litt kjedelig om den må lades fra den vanlige stikkontakten som jeg har brukt til p106'ern, for da vil det jo ta år og dag før den blir fulladet. (p106'ern har det fungert greit med, for den blir raskt fulladet og den trekker vel egentlig også 16A, mens det nå egentlig bare skal trekkes 10A fra vanlige kontakter, vel?)

Jeg har mulighet til å lade Leafen med 32A, så det jeg lurer på er om jeg skal gå for en ny boks med løse kabler, for Opelen kan sikkert også lades med 32A. Det dumme da er at det brått nok blir mye dyrere, for hovedsikringen til huset er på 32A... Da begynner vi å snakke om litt vel mange utgifter før vi i det hele tatt har ladet bilene. :(

Burde jeg beholde den vi har og kjøpe en boks til med 16A type 2-ledning med innebygde sikringer og alt det der, for da kan man kanskje bare erstatte 16A-stikkontakten på terrassen (eller helst montere i tillegg, for vi vil jo bruke terrassevarmeren av og til også) med den boksen? Eller skal jeg bare gjøre det så enkelt som å gå for RAY16-2 Ladekabel 6 til 16A Schuko til Type2 som koster 6000 kr? Jeg ser den er 7,5 m lang, noe som passer veldig bra.

What to do? What to do?
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA