Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Hyundai Ioniq i carport

Startet av HPSE, torsdag 15. september 2016, klokken 20:21

« forrige - neste »

HPSE

Bilen kan jo lade om natten? Tar ingenting av min fritid det.... Regner med at med mitt bruk må eg lade ca 1 gang pr uke.....
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

HPSE

Glem det... Eg leste feil :-)

Men kan jo handle m.m mens eg lader... Men ser poenget ditt... Eg og VIL kunne lade hjemme.. Men ikke til enhver pris.....
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

bjorngb

Det som er problemet med lading via den vanlige stikkontakten, er en denne kan bli varm når det går mye strøm gjennom den lenge. Når den går varn, kan den smelte og kanskje ta fyr. Det er grunnen til at du egentlig ikke skal lade med så mange A (ampere). Men som du sier - du kjører ikke så mye, og trenger følgelig ikke lade så mye. Jeg tror jeg ville hatt den ladeledningen som følge med bilen hengende i carporten (kanskje låst den fast med hengelås hvis det trengs i nabolaget) og ladet 2 ganger i uken med 6A. Da reduserer du faren for overoppheting av stikkontakten. Hvis du skal på tur med el-bilen, må du bare huske å ta ladeledningen med deg.

Men det er et godt råd å få en fagmann til å gå gjennom anleggetog sørge for at det er trygt :-)
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

HPSE

Takk for tips Bjorngb!! Dette høres lurt ut :-)

Ingen problem å lade et par ganger i uken med lavere A og kortere tid... :-)
Skal kontakte en elektriker på mandag for å få de til å ordne så vaskemaskinen flyttes til egen kurs og samtidig undersøke at alt er i orden for å kunne lade bil på vanlig kontakt i garasjen. Så får eg se hva de sier.

Tror også eg vil høre med de hva som må til for å montere vegglader, men tror dette vil bli så dyrt at det ikke er aktuelt.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

elektrolux

#34
Sitat fra: HPSE på søndag 18. september 2016, klokken 02:19
Tror også eg vil høre med de hva som må til for å montere vegglader, men tror dette vil bli så dyrt at det ikke er aktuelt.

Det trenger det ikke bli:

Den rimeligste "veggladeren" eller ladestasjon løsningen er en semiportabel løsning der du får elektrikkeren til å se over kursen din og bytter stikket i carporten med ett Cee industristikk. Deretter kan du plugge i en semiportabel justerbar ladestasjon som f.eks denne tilkoblet Cee stikket via Cee installasjonskit:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t-1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol

Da slipper du unna med like over 5000 kr for hele opplegget og kan stille ladestrømmen ned til 6A slik at du kan både lade og kjøre vaskemaskin samtidig om det er ønskelig. Eller stille den på 10A for litt raskere lading enn 8A ladekabelen du får med bilen.

Bildet viser en slik løsning montert i carport hos en av våre kunder. Denne kunden valgte ladestasjonen utstyrt med type 2 stikk og koster kun 4390 + 100 kr for installasjonskittet, og bruker en såkalt mode 3 kabel type 2 til type 1 mellom ladestasjonen og bilen.

Får du bilselgeren til å sette en slik ladestasjon på samme faktura som bilen slipper du moms og vil dermed koste deg like over 3500 kr. ;) Dette er en løsning mange av våre kunder har benyttet seg av, men betinger at bilselgeren ser verdien av en fornøyd kunde og ikke beregner påslag på denne.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Ofte kan det beste være å få lagt opp en egen kurs. Det å bruke elektriker til å gå over eksisterende kurs koster også penger.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

HPSE

Har avtalt med elektriker at han skal komme og se i morgen og gi et tilbud på jobben.

Eg tror eg lander på å bruke den medfølgende ladekabelen. Denne kan eg ha fast i bilen og ta utav når eg trenger å lade... (1, evt 2 ganger pr uke).

Løsningen blir nok å få elektriker til å få vaskemaskinen over på annen/egen sikring og så evt bytte ut stikkontakten i carporten som er 20 år gml. Den er koblet til en 13A sikring.. Ladekabelen som følger med kan stilles inn på 6-9-12A. Så må eg bare få bekreftet fra elektriker at det er en grei løsning. Har fått beskjed om at skal det strekkes opp ny og tykkere ledning (dagens er 2x1.5 mm2) så vil det koste ca 250 pr meter.... (med arbeid)... og det er ca 40 meter fra sikringskap til carport...

Går det evt an å montere en CEE kontakt i carport på eksisterende kabel/sikring? (når eg får fjernet oppvaskemaskin fra sikring). Hva er evt fordel med dette? Da må eg vel enten ha en annen ladekabel enn den som følger med eller henge opp en vegglader?

Til mitt lille bruk så ser eg ikke noen grunn til å bruke et 5 sifret beløp på dette om det ikke absolutt er nødvendig.. Hadde vært noe annet om eg måtte lade daglig eller nesten daglig.

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

elektrolux

Høres ut som et fornuftig valg.

Det finnes kombistikk som gir deg både Cee og Schuko i et hus.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/kombi-stikk-230v-cee-enfaseshuko-216-6ip?tm=annet-utstyr

Setter du opp et slikt stikk kan du senere plugge i en semiportabel ladestasjon om du ønsker det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HPSE

Går denne kombisticken an å bruke på en 13A sikring?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

elektrolux

Ja, men ikke om kursen er dedikert for lading av elbil.

Er kursen slik som nå kan du bytte til et slikt stikk helt lovlig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HPSE

Nå har elektriker vært her.

Det som er gjort er å sette opp carporten på egen & ny sikring. (10 A). Sikringen har også egen jordfeilbryter som skal slå ut før den andre jordfeilbryteren i sikringskapet.

Da må eg altså lade bilen med 9A og det er helt i orden mtp at eg de aller fleste ukene kun trenger å lade en gang. Elektriker sa at det ikke skulle være noe problem å lade med 9A på denne kontakten/sikringen.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Carl Anton Stenling

Da tenker jeg du har en ladeløsning som fungerer trygt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA