Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon i egen garasje og evt hvorfor?

Startet av autopass, onsdag 05. oktober 2016, klokken 14:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: autopass på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:57
Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:33
Sitat fra: autopass på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:21
Sitat fra: nofuelno på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:13
La ladekabelen ligge i bilen og skaff deg en veggboks med type 2 uttak hjemme.

Hva ville du anbefale da?

Enig med Elmo at du klarer deg lenge med medfølgende ladekabel, men ladestasjon med type 2 uttak er svært prisgunstige:

F.eks denne:

Ser det skiller ca700 kroner for å få en 7.4kW. Burde jeg ikke ha det med tanke på at bilen har en 6,6kW lader? og evt når man først tar investeringen så skiller det lite. SIden bilen ikke er levert ennå har man mulignes mulighet for momsfradrag på dette og?  Kan man på denne og bruke den ledige 16A kursen jeg har? Eller må det sterkere lut til? Må uansett få koblet en kabel skapet og ut til denne. SKal jeg da ha Blått stikk?

Ta likeså godt en som støtter 3x32A. Du kan bruke den på 16A i dag, og oppgradere siden uten å bytte ladestasjon. Se vedlagte PDF for de nye jeg får inn i månedsskiftet. Web-sider er på vei, men ikke klare ennå. Satser på at det er i orden i løpet av en uke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

autopass

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. oktober 2016, klokken 12:16
Sitat fra: autopass på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:57
Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:33
Sitat fra: autopass på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:21
Sitat fra: nofuelno på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:13
La ladekabelen ligge i bilen og skaff deg en veggboks med type 2 uttak hjemme.

Hva ville du anbefale da?

Enig med Elmo at du klarer deg lenge med medfølgende ladekabel, men ladestasjon med type 2 uttak er svært prisgunstige:

F.eks denne:

Ser det skiller ca700 kroner for å få en 7.4kW. Burde jeg ikke ha det med tanke på at bilen har en 6,6kW lader? og evt når man først tar investeringen så skiller det lite. SIden bilen ikke er levert ennå har man mulignes mulighet for momsfradrag på dette og?  Kan man på denne og bruke den ledige 16A kursen jeg har? Eller må det sterkere lut til? Må uansett få koblet en kabel skapet og ut til denne. SKal jeg da ha Blått stikk?

Ta likeså godt en som støtter 3x32A. Du kan bruke den på 16A i dag, og oppgradere siden uten å bytte ladestasjon. Se vedlagte PDF for de nye jeg får inn i månedsskiftet. Web-sider er på vei, men ikke klare ennå. Satser på at det er i orden i løpet av en uke.

Hvordan kobles denne mot "nettet"? Direkte?
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

Jon Aafoskaas

Du trådstarter landet på at du trenger hjemmelader?

Jeg har selv en Ioniq på vei og har tenkt å vente med hjemmelader. Kan lade mye på hurtigladere for prisen av en hjemmelader.

Har 160 km til vinterhytta og det er vel eneste gangen på planlagte turer jeg trenger fullt batteri. I gitt situasjon starter jeg på fulladet bil på fredag morgen og kjører tur/retur til jobb, 25 km. Når jeg da kommer hjem med 90% kapasitet er det vel likegyldig om en bruker hjemmelader, hurtiglader eller vanlig stikk!?

Siden det er li-po-batteri i bilen tar batteriet mye imot i starten og dem siste prosentene går veldig sent(?). Er vel derfor dem reklamerer med 0-80% på 23 minutter og ikke 0-100 på 30, for det går jo ikke!?

Er jeg inne på noe eller tenker jeg helt feil her..
Handlet Hyundai Ioniq med teknikkpakke for levering i november 2016. Farge er Aurora Silver.

turfsurf

Nei, det vil funke det. Grunnene til hjemmelader er først og fremst komfort og bedre sikkerhet. Noen har dog ett bruksmønster hvor det er ønskelig å få ladet noen mil under middagen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ladov

*Bekvemmelighet* er ordet du leter etter. ;)

Med hjemmelader kan du starte hver eneste dag med fullt batteri! Aldri mer bensinstasjon og hurtiglader ser du bare når du er på langtur. Sparer mye *tid* ved å bare lade hjemme men du går glipp av muligheten til å ta en kaffekopp mens du venter på at bilen lader. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kanutten

Jeg er såpass makelig/lat at muligheten til å slippe å rote i bagasjerommet etter ladekabel for å lade i garasjen er verdt en permanent hjemmelader :)

nofuelno

Sitat fra: autopass på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:21
Sitat fra: nofuelno på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:13
La ladekabelen ligge i bilen og skaff deg en veggboks med type 2 uttak hjemme.

Hva ville du anbefale da?
Jeg ville anbefalt en KEBA med innebygget B-vern:
http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-p30b-32a#product
Din installatør har rabatter hos oss...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Burger

Sitat fra: Kanutten på søndag 09. oktober 2016, klokken 20:26
Jeg er såpass makelig/lat at muligheten til å slippe å rote i bagasjerommet etter ladekabel for å lade i garasjen er verdt en permanent hjemmelader :)
Jeg er så lat at jeg aldri har med meg ladekladden på tur. Den er fast i garasjen, kladden ligger på ei hylle slik at det ikke er tyngde på kontakten, schucko stikk og ledninger fram til sikringskap kontrollert av elektrikker.

Så for meg så fungerer ladekladden som ladestasjon. På tur så bruker jeg hurtiglading. Fomling i bagasjerommet, fare for å bli stjålet og belastning på schucko stikk er noe jeg ikke orker :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

john

Jeg har ladekladden i Frunken. Aldri brukt den.

Mitt tips: gjør det skikkelig fra start, og da kan du like gjerne sette opp type-2 uttak.
Jeg har fast type-2 kabel i garasjen, veldig greit å slippe å lesse inn og ut, kveile opp etc. (og raskere å bare plugge inn en ende..!)

Jeg endte med 11Kw, mest fordi det er like greit når det først skulle legges opp en kurs.

De folka som sier "det holder" med 6A lading er de samme som sier det holder med "akkurat" nok rekkevide.
Ja, det holder, men alle vet at det er mer behagelig å ha mer! ;)

autopass

Sitat fra: Jon Erik Nordskog på søndag 09. oktober 2016, klokken 19:42
Du trådstarter landet på at du trenger hjemmelader?

Jeg har selv en Ioniq på vei og har tenkt å vente med hjemmelader. Kan lade mye på hurtigladere for prisen av en hjemmelader.

Har 160 km til vinterhytta og det er vel eneste gangen på planlagte turer jeg trenger fullt batteri. I gitt situasjon starter jeg på fulladet bil på fredag morgen og kjører tur/retur til jobb, 25 km. Når jeg da kommer hjem med 90% kapasitet er det vel likegyldig om en bruker hjemmelader, hurtiglader eller vanlig stikk!?

Siden det er li-po-batteri i bilen tar batteriet mye imot i starten og dem siste prosentene går veldig sent(?). Er vel derfor dem reklamerer med 0-80% på 23 minutter og ikke 0-100 på 30, for det går jo ikke!?

Er jeg inne på noe eller tenker jeg helt feil her..

Hei

Tenker nok at  jeg i utgangspunktet ikke trenger lader for ladingens "skyld". Hovedargumentet mitt er nok det som går på sikkerhet. Med to soverom rett over elbilen tar jeg ingen sjanser. Jeg har vanlig stikk i garasje som kan brukes, men tenker vel at jeg legger opp en ladestasjon til bilen. Har som sagt en tom 16a kurs men om jeg først må ha eletriker inn for å koble den i garasjen legger jeg nok opp en 32a først som sist.

Never ending story....
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA