Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Homecontrol smart stikkontakt

Startet av Ferry, mandag 04. juli 2016, klokken 23:13

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: Sele på fredag 08. juli 2016, klokken 11:44
VW sin advarsel går vel på at du ikke skal trekke ut nettstøpsel fra kontakten under lading.

Eg trudde det virka likt, anten ein slår av kurssikring, trekk ut støpsel eller bruke manuell/elektronisk bryter. Rutinen går på å avslutte i bilen først.

Sele

Er vel faren ved og trekke ut nettstøpsel først under lading som utgjør faren for elektrisk utstyr. Tror neppe ladekabel tar skadde av et eventuelt sikringsbrudd under lading..

sylwester

Sitat fra: Ko_deZ på torsdag 07. juli 2016, klokken 21:17
...
Dette blir så en del av den faste installasjonen. Det er skrudd fast på samme måte som dekselet du tok av.
...

Jeg trodde man måtte bytte hele greia så da blir dette noe helt annet siden man ikke kobler til ledere. Hvis så skumme man i følge regelverket fått det ettersett av en elektriker, men siden det ikke er noen montering som kan gå galt har denne kontakten fått unntak?

Sitat fra: Sele på fredag 08. juli 2016, klokken 12:25
Er vel faren ved og trekke ut nettstøpsel først under lading som utgjør faren for elektrisk utstyr. Tror neppe ladekabel tar skadde av et eventuelt sikringsbrudd under lading..

Ja. Bryter man ved å koble av risikerer man lysbue som gir sot og dårligere kontakt. Kan hende det er litt snillere å la bilen avslutte ladingen, men tror ikke det er farlig for bilen at sikringen går.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Øystein16

Det er varsellamper på ladekladden, og en del av rutinen er å kontrollere dette når lading skal startast. Når det gjentas at i instruksjonsboka at "Hvis du ikke tar hensyn til varsellamper som lyser, og tekstmeldinger, kan det føre til ulykker og alvorlige personskader." Dette er knytta til ladekabelen med Schuko og "kladd", som er aktuelt her.


elektrolux

Tviler på at VW eller andre leverer ut et produkt som kan føre til alvorlige personskader og ulykker om ikke bruksanvisningen sitter fastspikret hos bruker.

Tviler på om det i det hele tatt ville vært lovlig å levere ut et slikt produkt.

Produktene må være så sikre at selv mor skal kunne plugge bilen til lading uten slike farer. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sele

Sitat fra: Øystein16 på fredag 08. juli 2016, klokken 14:11
Det er varsellamper på ladekladden, og en del av rutinen er å kontrollere dette når lading skal startast. Når det gjentas at i instruksjonsboka at "Hvis du ikke tar hensyn til varsellamper som lyser, og tekstmeldinger, kan det føre til ulykker og alvorlige personskader." Dette er knytta til ladekabelen med Schuko og "kladd", som er aktuelt her.

VW skriver dette for og unngå søksmål.

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. juli 2016, klokken 14:16
Tviler på at VW eller andre leverer ut et produkt som kan føre til alvorlige personskader og ulykker om ikke bruksanvisningen sitter fastspikret hos bruker.

Tviler på om det i det hele tatt ville vært lovlig å levere ut et slikt produkt.

Produktene må være så sikre at selv mor skal kunne plugge bilen til lading uten slike farer. ;D

...og då treng ein ikkje tilføra fleire element enn nødvendig i dette. Det er ikkje så komplisert å få satt opp eit godkjent ladepunkt - det veit du og godt :-). Det er heller ikkje komplisert å lada...

Absurd nok - mor kom akkurat inn døra "Hallo, kanskje du skulle setja den til lading..."

Me har GTE, men i dag byta me/ho med e-golf, og den er litt meir komplisert å lada (ladeluka er nemleg ikkje plassert same plassen på bilen, men det er same ledningen som heng klar...)



Ko_deZ

Sitat fra: Øystein16 på fredag 08. juli 2016, klokken 07:36
Her gjeld det elbil og tilsvarande.

Så langt eg kan forstå vil appstyring av av/på for lading bryte med rutinen som er satt for vår bil (Golf) - der ladekladden først skal gjennomføre ein eigenkontroll av kursen før ein set støpsel i bilen. Som tilsvarande alternativ kan eg bryta straumen i sikringskapet. Spørsmålet mitt vil vera om løysinga er godkjent som ladepunkt for elbil og tilsvarande godkjent av bilfabrikantane. At det kan fungera er ei anna sak.

Det er noe alvorlig galt med tankegangen bak laderen til VW om den ødelegges eller ødelegger bil/batteri ved strømbrudd.
Det kan være ugunstig å dra ut stikket mens man lader, men vi både kobler inn og ut vha triac, så vi bryter ved nullpassering og unngår da de aller fleste muligheter for lysbue.

Ko_deZ

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. juli 2016, klokken 10:37
Det er problemfritt å bryte strømmen til ladekabel, for så å sette strømmen på igjen.

Genialt om dette kan styre strømforbruk mot strømprisen. Ønsker en slik på VVB slik at den ikke går på når strømprisen er på topp.

Har heldigvis Schuko på min 3 kW VVB.  ;)
Det fungerer fint. Vi har idag kalender-funksjon på stikkontakt, men vil etterhvert (på nyåret) komme med gateway oppdateringer som kan la deg styre etter strømpris eller annet (vannføring i Glomma?)

Ko_deZ

Sitat fra: sylwester på fredag 08. juli 2016, klokken 12:35
Jeg trodde man måtte bytte hele greia så da blir dette noe helt annet siden man ikke kobler til ledere. Hvis så skumme man i følge regelverket fått det ettersett av en elektriker, men siden det ikke er noen montering som kan gå galt har denne kontakten fått unntak?
Ikke noe unntak. Man har alltid hatt lov til å bytte deksel, dette er bare et litt avansert deksel. Du har ikke lov å skru på lederne, men det gjør du ikke her, det er det som er så genialt. Helt lovlig "do it yourself" løsning. to skruer, og så søke den opp med gateway.
Sitat fra: sylwester på fredag 08. juli 2016, klokken 12:35
Ja. Bryter man ved å koble av risikerer man lysbue som gir sot og dårligere kontakt. Kan hende det er litt snillere å la bilen avslutte ladingen, men tror ikke det er farlig for bilen at sikringen går.
Vi bruker triac til å koble inn (og jeg mener også ut) fasen, og så slår vi inn reléet like etterpå. Dette er ganske standard, hvis ikke ville reléene vare bare noen hundre innslag. Diskutert litt her:
https://groups.google.com/forum/#!topic/sci.electronics.design/HAiu_DYfmBM

Vi kobler altså inn triac ved nullkryssing, så det skal være en veldig god løsning. For å forklare kort så betyr det at inn og utkobling skjer kontaktløst, og så legger vi inn releet like etter innkobling for å ta den store lasten.

espenri

Hadde vært et knallprodukt dersom det var enkelt å integrere i eksisterende smarthus løsninger, men slik jeg leser det er man uansett avhengig av en homecontrol-gateway?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ko_deZ

Det er en zigbee enhet. Hvis du har et smarthus som snakker zigbee så er det ikke umulig å få lagt det til. Zigbee er en åpen standard, og såvidt jeg vet så skal du kunne binde disse opp som andre stikkontakter med Zigbee HA profil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA