Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Type 1 en fremtid?

Startet av mkaut, onsdag 06. juli 2016, klokken 13:50

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 19. juli 2016, klokken 16:06
Er en del ladebokser rundt om (ofte kjøpesenter som Tøcksfors) som ikke starter uten 32A kabel.

Det er spesielt når du er ute på tur og virkelig trenger ladingen som du merker om du har "riktig" kabel i bilen.
Å måtte bestille og vente på tauing fordi du har "feil" kabel blir fort et ergelig irritasjonsmoment som den lille ekstra vekten av kabelen kjappt oppveier...

Vektforskjellen tenker jeg ikke på - det er den daglige ut og inn av bil hvor en stiv 32A kabel irriterer. Vurderer å skaffe en ekstra 16A for daglig bruk da ladere på jobbe ikke gir mer enn 16A - helst mindre pga lastbalansering. Begge vil nok ligge i bilen
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Vårt inntrykk er at dette er et minimalt problem.

Husk at alle VW sine biler leveres med 16A kabler som standard tilbehør, og det ville vært rart om ikke disse kablene fungerte.

Det er leit om en må bruke dobbelt så mye av det begrensede råstoffet kopper bare forde produsentene av ladeutstyr ikke klarer noe så enkelt som å levere utstyr som støtter en etablert standard.

Har selv 16A mode 3 kabel i både Berlingo og e-Up.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. juli 2016, klokken 07:26
Vårt inntrykk er at dette er et minimalt problem.

Husk at alle VW sine biler leveres med 16A kabler som standard tilbehør, og det ville vært rart om ikke disse kablene fungerte.

Det er leit om en må bruke dobbelt så mye av det begrensede råstoffet kopper bare forde produsentene av ladeutstyr ikke klarer noe så enkelt som å levere utstyr som støtter en etablert standard.

Har selv 16A mode 3 kabel i både Berlingo og e-Up.

Greit nok, men VW lader vel bare på 16A - ikke ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Nettopp,  og derfor 16A kabel.

Samme gjelder forøvrig MB som leveres med 3 fase 16A kabel.  Ille om alle disse må kjøpe 32A kabler i tillegg for å være sikret lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 20. juli 2016, klokken 08:48
Greit nok, men VW lader vel bare på 16A - ikke ?
Ja VW lader bare på 16A :(  men jeg har allikevel opplevd å ikke få strøm på Salto ladestolpe med min 16A kabel.  Så lånte jeg 32A kabel fra en i3 som sto der og da fikk jeg strøm >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ingeniøren

Spørsmålet var om min i3 ikke vil godta annet enn 32A kabel selv om laderen bare kan lade 16A, men er like klok....

Der er for øvrig Salto bokes på jobb med maks 16A...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#36
Dersom BMW tilfredstiller EN normen skal det være plug and play.
Både bil og ladeboks skal kjenne igjen kablen og justere seg etter behov.
Problemet er et fåtall 32A ladestasjoner som ikke godtar 16A (20A) kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA