Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Homecontrol smart stikkontakt

Startet av Ferry, mandag 04. juli 2016, klokken 23:13

« forrige - neste »

Ferry

Noen som har kjennskap til denne? https://homecontrol.no/blog/nb/homecontrol-lading-og-brannsikkerhet/#

"Overbelastning i selve stikkontakten er blitt mye mer aktuelt med økende antall el-biler som lades gjennom vanlige kontakter. Lading av el-bil gir belastning over tid som medfører større risiko for overbelastning, varmeutvikling og brann. Dette er en type belastning som slike stikkontakter ikke normalt har blitt utsatt for tidligere og dermed ikke er dimensjonert for.
HomeControl har en enkel løsning på dette problemet. Vi selger et smart stikkontakt-deksel som forbrukeren kan installere selv, og som blir en fast del av det elektriske anlegget. I dette dekselet ligger det en temperaturovervåkning som vil kutte strømmen når temperaturen går over en grense som kan medføre fare. Denne løsningen er patentert og NEMKO godkjent."

Øystein16

Dersom det er varmgang i ein lovleg kontakt for elbil, er det ikkje plastdekselet det er problem med.

Ingeniøren

#2
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 05. juli 2016, klokken 07:42
Dersom det er varmgang i ein lovleg kontakt for elbil, er det ikkje plastdekselet det er problem med.

De bytter vel hele kontakten med en som har en termoføler og som bryter strømmen om det blir for varmt i kontakten. Kan ikke se at et deksel kan bryte en strøm så her har nok den som skriver misforstått.  Synes ikke ideen er så dum - de aller fleste bruker kladden som følger bilen tross alt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein16

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 05. juli 2016, klokken 07:53
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 05. juli 2016, klokken 07:42
Dersom det er varmgang i ein lovleg kontakt for elbil, er det ikkje plastdekselet det er problem med.

De bytter vel hele kontakten med en som har en termoføler og som bryter strømmen om det blir for varmt i kontakten. Kan ikke se at et deksel kan bryte en strøm så her har nok den som skriver misforstått.  Synes ikke ideen er så dum - de aller fleste bruker kladden som følger bilen tross alt.

Eg forstod at det kun er deksel som vert skifta og utan behov for elektrikar - "Vi selger et smart stikkontakt-deksel som forbrukeren kan installere selv, og som blir en fast del av det elektriske anlegget." - derfor er eg skeptisk når det vert kobla til kurs for elbil - der bør ein vite om anlegget er OK eller ei.


Ferry

Det står litt mer teknisk om produktet her: https://homecontrol.no/nb/produkt/home-control-outlet/
Det er altså en stikkontakt som kan fjernstyres av og på. I tillegg har den innebygd temperatursensor, og kan derfor slå seg av ved varmgang.
Hvis denne fungerer slik de beskriver, så vil det bedre sikkerheten betydelig, selv om schuko fremdeles er en dårlig løsning.

Øystein16

Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. juli 2016, klokken 09:37
Det står litt mer teknisk om produktet her: https://homecontrol.no/nb/produkt/home-control-outlet/
Det er altså en stikkontakt som kan fjernstyres av og på. I tillegg har den innebygd temperatursensor, og kan derfor slå seg av ved varmgang.
Hvis denne fungerer slik de beskriver, så vil det bedre sikkerheten betydelig, selv om schuko fremdeles er en dårlig løsning.

Då er det i prinsippet ein slik som denne, bare med ekstra sikkerhet.

http://www.elektroimportoren.no/stoepsel-dobbel-med-jord-16a-220v/1504837/Product.html?Referer=prisguide&utm_campaign=prisguide&utm_medium=cpc&utm_source=Prisguide

Ferry

Nja, kanskje. Innmaten i stikkontakten sitter vel igjen på veggen, så homecontrol blir vel som et litt rart utformet støpsel som skrus fast i stedet for det vanlige dekselet? Litt vanskelig å se ut fra bildene. Jeg skal ta en titt neste gang jeg er innom Lefdal. De selges visstnok der.

Electrix

Jeg blir litt skeptisk til hvor mye dette skal hjelpe på sikkerheten både når det gjelder elbiler og mobiler. At den skrur av ved varmgang kan være nyttig, men den tilfører også nye problemer. Selve kontakten med de elektriske delene sitter fast i veggen. Jeg regner med at dette dekselet da er litt større, og at det har pinner som går inn i den eksisterende kontakten. Deretter går strømmen via et rele til den nye kontakten i dekselet. I tillegg er det noe elektronikk til å styre releet og strømforsyning til dette.

Det som gjør meg kritisk til slike løsninger er at man da har tilført flere nye komponenter, både en ny "plugg" mellom den gamle kontakten og den nye, et lite rele, elektronikk og en strømforsyning. Alt dette for å skru av en mobillader som bare er en annen liten strømforsyning. Spørsmålet da er om dette er så mye sikrere enn mobilladeren den skal skru av? Vil det prosentvis være flere branner i homecontrol-kontakter enn i mobilladere? Jeg heller mot å heller velge kvalitetsprodukter fra anerkjente produsenter (ikke kopi-produkter fra dx.com ol) når det gjelder ting som står plugget i strømnettet over lengre tid.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sylwester

Hmmm. Legger merke til at de skriver "Det er flere som tilbyr smarte produkter, men disse er ofte veldig dyre og krever elektriker. HomeControl fokuserer på «Gjør det selv» løsninger for at den enkelte forbruker skal kunne skaffe seg sikkerhetsfunksjonalitet som beskrevet over. "

Husk at dere kan montere slikt selv, men at installasjonen må ettersees av en autorisert elektriker.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

#9
Sitat fra: Electrix på tirsdag 05. juli 2016, klokken 11:00
Det som gjør meg kritisk til slike løsninger er at man da har tilført flere nye komponenter, både en ny "plugg" mellom den gamle kontakten og den nye, et lite rele, elektronikk og en strømforsyning.

Bør ikke slike små strømforsyninger skrus av hver kveld? Ref: http://www.oblad.no/brann/diirektoratet-for-sikkerhet-og-beredskap/elektronikk/ikke-lad-mobilen-din-om-natten-da-unngar-du-brann/s/5-68-73618

Her virker det som den står koblet til nettet kontinuerlig, noe som forøvrig en moderne komfyr, vaskemaskin, eller en fast ladestasjon jo også gjør. Ikke rart mange mener at en bør koble fra hovedsikringen før en legger seg ;D

Personlig holder jeg en knapp på ladekabel med innbygget temp sensor. Da unngår en varmgangen i stikket. Hva som skjer i resten av kursen er det derimot ingen monitorering av, så lurt å ta en skjekk på alle koblingspunkter langs kursen fra skapet til lasten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ko_deZ

Artig at produktene våre diskuteres. Jeg jobber i HomeControl, og er en av arkitektene bak systemene der, og kan følgelig også litt om disse stikkontaktene.

For å si det kort, så er det snakk om å bytte ut dekselet på din vanlige doble stikkontakt. Det passer på utenpåliggende og innfelte, men ikke de som er i halvannen størrelse veggboks som ligger nesten flatt med veggen.
Det man gjør er at man skrur av dekslet som er der, det man ser er omtrent dette:
https://goo.gl/8lplbT

Så setter man på vår smarte stikkontakt som, ja, man kan via vår gateway og app styre av og på, som varme, lys eller med bryter. Man kan også sette opp kalender som skrur den av og på på visse tidspunkt.

Dekselet skrur man fast i de samme festene som det gamle dekselet var skrudd fast i, men med noe lenger skruer. Vårt "deksel" er noe større da det inneholder trådløs kommunikasjon, to reléer og et par kretskort for å sy alt dette sammen.

Dette blir så en del av den faste installasjonen. Det er skrudd fast på samme måte som dekselet du tok av.

Kontakten har to temperatur-sensorer. Den ene føler intern temperatur. Det betyr at om det blir varmgang i skru-tilkoblingen til ledningen i veggen, eller noe annet sted i veggboksen, og forøvrig også i pluggen man stikker i, så vil varmen vandre langs lederne og også varme opp det indre i stikkontakten. Ved en gitt temperatur (tror det er 80 grader, jeg har ikke utviklet den biten der) så kobles reléet fra, og strømmen kuttes. Da stopper nødvendigvis varmgangen.

Den andre sensoren er dersom du vil bruke dette i stua eller andre steder for å styre panelovner eller lignende. Da kan du i appen vår si at A eller B (de to utgangene på stikkontakten) skal være varme. Har du en eller flere slike i et rom, og minst en utgang er satt til varme, så får du termostat-mulighet. Du kan også kjøre nattsenking, frost-sikring når du er på ferie osv via appen, eller skru på varmen når du er på vei hjem/til hytta. Du får også op temperaturen i appen såklart. Det er en sub-optimal plassering av temperatur-sensor, så snart kan du plassere en bevegelsessensor eller røykvarsler i rommet og bruke temperaturen derfra for å styre varmen.

For elbil-lading så vil dette være en ganske trygg løsning slik som flere her sier. Du får kjøpt det hos elektroimportøren og enkelte Elkjøp butikker, søk på homecontrol.

Vi har også startet arbeid på en smart type 2 lader som du kan justere ladeeffekt på, og også etterhvert justere ladeeffekt etter overproduksjon fra solceller (www.homecontrol.no/solar), eller for å skru av lading når man skrur på mye last i huset for å unngå høye strømtrekk og dermed høy nettleie (som kommer med smartere målere). Vi jobber også mot en ny stikkontakt som passer på flere veggbokser, og som har innebygget USB porter som kan skrus av/på. Da vil en app på telefonen kunne selv skru av ladning når telefonen er full (eller 95% om du vil doble batterilevetiden) for å redusere brannfaren når man lader telefonen over natten. For å komme i mål med dette er vi litt på investor-jakt, men vi håper det skal komme på plass over sommeren, og vi kan levere noe her til jul.

Det er bare å spørre om noe var uklart. Jeg skal forsøke å følge opp.

Øystein16

Sitat fra: Ko_deZ på torsdag 07. juli 2016, klokken 21:17
For elbil-lading så vil dette være en ganske trygg løsning slik som flere her sier.

Her gjeld det elbil og tilsvarande.

Så langt eg kan forstå vil appstyring av av/på for lading bryte med rutinen som er satt for vår bil (Golf) - der ladekladden først skal gjennomføre ein eigenkontroll av kursen før ein set støpsel i bilen. Som tilsvarande alternativ kan eg bryta straumen i sikringskapet. Spørsmålet mitt vil vera om løysinga er godkjent som ladepunkt for elbil og tilsvarande godkjent av bilfabrikantane. At det kan fungera er ei anna sak.

elektrolux

Det er problemfritt å bryte strømmen til ladekabel, for så å sette strømmen på igjen.

Genialt om dette kan styre strømforbruk mot strømprisen. Ønsker en slik på VVB slik at den ikke går på når strømprisen er på topp.

Har heldigvis Schuko på min 3 kW VVB.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. juli 2016, klokken 10:37
Det er problemfritt å bryte strømmen til ladekabel, for så å sette strømmen på igjen.

I følge rutine/advarsel frå VW skal ein avslutte lading i bilen først og trekke ut ladestøpsel frå bilen før ein koblar frå nettstøpsel - ellers kan ladekabel eller det elektriske anlegget bli skada, og motsatt rekkefølge når ein startar lading.

Sele

VW sin advarsel går vel på at du ikke skal trekke ut nettstøpsel fra kontakten under lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA