Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker lademulighet i borettslag, men sliter med fordommer/uvitenhet

Startet av Chivas, onsdag 18. mai 2016, klokken 19:54

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: tiger`n på torsdag 18. januar 2018, klokken 19:52
Må sikkert være zaptec dette med flatkabelopplegg, er jo ganske simpelt å montere og veldig lett å koble seg til etterhvert.
Nei, andre kan også tilby det. (Salto har f.eks. en enfase 32A ladestasjon).
Noe spesifikasjon må det jo være.
Minimum:
Kommunikasjon / grensesnitt mot internett (nødvendig for Zaptec, muligens ikke for Salto)
Total effekt kapasitet
Maksimal effekt på hver enkelt ladestasjon
Ladestasjons fabrikat
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Knut Røe

Har dessverre ikke mer info enn dette.
Har Salto også flatkabelopplegg med laststyring? Zaptec sin fordel er vel at det er veldig lett å koble seg til anlegget når som helst for de som ønsker det, noe som er en stor fordel.
Syns ikke nytt inntak og skap med 100 meter flatkabel til 100 tusen var ille da. Delt på 30.

pudderjagar

Med 20 ladeplasser og kun 50A til ladeboksene så ville eg ha gått for Zaptec. Dei er dei einaste som kan utnytte nettet maks sidan deiras boksar velger dei fasene som er minst belasta og deler da ut. Ein Saltoboks styrer bare ladestraumen og tar ikkje hensyn til om da er 1 fase eller 3faselading.

Men da kan være dei har kome med ein ny modell no så tek opp konkuransen med Zaptec!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

TB

Sitat fra: Chivas på torsdag 18. januar 2018, klokken 13:42
- Den enkelte ladestasjon er tilbudt for kr 23.125,-ink mva ferdig montert. Dette synes noe høyt, og jeg ser at TB i en annen tråd sier de fikk sin for 17.000,-  (TB: hvilken leverandør?)
Stemmer, 17000 ferdig montert. Me brukte Helset Elektro AS, Nesbruveien 75
Men, avtappingsboksen til flatkabel på ca 900 kr og ekstra kabel kom inn i fellesdelen, men uansett ein god pris.

Sitat
Spørsmålet blir da: Nå som alt blir tilrettelagt helt frem til parkeringsplass, kan man velge hvilken leverandør det skulle være for levering av ladestasjon? Og kan man montere og konfigurere denne selv (regner egentlig med at trikker må sette opp ladeplaten)?
Det går fint, det er nylig montert ny avtapping frå flatkabel, bakplate og ZC her, av anna firma.
Men, enkelte leverandører har som krav i sitt tilbud dei skal levere alt for all framtid, men Helset Elektro AS satte ikkje eit slikt krav.

Om bakplaten er på plass "kven som helst" montere denne sjølv - eg har alt montert eit par:
- Ta av beskyttelsen på skruene, og kontakten.
- Trykke ZC inn.
- Feste fire mutrer.
- Via mobil, programmere ZC med korrekt oppsett, IT/TN, PLC/WiFi - lagre og omstart.
- Notere serienummer, og legge det inn i portal.zaptec.com (Eg har tilgang til å utføre det pga. Helset har tildelt denne tilgangen.)

Det er klart til bruk. Merk: ZC vil lade på ca 7-10A om den ikkje ligg inne i portalen, men da er den ikkje synlig i forbruks lister, eller lastbalansering.

Sitat
- Det vil være maks 22kW kapasitet per plass, men i fremtiden må man regne med at flere står og lader samtidig. Hvis alle 19 skulle ha ladet samtidig vil effekten kun være 1,8kW per plass(!). Kan man en gang i fremtiden enkelt oppgradere inntaket slik at man opprettholder høy effekt til flest mulig?
Når det blir mange biler vil ikkje nødvendigvis alle lade samtidig - dvs. ikkje nødvendigvis dette blir eit stort problem ofte. ZC anlegget er enkelt å programmere om, berre å endre kapasitet som er tilgjengelig.

Om inntak kan oppgraderes vil være netteiger som bestemmer, om kabel kan tole større effekt, om trafo har kapasitet er viktige spørsmål som netteiger må svare på og vil variere frå anlegg til anlegg. Kan og komme krav om å bytte til indirekte måler, bygge om målerskap, bytte av knivsikring til effektbryter osv.
Generelt: Må få elektriker til å gi pris / søke netteiger før du har fasit her.

Ledig kapasitet kan og "forsvinne" om andre som er kobla mot samme trafo auker sine inntak, slik at reserven som er der idag er brukt om 1-2-3 år.

Sjekka med Hafslund her eg bur:
Dei to trafoer som er i burettslaget brukes ikkje av andre burettslag, dermed vil den ledige kapasiteten ikkje forsvinne, så me valgte å utsette oppgraderingen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Sitat fra: TB på torsdag 18. januar 2018, klokken 23:22
Men, enkelte leverandører har som krav i sitt tilbud dei skal levere alt for all framtid, men Helset Elektro AS satte ikkje eit slikt krav.

Meget viktig å ikke godta slike betingelser.

F.eks skal en Zapcharger være fullt mulig å ta med seg til ny bopel, uten at installatør skal lage problemer. Et slikt krav fra en installatør bør være et varsku om at vedkommende sannsynligvis ikke har de beste prisene. Hadde de hatt det hadde de nemlig ikke trengt slike klausuler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Chivas

I ett av tilbudene vi fikk så var det faktisk klausul om at man måtte bruke disse videre (de var også de dyreste ;) )

Så, da forstår jeg det slik at bakplate må monteres av elektriker, men selve ladestasjonen kan man montere og konfigurere selv. MEN for å få denne til å snakke med systemet må man ha tilgang til portalen gvor dette skal utføres. Er det da en smal sak å få tilgang til denne portalen, eller er den i utgangspunktet forbeholdt leverandør?

Apropros pris:
Når jeg sjekker pristilbudet vi har fått fra en av Zaptec-leverandørene - og med den kunnskap jeg nå har - er det helt utrolig at man kan tilby oppsett av ladestasjonene for 9.500,-(!!).
Det er tydelig at markedet er "nytt" og at leverandørene spiller på kundens uvitenhet  :o

Griffel

Sitat fra: Chivas på fredag 19. januar 2018, klokken 09:31
I ett av tilbudene vi fikk så var det faktisk klausul om at man måtte bruke disse videre (de var også de dyreste ;) )
Nå er det vel et spørsmal hva som mens med "disse" har en valgt et system f.eks Zaptec er det ikke greit å montere Salto på samme systemet.
Menes installatøren, kan vel det være relevant i en garantiperiode som i forhold til borettslaget vel er to år.

En indikering på prisnivå finner en jo også hos elbilhjelpen (elektrolux):
"Sønnico installasjonspakke Bergen 22kW 9.500,- + Zaptec pro 14 999,-"
Nå er vel denne installasjonsprisen noe høy for en avtappning fra en flatkabel ingen boring og kortere kabel. Og så er det jo dette med reisevei som er med å bestemme prisen.

Sitat fra: Chivas på fredag 19. januar 2018, klokken 09:31
MEN for å få denne til å snakke med systemet må man ha tilgang til portalen gvor dette skal utføres. Er det da en smal sak å få tilgang til denne portalen, eller er den i utgangspunktet forbeholdt leverandør?
Det vanligste er vel at 2 i borettslagets styre har administrativ tilgang til portalen og den lokale administrasjon av systemet. Dette også av hensyn til avregning av strømforbruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

lhosar

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. januar 2018, klokken 08:13
Meget viktig å ikke godta slike betingelser.

F.eks skal en Zapcharger være fullt mulig å ta med seg til ny bopel, uten at installatør skal lage problemer. Et slikt krav fra en installatør bør være et varsku om at vedkommende sannsynligvis ikke har de beste prisene. Hadde de hatt det hadde de nemlig ikke trengt slike klausuler.

For Styret som har ansvar for hele elektroinstallasjonen og som skal administrere ladesystemet vil det være andre faktorer enn bare pris som tas i betraktning på en så stor investering. Det vil være vel så viktig å finne en seriøs installatør å forholde seg til, både mtp. nye installassjoner, vedlikehold, feilsøking, garantier, etc. Og det bør være mulig å bli enig om en fair pris slik at både kunde og installatør er interessert i dette.

For vår del har vi vedtektsfestet at en ved etterinstallering av bokser skal forholde seg til leverandøren vi har valgt. Men det er klart at dersom prisene blir urimelig høye så får vi vurdere om en skal hente tilbud fra andre.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. januar 2018, klokken 08:13
Meget viktig å ikke godta slike betingelser.

F.eks skal en Zapcharger være fullt mulig å ta med seg til ny bopel, uten at installatør skal lage problemer....
Nå er det vel mer naturlig at Ladestasjonen regnes som en del av leilighetens fastmonterte utstyr, og selges med leiligheten. Det vil jo ikke være greit om det kom noen med en Salto-boks til en Zaptec-, Schneider-, eller Keba-installasjon og forventet at installatøren skulle koble til denne uten problemer.

Dessverre er det jo slik at disse systemene ikke nødvendigvis er kompatible. Det vil normat gå greit å bytte installatør om en er missfornøyd med denne, bytte av system er mye mer omfattende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på fredag 19. januar 2018, klokken 11:30
Nå er det vel mer naturlig at Ladestasjonen regnes som en del av leilighetens fastmonterte utstyr

Både og; en del lignende utstyr er unntatt regelen for at fastmontert utstyr som skal følge boligen ved salg, som f.eks. flatskjermer som er fastmontert på vegg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jon65

Sitat fra: cra på fredag 19. januar 2018, klokken 12:36
Sitat fra: Griffel på fredag 19. januar 2018, klokken 11:30
Nå er det vel mer naturlig at Ladestasjonen regnes som en del av leilighetens fastmonterte utstyr

Både og; en del lignende utstyr er unntatt regelen for at fastmontert utstyr som skal følge boligen ved salg, som f.eks. flatskjermer som er fastmontert på vegg.

For å være på den sikre siden er det sikkert lurt å spesifisere i salgsoppgaven at det ikke følger med. Da blir det ikke noe uenighet.

Chivas

Sitat fra: Griffel på fredag 19. januar 2018, klokken 09:48
Sitat fra: Chivas på fredag 19. januar 2018, klokken 09:31
I ett av tilbudene vi fikk så var det faktisk klausul om at man måtte bruke disse videre (de var også de dyreste ;) )
Nå er det vel et spørsmal hva som mens med "disse" har en valgt et system f.eks Zaptec er det ikke greit å montere Salto på samme systemet.
Menes installatøren, kan vel det være relevant i en garantiperiode som i forhold til borettslaget vel er to år.

En indikering på prisnivå finner en jo også hos elbilhjelpen (elektrolux):
"Sønnico installasjonspakke Bergen 22kW 9.500,- + Zaptec pro 14 999,-"
Nå er vel denne installasjonsprisen noe høy for en avtappning fra en flatkabel ingen boring og kortere kabel. Og så er det jo dette med reisevei som er med å bestemme prisen.

Sitat fra: Chivas på fredag 19. januar 2018, klokken 09:31
MEN for å få denne til å snakke med systemet må man ha tilgang til portalen gvor dette skal utføres. Er det da en smal sak å få tilgang til denne portalen, eller er den i utgangspunktet forbeholdt leverandør?
Det vanligste er vel at 2 i borettslagets styre har administrativ tilgang til portalen og den lokale administrasjon av systemet. Dette også av hensyn til avregning av strømforbruk.

Det er klart, at velger man f.eks Zaptec sitt system, må det være krav om at man holder seg til dette systemet. Valg av leverandør av selve ladestasjonen, må derimot være opp til en selv. Når man ser at prisene på 1 stk ladestasjon kan variere med 10-15.000,- (for nøyaktig samme produkt), sier det seg selv at konkuranse er nødvendig så man kan skvise ut gribbene.

Administrativ adgang til systemet er greit nok, jeg tenkte mer på om man kan konfigurere en egenkjøpt ladestasjon opp mot systemet uten at en leverandør skal komme og ta seg betalt for dette (grunnet at leverandøren er den som har tilgangen)?

TB

Sitat fra: Chivas på fredag 19. januar 2018, klokken 13:42
Det er klart, at velger man f.eks Zaptec sitt system, må det være krav om at man holder seg til dette systemet. Valg av leverandør av selve ladestasjonen, må derimot være opp til en selv. Når man ser at prisene på 1 stk ladestasjon kan variere med 10-15.000,- (for nøyaktig samme produkt), sier det seg selv at konkuranse er nødvendig så man kan skvise ut gribbene.

Administrativ adgang til systemet er greit nok, jeg tenkte mer på om man kan konfigurere en egenkjøpt ladestasjon opp mot systemet uten at en leverandør skal komme og ta seg betalt for dette (grunnet at leverandøren er den som har tilgangen)?
Prinsippet bør være at valg av installatør av bakplate / avtapping skal monteres ) er opp til styret. Kan bli artige løsninger om beboer leier inn tilfeldig "elektriker" som ikkje bruker korrekt utstyr, eller kan å montere det rett, og "praktisk" for seinare installasjoner. (Kapper flatkabelen t.d.)

Kjøp av boksen kan gjerne blir frå valgfri leverandør, den kan uansett "alle" montere.

Skal ikkje sei noko om kva som er vanlig, men me mottok tilgang uten spørsmål til portalen, og kan på eigenhånd legge til nye ZC. Fordel er at det er web basert, dvs. om installatør krever å gjere det kan det gjeres remote.  Delen som utføres på ZC kan utføres via Zaptec APP, krever pinkode som er limt på innpakningen. (Eller finnes i portalen når serienummer er tasta inn.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Chivas

Og farsen vil tydeligvis ingen ende ta :D

Det er vel kanskje noen som har fulgt denne tråden fra starten, og dermed fått med seg den såpeoperaliknende storyen som kan utspille seg når borettslag med mange meninger skal utrede innstallasjon av ladeanlegg.

Kort etter siste oppsummering:
- Endelig er innstallasjonen fullført og vi har ladestasjon på vår egen plass :)
- Min samboer gjorde en fremragende jobb med å få dette på plass, og trådte nå ut av styret.
- Siden alt er på plass, har vi regnet med at man ikke kan stikke noen kjepper i hjulene lenger.

- Tilbake i styret sitter en Narvestad som hele tiden har vært motstander av at borettslaget skal bruke av "han sine" penger på ladeanlegg. Dette klarte han ikke å stoppe siden vi fikk flertall på ekstraordinær generalforsamling. Nå har han også bedt om å få fullt innsyn i portalen slik at han skal kunne følge med hvor mye det lades og til hvilken tid. Dette for at han ikke skal bli lurt (hans valg av ord) ved at det lades på tider av døgnet hvor prisen er høy.
Nå har han også klart å lage et styr over betalingen for anlegget. Han nekter å betale faktura fra innstallatør siden han mener seg lurt over at de har innstallert flatkabel langs tak/betongdragere, istedenfor å legge det i kabelbru (kabelbru sto i tilbudet).

Dette kan kanskje trikkerne her i tråden svare på:
- Ved å gå vekk ifra kabelbru, mener han at det er blitt gjort en mye rimeligere innstallasjon som må komme borettslaget til gode. Innstallatør argumenterer for at ved å legge flatkabel langs dragerne (slik at det blir flere meter ekstra), vil det bli tilnærmet samme kostnad.

Så, det siste som nå har skjedd er at min samboer ble i går kontaktet av et firma som har fått i oppdrag fra innstallatør å plombere ladeanlegget!  :o 

Det ironiske her er at ved å krangle på dette, antar jeg at han påfører borettslaget enda flere kostnader ved stenging/åpning av anlegget  ::)


Selv synes jeg at innstallasjonen er mye finere ved valgt løsning, og nesten usynlig i forhold til om en stygg kabelbru skulle hengt ned fra taket. Vi har fått en innstallasjon som vi ønsket, så her får vi håpe at styreleder kjenner sin besøkelsestid og overstyrer Narvestad-styremedlemmet snarest ved å få denne fakturaen betalt.

Kan også ta med tilslutt at dette selvfølgelig også får konsekvenser for oss brukerne som allerede har fått innstallert selve ladestasjonen, og som vi har betalt 20k hver av oss for!

cra

Herregud for en knøl.....

Fortell ham at det er trist at denne verdiøkningen av boligene kommer også ham til gode, og at du gjerne stiller i avisa for å fortelle hvor "synd" det er på ham. Men ja, i første omgang er det kanskje best å appellere til styrets/styreleders fornuft om at disse barnslige faktene vil koste vesentlig mer enn forskjellen i installasjon. Ellers burde det ikke være noe problem å få spesifisert faktura fra installatør på de delene som omhandler flatkabel vs kabelbru?

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA