Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 Norgest vanligste bil innen 5 år ?

Startet av Elraptus, lørdag 19. mars 2016, klokken 17:39

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Superchargernettverket er ikke alt som betyr noe, men det er klart viktig. Jeg tror at om VW kommer med en e-Golf med 500 km NEDC rekkevidde, så vil nordmenns behov for det trygge kjente vinne over fordelen med superchargerene, og e-Golf vil bli mest solgt.

Leaf og Bolt tror jeg derimot Model 3 vil vinne over, uansett om de skulle komme med tilsvarende ladenettverk. Nissan og Opel står ikke like høyt i kurs blant nordmenn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjoris

SC er helt klart Tesla sitt viktigste kort på hånd, til nå har også overlegen rekkevidde vært dødare nr 2 og komboen har vært uslåelig.

Fremover vil rekkevidde antakelig ikke være overlegen lengre, om 3 får fri SC kan det føre til utvanning av tilbudet med mer kø, men jeg tror uansett det blir et stort poeng ifht en annen bil med tilsvarende rekkevidde

Det som taler mot er ukjent merke, responstid må feks bli mye mye bedre og det at de ikke har rykte på seg for å fikse opp i feil som DU taler mot dem, men pt er det vel (antakelig) eneste familiebil med god rekkevidde OG pris...

Den kommer til å selge veldig bra, men jeg tror nok mange andre kan komme fort om de ser på denne bilen som en stor trussel, skulle ikke for undre meg om ikke feks VW kan komme med en helelektrisk Passat om de ville... DEN hadde jeg valgt før M3, iallefall om den kom med hengerfeste. Stv er for mange av oss mye mer aktuell fasong enn hatch back

Bjoris

Ofte er det jo bare ett uttak også, dette er etter min vurderingen ett større problem enn rekkevidde. Jeg kjøre 1500 km med min 30 kWh Leaf forrige helg, hvis jeg var sikker på at jeg fikk lade når jeg måtte, uten kø så er ikke pausene på i alt 100 minutter på 562 km ene dagen, mye mer enn det du må ha på 8-9 timers kjøring!

Men når du kommer til Geilo og en i3 står å lader fra 80 til 96% på 45 minutter før du få koblet deg på DA forstår du hva dette dreie seg om. Det ødlegger hele turen å være så usikker på om du får ladet eller om det blir kø...

Diravi

I Norge kommer også størrelse til å ha en betydning for hvor populær Model 3 vil bli. Det er all grunn til å tro at den blir noe mindre enn europeisk Passat (US-Passat og Model S er omtrent like store), og dermed havner den mellom to norske klasser. Kanskje omtrent som siste Volvo S40, evt. som dagens S60. Men den må tilby mer interiørplass og vesentlig mer bagasjeplass enn Golf-klassen om den skal tilby noe mer enn neste Leaf og tilsvarende til de kjøperne som bare trenger 25-30 reelle mil.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Kanutten

Sitat fra: Stig O på lørdag 19. mars 2016, klokken 20:46
Hvis du sammenligner Tesla sin ladeinfrastruktur med andre hurtigladere har du liten erfaring med Elbil. De tar tre ganger så lang tid og som regel har du bare to uttak til lading.

Det er korrekt, jeg har kun hatt en eGolf i et par måneder - Tesla har jeg ingen erfaring med. Samtidig er jo det litt av poenget. De aller fleste nordmenn har veldig liten erfaring med elbil, og vil tenke at en hurtiglader er en hurtiglader, uavhengig av leverandør.


tomrh

#20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 19. mars 2016, klokken 20:53
Leaf og Bolt tror jeg derimot Model 3 vil vinne over, uansett om de skulle komme med tilsvarende ladenettverk. Nissan og Opel står ikke like høyt i kurs blant nordmenn.
Jeg tror faktisk motsatt. Amerikanske bilmerker har alltid vært plaget av feil, og dessverre har ikke Tesla motbevist dette. Japansk og tysk klinger mer av driftssikkerhet. Dvs nå er jo Opel det minst driftssikre tyske merket, så det blir spennende å se hvordan Ampera-e slår an. Men folk kommer til å velge Nissan slik de har gjort til nå. (Eller helst ny e-Golf om VW henger seg på i kampen).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: Elraptus på lørdag 19. mars 2016, klokken 17:39
Blir model 3 Norges vanligste bil innen 5 år? - Jeg tror det.  De fleste som har en mod S eller en model X kommer til å ha den som bil nr 2- og alle de som ikke har hatt råd til men ønsket en Tesla vil nå hoppe på og bestille en model 3 de neste årene.
Tipper det blir den mest solgte bilen i årevis etter at produksjonen har kommet igang - hva tror dere ?

Norges vanligste bil? Om få år? Vel, jeg har stor tro på Tesla, men ikke SÅ stor :p  Men ja, når Model 3 kommer på det norske markedet har jeg full tro på at det kan bli Norges mestselgende bil en god periode - i alle fall om og/eller så lenge man beholder MVA fritaket på elbiler (eller med ett høyt nok "tak" til at den kan kjøpes mer eller mindre MVA fritt).

Når det gjelder konkurranse fra Bolt/Ampera-e så tror jeg rett og slett ikke at GM har tilgang på batterier nok, og vilje til å sende tilstrekkelig mange biler til Norge til at den vil få noen stor betydning, men regner ikke med at de vil ha problemer med å selge de som taes inn om prisen ikke blir for høy.

Leaf-NG med lang rekkevidde kan utfordre den, men her er det mange ting som kan spille inn. Ikke minst Superladenettverket som alt har vært nevnt.

Men ja, om VW "får ut finger'n" og leverer e-Golf/e-Passat med god rekkevidde og kombi-laderne blir bygget ut etter planen (eller bredere) - og kan/vil levere tilstrekkelig med biler til Norge - så vil de nok lett utkonkurrere Model 3. Men disse er nok neppe på markedet før en stund (evnt. lenge) etter Model 3. Og når de kommer så blir jo spørsmålet om de klarer å oppdrive tilstrekkelig antall batterier...
Model S 85D

lunitiks

Artig å lese alle disse spådommene om suksessen til en bil vi ikke har sett snurten av ennå  :D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Diravi

Sitat fra: lunitiks på søndag 20. mars 2016, klokken 06:58
Artig å lese alle disse spådommene om suksessen til en bil vi ikke har sett snurten av ennå  :D

Det gjelder å skynde seg å spå før vi vet noe mer.  ;)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

timingbeltkiller

REKKEVIDDE:
Tipper 200 Tesla lik 190 EPA.

PRIS:
Tipper 35 for skrapa modell uten SC adgang
45 med tilleggsutstyret de fleste norske kjøpere velger inkl SC adgang

I NOK 325 og 400 forutsatt:
- samme subsidiering som i dag
- dollarkurs mellom 8 og 9 NOK

FEIL OG MANGLER:
Håper vesentlig ferre enn S
Frykter omtrent det samme.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: lunitiks på søndag 20. mars 2016, klokken 06:58
Artig å lese alle disse spådommene om suksessen til en bil vi ikke har sett snurten av ennå  :D

Sant nok :)

Men på den andre siden så:
· Vi har ikke sett bilen, men vi vet likevel en del om hva de har tenkt å lansere.
· Ut over det vi vet, så har man en rimelig grunn til å anta en del mer om samme bil.
· Det begynner å tegne seg ett bilde av hva bilen vil måtte konkurrere mot.
· Vi har alt sett det norske markedets reaksjon på lanseringen av tidligere elbil modeller.

Kombinasjonen av dette gjør at man har en del grunnlag å gjette ut i fra. Men det er helt klart mange skjær i sjøen, bla.:
· Tesla klarer ikke levere hva de har lovet/markedet forventer
· Dollarkursen kan gå helt bananas
· Avgiftsfritak/incentiver kan forsvinne enda fortere enn man har grunn til å tro
· Konkurrentene kan overraske og levere bedre alternativer raskere enn vi kan tro/håpe på

Men, i mellomtiden kan vi bare fremsette mer eller mindre kvalifiserte gjetninger...
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 20. mars 2016, klokken 11:12
REKKEVIDDE:
Tipper 200 Tesla lik 190 EPA.
Jeg tipper at grunnversjonen har 230 EPA, ~200 real life. Og med største batteri og AWD har den 310 EPA, ~270 real life.

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 20. mars 2016, klokken 11:12PRIS:
Tipper 35 for skrapa modell uten SC adgang
45 med tilleggsutstyret de fleste norske kjøpere velger inkl SC adgang
Enig med 35k for skrapa modell, men tror den de fleste norske kjøpere vil velge vil havne på nærmere 55k. (Største batteri, SC, AWD, autopilot, skinn, mm.)

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 20. mars 2016, klokken 11:12I NOK 325 og 400 forutsatt:
- samme subsidiering som i dag
- dollarkurs mellom 8 og 9 NOK
Dette kan nok stemme. 55k USD blir da ca 490k NOK.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på søndag 20. mars 2016, klokken 12:05
Konkurrentene kan overraske og levere bedre alternativer raskere enn vi kan tro/håpe på
Er neppe mye risiko med å spå bedre alternativer lik rekkevidde og SC kommer ikke.
Derimot kan komme bedre alternativer lik mindre feil og mangler.
I det minst helt annen kvalitet på sluttkontroll, utlevering, reklamasjon oppfølging, verkstedkapasitet, ...., ....

Raskere levering av biler med reell rekkevidde ca 300km
er det vel bare Bolt/Ampera-e som kan klare.

Derimot er det sannsynlig de typiske kortrekkevidde elbilene relativt raskt vil
øke batterikapasiteten fra dagens reelle sommer rekkevidde  ca 150 km til 200.
Og da øker antallet kjøpere som slår seg til ro med det.
Særlig siden nedgang i personlig kjøpekraft bare vil aksellerere i årene foran oss.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

RuneW

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 20. mars 2016, klokken 15:31
Er neppe mye risiko med å spå bedre alternativer lik rekkevidde og SC kommer ikke.
Derimot kan komme bedre alternativer lik mindre feil og mangler.
I det minst helt annen kvalitet på sluttkontroll, utlevering, reklamasjon oppfølging, verkstedkapasitet, ...., ....

Med tanke på historikken til Tesla når det gjelder seiglivede barnesykdommer, er det en eneste person som tror at en komplett nyutviklet bil, hvor de har spart penger i alle kanter for at den skal havne under 35k$, skal ha færre (slurve)feil en Model S?

Som Tesla-aksjonær håper jeg. Men jeg tror det ikke.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

La oss håpe de har lært at det er avsindig dyrt å ikke gjøre jobben skikkelig første gang.

Jeg tror (håper) de vil gå for enklere og mer robuste løsninger med Model 3. Enkelt og billig kan absolutt være mer holdbart enn avansert og dyrt. Se bare på de fancy automatiske helfreste dørhåndtakene. Store summer å spare både i byggekost og garantiarbeid ved å kutte dem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA