Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 Norgest vanligste bil innen 5 år ?

Startet av Elraptus, lørdag 19. mars 2016, klokken 17:39

« forrige - neste »

DagfinnN

SC er helt avgjørende. Selv med ca 300 km effektiv rekkevidde kan man altså likevel dra på langtur med modell 3. De fleste godtar å lade ca 20 minutter og dra videre med 200 km ekstra på batteriet.
Ingen andre har det idag. Og om man man ønsker å lade på vanlig hurtiglader, så gjerne det. Koster drøy 3k for en chademo overgang.
Jeg legger merke til at Tesla har tenkt å øke fra 25 til 36 nye sc i norge i 2016. Det sier litt om satsingen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

tomrh

Sitat fra: DagfinnN på søndag 20. mars 2016, klokken 17:44
SC er helt avgjørende. Selv med ca 300 km effektiv rekkevidde kan man altså likevel dra på langtur med modell 3. De fleste godtar å lade ca 20 minutter og dra videre med 200 km ekstra på batteriet.
Ingen andre har det idag.
Forspranget minsker, nye 30 kWh Leaf utnytter chademo maksimalt og lader 150 km på en halvtime (se https://transportevolved.com/2015/11/10/confirmed-longer-range-2016-nissan-leaf-charges-faster-than-its-predecessor/). Selv om SC er raskere er det ikke så avgjørende lenger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Øyvind.h

118kW er nå fortsatt en god del høyere effekt enn inntil 50kW.
Og ikke minst - Superchargeren er i gang med å lade 5 sekunder etter at du har satt bilen i P. Jeg bruker dessverre ofte flere minutter på å få CHAdeMO ladingen i gang.

Sist jeg testet tur/retur Rolvsøy fungerte først ikke SMS på Rolvsøy, så jeg måtte bruke brikke. Deretter fungerte ikke brikke i Vestby, så jeg måtte bruke SMS.
Og etter fire-frem forsøk på å avslutte ladingen med SMS måtte jeg kjøre nødstopp.
Slikt er man forskånet for på SC.

Når brikke fungerer er det sikkert praktisk. Men nå har jeg jo for lengst byttet til kodelås på huset og har dermed ikke lenger noe nøkkelknippe med meg. Kun mobil og kort. Brikken må således ligge i bilen. Og som med plastsaken til handlevogner ender den fort i lomma istedenfor tilmålt sted i bilen. Og dermed ikke i bilen neste gang den trengs.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AppleKnocker

Spørsmålet i tråden er på mange måter bevis for at Model 3 er en hype.
Faktum er at folk flest kjøper dieselbiler og har knapt hørt om superchargere.

Model 3 kan bli en flopp eller suksess, det er 50/50 i mine øyne. Jeg håper på suksess, men Norges vanligste bil om fem år er den garantert ikke. Salget kommer vel ikke i gang før om 2 år, så det sier seg egentlig selv.

For øvrig er superchargere ett av momentene som kan trekke opp muligheten for suksess. Virvarret av planløst plasserte ladere, tilbydere og obskure betalingsløsninger for non-Tesla er nok til å miste motet. Våger man seg ut av Norge blir bilturen til virkelig ekspedisjon. Superchargere bare funker, enten det er  i  Norge eller Europa. Ladekø er et nesten ukjent fenomen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Får man kontinuerlig 118 kW fra SC? Nå har Leaf noe lavere forbruk, typisk 1,5 kWh/mil om sommeren, mens TMS har 1,8? Så 50 kW for Leaf teller kanskje som 60 kW for TMS. Vet jo ikke forbruk til Model3 men dobbel ladefart vs Leaf & co er selvfølgelig en klar fordel. Likevel ikke avgjørende.

SC er nok mer stabilt enn chademo/ccs med sitt virvar av operatører, men noen ladeoperatører er flinkere til å drifte enn andre. Med EV Power opplevde vi aldri trøbbel, men har allerede vært to episoder med Fortum der brikken ikke virket. Så hvis operatøren bare vil (f.eks. grunnet økt konkurranse) så er det mulig å drifte chademo/ccs med mindre nedetid. Så er Leaf kanskje noe mer driftsikker og feilfri enn TMS, og man forventer vel det samme for Leaf NG vs Model 3. Det veier tungt for mange. Jeg personlig ønsker tryggheten med en Leaf som bare virker og aksepterer 50 kW ladeeffekt.

Btw, kan du ha på varme i Teslaen din mens du superlader, Øyvind?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Øyvind.h

#35
118kW får jeg bare til bilen har rundt 100tkm på batteriet. Faller under 100kW når jeg nærmer meg 150tkm på batteriet (tkm=rundt 200Wh/km). Når bilen nærmer seg 300tkm på tanken har effekten falt under 50kW.

Fordelen med SC er at de virker. Alltid. Og det er stort sett alltid ledig når du kommer. Er det fullt er ventetiden kort. Og stort batteri gjør ladebehovet svært lite. På sommeren var teoretisk behov ca 7-8 minutter for å kjøre 51 mil. Med den gamle S85`en. Den nye 90D`en trenger trenger kanskje bare et par minutter på alvdal.

Fordelen med CCS/CHAdeMO er at mange aktører etablerer seg. Det er ikke mange hver plass, men det begynner å bli mange lokasjoner. Med andre ord praktisk supplement til et bra kjernenett for litt ukurante ruter. Faren min måtte bruke CHAdeMO nylig, og skal bruke det igjen i april. Låner adapter av meg :)

Varme kan jeg sikkert ha på. Alt i bilen er på inntil man går ut og låser/forlater bilen, så alt kan brukes som normalt. I hvert fall såvidt jeg husker.

Når det gjelder driftssikkerhet har jeg veldig god erfaring med Leafen. Som du sier - alt bare virker. Mye som ikke er bra, men tror alt virker. Heldigvis virker kvaliteten å være på vei opp. S70D`en som faren min kjøpte i fjor sommer har ingen feil. Bilen jeg hentet denne uken ser veldig gjennomført ut, og har rettet en del større feil jeg vet eldre biler må utbedre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AmocoCadiz

SC nettverket er en styrke til Teslas fordel.
Men hvis modell3 selges i stort antall og SC nettverket er inkludert,
må vel dette SC nettverket utøkes kraftig. Problemet ligger vel i at de fleste bruker det når alle andre har tenkt å bruke det, på vei til hytta i helgen og i utfartsdagene påske, og ferier.
Allerede idag er vel neppe kø på slike dager et "ukjent fenomen" og må tas på alvor av Tesla om det skal bli suksess.

I mellomtiden fortsetter Fortum sin hurtigladeutbygging, med økende dekning omtrent hver uke i hele sør og midtNorge, så er det et bra alternativ for alle elbilmerker fremover (også Tesla3), og så vansklig å holde styr på en liten Fortum ladebrikke er det vel ikke.
Hører at flere har opplevd problem med Fortum ladere, selv om jeg ikke har hatt det, men kundekontakten er svært servicevennlig. Også holdninger fra FB siden dems og svar og hvordan de vinner utbyggingskorridorer, gjør at jeg har tiltro til at de har finansielle muskler, langtidsstrategi og knowhow til å få dette til, imotsettning til andre mindre aktører.
Monopol er ikke bra men et sterkt uavhengig hurtigladenettverk vil styrke alle elbiler fremover, uansett merke.

Øyvind.h

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 20. mars 2016, klokken 19:21
og så vansklig å holde styr på en liten Fortum ladebrikke er det vel ikke.
Neida. Skal nok klare å holde styr på en brikke :) Men poenget er at behovet for brikken for min del kanskje vil oppstå en gang i året. Kanskje. Hvor i alle dager ligger brikken da? Noe du bruker ofte har du full kontroll på pga rutine.

Noe du aldri bruker kan fort forsvinne. SMS er heldigvis backup, men med vekslende erfaring den senere tid. Og egentlig ikke noe alternativ med jobbabonnement.

Får aktørene opp flere ladere per lokasjon blir CCS/CHAdeMO nettverket veldig bra, raskt. Inntil videre virker det som om aktørene fortsetter "en her og en der" strategien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mazzbot

OM tesla prioriterer rekkevidde og gjør bilen billig samtidig som det ikke går utover kvalitet og ustyr er jeg sikker på at mange vil kjøpe denne ! Har den I tillegg 16.5 eller 22kw lader så er det også pluss . Jeg kommer fra leaf og skulle ønske det fantes en lader med forskjellige adapter som tesla sin UMC ! På jobb ønsker jeg f eks å lade med 16A CEE og hjemme med 10A shucko. 

Tilgang til Sc og rekkevidde pluss chademo adapter eller enda bedre , ccs kontakt I bilen . Da er man rimelig godt dekket!!

Vanlige dørhåndtak ,dører. kanskje det som er standard på ms blir ekstrautstyr på m3 ?

Bare de ikke fjerner skjermen !!!! Liker man knapper kan man kjøpe Porsche..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

sven erik

hadde ikke tesla hatt sine hurtigladere ville ikke eg vurdert tesla i gjenn  men har nå en Env 200  får denne dobbelt rekkevidde vil man ikke selge  tesla 3   med nissans stødighet  mens en vet ldri vor lenge tesla lever  da er ikke hurtigladerne noe vert og heller ikke garantien  mens  en vissan med omtrent 24 mils reel rekkevidde  til en ok penge da snakker man  for har hørt at  på tesla 3 må en som 60 betale ekstra for hurtiglading + en får  en dåligere granti en på 85

Amoss

Sitat fra: sven erik på mandag 21. mars 2016, klokken 03:31
for har hørt at  på tesla 3 må en som 60 betale ekstra for hurtiglading + en får  en dåligere granti en på 85

Dette er kun rene spekulasjoner. Pr. i dag er det ingen som vet noe som helst om dette - utenom event. Tesla selv da. Kanskje vi får vite noe om dette under avdukingen i månedskifte (men tror egentlig ikke det - tror ikke vi får vite noe om dette før nærmere produksjonsstart, og tror heller ikke at de har bestemt seg for noe ang. dette før den tiden)?
Model S 85D

SurSnasen

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 20. mars 2016, klokken 19:21
SC nettverket er en styrke til Teslas fordel.
Men hvis modell3 selges i stort antall og SC nettverket er inkludert,
må vel dette SC nettverket utøkes kraftig.

Om Model 3 blir Norges vanligste bil om 5 år, vil det innebære at dagens drøyt 10000 Tesla på norske veier økes til sannsynligvis rundt 50000 om 5 år, kanskje til og med mer. Om vi regner med at 40000 av disse har superlader-tilgang, vil Tesla måtte utvide superladernettverket sitt kraftig, og gjerne med flere båser pr sted.

Model 3 vil ha signifikant kortere rekkevidde enn Model S. Må dermed lades oftere på langtur, og ladingen vil sannsynligvis skje saktere. I tillegg vil de oftere måtte lade til 100%, noe som vil kreve lang tid på superlader. Så her håper jeg Tesla har planene klare.

Elbil fundamentalist

Mange S og X eiere vil sikkert ha modell 3 som bil nr. 2.
Vi skal skifte ut Leaf med modell 3. S'en blir fortsatt langturbilen. Ergo så kommer ikke vårt modell3 kjøp til å bruke SC sørlig ofte.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

tomrh

#43
Det er også en viss forskjell på om en hurtigladeoperatør tjener penger eller ikke. Fortum, Grønn Kontakt & co håper på å tjene penger etterhvert som elbilparken vokser, og motivasjonen vil øke til å drifte med bedre kapasitet og oppetid.

Tesla tilbyr SC som en tjeneste de taper penger på, en nødvendig tjeneste for at de i det hele tatt skal kunne selge elbilene sine som erstatning for eksosbil. Om et alternativt ladenettverk vokser og driftes av andre vil nok Tesla se sitt snitt til å bringe disse utgiftene ned til et minimum, og bare holde liv i så mye som de har lovt Model S eierne (gratis lading i bilens levetid). Etterhvert vil de selge superladerne til andre operatører, på betingelse av at Model S skal få gratis lading. Og det vil være greit siden antall Model S vil gå gradvis ned i antall etter at de har endt sin produksjon.

Jeg tviler på at Tesla ønsker å skalere opp denne tapstjenesten også for Model 3.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bno

Sitat fra: tomrh på mandag 21. mars 2016, klokken 10:38
Jeg tviler på at Tesla ønsker å skalere opp denne tapstjenesten også for Model 3.

Hvor fremgår det at dette er en "tapstjeneste"? Kun nysgjerrig etter som dette er inkludert i prisen man har betalt for TMS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA