Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 Norgest vanligste bil innen 5 år ?

Startet av Elraptus, lørdag 19. mars 2016, klokken 17:39

« forrige - neste »

Elraptus

Blir model 3 Norges vanligste bil innen 5 år? - Jeg tror det.  De fleste som har en mod S eller en model X kommer til å ha den som bil nr 2- og alle de som ikke har hatt råd til men ønsket en Tesla vil nå hoppe på og bestille en model 3 de neste årene.
Tipper det blir den mest solgte bilen i årevis etter at produksjonen har kommet igang - hva tror dere ?

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror det er en veldig god sjanse for at Model 3 blir den mestselgende bilen i Norge. I hvert fall om ikke VW kommer med en e-Golf med 500 km NEDC rekkevidde ganske snart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Hvis den blir ledende på rekkevidde, og prisen er lav nok. Er skeptisk til det siste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AmocoCadiz

Nordmenn flest ønsker seg,  ifølge salgsstatistikken, en traust VW eller Toyota,
liten sjanse at de pluselig vil kjøpe Amcars som Tesla er.

Toyota har jo fullstendig kjørt seg bort i en enveisgate med hydrogenfadesen,
men hvis Volkswagen ønsker å redde seg, slik de proklamerer etter dieseljukset, med en langtgående elbil i golfklassen, blir de vanligste bil i Norge!

Elraptus

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. mars 2016, klokken 18:31
Hvis den blir ledende på rekkevidde, og prisen er lav nok. Er skeptisk til det siste.
Selv om prisen blir noe høyere en forventet pga lav kroneverdi tror jeg en godt utstyrt model 3 kommer godt under 400.000- Jeg tror svært mange som egentlig ikke ønsker å bruke mere en 250-300.000 for en bil vil legge på disse 100.000 for å få seg en Tesla p.g.a ytelse og lave driftskostnader etc. Se bare på de som idag kjøper model S - de fleste av disse inkludert meg selv har lagt mange hundretusen mere på bordet til å kjøpe bil etter at det overlegne produktet fra Tesla kom på markedet

Kanutten

Jeg har INGEN tro på at en elbil blir norges vanligste bil i løpet av 5 år.

Porsgrunn

I 2015 var Norges mest solgte bilmodell VW golf med 16 388 solgte, 8943 E-golfer ble registrert

Nummer 2 var Toyota Auris med 4 890 solgte

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-2015/category679.html

Øyvind.h

Norges mest solgte bil er altså allerede hel-elektrisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Diravi

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 19. mars 2016, klokken 19:36
I 2015 var Norges mest solgte bilmodell VW golf med 16 388 solgte, 8943 E-golfer ble registrert

Nummer 2 var Toyota Auris med 4 890 solgte

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-2015/category679.html

Jeg tenker dette sier det meste.

Nordmenn VIL ha en Golf eller Auris, av samme grunner som de ikke vil ha en Alfa Romeo, selv om det er en mye mer elegant og inspirerende bil: Opplevd kvalitet eller forventninger om driftssikkerhet, gjensalgsverdi, skiller seg ikke ut etc. Salget av Leaf er dels fordi VW ikke hadde noen sammenlignbar modell på markedet. Se bare på UP!: Folk kjøpte masse av den fordi det var det første VW-el-alternativet, men så falt salget da E-Golfen kom.

Model 3 kan dekke behovet for dem som vil ha lenger rekkevidde enn Golf kan gi, men så lenge vi snakker om kunder som ikke er skeptisk til alt annet enn Golf og Auris, så kan også en Opel e-Ampera gjøre det. Så fort VW leverer noe sammenlignbart vil folk helst ha det i stedet.

Jeg tror ikke Model 3 blir Norges mest solgte bil, og det gjør den i mine øyne litt mer attraktiv å kjøpe. Men så kunne jeg heller aldri kjøpt Golf eller Auris. ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Mazzbot

Man har 3 typer folk

De som bare skal bruke bilen fra A til B og ikke bryr seg om noenting med bilen : Toyota auris eller yaris ( eller toyota generelt grusomt kjedelig .

De som er fornøyd så lenge den er god å kjøre og er litt liten : vw golf , vanligste bilen på veien ,

De som ser etter design , funksjonalitet og er opptatt av oppmerksomhet: de hadde tidligere bmw , audi , nå kjører de rundt I Tesla s,3 og x .

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

Største problemet til model 3 er at den antakelig kommer litt for sent, men den kommer nok til å selge bra, men at de fleste med S og X kommer il å ha denne som nr 2 bil er jeg ikke så sikker på. For min del er det mer en nok risiko å ha en Tesla. Merker at jeg blir skeptisk igjen når det når virker som at D utgavene også sliter med DU...

Stig O

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 19. mars 2016, klokken 17:46
Jeg tror det er en veldig god sjanse for at Model 3 blir den mestselgende bilen i Norge. I hvert fall om ikke VW kommer med en e-Golf med 500 km NEDC rekkevidde ganske snart.

Man må ikke glemme at Tesla har et hav av forsprang med sine superladere. Min P85 hadde ikke vært mulig og ha som nr.1 bil uten SC. Så de som snakker om Tesla killere, med samme eller bedre rekkevidde, tar nok feil. De vil i praktisk bruk ligge langt etter. Infrastrukturen er alfa omega, og derfor vil Model 3 selge bedre en konkurrentene.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Kanutten

At en bil er den mest solgte, er ikke det samme som at den er den vanligste.

Det skal mye til at en bil som ikke kommer på markedet før om 2 år, skal ta igjen Golf som den vanligste bilen på norske veier i løpet av 5 år. Golf har vært en storselger i mer enn 20 år, og vil mest sannsynlig være den mest solgte de to neste årene også. Hvordan skal T3 ta igjen dette forspranget på 3 år? Jeg tror forøvrig heller ikke at Tesla vil være eneste bilprodusent som kan tilby elbiler med den forventede rekkevidden til Model 3 om 3 år.

Elbil med kortere rekkevidde enn TMS 85 er tungvint for de som ikke bor i de store byene i forhold til diesel- og bensinbiler. Elbiler kan kanskje bli dominerende i større byer om 5 år, men ikke i Norge sett under ett. Jeg tror elbil vil fortsette å være bil nummer 2 eller 3 for de fleste i mange år enda.

Argumentet om Teslas overlegne infrastruktur forstår jeg heller ikke helt. Det finnes jo mange hurtigladere der ute som ikke er Tesla. Eneste forskjell er at Model 3-eiere (kanskje) kan lade gratis. Jeg tror ikke det er nok til å gi dominans i markedet - Folk flest vil velge "tryggere" merker.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stig O

Sitat fra: Kanutten på lørdag 19. mars 2016, klokken 20:38
At en bil er den mest solgte, er ikke det samme som at den er den vanligste.

Det skal mye til at en bil som ikke kommer på markedet før om 2 år, skal ta igjen Golf som den vanligste bilen på norske veier i løpet av 5 år. Golf har vært en storselger i mer enn 20 år, og vil mest sannsynlig være den mest solgte de to neste årene også. Hvordan skal T3 ta igjen dette forspranget på 3 år? Jeg tror forøvrig heller ikke at Tesla vil være eneste bilprodusent som kan tilby elbiler med den forventede rekkevidden til Model 3 om 3 år.

Elbil med kortere rekkevidde enn TMS 85 er tungvint for de som ikke bor i de store byene i forhold til diesel- og bensinbiler. Elbiler kan kanskje bli dominerende i større byer om 5 år, men ikke i Norge sett under ett. Jeg tror elbil vil fortsette å være bil nummer 2 eller 3 for de fleste i mange år enda.

Argumentet om Teslas overlegne infrastruktur forstår jeg heller ikke helt. Det finnes jo mange hurtigladere der ute som ikke er Tesla. Eneste forskjell er at Model 3-eiere (kanskje) kan lade gratis. Jeg tror ikke det er nok til å gi dominans i markedet - Folk flest vil velge "tryggere" merker.

Hvis du sammenligner Tesla sin ladeinfrastruktur med andre hurtigladere har du liten erfaring med Elbil. De tar tre ganger så lang tid og som regel har du bare to uttak til lading.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA