Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?

Startet av Muffinman, onsdag 24. februar 2016, klokken 13:20

« forrige - neste »

Griffel

Den såkalte 3-fas IT kobling er egentlig 2-fas kobling altså f.eks én fase L1-N(L3) og én fase L2-N (L3).
En kan da oppnå ca15% rasker lading enn 1 fas L1-L2 om en har en trefaskurs.

16A 1-fas 230V 3,6kW
16A 2-fas 230V 4,2kW

20A 1-fas 230V 4,6kW
20A 2-fas 230V 5,3kW

25A 1-fas 230V 5,7kW
25A 2-fas 230V 6,6kW

32A 1-fas 230V 7,3kW
32A 2-fas 230V 8,4kW

(for de som måtte lure: 100x(2-sqr3)/sqr3=15,47% raskere enn enfaskobling)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elbilertilalle

#16
Hva med L1-L3? I følge http://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_kW_Calculator.htm gir 230 IT ved 32A 12.74kW.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 29. februar 2016, klokken 09:55
Den såkalte 3-fas IT kobling er egentlig 2-fas kobling altså f.eks én fase L1-L2 og én fase L3-L2.
En kan da oppnå ca15% rasker lading enn 1 fas L1-L2 om en har en trefaskurs.

16A 1-fas 230V 3,6kW
16A 2-fas 230V 4,2kW

20A 1-fas 230V 4,6kW
20A 2-fas 230V 5,3kW

25A 1-fas 230V 5,7kW
25A 2-fas 230V 6,6kW

32A 1-fas 230V 7,3kW
32A 2-fas 230V 8,4kW

(for de som måtte lure: 100x(2-sqr3)/sqr3=15,47%)

Nettopp. Og fordelen med dette er egentlig ikke de 15% ekstra wattene til lading men at man unngår den skjevlasten som endel e-verk er så negative til. Får man nå maks lov til å sette opp 1-fase 16A kurs til lading kan man heller installere en 3-fase 32A og trekke 2x16A (som er maks med enkeltlader, dobbeltlader kan gi 2x18,5A). Problem solved. Men skal dette bli vanlig må nok Tesla komme med en offisiell støtte for det. Jeg mistenker at de i så fall lanserer det samtidig som sin egen ladestasjon (HPWCen for Europa).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elbilertilalle på mandag 29. februar 2016, klokken 10:17
Hva med L1-L3?

Den brukes da ikke. Da trengs støtte for 3-fase lading fra IT-nett og det er mye vanskeligere å implementere siden det ikke er støttet i Type 2 standarden. Da må man nemlig koble til L1, L2 og L3 men ikke N. Det forkludrer siden ladestasjonene henter styrestrøm mellom N og L1. Så man måtte i så fall hatt egne ladestasjoner for 3-fase IT.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: elbilertilalle på mandag 29. februar 2016, klokken 10:17
Hva med L1-L3? I følge http://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_kW_Calculator.htm gir 230 IT ved 32A 12.74kW.
Siden bilen ikke kan lades fra 3-fas fra et IT anlegg, og dette er som jeg skrev en tiljukset 2-faskobling kan du ikke bruke denne kalkulatoren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. februar 2016, klokken 10:19
Nettopp. Og fordelen med dette er egentlig ikke de 15% ekstra wattene til lading men at man unngår den skjevlasten som endel e-verk er så negative til.
Unngår og unngår? Stadig skjev, men ikke fullt så skjev.
En fas L1 32A, L2 32A, L3 0A = 7,3kW
To fas L1 18A, L2 32A, L3 18A = 8,4kW
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 29. februar 2016, klokken 10:37
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. februar 2016, klokken 10:19
Nettopp. Og fordelen med dette er egentlig ikke de 15% ekstra wattene til lading men at man unngår den skjevlasten som endel e-verk er så negative til.
Unngår og unngår? Stadig skjev, men ikke fullt så skjev.
En fas L1 32A, L2 32A, L3 0A = 7,3kW
To fas L1 18A, L2 32A, L3 18A = 8,4kW

"Unngår" som i unngår skjevlast så stor at e-verket reagerer. Om de tillater 1x16A maks så tillater de vel 2x16A også.  Mao. ikke mer skjevlast enn det stekeovnen gir.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trustno1

I praksis vil vel kanskje ladehastigheten øke noe mer også. Hos meg så kan spenningen synke så mye som 20-25V når jeg belaster med 30A. Fordeler man lasten over to faser så ville jeg kanskje tro at spenningstapet blir mindre, og dermed mer effekt.

Diravi

Sitat fra: rr2000 på mandag 29. februar 2016, klokken 04:18
Har prøvd å lade med 3x32 amp 230 volt mede egen ladeboks. Fikk ikke raskere ladehastighet, men fasefordelingen ble litt annerldes (se over i tråden).

For oss som ikke skjønner forskjellen på serie- og parallellkobling av batterier (ja, vi finnes!): Vil det si at man nå kan kjøpe en av de ferdige ladestasjonene i handelen, og få til dette? I så fall hvilken/hvilke?

Jeg har 3x50A og får elektriker på besøk i morgen for å se på saken. Ratio sine ladestasjoner (hos Elbilhjelpen) scorer så langt høyt hos meg, men jeg ser at de også fås med 3-fase. Kan det da utnyttes her?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Havebigfun

For de som trenger maks ladehastighet med 230V 32A er en trafo den beste opsjonen- 11kW- med rød adapter eller type 2 kabel og ladestasjon.

Diravi

Sitat fra: Havebigfun på mandag 29. februar 2016, klokken 18:26
For de som trenger maks ladehastighet med 230V 32A er en trafo den beste opsjonen- 11kW- med rød adapter eller type 2 kabel og ladestasjon.

Jeg trenger ikke det, alt over 4-5kWh er bonus. 3,7 kWh holder ikke til å lade opp en 70D i løpet av 10-12 timer. Men å fordele last i et lite sikringsskap er +.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

havardhm

Men ved å lade på 230v 3-fas IT og denne overgangen, så vil man få en begrensning ved å bruke UMC? Eller misforstod jeg noe her?
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

Havebigfun


havardhm

Så man må da heller sette opp en type2 ladestasjon da, og koble den "feil" ? For å få utnyttet dette maks?
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

Griffel

Sitat fra: havardhm på mandag 29. februar 2016, klokken 20:48
Så man må da heller sette opp en type2 ladestasjon da, og koble den "feil" ? For å få utnyttet dette maks?
Du får neppe en elektrikker til å montere en rød 32A kontakt som 2 faset 230V og til å skrive samsvars erklæring på det.

Det burde være uproblematisk med en type 2 ladestasjon, så vil en ha disse 15% ekstra er det en mulighet. Vil en ha 11kW er en transf. eneste løsningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA