Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Muffinman på Onsdag 24. Februar 2016, klokken 13:20

Tittel: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: MuffinmanOnsdag 24. Februar 2016, klokken 13:20
Se topic.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10947.msg457423.html#msg457423

https://www.youtube.com/watch?v=N338b9E3sXA
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: VeggenOnsdag 24. Februar 2016, klokken 20:31
En av faselederne fra blå plugg koblet til N leder på rød tipper jeg.
Ikke å anbefale i forhold til den beskjedne økningen i ladefart spør du meg.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: PowerfluxOnsdag 24. Februar 2016, klokken 21:08
En av faselederne fra blå plugg koblet til N leder på rød tipper jeg.
Ikke å anbefale i forhold til den beskjedne økningen i ladefart spør du meg.
Hva et nedsiden i å koble det slik du beskriver?
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: HavebigfunOnsdag 24. Februar 2016, klokken 21:10
Hvis det er slik at man kan lade 37-38km/t med 230V 32A trefas og samtidig trekker ca 18-19 A fra begge fasene må det være verdt mye for de med små hovedsikringer. Dessuten blir det ikke skjevbelastning- noe nettverksleverandøren foretrekker. Ettersom trekket er vesentlig lavere enn 32A blir det vel også litt mindre varmetap under lading.
Jeg synes det er bra nyheter.

Nedsiden er vel at det ikke er i henhold til std- protokoll- kun egnet for noen elbiler og økt fare for stygge feil når alle begynner å skru på ladeutstyr.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: MuffinmanOnsdag 24. Februar 2016, klokken 21:45
En annen ting å ta i betraktning før man eventuelt setter opp ladeutstyr på denne måten er at det sannsynligvis er gjort mulig i software på Model S. Flere som har testet før uten å få det til å fungere, men nå virker det altså.

Det er intet som tilsier at Tesla ikke reverserer dette i fremtidige oppdateringer.

Enig i at fasefordelingen er det mest attraktive her. Typisk om det skulle komme en slik løsning når jeg nylig har ryddet plass på ene fasen hjemme slik at 32A ladingen får fred  :P

EDIT: Om jeg har forstått dette riktig kobles en av fasene til N, og de to andre til hver sin faseleder slik at den siste faselederen inn på rødkontakt er ubrukt? Kunne det i så fall fungere å laske den ene fasen over to slik at også den siste lederen blir brukt?

Og hvor blir begrensningen med enkeltlader her? Sliter litt med å se det for meg, men delladerene er jo begrenset til 16A. Det er jo forsåvidt det røde adapteret til UMC også, men la oss si at vi har en ladeboks som er dimensjonert riktig.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: OleJAOnsdag 24. Februar 2016, klokken 23:23
Hvis det er slik at man kan lade 37-38km/t med 230V 32A trefas og samtidig trekker ca 18-19 A fra begge fasene må det være verdt mye for de med små hovedsikringer. Dessuten blir det ikke skjevbelastning- noe nettverksleverandøren foretrekker.
Om jeg forstår dette riktig, så kobler man L3 til N. Det vil da gå 18-19A mellom L1-L3(N), samt L2-L3(N). Det vil imidlertid ikke gå noen strøm mellom L1-L2!
Fravær av belastning på en fase er like mye skjevbelastning som om det er belastning på kun den ene fasen :-o

Edit: En får riktignok redusert skjevbelastningen fra 32A til halvparten ved lading med samme effekt fordelt på L1-L3 og L2-L3 :-)
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: jkirkeboTorsdag 25. Februar 2016, klokken 04:43
En annen ting å ta i betraktning før man eventuelt setter opp ladeutstyr på denne måten er at det sannsynligvis er gjort mulig i software på Model S. Flere som har testet før uten å få det til å fungere, men nå virker det altså.

Det er intet som tilsier at Tesla ikke reverserer dette i fremtidige oppdateringer.

Enig i at fasefordelingen er det mest attraktive her. Typisk om det skulle komme en slik løsning når jeg nylig har ryddet plass på ene fasen hjemme slik at 32A ladingen får fred  :P

EDIT: Om jeg har forstått dette riktig kobles en av fasene til N, og de to andre til hver sin faseleder slik at den siste faselederen inn på rødkontakt er ubrukt? Kunne det i så fall fungere å laske den ene fasen over to slik at også den siste lederen blir brukt?

Og hvor blir begrensningen med enkeltlader her? Sliter litt med å se det for meg, men delladerene er jo begrenset til 16A. Det er jo forsåvidt det røde adapteret til UMC også, men la oss si at vi har en ladeboks som er dimensjonert riktig.

Om dette virker på 32A ladestasjoner (jeg skal teste når jeg kommer tilbake fra hytta neste uke) vil man med enkeltlader belaste strømnettet med 16A på 2 faser hver isteden for 32A på 1 fase. Eneste fordel er altså at skjevlasten av nettet blir lavere og at man enklere kan lade på 32A selv med f.eks 3x40A hovedsikring. Med dobbeltlader får man teoretisk 2x18,5A. UMC blir begrenset til 2x9,25A.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: HavebigfunTorsdag 25. Februar 2016, klokken 10:28
Er dette noe Tesla har satt iverk for å forberede sin veggboks i Norge? Mulig dette er første skritt til full 32A 230V trefaslading. Er den teoretiske begrensningen på 2x18,5 A det man kan maks forvente uten trafo?
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: PowerfluxFredag 26. Februar 2016, klokken 17:26
Jeg sakset dette bildet fra Facebook tråden! Er det noen som har et bilde av den blå siden?

(http://i36.photobucket.com/albums/e29/Raptor50/Roslashd%2016A%20koblet%20motsatt_zpsyix31owq.jpg)
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: rr2000Lørdag 27. Februar 2016, klokken 22:04
Trenger vel ikke bilde av den blå kontakten, om man ikke vet hvordan den kobles, bør man kanskje la være å koble noesomhelst ;-)

Jeg har prøvd å lade på 3 fas 230 volt (IT) 32 ampere og det går fint, men det virker ikke som den lader noe raskere enn med enfas selv om den rapporterer at den lader med 22kw. Jeg måler 18 ampere på to av lederne og 31 ampere på en. Når jeg lader med enfas måler jeg 31 ampere på begge lederne. (min bil er fra våren 2015 med dobbeltlader)
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: Powerfluxſøndag 28. Februar 2016, klokken 00:28
Trenger vel ikke bilde av den blå kontakten, om man ikke vet hvordan den kobles, bør man kanskje la være å koble noesomhelst ;-)
Pølsesludder!! Reverse engineering fungerer aldeles utmerket :)
Når det er sagt så har jeg allerde funnet ut av det men takk likevel for ingenting! !
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: Trustno1ſøndag 28. Februar 2016, klokken 04:45
En annen ting å ta i betraktning før man eventuelt setter opp ladeutstyr på denne måten er at det sannsynligvis er gjort mulig i software på Model S. Flere som har testet før uten å få det til å fungere, men nå virker det altså.

Det er intet som tilsier at Tesla ikke reverserer dette i fremtidige oppdateringer.

Enig i at fasefordelingen er det mest attraktive her. Typisk om det skulle komme en slik løsning når jeg nylig har ryddet plass på ene fasen hjemme slik at 32A ladingen får fred  :P

EDIT: Om jeg har forstått dette riktig kobles en av fasene til N, og de to andre til hver sin faseleder slik at den siste faselederen inn på rødkontakt er ubrukt? Kunne det i så fall fungere å laske den ene fasen over to slik at også den siste lederen blir brukt?

Og hvor blir begrensningen med enkeltlader her? Sliter litt med å se det for meg, men delladerene er jo begrenset til 16A. Det er jo forsåvidt det røde adapteret til UMC også, men la oss si at vi har en ladeboks som er dimensjonert riktig.

Om dette virker på 32A ladestasjoner (jeg skal teste når jeg kommer tilbake fra hytta neste uke) vil man med enkeltlader belaste strømnettet med 16A på 2 faser hver isteden for 32A på 1 fase. Eneste fordel er altså at skjevlasten av nettet blir lavere og at man enklere kan lade på 32A selv med f.eks 3x40A hovedsikring. Med dobbeltlader får man teoretisk 2x18,5A. UMC blir begrenset til 2x9,25A.

Interessert i å høre om dette fungerer. Hos meg har jeg til stadighet problemer med at ladehastighet blir redusert til 24A pga lav spenning i nettet under belastning (bor langt utti skauen)
Vil tro at lastbalansering vil kunne hjelpe litt på dette.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: petersvſøndag 28. Februar 2016, klokken 08:12
24A
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: HodetelefonerMandag 29. Februar 2016, klokken 01:06
Noen som har testet på 32A 230v kurs? Må lade på 25A. Hadde vært fint til å kunne økt hastighet ved å benytte en fase til
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: rr2000Mandag 29. Februar 2016, klokken 04:18
Har prøvd å lade med 3x32 amp 230 volt mede egen ladeboks. Fikk ikke raskere ladehastighet, men fasefordelingen ble litt annerldes (se over i tråden).
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 2-fas IT koblet?
Skrevet av: GriffelMandag 29. Februar 2016, klokken 09:55
Den såkalte 3-fas IT kobling er egentlig 2-fas kobling altså f.eks én fase L1-N(L3) og én fase L2-N (L3).
En kan da oppnå ca15% rasker lading enn 1 fas L1-L2 om en har en trefaskurs.

16A 1-fas 230V 3,6kW
16A 2-fas 230V 4,2kW

20A 1-fas 230V 4,6kW
20A 2-fas 230V 5,3kW

25A 1-fas 230V 5,7kW
25A 2-fas 230V 6,6kW

32A 1-fas 230V 7,3kW
32A 2-fas 230V 8,4kW

(for de som måtte lure: 100x(2-sqr3)/sqr3=15,47% raskere enn enfaskobling)
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: elbilertilalleMandag 29. Februar 2016, klokken 10:17
Hva med L1-L3? I følge http://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_kW_Calculator.htm gir 230 IT ved 32A 12.74kW.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 2-fas IT koblet?
Skrevet av: jkirkeboMandag 29. Februar 2016, klokken 10:19
Den såkalte 3-fas IT kobling er egentlig 2-fas kobling altså f.eks én fase L1-L2 og én fase L3-L2.
En kan da oppnå ca15% rasker lading enn 1 fas L1-L2 om en har en trefaskurs.

16A 1-fas 230V 3,6kW
16A 2-fas 230V 4,2kW

20A 1-fas 230V 4,6kW
20A 2-fas 230V 5,3kW

25A 1-fas 230V 5,7kW
25A 2-fas 230V 6,6kW

32A 1-fas 230V 7,3kW
32A 2-fas 230V 8,4kW

(for de som måtte lure: 100x(2-sqr3)/sqr3=15,47%)

Nettopp. Og fordelen med dette er egentlig ikke de 15% ekstra wattene til lading men at man unngår den skjevlasten som endel e-verk er så negative til. Får man nå maks lov til å sette opp 1-fase 16A kurs til lading kan man heller installere en 3-fase 32A og trekke 2x16A (som er maks med enkeltlader, dobbeltlader kan gi 2x18,5A). Problem solved. Men skal dette bli vanlig må nok Tesla komme med en offisiell støtte for det. Jeg mistenker at de i så fall lanserer det samtidig som sin egen ladestasjon (HPWCen for Europa).
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: jkirkeboMandag 29. Februar 2016, klokken 10:21
Hva med L1-L3?

Den brukes da ikke. Da trengs støtte for 3-fase lading fra IT-nett og det er mye vanskeligere å implementere siden det ikke er støttet i Type 2 standarden. Da må man nemlig koble til L1, L2 og L3 men ikke N. Det forkludrer siden ladestasjonene henter styrestrøm mellom N og L1. Så man måtte i så fall hatt egne ladestasjoner for 3-fase IT.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 2-fas IT koblet?
Skrevet av: GriffelMandag 29. Februar 2016, klokken 10:30
Hva med L1-L3? I følge http://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_kW_Calculator.htm gir 230 IT ved 32A 12.74kW.
Siden bilen ikke kan lades fra 3-fas fra et IT anlegg, og dette er som jeg skrev en tiljukset 2-faskobling kan du ikke bruke denne kalkulatoren.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 2-fas IT koblet?
Skrevet av: GriffelMandag 29. Februar 2016, klokken 10:37
Nettopp. Og fordelen med dette er egentlig ikke de 15% ekstra wattene til lading men at man unngår den skjevlasten som endel e-verk er så negative til.
Unngår og unngår? Stadig skjev, men ikke fullt så skjev.
En fas L1 32A, L2 32A, L3 0A = 7,3kW
To fas L1 18A, L2 32A, L3 18A = 8,4kW
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 2-fas IT koblet?
Skrevet av: jkirkeboMandag 29. Februar 2016, klokken 11:58
Nettopp. Og fordelen med dette er egentlig ikke de 15% ekstra wattene til lading men at man unngår den skjevlasten som endel e-verk er så negative til.
Unngår og unngår? Stadig skjev, men ikke fullt så skjev.
En fas L1 32A, L2 32A, L3 0A = 7,3kW
To fas L1 18A, L2 32A, L3 18A = 8,4kW

"Unngår" som i unngår skjevlast så stor at e-verket reagerer. Om de tillater 1x16A maks så tillater de vel 2x16A også.  Mao. ikke mer skjevlast enn det stekeovnen gir.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: Trustno1Mandag 29. Februar 2016, klokken 12:44
I praksis vil vel kanskje ladehastigheten øke noe mer også. Hos meg så kan spenningen synke så mye som 20-25V når jeg belaster med 30A. Fordeler man lasten over to faser så ville jeg kanskje tro at spenningstapet blir mindre, og dermed mer effekt.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: DiraviMandag 29. Februar 2016, klokken 17:26
Har prøvd å lade med 3x32 amp 230 volt mede egen ladeboks. Fikk ikke raskere ladehastighet, men fasefordelingen ble litt annerldes (se over i tråden).

For oss som ikke skjønner forskjellen på serie- og parallellkobling av batterier (ja, vi finnes!): Vil det si at man nå kan kjøpe en av de ferdige ladestasjonene i handelen, og få til dette? I så fall hvilken/hvilke?

Jeg har 3x50A og får elektriker på besøk i morgen for å se på saken. Ratio sine ladestasjoner (hos Elbilhjelpen) scorer så langt høyt hos meg, men jeg ser at de også fås med 3-fase. Kan det da utnyttes her?
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: HavebigfunMandag 29. Februar 2016, klokken 18:26
For de som trenger maks ladehastighet med 230V 32A er en trafo den beste opsjonen- 11kW- med rød adapter eller type 2 kabel og ladestasjon.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: DiraviMandag 29. Februar 2016, klokken 19:56
For de som trenger maks ladehastighet med 230V 32A er en trafo den beste opsjonen- 11kW- med rød adapter eller type 2 kabel og ladestasjon.

Jeg trenger ikke det, alt over 4-5kWh er bonus. 3,7 kWh holder ikke til å lade opp en 70D i løpet av 10-12 timer. Men å fordele last i et lite sikringsskap er +.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: havardhmMandag 29. Februar 2016, klokken 20:25
Men ved å lade på 230v 3-fas IT og denne overgangen, så vil man få en begrensning ved å bruke UMC? Eller misforstod jeg noe her?
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: HavebigfunMandag 29. Februar 2016, klokken 20:42
ja, maks 18-19 km/t
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: havardhmMandag 29. Februar 2016, klokken 20:48
Så man må da heller sette opp en type2 ladestasjon da, og koble den "feil" ? For å få utnyttet dette maks?
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet som 2 fas.?
Skrevet av: GriffelMandag 29. Februar 2016, klokken 21:40
Så man må da heller sette opp en type2 ladestasjon da, og koble den "feil" ? For å få utnyttet dette maks?
Du får neppe en elektrikker til å montere en rød 32A kontakt som 2 faset 230V og til å skrive samsvars erklæring på det.

Det burde være uproblematisk med en type 2 ladestasjon, så vil en ha disse 15% ekstra er det en mulighet. Vil en ha 11kW er en transf. eneste løsningen.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: sigurdiMandag 29. Februar 2016, klokken 22:32
Enkelt lader og testet dette i dag.

Bilen gikk ned til 27A og rapportere 3 - 236v - 19kW (Feil) og 34.6km/h

Den viser pilot til 32A, men ikke mulig å velge mer en 27A.

Måler følgende strømtrekk med tang ampermeter:
27A på L1 (Går til N Type2)
15A på L2 (Går til L1 Type2)
15A på L3 (Går til L2 Type2)

Men hadde følgende spennings på fasene mine, som jeg vil si er bra. ;-)
L1 - L2 - 236v
L1 - L3 - 236v
L2 - L3 - 240v
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: havardhmMandag 29. Februar 2016, klokken 22:53
Sigurdi, du koblet dette gjennom en stasjonær type 2 ladeboks? Koblet det om selv da regner jeg med, uten å få det "godkjent" av elektriker? Hva slags lader har du?
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: sigurdiMandag 29. Februar 2016, klokken 23:40
Sigurdi, du koblet dette gjennom en stasjonær type 2 ladeboks? Koblet det om selv da regner jeg med, uten å få det "godkjent" av elektriker? Hva slags lader har du?
Elektrikkeren som kobler er en god kamerat som er like inntersert som meg, men dette var nytt også for han. ;-)
Men om han kunne skrive samsværs ærklæring på dette oppsettet måtte han sjekke i regelverket og med kollegaer.
Selv jobber han mest med industri innstalasjoner og mindre med husholding men hadde ikke været borti en slik oppkobilng før.

Har en integrert type2 lader i sikrings skap og enfas uttak på yttervegg (styrt fra mobil), lade regulator er fra jkirkebo, Type2 kabel er 7m fra Tesla (omgjort til piggtale), kontaktorer og RCCB vern, overlast vern osv er fra elektrikker.

Så koblet for å sjekke fungsjon, er tilbake til  Godkjent Type2 enfas lader nå.
Bilen min ble levert i desember og har det nye Rele oppsettet slik at den kan trekke 32A fra enfas Type2 kabel med singel lader, slipper å laske for å fordele på de tre del laderene med bruk av Type2 kabel.
Legger ved bulletin på omgjøring på eldre biler. ;-)
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet koblet som 2fa
Skrevet av: GriffelMandag 29. Februar 2016, klokken 23:41
Enkelt lader og testet dette i dag.
Bilen gikk ned til 27A og rapportere 3 - 236v - 19kW (Feil) og 34.6km/h
Hadde dette vært en kjent tilkobling for bilen ville den ha vist:
15A    2 -236V-7.3 kW og da tilsvaende mindre km/h. (Dersom strømmen synker har dette med Teslas lader å gjøre ikke med ladestasjonen eller UMC)
 
Men siden 2 fas ikke er forutsett ved konstruksjonen må du regne det ut selv ved å dele på 2,6 eller gange med 0,38.  (for de som lurer: 3xsqr3/2= ca. 2,6)

Elektrikkeren som kobler er en god kamerat som er like inntersert som meg, men dette var nytt også for han. ;-)
Men om han kunne skrive samsværs ærklæring på dette oppsettet måtte han sjekke i regelverket og med kollegaer.
Det er ingen prinsipiell forskjell på dette og "lasket" så i den grad "lasket" er akseptert så må denne løsningen også aksepteres.

Jordfeilmessig har denne mer nytte av av en Type B jordfeilbryter enn lasket-løsningen. I tilfelle jordfeilbryter ble montert før reglene stilte krav om Type B bør elektrikker bytte til Type B ved en slik endring.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet koblet som 2fa
Skrevet av: sigurdiMandag 29. Februar 2016, klokken 23:46
Enkelt lader og testet dette i dag.
Bilen gikk ned til 27A og rapportere 3 - 236v - 19kW (Feil) og 34.6km/h
Hadde dette vært en kjent ttilkobling for bilen ville den ha vist:
15A    2 -236V-7.3 kW og tilsvaende mindre km/h.
 
Men siden 2 fas ikke er forutsett ved konstruksjonen må du regne det ut selv ved å dele på 2, 6 eller gange med 0, 38
Så jeg med singel lader får faktisk litt lavere hastighet en om jeg lader med 32A enfas. ;-)
Ligger normalt sett på 234-236v og med 32A blir det  7,4-7,5kW.
Men den fordeler jo litt bedre, så for belastning totalt er det vel faktisk litt bedre med en slik oppkobling om man kan få samsvars erklæring.
Er dog litt usikker hva Tesla sier om dette.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: OleJATirsdag 01. Mars 2016, klokken 23:30
Har noen testet om dette også virker på eldre (2013)  biler?
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: MuffinmanLørdag 05. Mars 2016, klokken 13:00
Er på nippet til å bytte ut blåkontakten i overgangen fra trefase 230v/16A til rød og teste. 2013-modellen har fått diverse oppgraderinger tilknyttet ladesystemet inkludert releboks, så om det virker her trenger det ikke virke på alle biler.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: elbilmanneLørdag 05. Mars 2016, klokken 17:10
Er det noe mulighet for at man kunne lurt ut noen flere ampere om man hadde lasket inn bilens L3 på en av de andre fasene?
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: sigurdiLørdag 05. Mars 2016, klokken 17:12
Er det noe mulighet for at man kunne lurt ut noen flere ampere om man hadde lasket inn bilens L3 på en av de andre fasene?
Testet når vi holdt på og det FUNGERE IKKE, prøver å starte ladingen og avbryter.
Men ingen feilmeldinger.

Samme er med biler med rele så må man ha 32A enfas mellom N og L1 andre oppkoblinger gir ikke lading.

Bil med rele slik at man får ladet med enfas 32A IT over Type2 så fungere det også med lasking.
L1 til N på Type2
L2 til L1,L2,L3 på Type2 kabelen, dette er nok pga det er slik UMC sender strømmen om man kobler til 32A enfas.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: MuffinmanLørdag 05. Mars 2016, klokken 18:04
Testet nå, og det fungerer på P85`en fra 2013 (med ettermontert laskeboks). Overgangen må kobles L1-L1, L2-L2 og L3-N for at det skal fungere. Kobler man en av de andre lederene til L3  i den røde blir det ikke liv i UMC. Tipper at de som har prøvd tidligere og konkludert med at det ikke virker har koblet i en kombinasjon som ikke fungerer.

For min del kan ekstra 15% effekt være verdifullt når jeg er på farten og lademulighetene ikke blir som forespeilet. Ved en anledning ankom jeg overnattingssted hvor det som skulle være en 32A kontakt som viste seg å være 16A. Dagen etterpå kom jeg fram til supercharger med 2%. Med en slik overgang ville jeg ankommet med 7%.

P90D`en har forresten en utgave av UMC jeg ikke har sett før. Lysdiodene, eller stripa hvor det skal lyse fra, er skjult og man ser ikke at det er lys i den før det faktisk lyser. Den er merket 3P, ITG. Og den klarte å åpne ladeluka på gamlingen. Det har aldri latt seg gjøre fra UMC eller supercharger tidligere (kun tredjepartsåpner), og Tesla fant aldri ut av det. Faktisk åpnet den luka på bilen som stod ved siden av i samme slengen :)
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: turfsurfſøndag 06. Mars 2016, klokken 14:28
Fungerte med L1 og L2 tilkoblet her og. Det er vel ikke så nøye om det er L1, L2 eller L3 som er koblet til N, poenget er vel at det er koblet "noe" til L1 og L2 på den røde stikkontakten.
Tittel: Sv: Hvordan er overgangen som tillater lading fra 3-fas IT koblet?
Skrevet av: sigurdiſøndag 06. Mars 2016, klokken 19:53
Fungerte med L1 og L2 tilkoblet her og. Det er vel ikke så nøye om det er L1, L2 eller L3 som er koblet til N, poenget er vel at det er koblet "noe" til L1 og L2 på den røde stikkontakten.
Er kun bilsiden som er viktig.
Så gjelder samme på rød kontakt som på Type2 kontakt. ;-)
L3 ikke tilkoblet.