Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

Leafy

Sitat fra: prophan på onsdag 10. august 2016, klokken 10:44
Jeg heller mot Conti IceContact 2 SUV da det er bedre dekk på regelmessig våt veibane på vestlandet.

På 20" finnes visstnok ikke Conti IceContact 2 i dimensjonen 265/45/20 som det skal være foran. Kun 275/45/20. Kan ikke nok om dette har noe å si?
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

chimay1969

Hva er typisk pris på å legge om 4 sommerdekk til vinterdekk om man kun har et felgsett? Hva er ulemper med å kun bruke et felgsett? Salt og møkk ødelegger de fine sommerfelgene?

Larvik

Tesla har gitt innbyttepris på min Model S, og jeg har planlagt å benytte meg av det ved mottak av X.  Selger sa at jeg da kunne beholde "vinterfelgene" fra S og bruke disse på X.
Jeg trenger i så fall nye dekk som passer på X.
Disse regner jeg med kan være mva-frie hvis kjøpt sammen med X?

Noen som har noen feeling med dekkpriser hos Tesla ( om det allikevel kan lønne seg å bestille av en annen forhandler inkl. mva.. )

Sensorene som sitter på vinterdekkene har gitt feilmelding siden S en var ny, og var ment å byttes på service nå ( som utsettes til innbytte ), men regner med Tesla bare gir meg de oppdaterte sensorene.  Noen som har erfaring med dette?
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Dvergen196

Sitat fra: Larvik på onsdag 10. august 2016, klokken 13:23
Tesla har gitt innbyttepris på min Model S, og jeg har planlagt å benytte meg av det ved mottak av X.  Selger sa at jeg da kunne beholde "vinterfelgene" fra S og bruke disse på X.
Jeg trenger i så fall nye dekk som passer på X.
Disse regner jeg med kan være mva-frie hvis kjøpt sammen med X?

Noen som har noen feeling med dekkpriser hos Tesla ( om det allikevel kan lønne seg å bestille av en annen forhandler inkl. mva.. )


Sensorene som sitter på vinterdekkene har gitt feilmelding siden S en var ny, og var ment å byttes på service nå ( som utsettes til innbytte ), men regner med Tesla bare gir meg de oppdaterte sensorene.  Noen som har erfaring med dette?

Fikk du grei pris ved innbytte eller tror du du ville ha fått mye mer ved privat salg? Vurderer å bestille Model X og må si det hadde vært sytaløst å levere fra seg bilen ved henting av Model X :)
M3P Hvit/Hvit bestilt 16/10.
Model X 90D AP2 Solgt
Ford Focus RS 2017 Solgt
BMW M3 Competition 2017 Solgt
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

Epleskreller

Sitat fra: Dvergen196 på onsdag 10. august 2016, klokken 16:53
Sitat fra: Larvik på onsdag 10. august 2016, klokken 13:23
Tesla har gitt innbyttepris på min Model S, og jeg har planlagt å benytte meg av det ved mottak av X.  Selger sa at jeg da kunne beholde "vinterfelgene" fra S og bruke disse på X.
Jeg trenger i så fall nye dekk som passer på X.
Disse regner jeg med kan være mva-frie hvis kjøpt sammen med X?

Noen som har noen feeling med dekkpriser hos Tesla ( om det allikevel kan lønne seg å bestille av en annen forhandler inkl. mva.. )


Sensorene som sitter på vinterdekkene har gitt feilmelding siden S en var ny, og var ment å byttes på service nå ( som utsettes til innbytte ), men regner med Tesla bare gir meg de oppdaterte sensorene.  Noen som har erfaring med dette?

Fikk du grei pris ved innbytte eller tror du du ville ha fått mye mer ved privat salg? Vurderer å bestille Model X og må si det hadde vært sytaløst å levere fra seg bilen ved henting av Model X :)

Jeg vet de har lagt på 51400,- fra innbytteprisen på en av bilene her:
https://www.tesla.com/no_NO/preowned

:)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

prophan

Siterer Leafy her:
<På 20" finnes visstnok ikke Conti IceContact 2 i dimensjonen 265/45/20 som det skal være foran. Kun 275/45/20. Kan ikke nok om dette har noe å si?
>
Noen dekk/hjulkyndige som vennligst kunne gitt et svar her?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Larvik

Sitat fra: Dvergen196 på onsdag 10. august 2016, klokken 16:53
Sitat fra: Larvik på onsdag 10. august 2016, klokken 13:23
Tesla har gitt innbyttepris på min Model S, og jeg har planlagt å benytte meg av det ved mottak av X.  Selger sa at jeg da kunne beholde "vinterfelgene" fra S og bruke disse på X.
Jeg trenger i så fall nye dekk som passer på X.
Disse regner jeg med kan være mva-frie hvis kjøpt sammen med X?

Noen som har noen feeling med dekkpriser hos Tesla ( om det allikevel kan lønne seg å bestille av en annen forhandler inkl. mva.. )


Sensorene som sitter på vinterdekkene har gitt feilmelding siden S en var ny, og var ment å byttes på service nå ( som utsettes til innbytte ), men regner med Tesla bare gir meg de oppdaterte sensorene.  Noen som har erfaring med dette?

Fikk du grei pris ved innbytte eller tror du du ville ha fått mye mer ved privat salg? Vurderer å bestille Model X og må si det hadde vært sytaløst å levere fra seg bilen ved henting av Model X :)

Føler jeg fikk grei innbyttepris.  Vanskelig å anslå innbyttepris 3 mnd frem i tid samtidig som det da sannsynligvis er flere som får model X levert ( mulig flere tidligere S-eiere, som skal selge ).
Vurderer også at det blir mindre hazzle for min del.
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

petersv

Sitat fra: chimay1969 på onsdag 10. august 2016, klokken 12:45
Hva er typisk pris på å legge om 4 sommerdekk til vinterdekk om man kun har et felgsett? Hva er ulemper med å kun bruke et felgsett? Salt og møkk ødelegger de fine sommerfelgene?

Ca. tusenlappen er vel vanlig, kanskje litt mer iom. at de er så store. Ulempen er jo at det lett blir endel mer slitasje på felger og dekk. Fordelen er at du får avbalansert ofte, og sparer vekt når du skal lagre/løfte kun dekk kontra hele hjul.

M@Do

Passer mine gamle 19" felger fra Model S, slik at jeg kun legger om til nye vinterdekk?
Isåfall hvilke dekk anbefaller dere Merke/dimensjon, jeg kjører piggfritt.


Mao

Sitat fra: M@Do på søndag 14. august 2016, klokken 08:19
Passer mine gamle 19" felger fra Model S, slik at jeg kun legger om til nye vinterdekk?
Isåfall hvilke dekk anbefaller dere Merke/dimensjon, jeg kjører piggfritt.

Går fint det, men du får et lite (men lovlig) avvik på innpress på fremhjulene (ET40 på S, ET35 foran på X).
S-felgen er litt smalere, så passende dimensjon er 235/55 (her er det stort utvalg i dekk) eller 245/55.
Antar Michelin XI2 eller Conti CVC6 er de beste alternativene om grep på vanskelig føre er det viktigste kriteriet. Nokian R2 blir for myke på en så tung bil.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Ariel

Sitat fra: Mao på søndag 14. august 2016, klokken 17:14
Sitat fra: M@Do på søndag 14. august 2016, klokken 08:19
Passer mine gamle 19" felger fra Model S, slik at jeg kun legger om til nye vinterdekk?
Isåfall hvilke dekk anbefaller dere Merke/dimensjon, jeg kjører piggfritt.

Går fint det, men du får et lite (men lovlig) avvik på innpress på fremhjulene (ET40 på S, ET35 foran på X).
S-felgen er litt smalere, så passende dimensjon er 235/55 (her er det stort utvalg i dekk) eller 245/55.
Antar Michelin XI2 eller Conti CVC6 er de beste alternativene om grep på vanskelig føre er det viktigste kriteriet. Nokian R2 blir for myke på en så tung bil.

Men hva med lastindex? Du får vel ikke 110 i disse dimensjonene, vil det være lovlig med 107?

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

M@Do

Så det betyr at 19" S-felger ikke passer, siden man ikke får dekk med høy nok lasteindex?

Siggen

Sitat fra: Mao på søndag 14. august 2016, klokken 17:14
Sitat fra: M@Do på søndag 14. august 2016, klokken 08:19
Passer mine gamle 19" felger fra Model S, slik at jeg kun legger om til nye vinterdekk?
Isåfall hvilke dekk anbefaller dere Merke/dimensjon, jeg kjører piggfritt.

Nokian R2 blir for myke på en så tung bil.


R2 SUV har forsterket sidevegg imotsetning til R2 som brukes på Model S. Merket aldri den samme svampefølesen på vår tidligere ML som på S`n.


Mao

#104
Sitat fra: M@Do på søndag 14. august 2016, klokken 20:35
Så det betyr at 19" S-felger ikke passer, siden man ikke får dekk med høy nok lasteindex?
Med 255/55 får du LI111. Litt større rulleomkrets (ca 1,5 %), men godt innenfor det lovlige. Begynner å bli bredt for en felg med 8" bredde, men kan vel gå?

Jeg hadde nok tatt sjansen på å kjøre med LI107, som tåler 975 kg.  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA