Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

Leafy

Sitat fra: eltoro på torsdag 04. august 2016, klokken 09:47
Må si jeg blir litt skeptisk til en dekkforhandler som anbefaler motsatt av det som normalt blir anbefalt.

Enig, makan til tull. På store SUV'er anbefales det piggdekk i svært mange tilfeller. Synes denne "artikkelen" var oppsiktsvekkende dårlig og får Megahjul til å fremstå som svært uprofesjonelle. Folk har individuelle behov og da er det en profesjonell forhandlers jobb å komme opp med produkter som dekker dette behovet. Det er rimelig ABC i salg. Styrer langt unna Megahjul....!
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Øyvind.h

Sitat fra: Leafy på torsdag 04. august 2016, klokken 11:32
Enig, makan til tull. På store SUV'er anbefales det piggdekk i svært mange tilfeller.
Men store SUV`er har tradisjonelt høyt tyngdepunkt slik at vektfordelingen mellom dekkene ved brems/brå manøvre blir dårligere mellom hjulene enn for biler med lavere tyngdepunkt.
Model X har eksepsjonelt lavt tyngdepunkt for en bil av sin størrelse. Vekten er riktignok høy, men vektfordelingen mellom hjul er langt bedre enn for en vanlig SUV.

For øvrig enig i at behov bør styre. Jeg synes personlig at piggdekk ikke hører hjemme på en lydløs og utslippsfri elbil, men det er naturligvis farget av at jeg selv liker piggfritt og ville endt opp med knatring 6 måneder for å dekke noen få dagers behov. De som har behov for pigger på bilen sin bør selvfølgelig gi blanke i hva noen opplever som rett og feil sko på en bil!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Men det samme gjelder også anbefalingene rundt piggfritt. De vil ikke anbefale myke nordiske vinterdekk, heller de harde som er beregnet for sør-europeiske vintre?

Ja det er kjipt med raskere dekkslitasje på bare veier, men denne ulempen veies raskt opp de gangene hvor du faktisk trenger et veigrep på norsk føre.

Leafy

Sitat fra: Leafy på torsdag 04. august 2016, klokken 00:27
Sett denne artikkelen fra Megahjul? Jeg tenker å anskaffe piggdekk til X...

http://megahjul.no/content/vinterhjul-vinter-dekk-og-felger-til-tesla-model-x

Ser de har oppdatert artikkelen og moderert seg noe nå..
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Ellemelle

I call bullshit fortsatt.

Han fremstiller det som om nordiske piggfrie dekk nærmest er ubrukelige og livsfarlige, og i tillegg slites de ned på første tur til fjellet.

Jeg har kjørt 200.000 km med "nordiske" vinterdekk på en tilsvarende tung bil, og jeg kjenner meg ikke igjen i noe av denne fyrens analyse. Ja, man kutter noen meter ekstra bremselengde på bar asfalt, men det er noe man normalt (heldigvis) aldri får behov for. Veigrep på en glatt veibane derimot, det har jeg kritisk behov for en god del ganger.

Postman pat

Mye bra info her som er nyttig å ta med seg.   Ref mitt tidligere innlegg som jeg bare fikk delves svar på: pro Og con  på 20 toms vinterfelger?????

Tenkte å ta standard leverete 20" felger til vinterdekk Og kjøpe 20" nye felger til de sommerhjulene bilen kommer med. ser at alle snakker 19 for vinterdekk, som messer opp min plan.....  Meninger mot tas med Takk. 
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Leafy

Tesla kommer til å komme med et 20" alternativ på vinterdekk. Skal avvente og se hva det er først.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

OleI

Noen som vet minste bredde som vil fungere på orig 20" ?
Tenkte som mange å bruke disse på vinter.
Til kjøp av neste sett felger, burde / må en velge "staggered" her og?

Mr.TMX

Noen som vurderer piggdekk?

Hørt at flere av de piggfrie SUV dekkene har europeisk gummi som er hardere enn skandinavisk.
Noen som vet noe mer?
Er det kun Nokian eller Pirelli som gjelder?


Sent from my iPhone using Tapatalk

0dB

Er det noen av de som har fått levert bil med 20" hjul, som kan fortelle om hva som leveres originalt på bilen:
spesifikasjon på dekk (bredde, profil, last og hastighetsindeks)
spesifikasjon på felgene (bredde og innpress)

På forhånd takk!
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

Ariel

Nå har ikke jeg fått bilen enda, så det var kanskje ikke mitt svar du ønsket deg:) Men ut i fra det jeg har funnet så er spesifikasjonene som følger:
Foran: 20X9.0 ET +35 265/45/20. LI 110 V/Y
Bak: 20x10.0 ET +40 275/45/20. LI 110 V/Y

Leafy

Sitat fra: Mr.TMX på tirsdag 09. august 2016, klokken 11:40
Noen som vurderer piggdekk?

Jeg skal ha det. Tenker å anskaffe Conti IceContact 2 SUV eller Nokian Hakka 8 SUV. Må bare finne ut om hvilke dekk, felger og dimensjoner Tesla tilbyr ifbm levering av bilen.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Mr.TMX

#87
Ok. Bor på Østlandet og vurderer det ikke selv.  Men en kjenning er overbevist og skal ha det.

Siste fra Tesla er at de jobber med produsenter. Foreløpig bare 19" men skal komme et 20" felgalternativ straks.  Ikke hørt om de vil levere piggdekk.



Sent from my iPhone using Tapatalk

0dB

Sitat fra: Ariel på tirsdag 09. august 2016, klokken 17:39
Nå har ikke jeg fått bilen enda, så det var kanskje ikke mitt svar du ønsket deg:) Men ut i fra det jeg har funnet så er spesifikasjonene som følger:
Foran: 20X9.0 ET +35 265/45/20. LI 110 V/Y
Bak: 20x10.0 ET +40 275/45/20. LI 110 V/Y

;)
Var bare interessert i å vite om bilene med 20" faktisk leveres med forskjellige dimensjoner foran og bak.
Iflg registreringsopplysningene på en tilfeldig valgt bil som sannsynligvis er levert med 20"er det oppgitt slik i vognkortet:
Dekk foran (standard)   265/50R19
Dekk bak (standard)   265/50R19
Hastighetsindeks   Y (300 km/t)
Lastindeks foran   105
Lastindeks bak   110
Innpress foran   35 mm
Innpress bak   35 mm
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

prophan

Jeg heller mot Conti IceContact 2 SUV da det er bedre dekk på regelmessig våt veibane på vestlandet.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA