Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 07. juli 2021, klokken 12:46
Eg har sett ein test på dette, (bladet Bil sin der det var 23 kontra 28 m: https://dekkimportorene.no/media/1081/dekktest.pdf  ), har du linker til fleire?
Det er jo stor forskjell på dekka, så det hadde vært bra med fleire tester.
Det er visst lettere å finne omtaler av testene enn selve testene, her er et par lenker:

https://www.naf.no/her-finner-du-naf/lokalavdelinger/lokalavdeling-bodo/artikkel/skremmende-bremselengde-med-vinterdekk-pa-sommeren/

https://www.naf.no/her-finner-du-naf/lokalavdelinger/lokalavdeling-bodo/artikkel/vinterdekk-pa-sommeren-er-farlig/

Det nevnes 10 m på tørt føre (hastighet ikke spesifisert) og 21 m ved 100 km/t (føre ikke spesifisert).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

THE

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 07. juli 2021, klokken 08:27
Sitat fra: THE på onsdag 07. juli 2021, klokken 05:52
kravet til møsnterdybde på vinterdekk er minst 3 mm, og det gjelder også om dekkene står på om sommeren.

Dette er FEIL og dessverre ein utbredt oppfatning som sprer seg videre på forum som dette.

Fra: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/dekk-og-kjetting/


Dvs. ein kan kjøre på (piggfrie) vinterdekk heile sommaren, og sommerdekk heile vinteren så lenge ein har nok mønsterdybde og det ikkje er glatt på vinteren.

Da må jeg få legge meg langflat og beklage at jeg ikke har sjekket fakta før jeg kom med en helt feil påstand.

Uansett kunne det aldri falt meg inn å slite ut piggfrie dekk som sommerdekk uavhengig av 1,6 eller 3 mm mønsterdybde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: Oddaa på onsdag 07. juli 2021, klokken 13:16
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 07. juli 2021, klokken 12:46
Eg har sett ein test på dette, (bladet Bil sin der det var 23 kontra 28 m: https://dekkimportorene.no/media/1081/dekktest.pdf  ), har du linker til fleire?
Det er jo stor forskjell på dekka, så det hadde vært bra med fleire tester.
Det er visst lettere å finne omtaler av testene enn selve testene, her er et par lenker:

https://www.naf.no/her-finner-du-naf/lokalavdelinger/lokalavdeling-bodo/artikkel/skremmende-bremselengde-med-vinterdekk-pa-sommeren/

https://www.naf.no/her-finner-du-naf/lokalavdelinger/lokalavdeling-bodo/artikkel/vinterdekk-pa-sommeren-er-farlig/

Det nevnes 10 m på tørt føre (hastighet ikke spesifisert) og 21 m ved 100 km/t (føre ikke spesifisert).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Og med 21 meter gjenstående bremselengde har man rimelig drøy fart når de  andre bilen med sommerdekk står stille.

THE

Har fått et godt tilbud på Radar Dimax R8(+?), men er litt skeptisk. Er det noen som har erfaring med disse dekkene? Finner lite info på nettet også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rævedilter

X75 sein 17 modell, etter å ha skifta til 19" LS 588 dekk kjører eg under rated forbruk i opptil 85-90 km/t, og klarer nærmere 400 km i Vestlandsfart i sommertrafikk, så eg har nesten fått ny bil.
Beste dekkbytte eg har gjort.

THE

Ble Conti Premiumcontact 6 på min bil. Byttet fra Landsail LS588. Kjørekomfort er bedre på Conti, men forbruket virker å være en del høyere. Jeg var såpass fornøyd med Landsail at jeg hadde satt det på min X100D igjen hvis hastighetsindeks på bakdekkene hadde vært godkjent (100D må ha minst W-dekk).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jokke

Sitat fra: THE på lørdag 31. juli 2021, klokken 10:20
Ble Conti Premiumcontact 6 på min bil. Byttet fra Landsail LS588. Kjørekomfort er bedre på Conti, men forbruket virker å være en del høyere. Jeg var såpass fornøyd med Landsail at jeg hadde satt det på min X100D igjen hvis hastighetsindeks på bakdekkene hadde vært godkjent (100D må ha minst W-dekk).
Hva med støy, er conti bedre på det?

THE

Ja, men det er en "syngende" støy på diverse typer asfalt som er ganske slitsom. Alt i alt vil jeg nok tro at Conti har lavere støynivå enn Landsail, men da sammenligner jeg nye Conti (kjørt ca 5000 km) med skjevslitte Landsail etter nesten 40000 km.

Jeg må si at komfort og kjørefølese på Conti er verdt en del ekstra. Betalte 11300 kr for Conti, og Landsail ligger vel på ca 7000 kr? Hvis levetid på Conti er bra så vil jeg påstå at det er et godt kjøp. I alle fall synes jeg de er mye bedre enn Michelin Latitude som ble levert med bilen i sin tid. Også Landsail synes jeg var bedre enn de originale Michelindekkene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rævedilter

LS588 235/55R19 105W betalte eg 4800,- ferdig omlagt for.

Conti slutte eg å kjøpe for mange år siden, det vel kun Goodyear som slites fortere enn Conti av premiumdekka.
Både Vredestein og Pirelli varer jo 50% lengre.

THE

Første gang på ca 20 år at jeg har kjøpt Conti sommerdekk, og var veldig skeptisk pga. levetid. Dekkforhandler påsto at levetid på Conti premiumcontact skal være god, og ikke dårligere enn Landsail LS588. Han har selv TMX og har Conti dekk på tredje sesongen på sin bil nå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rævedilter

Antall sesonger betyr ingenting, det er km som betyr noko.
Kanskje Conti er blitt bedre men eg venter uansett til det kjem statistikk over det.
Med doble prisen av Landsail bør dei være bedre på det meste.

turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på mandag 02. august 2021, klokken 08:08
Antall sesonger betyr ingenting, det er km som betyr noko.
Kanskje Conti er blitt bedre men eg venter uansett til det kjem statistikk over det.
Jeg har og samme erfaring med Conti dekk. Tar man kjørelengde i betraktning burde de jo kostet halvparten. Levetid er dessverre en ting dekktester ikke evner å få frem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Rapid

Dere som kjører på 235/55-19. Hvordan er dekkslitasje? Tenker spesielt på bakdekkene der originale 275/45-20 slites mye på innsiden. Kjører dere standard eller low høyde?

Rævedilter

Eg hadde "standard" innside slitajse på 20" 275 orginaldekka, fekk ingen innsideslitasje på 19" 265 R2 vinterdekka.
Har ikkje kjørt 235/55R19 dekk så mykje enda (kun ca. 10000 km), men ser iallefall ingen skeivslitasje.

Eg har kjørt standard høgde på alle dekka.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA