Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dekk og felger

Startet av petersv, søndag 21. februar 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

jlan

#270
Sitat fra: THE på søndag 15. april 2018, klokken 00:19
Vognkort sier 2052 kg, noe som opplagt må være feil.
Ja ved nærmere sjekk er det ganske klart at det er feil.

X100D har en egenvekt på 2533 kg med fører, og 50/50 vektfordeling. Dvs egenvekt 1266.5 kg på bakakselen. Akselavstanden er 2.965m. For å øke bakakselvekten til 2052 kilo viser enkel momentregning at tyngdepunktet for nyttelasten på 546 kilo må plasseres ca. 1.3 meter bak bakakselen. Dvs. godt bakenfor hengerfestet (som bare skal belastes med 90 kg).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen79

Sitat fra: jlan på søndag 15. april 2018, klokken 08:37
Sitat fra: THE på søndag 15. april 2018, klokken 00:19
Vognkort sier 2052 kg, noe som opplagt må være feil.
Ja ved nærmere sjekk er det ganske klart at det er feil.

X100D har en egenvekt på 2533 kg med fører, og 50/50 vektfordeling. Dvs egenvekt 1266.5 kg på bakakselen. Akselavstanden er 2.965m. For å øke bakakselvekten til 2052 kilo viser enkel momentregning at tyngdepunktet for nyttelasten på 546 kilo må plasseres ca. 1.3 meter bak bakakselen. Dvs. godt bakenfor hengerfestet (som bare skal belastes med 90 kg).

Strålende - takk for god hjelp! :)

Mvh
Espen
Venter på X100D inventory bil (bestilt 12.10.17)

Daniel80

Er det noen som har prøvd BMW X5 hjul på Model X?  Jeg vurderer å kjøpe X5 hjul i 22x10,5 + senter-ring for å montere på Model X, men hadde vært greit om noen har noe erfaring med dette og hvor mye bredde det er plass til forran og bak osv.. Regner ikke med det er plass til 22x12 som X5 har bak.

Vurderer å gå for 275/35-22 dekk forran og bak. (på 10,5" brei felg).
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Daniel80

#273
Lite svar her , men kan ihverfall informere om mine erfaringer om noen skulle lure på det samme senere.
Det er noe forskjell på understellet på gamle og nye Model X, men jeg vet ikke når endringen skjedde.
Jeg kjører nå 22x10,5" felger med 285/35-22dekk heleveien rundt bilen (4stk). ET 38 , og dette fungerer visstnok på de gamle model X`ene men på 2019 Model X subbet det litt borti på innsiden, så jeg måtte ha spacer forran for å få klaring. 2 millimeter spacere hadde kanskje holdt, men jeg bruker 10mm spacere forran. Tenker å montere spacere bak også, men det blir kun for syns skyld.

PS: Snittforbruk:205Wh/km
(Snittforbruk orignale 20" hjul var ca 190Wh/km)
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Bruno

Sitat fra: Daniel80 på tirsdag 16. juli 2019, klokken 20:46

Jeg kjører nå 22x10,5" felger med 285/35-22dekk heleveien rundt bilen (4stk). ET 38 , og dette fungerer visstnok på de gamle model X`ene men på 2019 Model X subbet det litt borti på innsiden, så jeg måtte ha spacer forran for å få klaring. 2 millimeter spacere hadde kanskje holdt, men jeg bruker 10mm spacere forran. Tenker å montere spacere bak også, men det blir kun for syns skyld.

Har du fortsatt gode erfaringer med 285 foran? Tenker å gjøre det samme selv, men med 10" felg for å begrense muligheten for kantkjøring.
Med et30 eller 35 burde det fungere også uten spacere etter hva jeg forstår av det du skriver.
Jeg har ikke klart å finne andre referanser til 285/35/22 på forhjulene på model X, så er spent på å høre hva du tenker.

cstromme

Har behov for nye sommerdekk til neste år, og har såvidt begynt å kikke litt. Noen som har noen anbefalinger? Ønsker gjerne så gode (og støysvake) dekk som mulig, men selvfølgelig uten å betale skjorta.

Er vel ikke noe som tilsier at man ikke kan bruke felgene og TPMS fra de eksisterende?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

THE

@cstromme, når du sier støysvake og gode dekk tenker jeg Goodyear Eagle F1 i alle fall. Jeg kjører Landsail selv, og er godt fornøyd, men vurderer nok Eagle F1 neste gang. Har hatt gode erfaringer med Goodyear Eagle F1 tidligere på  andre biler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rævedilter

Eg må ha nye til våren også, er det Landsail LS588 du bruker?

o.b.lix

Sitat fra: THE på fredag 18. september 2020, klokken 13:28
@cstromme, når du sier støysvake og gode dekk tenker jeg Goodyear Eagle F1 i alle fall. Jeg kjører Landsail selv, og er godt fornøyd, men vurderer nok Eagle F1 neste gang. Har hatt gode erfaringer med Goodyear Eagle F1 tidligere på  andre biler.

Jeg har prøvd begge på min og Goodyear bråker MYE, mens Landsail er STILLE og halve prisen.
Komformessig sporer Goodyear noe, Landsail ikke, og merker ingen forskjell på de i regn, sol, langkjøring eller på noen andre måter.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

THE

@Rævdilter, ja LS588.

@o.b.lix, takk. Da tror jeg at jeg sparer de pengene neste gang også, og fortsetter med Landsail forutsatt at de kommer med godkjent hastighetskode som jeg har fått meg er et problem for en av original-dekkdimensjonene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på fredag 18. september 2020, klokken 14:27
Sitat fra: THE på fredag 18. september 2020, klokken 13:28
@cstromme, når du sier støysvake og gode dekk tenker jeg Goodyear Eagle F1 i alle fall. Jeg kjører Landsail selv, og er godt fornøyd, men vurderer nok Eagle F1 neste gang. Har hatt gode erfaringer med Goodyear Eagle F1 tidligere på  andre biler.

Jeg har prøvd begge på min og Goodyear bråker MYE, mens Landsail er STILLE og halve prisen.
Komformessig sporer Goodyear noe, Landsail ikke, og merker ingen forskjell på de i regn, sol, langkjøring eller på noen andre måter.

Halve prisen var billig. Jeg kjører på Eagle F1 Asymmetric 3 SUV og de kostet meg 7200,- ferdig omlagt. Støynivået er lavere enn med de gamle Michelin-dekkene, men hvordan de er i forhold til Landsail vet jeg ikke. Dimensjonen jeg bruker er 235/55-19. Har null sporing.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2020, klokken 15:41
Halve prisen var billig. Jeg kjører på Eagle F1 Asymmetric 3 SUV og de kostet meg 7200,- ferdig omlagt. Støynivået er lavere enn med de gamle Michelin-dekkene, men hvordan de er i forhold til Landsail vet jeg ikke. Dimensjonen jeg bruker er 235/55-19. Har null sporing.

Du kjører jo "corolladekk", de er jo billigere, jeg betalte kr 13400,- inkl mva for 255/45-20 og 275/45-20 Goodyear eagle F1 assy3 SUV (uten støyskum inni). Finnes med støyskum og koster da 3000 mere.

Jeg betalte 6250,- for samme dimensjon i landsail. Begge priser ferdig montert på bil.

Derav halvparten. Kjøpte Goodyear fordi jeg kjøpte nye felger og denne forhandler hadde ikke Landsail.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 19. september 2020, klokken 10:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2020, klokken 15:41
Halve prisen var billig. Jeg kjører på Eagle F1 Asymmetric 3 SUV og de kostet meg 7200,- ferdig omlagt. Støynivået er lavere enn med de gamle Michelin-dekkene, men hvordan de er i forhold til Landsail vet jeg ikke. Dimensjonen jeg bruker er 235/55-19. Har null sporing.

Du kjører jo "corolladekk", de er jo billigere, jeg betalte kr 13400,- inkl mva for 255/45-20 og 275/45-20 Goodyear eagle F1 assy3 SUV (uten støyskum inni). Finnes med støyskum og koster da 3000 mere.

Jeg betalte 6250,- for samme dimensjon i landsail. Begge priser ferdig montert på bil.

Derav halvparten. Kjøpte Goodyear fordi jeg kjøpte nye felger og denne forhandler hadde ikke Landsail.

Sjekket Goodyear-dekkene i 20" nå, kunne fått komplett sett til 11.596,- ferdig lagt om inkl. frakt. "Min" dimensjon koster nå 8000,- ferdig lagt om så de har økt litt i pris. Jeg er usikker på hvorfor prisforskjellen er så stor opp til 20", det pleier ikke å skille såpass mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Jeg kjører 235/55X19 på vinter. Har gjort det tre vintre og til sammen 50000 km. Bestilte meg nye vinterdekk i samme dimensjon nå også, og samme dekkmodell (Goodyear Ultragrip Ice SUV). Veldig fornøyd med disse dekkene på Tesla X, og det var også noe av grunnen til at jeg foreslo Goodyear Eagle F1 som sommerdekk.

Pris på dekk er forøvrig nesten like spennende som pris på forsikring. Har fått tre tilbud på nye vinterhjul, ferdig pålagt på felg og inklusiv alle kostnader. Varierer fra 10400,- til 13400,-. Og enda dyrere blir det å bestille fra en del nettbutikker når jeg legger til frakt kostnader og pris hos lokalt dekkverksted for montering på felg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: THE på lørdag 19. september 2020, klokken 15:30
Pris på dekk er forøvrig nesten like spennende som pris på forsikring. Har fått tre tilbud på nye vinterhjul, ferdig pålagt på felg og inklusiv alle kostnader. Varierer fra 10400,- til 13400,-. Og enda dyrere blir det å bestille fra en del nettbutikker når jeg legger til frakt kostnader og pris hos lokalt dekkverksted for montering på felg.

De fleste har vel fri frakt nå? De jeg sjekket sist hadde det ihvertfall. Jeg får Megahjul til å legge om for meg, de tar 200,- per hjul så 800,- for hele settet. Jeg kommer alltid mye rimeligere ut ved å bestille på nett og få de til å legge om fremfor å kjøpe i butikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA