Min første vinter i i-MiEV og fornøyd!

Startet av FrkMia, fre 15. jan 2016, kl. 23:07

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Sitat fra: psyfoon på ons 20. jan 2016, kl. 11:21
Sitat fra: tomrh på tir 19. jan 2016, kl. 23:48
Du har rett psyfoon, i-MiEV har såkalt limited slip differential, se f.eks. spec her: http://www.cars.com/mitsubishi/i-miev/2012/standard-equipment

Altså oppnås best framkommelighet ved å slå av esp.

Takk for oppklaringen, da hadde jeg heldigvis rett  ;D

Utrolig! Det må være det tøffeste utstyret på denne bilen!  ;D Endelig kan jeg skryte av å ha en bil med LSD. Jeg får legge det til i signaturen min.  8)

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Hehe :)

Nå skjønner jeg også hvorfor esp er så dårlig på trillingene. På leafen vår er det skikkelig hjelp i antispinn, den bremser det hjulet som spinner slik at effekt overføres til det andre. På trilling vil brems av det ene hjulet også bremse det andre...

Uten esp er jo bilen ei fjellgeit!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Sitat fra: tomrh på ons 20. jan 2016, kl. 21:48
Nå skjønner jeg også hvorfor esp er så dårlig på trillingene. På leafen vår er det skikkelig hjelp i antispinn, den bremser det hjulet som spinner slik at effekt overføres til det andre. På trilling vil brems av det ene hjulet også bremse det andre...
Uten esp er jo bilen ei fjellgeit!  8)

Er det nokon som har testa å løfte opp begge bakhjula - og snu på eit av hjula? Slik eg forstår skal ikkje det andre hjulet snu motsatt veg, slik som er vanlig med enkel differensial.

Kjøpte nye vinterdekk denne veka, dei løfta bilen med bukk, då hadde eg hatt sjansen til å teste det...  :D
Kan ikkje godt komme tilbake og be dei løfte bilen opp for å snu på hjula, vil vel tru eg er sprø.. :o
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

psyfoon

Sitat fra: Beamer Screamer på ons 20. jan 2016, kl. 21:20
Sitat fra: psyfoon på ons 20. jan 2016, kl. 11:21
Sitat fra: tomrh på tir 19. jan 2016, kl. 23:48
Du har rett psyfoon, i-MiEV har såkalt limited slip differential, se f.eks. spec her: http://www.cars.com/mitsubishi/i-miev/2012/standard-equipment

Altså oppnås best framkommelighet ved å slå av esp.

Takk for oppklaringen, da hadde jeg heldigvis rett  ;D

Utrolig! Det må være det tøffeste utstyret på denne bilen!  ;D Endelig kan jeg skryte av å ha en bil med LSD. Jeg får legge det til i signaturen min.  8)

Ja, ikke sant  8) Trilling er jo en av de mest autofile elbilene på markedet! Liten og med lav vekt, bakhjulsdrift, hekkmontert momentsterk motor, lavt tyngdepunkt, LSD, bredere dekk bak enn foran, antispinn og antiskrens kan skrus helt av osv.. Fantastisk!  ;D Mangler bare manuelt gir nå  8)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Mr.Zero

Ser man nøye på denne amerikanske utstyrslista, ser man utstyr som ikke er på de europeiske modellene.
Det at min C-Zero har LSD har jeg vondt for å tro, så i morgen skal jeg fordype meg i dette.
Jeg er nå godt ut i min 4 vintersesong - og jeg er flink til å skru av ESP.. Får dessverre purka mi til å spinne som bare det - på vanligvis det høyre bakhjulet. Denne videosnutten som vises av den amerikanske (?) mjauen skal jeg være enig at ser ut til å ha en form for diffbrems. Min oppfører seg langt i fra på samme måten når det skal lekes litt. Så derfor - kjør ut i snøen og prøv deres biler! :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på ons 20. jan 2016, kl. 23:37
Denne videosnutten som vises av den amerikanske (?) mjauen
Virker å være nederlender han som postet videoen på youtube. Et par kommentarer i kommentarfeltet er også på nederlandsk. Mjauen kan selvfølgelig være amerikansk men lite sannsynlig når europeisk versjon var tilgjengelig for salg i 2012.

Det at min C-Zero har LSD har jeg vondt for å tro, så i morgen skal jeg fordype meg i dette.
Jeg er nå godt ut i min 4 vintersesong - og jeg er flink til å skru av ESP.. Får dessverre purka mi til å spinne som bare det - på vanligvis det høyre bakhjulet.
Kan det hende at bare i-MiEV har LSD og ikke de franske? Ved googling finner jeg ikke specs på nettet som viser at C-Zero og Ion har det, mulig jeg ikke har lett godt nok. Men ser ut til  å være  til salgs som reservedel da...

Så derfor - kjør ut i snøen og prøv deres biler! :)
Lekte meg litt med mjauen i går kveld, massivt snøfall over Midt-Norge så mulighetene for å spinne og sette seg fast er ganske gode. :D Spant ut gårdsplassen, og ut fra snøsporene så det virkelig ut som om den hadde spunnet på begge hjul, det ene sporet litt dypere enn det andre. Krabbet opp en snødekt bratt bakke i sakte fart uten esp, dro som bare det. Mulig jeg er påvirket av diskusjonen her og et sterkt håp at LSD også finnes på europeiske biler, men synes iallefall den drar mye bedre etter at jeg slo av esp'en. Bedre enn Leafen ihvertfall, den klarer normalt ikke den bakken i sakte fart men må ta litt rennefart.
Stjørdal

Mr.Zero

Fant dette bildet i underlaget mitt. Kan ikke se at det finnes noen form for brems på differensialen. Tomrh - prøv å parkere det ene hjulet på is og det andre på snø. Brågi gass. Se hva som skjer... Skal undersøke mer, for dette er det jo litt artig å få et fasitsvar på. At det skal være forskjell på girkassene på mjau og franskmennene blir i så fall nytt for meg - og det er jo alltid moro med noe nytt..! ;D
Ski

www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pwb

Når man snurrer det ene bakhjuler rundt så går det andre den andre veien, i hvertfall på min ion. Jeg slår nesten daglig av ESP for å leke meg og rimelig sikker på at jeg har hørt hjulspinn fra bare en side flere ganger.

psyfoon

Min i-miev oppfører seg likt som den på videoen jeg postet over. Jeg har også alltid 2 spinnespor i snøen når jeg skrur av antispinn. Hvis det er snøføre og jeg gir gass, responderer hekken med å forflytte seg sidelengs umiddelbart. Dette har jeg ikke opplevd på bil uten LSD før, da det ene bakhjulet i starten står mer eller mindre i ro. Jeg har også forsøkt bakkestart med 1 hjul på asfalt og det andre på snø og bilen krabbet seg oppover, dette er umulig med åpen diff..

Så jeg er ganske overbevist ift egne erfaringer. Og min imiev er kjøpt ny i Norge.
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

PionerThink

Var noen bilder inne på det amerikanske forumet: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=232
Kan se ut som den enheten som er skrudd inn på det rosa tannhjulet minner litt om den LSD reservedelen vist på siden Tomrh linket til.
På den annen side så ser den ikke ut som den er på det fine bildet lagt ut et annet sted på dette forumet av en som hadde havari på gearkassen på en trilling. Er det forskjell på i-Miev og de franske her kanskje?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

tomrh

Sitat fra: psyfoon på tor 21. jan 2016, kl. 09:52
Hvis det er snøføre og jeg gir gass, responderer hekken med å forflytte seg sidelengs umiddelbart.
Hos meg også. Er derfor den har virket så håpløs på hålka, hekken slenger ut nærmest umiddelbart. Har aldri slått meg at LSD kunne være årsaken.
Stjørdal

Mr.Zero

Rooooolig, gutter! Det finnes ingen LSD-diff i girkassa..
Ski

pwb

Sitat fra: Mr.Zero på tor 21. jan 2016, kl. 13:28
Rooooolig, gutter! Det finnes ingen LSD-diff i girkassa..

Se der ja, hvorfor tenkte jeg ikke på det selv, det er jo bare å gå inn på servicebox til peugot. Takk Mr.Zero, da er det jo løst.

tomrh

Spant ut gårdsplassen igjen for å teste. Se på sporene, begge bakhjula spinner samtidig. Med vanlig diff hadde bare ett hjul spunnet. FOR et drag!!  8)  :D Med Hakka 8 pigg og "diffsperre" føyk jeg bortover veien og opp bakken med baken slengende fra side til side. Bare så utrolig morro!  ;D  8)
Stjørdal

psyfoon

Se der ja, Tomrh  :D

Men det kan se ut til at Mr. Zero har funnet bevis på at Citroën og Peugeot ikke leverer trillinger med LSD, men det betyr at det kanskje kun er Mitsubishi som er utstyrt med dette? Bevisene er jo ganske gode ifht opplevelser hos de som eier i-miev.

Kanskje noen med fransk trilling har lyst til å svi av noen watt og prøve det samme som Tomrh og poste bilde for å se om de spinner på kun 1 hjul?  :)
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA