Min første vinter i i-MiEV og fornøyd!

Startet av FrkMia, fre 15. jan 2016, kl. 23:07

« forrige - neste »

tomrh

Som du også har sagt tidligere i tråden pwb, og som dras i tvil av at Mr.Zero spant med bare ett hjul på likt underlag likevel. Poenget mitt ift Zantas innlegg er at vi ikke kan forklare med elektronikk når den er slått av. Med mindre esp-knappen kanskje ikke helt kobler ut all antispinn-elektronikken?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

automat

Trilling er en enkel bil med minimalt med av utstyr. Der det virker som lav produksjonskostnad har vært toneangivende for produsent. Hvorfor skulle de putte inn noe så avansert og dyrt (slik jeg oppfatter det) som en LSD-diff inn i en slik bil? Med mindre det er et spesielt behov for dette, så er det jo å kaste penger ut av vinduet.

Hilsen en som ikke er så fornøyd med varmen og rekkevidden nå om vinteren.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pwb

Man spinner jo og sladder med hvilken som helst bakhjulsdrevet bil både med og uten LSD, diffseprre eller hva. Noen må vel ha hatt boble før? spant jo den også på begge hjula når det var glatt. Hiace som vel er den verste bilen som finnes ang vinterføre spinner jo på begge bak den også når det er glatt. Noen her må vel ha lekt seg på glatta med gamle biler som ikke har hverken elektronikk eller diffsperre/LSD ? Du vil ikke se om det er LSD eller noen annet før du har spinni langt nok til at ett av hjula tar tak, det er da man ser det. Når man gir full pinne så "røsker" motoren som regel begge hjula i spinn uansett LSD eller ikke. Kan jo skjønne at det er såpass unge folk her og at man ikke har hatt bakhjulsdrevet bil før, men gå ut i den andre bilen dere har med forhjulsdrift, slå av elektronikken så vil dere se at den spinner på begge hjula den også.

tomrh

Det betyr at den MiEV'en som sladder på youtubesnutten i svar #12 (av psyfoon) kan ha helt vanlig åpen differensial?

Innrømmer glatt at jeg ikke har best erfaring med bakhjulstrekk her. Sist jeg kjørte bakhjulstrekk var med pappas Corolla som ung sjåfør på 80-tallet.
Stjørdal

pwb

Sitat fra: tomrh på fre 22. jan 2016, kl. 15:07
Det betyr at den MiEV'en som sladder på youtubesnutten i svar #12 (av psyfoon) kan ha helt vanlig åpen differensial?

JA. Der ser man ved flere ganger at det ikke er sperre, lettest kanskje ved 1.44

psyfoon

Sitat fra: pwb på fre 22. jan 2016, kl. 13:52
Man spinner jo og sladder med hvilken som helst bakhjulsdrevet bil både med og uten LSD, diffseprre eller hva. Noen må vel ha hatt boble før? spant jo den også på begge hjula når det var glatt. Hiace som vel er den verste bilen som finnes ang vinterføre spinner jo på begge bak den også når det er glatt. Noen her må vel ha lekt seg på glatta med gamle biler som ikke har hverken elektronikk eller diffsperre/LSD ? Du vil ikke se om det er LSD eller noen annet før du har spinni langt nok til at ett av hjula tar tak, det er da man ser det. Når man gir full pinne så "røsker" motoren som regel begge hjula i spinn uansett LSD eller ikke. Kan jo skjønne at det er såpass unge folk her og at man ikke har hatt bakhjulsdrevet bil før, men gå ut i den andre bilen dere har med forhjulsdrift, slå av elektronikken så vil dere se at den spinner på begge hjula den også.

En Toyota Hiace uten differesialbremse spinner absolutt ikke på begge bakhjul ved igangsettelse på snøføre med likt underlag. Naboen står i disse dager og spinner på et hjul ved postkassestativet hver eneste dag og jeg har måttet dytte han i gang flere ganger  ;D Selv hadde vi Hiace som familiebil fra 1995 og i mange år. Denne var utstyrt med 25% differensialbrems og var natt og dag på fremkommelighet i forhold til åpen de med åpen diff. Uansett, jeg kjørte med en gang opp på en kant slik at det ene bakhjulet havnet i luften, bilen ble da på tross av sperre stående å spinne på det hjulet i lufta. Husk vi snakker ikke 100% sveisasperre her.

Jeg minnes også en 1980 Corolla jeg kjøpte som vinterbil med bakhjulsdrift og åpen diff, denne var nesten umulig å få ut hekken på, nemlig fordi den spant på kun 1 bakhjul det meste av tiden. I fare for å gjenta meg selv, jeg har eid en 1995 BMW Compact som hadde elendig fremkommelighet på vinteren og spant på et hjul når jeg dro løs i snøen i gårdsplassen, jeg har bilde av bilen med spor bak en plass, skal se om jeg finner det. Jeg kjøpte da en brukt lammeldiff 25% sperre og monterte, bilen var ikke til å kjenne igjen. Den spant nå på begge hjulene stort sett hele tiden og det var 2 spinnespor i snøen i gårdsplassen, akkurat som min i-miev uten antispinn innkoblet.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Nå var jeg ute og testet. Ett stk Toyo NanoEnergy 2 sommerdekk + ett stk Nokian Hakkapeliitta 8 pigg. Burde være rått parti i favør piggdekket, ikke sant? Gjett hva som skjer. :) BEGGE bakdekka spinner samtidig og mjauen tar seg greit fram.  8)

For mørkt til å ta bilder, men kan la oppsettet stå på til i morgen og ta bilder av hjulspor og føreforhold i lyset om dere ikke tror meg.
Stjørdal

pwb

du må jo jekke opp bilen for å skifte dekk, hvorfor ikke da bare prøve å snurre det rundt? Trenger ikke bytte. Prøvde selv nå ute flere ganger og fikk til hjuslpinn på bare ett dekk flere ganger, ikke noe problem i det hele tatt.

pwb

Sitat fra: tomrh på tor 21. jan 2016, kl. 17:26
Spant ut gårdsplassen igjen for å teste. Se på sporene, begge bakhjula spinner samtidig. Med vanlig diff hadde bare ett hjul spunnet. FOR et drag!!  8)  :D Med Hakka 8 pigg og "diffsperre" føyk jeg bortover veien og opp bakken med baken slengende fra side til side. Bare så utrolig morro!  ;D  8)

Vet ikke hvorfor man ikke kan svare med bilde, men bilde ditt viser jo at venstre dekk (høyre spor på bilde) ikke har spunnet likt som det andre, så dermed ingen sperre.

Mr.Zero

Dette er noe snodig tomrh... Jeg hadde forresten et drag i gata i ettermiddag hvor det ble to spor...woow... ;D På parkeringsplassen på jobben i dag sladdet jeg lett rundt, men vips så spinner kun det ene hjulet avhengig av friksjonen.

Et annet forhold som tilsier at mjauen IKKE har LSD, er oljetypen i girkassa. Innholder den LSD, så må det fylles riktig olje. Så vidt jeg kan se, står det ikke noe i oljespec'en som tilsier at det er en LSD-olje. Det står heller ikke LSD på fyllepluggen i bakaselen som det f.eks gjør på Hi-ace. Så - jekk opp vogna og snurr hjul! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pwb

Hvis man ser på bilde jeg har lagt ut om girkassa, så står det på de skivene nr 38 FRIKSJONSSKIVER, kan dette lage en LSD funksjon?

tomrh

Verksmester på merkeverkstedet jeg bruker sier også at det ikke er LSD. Fikk svar på mail i dag. Og ja pwb, friksjonsskiver er en nødvendig del av mekanisk LSD så langt jeg kan se.

Edit: nr 38 på bildet er nok ikke LSD skiver.
Stjørdal

psyfoon

Sitat fra: pwb på fre 22. jan 2016, kl. 17:29
Sitat fra: tomrh på tor 21. jan 2016, kl. 17:26
Spant ut gårdsplassen igjen for å teste. Se på sporene, begge bakhjula spinner samtidig. Med vanlig diff hadde bare ett hjul spunnet. FOR et drag!!  8)  :D Med Hakka 8 pigg og "diffsperre" føyk jeg bortover veien og opp bakken med baken slengende fra side til side. Bare så utrolig morro!  ;D  8)

Vet ikke hvorfor man ikke kan svare med bilde, men bilde ditt viser jo at venstre dekk (høyre spor på bilde) ikke har spunnet likt som det andre, så dermed ingen sperre.

Bakhjulene trenger ikke gå 100% like raskt rundt selv om man må ha sperre, da må du ha 100% sveiset sperre. Normal LSD har 25%
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Kred til Tomrh som byttet dekk i kuldrn for å forske på dette  :D
Dette har virkelig utviklet seg til en interessant diskusjon og selv om jeg også tviler på at den har sperre oppfører i-miev i alle fall seg som om den har det.

Tar jeg mye feil hvis jeg trekker en foreløpig konklusjon om at de som eier fransk trilling fint får til å spinne på kun 1 hjul, mens de med vi med den japanske utgaven spinner på begge? Kan jo selvfølgelig være tilfeldigheter, men spennende diskusjon og moro å se hva vi kommer frem til tilslutt. Enig at LSD diff krever spesialolje iallefall. Kan det være noe enkel utenpåliggende mekanisme av noe slag, mon tro? Selv om det høres rart ut. Vært artig å samlet en fransk og en japansk kanditat + en frivillig med videokamera for å sammenligne under like forhold  ;)

Tomrh: ser frem til bilde imorgen, og så kan du kanskje samtidig prøve å rotere bakhjulene og se? Da bør vi jo egentlig ha fasiten.
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

pwb

min spinner på begge eller ett, alt etter som. Her er ett bilde som viser at den spant på det ene.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA