Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3 - Vinterbil??

Startet av BingoBonzo, torsdag 07. januar 2016, klokken 22:27

« forrige - neste »

Disqusor

Tok dette opp med journalister i BROOM, de har konkludert:

Bilens vinterdekk er FOR smal !!!

PS: Selv i3S, med vinterdekk, av kategorien 155 !

Samco

Har Triace Snow white 2 på I3n så langt så har det ikke vært mye glatt men bor in en grei bratt bakke så får se om hvordan det går når vinteren virkelig slår inn.

Toalmar

Sitat fra: Disqusor på fredag 30. november 2018, klokken 15:36
Tok dette opp med journalister i BROOM, de har konkludert:

Bilens vinterdekk er FOR smal !!!

PS: Selv i3S, med vinterdekk, av kategorien 155 !
Har du en link til en reportasje som du eventuelt kan vise til eller?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Disqusor

Toalmar, nei det var en P2P samtale, ringte BROMM folka, fikk et greit raskt, og logisk svar ! De sa det slik, "tynne sykkeldekk" mangler det meste, de graver seg for lett ned, på stedet, videre blir bremseeffekten lik null med for tynne dekkprofil, fordi den friksjonsmessige dekkflaten blir for spinkel.

1317142119

Sitat fra: Disqusor på fredag 30. november 2018, klokken 17:06
Toalmar, nei det var en P2P samtale, ringte BROMM folka, fikk et greit raskt, og logisk svar ! De sa det slik, "tynne sykkeldekk" mangler det meste, de graver seg for lett ned, på stedet, videre blir bremseeffekten lik null med for tynne dekkprofil, fordi den friksjonsmessige dekkflaten blir for spinkel.
Ta og ro ned alt svadaet du presenterer her på i3-delen da. Det er jo bare piss i hver eneste tråd du oppretter eller deltar i.

Hele poenget med smale vinterhjul er at de skal grave seg ned. Se på rallydekkene til Michelin (snø/is). De har en bredde på mellom 148 og 159 ...

Toalmar

Sitat fra: Disqusor på fredag 30. november 2018, klokken 17:06
Toalmar, nei det var en P2P samtale, ringte BROMM folka, fikk et greit raskt, og logisk svar ! De sa det slik, "tynne sykkeldekk" mangler det meste, de graver seg for lett ned, på stedet, videre blir bremseeffekten lik null med for tynne dekkprofil, fordi den friksjonsmessige dekkflaten blir for spinkel.
Nei du, dette tror jeg ikke noen Broom journalist har sagt. En rask kikk på Broom sine reportasjer om I3 sier alle at de er imponert over bilen og at de nesten ikke finner noen minus ved den.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Trond.m

Jeg har iallefall ikke hatt noen 2WD bil som har bedre framkommelighet om vinteren. Og jeg har en bratt bakke der jeg bor i Asker og enda brattere på hytta. Med traction aktivert graver den seg ned og fram og er nesten umulig å kjøre seg fast med. Zoe, Soul,Leaf og e-Golf synes jeg er klart dårligere. På våt vintervei er den ikke like optimal, men kjører man med fornuft, så er vinteregenskapene med Nokian R3 helt greie.

Ingeniøren

Sitat fra: TM på lørdag 01. desember 2018, klokken 08:27
Jeg har iallefall ikke hatt noen 2WD bil som har bedre framkommelighet om vinteren. Og jeg har en bratt bakke der jeg bor i Asker og enda brattere på hytta. Med traction aktivert graver den seg ned og fram og er nesten umulig å kjøre seg fast med. Zoe, Soul,Leaf og e-Golf synes jeg er klart dårligere. På våt vintervei er den ikke like optimal, men kjører man med fornuft, så er vinteregenskapene med Nokian R3 helt greie.

Enig, hilsen en som bor i et snøhøl som i fjor ble fylt med flere meter snø  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Disqusor: Etter å ha lest en del av innlegga dine den siste tiden her så synes jeg det er på plass med å få på pukkelen. Ser ut som du bevist går inn for desinformasjon/provokasjon.

Men jeg synes det ikke er på plass å sammenligne deg med livredde kjerringer. Det er jo nedlatende om kvinnfolk ;-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Apfelsaft

#84
Sitat fra: Sungrazer på torsdag 29. november 2018, klokken 09:25
Takk for oppdatering! Jeg har vurdert WR D4 selv og dette var nyttig informasjon  :+1: Var de lette å få tak i og hvordan er prisen på dem i forhold til Hakka R2/R3 og Bridgestone?
Fint det var til nytte. :) De var lette å få tak i da jeg kjøpte dem. Bestilte på nett via Dekkonline. På Prisjakt finner du flere dekkbutikker som er fra samme eier, hvis du synes butikkene ligner. Fungerte bra, dekkene kom gratis på døra (dette kunne ikke velges bort).

Sammenligning:
https://www.prisjakt.no/product.php?j=4454244,3400103,3921430,3137626,3910809,3204738,3928676,4800606,4840933

Kategorisøk:
https://www.prisjakt.no/category.php?m=s336657847&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista


Valget for meg var enkelt når prisen er så lav. Bridgestone bør du utelukke uansett, WR D4 er bedre på alle måter. Fikk Bridgestone fra fabrikk så har erfaring med begge i alle kjøreforhold (temperaturer ned til -10 til -20).
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Apfelsaft

#85
Sitat fra: Disqusor på fredag 30. november 2018, klokken 17:06
De sa det slik, "tynne sykkeldekk" mangler det meste, de graver seg for lett ned, på stedet, videre blir bremseeffekten lik null med for tynne dekkprofil, fordi den friksjonsmessige dekkflaten blir for spinkel.
De burde vite at det handler om areal, ikke bredde. Diameteren på hjulene er mye høyere enn på andre biler, dette gir større dekkflateareal.

Smale dekk hjelper med bedre feste om vinteren. Det at bremseeffekten blir lik null stemmer bare ikke, du må bare ha gode dekk på bilen (som på alle biler). Den veier også rundt 1.2 tonn (avhengig av modell) så behovet for dekkflateareal er naturligvis lavere, spesielt når tungdepunktet på en slik bil er så lavt som det er.

Fun fact: Bremsedistansen til BMW i3 på bar asfalt er lavere enn Alfa Romeo 4c og Lotus Evora. Den er tilnærmet lik distansen til Porsche Boxster 718 S, Cayman S, Mercedes SLS AMG Black Series, Honda NSX, BMW M3 CSL E46, Ferrari 430 Scuderia (med carbon ceramic...) og listen fortsetter... En meter ifra Lamborghini Aventador LP 700-4. Altså på nivå med sports- og superbiler. Om vinteren er smale dekk en fordel og gummien er viktig. At denne bilen har dårlige bremseegenskaper er faktisk bare tull. Akkurat som den klarer seg bra på bar asfalt, klarer den seg bra om vinteren også.

Broom-responsen høres fabrikert ut eller i beste fall synsing, føler ikke du har kredibiliteten som skal til for å tro på at henvendelsen din er reell.

Dekkdimmensjonen på i3 er genial. Smalere dekk gir lavere rullemotstand. Økt diameter gir naturligvis høyere dekkflateareal (bedre grep) uten at det går utover rullemotstand. På vinteren har du begge disse fordelene i tillegg til at du skjærer lett gjennom snø og vann. Dekkdimmensjonen gir også bedre plass innvendig! Det er også lett å bytte dekk på disse felgene.



Sitat fra: Samco på fredag 30. november 2018, klokken 13:36
Pigg dekk på I3n er tingen
Synes piggdekk er oppskrytt. Piggfritt er blitt såpsas bra at det sjeldent er nødvendig med pigg. Har heller ikke sett piggdekk for i3.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Samco

Det spørs tar ikke sjangsen der jeg bor ivertfall. Pigg dekk finnes har på min i3
Megahjul fører merket.

Ingeniøren

Sitat fra: Samco på tirsdag 04. desember 2018, klokken 05:44
Det spørs tar ikke sjangsen der jeg bor ivertfall. Pigg dekk finnes har på min i3
Megahjul fører merket.

Greit nok at du ikke tør men du griser til oss andre. Piggdekke er hovedårsaken til problemer for astmatikere og gir oss møkkete biler om vinteren. Piggdekk hakker opp 50 gram asfalt per mil  :-1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Og grisete bil fører til mer bruk av avfettingsmidler og annet svineri. Det fine med denslags er at det holder ugresset i sjakk på uteplassen min.

Samco

Plusser og minuser med alt. Om 100 år er alt glemt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA