Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3 - Vinterbil??

Startet av BingoBonzo, torsdag 07. januar 2016, klokken 22:27

« forrige - neste »

BingoBonzo

Fikk gjennomgå av fruen i sted etter at hun kom hjem fra jobben med I3'n for første gang på ordentlig vinterføre. Bilen var det absolutt dårligste hun hadde kjørt på vinterføre ever og kunne egentlig bare selges tvert!

Tok en liten testtur etterpå og må innrømme at jeg ikke har kjørt bil med så dårlig grep på vinterføre jeg heller. Det er minimalt med friksjon, må ta stor høyde inn til kryss og ut av kryssene går det i ganghastighet ellers slår antispinn inn.

Hva er andres erfaringer?

Edit: Kjører Bridgestone Blizzak NV dekk
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Sungrazer

Jeg kan ikke si at jeg kjenner igjen beskrivelsen, unntatt kanskje i dag. Her rundt Oslo var det i dag svært glatt pga. fuktig luft og is på veiene.

Om du også bor i Osloområdet så tror jeg du kan slå deg til ro med at du nok ikke var alene om å oppleve glatt føre i dag, sammen med alle andre også. Uansett bil.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Aviator

Jeg synes den er helt knall. Man slipper omtrent å tenke på vinterføre, den passer seg selv.

Klykken

i3 er langt ifra en dårlig vinterbil, etter min mening,  men heller ikke den beste. Er på min andre vinter med denne bilen nå, og det det skal etter min erfaring  mye til for at bilen blir stående på glatta. Føler meg temmelig trygg på at jeg kommer meg frem her i Trøndelag.

På underkjølt regn og våt is sitter piggfrie dekk generelt dårlig, så skal en bil dømmes nord og ned basert på meget dårlig føre én dag blir utvalget biler temmelig snevert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Gi henne kjettinger :)

Enig i at den ikke er den beste bilen, men etter litt erfaring så lærer man hvordan den oppfører seg på snø, glatt veg osv og vet hvordan man skal kjøre tryggest. Ble bittelitt småskremt første gang jeg også. Bilen er ekstremt lett, har smale dekk og oppfører seg deretter.

Rettet seg fort opp da jeg testet grensen på glatta. Da var det værre med forrige bil på 2,2 tonn...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

OlavEmil

Kva bil ein køyrer har ekstremt lite å seie på vinterføre (med mindre ein har 4x4 o.l., såklart). Det kjem 95% an på kva dekk du har på bilen. Det er jo dekka som har bra eller dårleg feste, ikkje bilen.

Eg kjenner ikkje til dekka du brukar, men eg ser at andre Bridgestone Blizzak-dekk kjem dårleg ut i test.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

BingoBonzo

Bor i Tønsberg og føret var -10 grader og nysnø. Klart det er noe glatt men ikke i nærhetene av is/underkjølt regn som det føltes som om jeg kjørte på.

Nå er det vel kun to utgaver av Bridgestone + Nokian som er å få i vinterutgave til I3 enn sålenge?
Noen som har erfaring med Bridgestone LM eller Nokian?
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

02jan

Er på 2. Vinter med i3, synes den tar seg bra frem på ubrøytet vei ( skulle bare mangle ,da motor og drivaksel er plassert bak). Bremsingen på så synes jeg er imponerende ,sett opp mot at dette er en småbil.
I nabolaget mitt går det i crv, forester, disco, q5/7, quattro, haldex osv, hvor behovet for 4x4 er der.
Allikevel  krabber i3 avgårde på veiene her uten problemer, selv om en og annen nyinnkjøpte Skoda med haldex ønsker å kjøre raskere ned dalsiden.

Husk å bruke bryteren for tractionkontroll, ved behov for noe slipp på bakhjulene. Er også enklere å kjøre i eco modus på glatt føre. Sjekk at ikke dekktryk er for høyt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Nils LE

#8
Har Blizzak NV piggfrie på vår I3. Vi har dårlig erfaring med bilen på vinterføre. Kona som  kjører den mest har hatt flere episoder der bakhjula har sluppet senest i går kveld på Lambertseter. Ber om bedre dekk eller så vil hun ikke kjøre bilen. Jeg har selv også opplevd det samme og det kunne vært alvorlig hvis det hadde vært møtende trafikk.
Det er vel ikke bare dekka sin skyld. Bilen er lett, har smale dekk og følsom gasspedal.
Vår Toyota Avensis er mye bedre på vinterføre men den har forhjulsdrift.

Geir Bergmann

Sitat fra: BingoBonzo på torsdag 07. januar 2016, klokken 23:06
Bor i Tønsberg og føret var -10 grader og nysnø. Klart det er noe glatt men ikke i nærhetene av is/underkjølt regn som det føltes som om jeg kjørte på.

Nå er det vel kun to utgaver av Bridgestone + Nokian som er å få i vinterutgave til I3 enn sålenge?
Noen som har erfaring med Bridgestone LM eller Nokian?

Bor også i Tønsberg og føler nesten jeg kjøret på en isbane de siste dagene. Så langt har jeg dårlig erfaring på vinterføre. Kan selvfølgelig være at jeg må lære meg å bruke den riktig også, men den slenger nesten sidelengs i svinger også...
BMW i3 fra 23.12.2015

Klykken

Kjenner meg ikke igjen i uttalelsene her. Samme originale dekk fra 2014. At bilen slipper i svinger o.l. betyr ikke at bilen er dårlig på vinterføre, for presser man grensene får naturligvis det konsekvenser. Man tilpasser seg føret.
Elbilen er i tillegg mer momentan i responsen, så man må "trå varsomt" på pedalen, eller evt benytte eco pro-modus. Spesielt hvis man forventer å kjøre den som en fossilbil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Det at bilen slipper bak er normalt. Det gjør andre BMWer også. Det er det som er gøy med bakhjulsdrift, og min erfaring er at elektronikken bruker slipp aktivt men henter seg inn igjen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#12
Sitat fra: Klykken på fredag 08. januar 2016, klokken 08:57
Kjenner meg ikke igjen i uttalelsene her. Samme originale dekk fra 2014. At bilen slipper i svinger o.l. betyr ikke at bilen er dårlig på vinterføre, for presser man grensene får naturligvis det konsekvenser. Man tilpasser seg føret.
Elbilen er i tillegg mer momentan i responsen, så man må "trå varsomt" på pedalen, eller evt benytte eco pro-modus. Spesielt hvis man forventer å kjøre den som en fossilbil.
Støtter Klykken og LMOR 100% her - i3 er en veldig god bil på vinterføre, men man kjører selvfølgelig i Eco-PRO og evt. aktivierer DTC (Traction Control) på de stedene der DSC tar for mye kontroll. På speilholka (våt blankis) er det selvfølgelig mulig å få til hva som helst med piggfri-dekk, men det gjelder ALLE biler og har ingenting med i3 spesielt å gjøre.

Jeg har ikke klart det selv, men jeg ser at noen påstår at bakenden slipper... Dette skal teknisk være umulig med mindre det slipper på alle hjulene, fordi "Engine Drag Torque Control" juster regenereringen helt ned til 0, hvis den detekterer slipp på bakhjulene (forklart her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25605.msg434344.html#msg434344). I praksis vil dette si at man får enda bedre bremsefordeling i forhold til vanlig bremsing (fordi bakjhulene blir bremset enda mindre enn ordinært bremseoppsett). Det er mulig noen klarer å kjenne et lite utslag, kanskje - men det medfører iallefall ikke at bilen snurrer rundt. PS! Når det er så glatt som dette, så kan det faktisk være en idé og bare la bilen stå...

Hadde selv en 12-modell 118d før i3 og den var veldig mye dårligere på vinterføre (med piggdekk ::) )

Strøm Tycoon

#13
Sitat fra: BingoBonzo på torsdag 07. januar 2016, klokken 22:27
Fikk gjennomgå av fruen i sted etter at hun kom hjem fra jobben med I3'n for første gang på ordentlig vinterføre. Bilen var det absolutt dårligste hun hadde kjørt på vinterføre ever og kunne egentlig bare selges tvert!

Tok en liten testtur etterpå og må innrømme at jeg ikke har kjørt bil med så dårlig grep på vinterføre jeg heller. Det er minimalt med friksjon, må ta stor høyde inn til kryss og ut av kryssene går det i ganghastighet ellers slår antispinn inn.

Hva er andres erfaringer?

Edit: Kjører Bridgestone Blizzak NV dekk

Sammenligne med Kia Soul Ev er i3 helt enestående bra på vinterføre. Sammenlignet med Fiestaen vil jeg si den er bra, men det mangler litt med tanke på feedback. Kjør med måte, så går det fin fint.

P.S. I går var det sinnsykt glatt på østlandet.

Kanon

Jeg har ikke klart det selv, men jeg ser at noen påstår at bakenden slipper... Dette skal teknisk være umulig med mindre det slipper på alle hjulene, fordi "Engine Drag Torque Control" juster regenereringen helt ned til 0, hvis den detekterer ..
[/quote]

Teknisk umulig.. Da er både jeg og kona tekniske kjøregeni!
For i hele tatt og komme opp bratte svingete glatte bakker med friksjonsforskjeller, MÅ en aktivere DTC og ecopro. Og ja, den er svært dynamisk, rompa kommer som et skudd, og er en ikke rask og retter opp med kontrastyring går det rett i grøfta. Med litt trening har og kona lært dette og da krabber i3 som regel opp.
Men jeg mener antispinnen kunne vært bedre avstemt, særlig ved friksjonsvariasjoner og ved f.eks vaskebrett i sving. Min erfaring er at den spinner for mye før den regulerer ned for mye, typisk kjapp sladd før framdriften redusereres til nesten null. Skulle tro at dette kunne gjøres bedre med elektromotorer enn med forbrenningsmotorer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA