I3 - Vinterbil??

Startet av BingoBonzo, torsdag 07. januar 2016, klokken 22:27

« forrige - neste »

pberg

SitatDe burde vite at det handler om areal, ikke bredde. Diameteren på hjulene er mye høyere enn på andre biler, dette gir større dekkflateareal.

Nja, dersom du har samme dekktrykk og samme vekt på en bil, så blir arealet det samme på kontaktflaten. Det som forandrer seg er formen. På i3 blir kontaktflaten lang og smal, mens dersom du hadde satt på 285-dekk så hadde den blitt kort og bred. Friksjonen vil være størst i den retningen av kontaktflaten som er lengst.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Strøm Tycoon

Sitat fra: pberg på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:05
SitatDe burde vite at det handler om areal, ikke bredde. Diameteren på hjulene er mye høyere enn på andre biler, dette gir større dekkflateareal.

Nja, dersom du har samme dekktrykk og samme vekt på en bil, så blir arealet det samme på kontaktflaten. Det som forandrer seg er formen. På i3 blir kontaktflaten lang og smal, mens dersom du hadde satt på 285-dekk så hadde den blitt kort og bred. Friksjonen vil være størst i den retningen av kontaktflaten som er lengst.

Ok, da har jeg testet en kalkulator på dette. Sammenligner to hjul med samme rulleomkrets først, men hvor det ene er av mer normal bredde.

155/70-19 vs. 245/55-19

Spec. Tire Rolling Circumference
(@ 60 km/h, spec. load and spec. air pressure)
2121mm vs. 2125mm

Contact Patch Width
(@ vehicle load, speed and air pressure)
126mm vs. 218mm

Contact Patch Length
141mm vs. 155mm

Contact Patch Area
177cm2 vs. 339cm2

Så kan vi sammenligne et i3 hjul med et enda mer normalt 225/45-17 hjul som har mindre rulleomkrets.

Spec. Tire Rolling Circumference
(@ 60 km/h, spec. load and spec. air pressure)
2121mm vs. 1917mm

Contact Patch Width
126mm vs. 207mm

Contact Patch Length
141mm vs. 128mm

Contact Patch Area
177cm2 vs. 264cm2

Strøm Tycoon

Og, som de fleste allrede vet, det er en fordel at piggdekk er smale da piggene får arbeide over en større andel av tilgjengelig kontaktflate. Piggfrie dekk er med fordel så brede som mulig i og med at de benytter hele kontaktarealet for å lage friksjon, og som jeg viser ovenfor, det er bredden som i de fleste tilfeller bidrar mest til kontaktarealet.

Samco

Tok min nemesis bakke med null problem I3n snølagt en 4wd Skoda tok fart bak meg mens jeg rolig rullet oppover.

Orbit

Og siden piggfri gjør nytten 99%+ av tiden, er dette en mulighet de få gangene det er virkelig glattl:
Sitat fra: Orbit på fredag 16. mars 2018, klokken 22:17
Surprise:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kjøpte et sett AutoSock til bruk med en forhjulstrukket varebil som skulle være med til fjells (som virkelig fikk bruk for det). Når jeg først hadde de fremme, måtte jo også i3'en få prøve, siden varebilen (225/65R16) har dekk med kun 1mm forskjell i diameter til i3 vinterdekk (155/70R19).

Det blir litt mye "sokk" på innsiden av felgen på i3 på grunn av smale dekk, men litt testing med rolig kjøring var det i alle fall ikke noe problem. Det var heller ingen merker på sokken etterpå som tilsier den har subbet i hjuloppheng eller lignende.

Dette er nok litt usupportert, men likevel en noe jeg kommer til å ha liggende i frunken til en gang det virkelig kniper, og for korte avstander. Det var enda lettere å legge på med smale dekk (enn på varebilen), så 2 min på, 1 min av. Dette er størrelse 695 hos AutoSock.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Strøm Tycoon

Bare så det er sagt, jeg foretrekker selvsagt piggfritt. Den smale dekkdimensjonen på i3 kan i ytterste konsekvens være bedre å kjøre med piggdekk, enn piggfritt.

pberg

SitatOk, da har jeg testet en kalkulator på dette.

Jeg er imponert hvis de som har laget denne kalkulatoren virkelig har alle data for alle dekk i verden i alle dimensjoner. Sideveggsstivhet f.eks. Den er jo relativt variabel etter hvilket dekk du opererer med.

Min logikk var litt enklere: Si at en bil veier 1200kg, jevnt fordelt på hvert hjørne. Altså 300kg pr. dekk, som lufta inni dekket må holde oppe. Og at dekket f.eks. har 2kg/cm2 trykk. Da får du 300/2=150mm2 kontaktflate. Uavhengig av form.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Trond.m

Er ikke sikker på hvor enkelt det er å bruke enkel fysikk for å beregne veigrep. Arealet har jo heller ikke noe å si i teorien.

«Friksjon er den komponentvektoren av kontaktkraften mellom to legemer i kontakt med hverandre som motvirker den relative bevegelsen ... Arealet av kontaktflata har derimot ingenting å si for hvor stor friksjonen er»

pberg

Jo, siden gummi mot asfalt ikke oppfører seg helt etter "boka". Du har en kombinasjon av friksjon og adhesjon som gjør at til større areal du har, til større grep har du med samme belastning.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

hemi

Kjørte forbi 3 busser som var stuck, og 5 personbiler, hvor 2 busser hadde krasjet, 2 personbiler på noen km fra sandvika og oppover i går :o

null stress med i3 på nye vinterdekk :D

Autowinder

Kjørte 7km, det siste strekket opp på fjellet fredag kveld i 10cm ubrøytet, men litt oppkjørt, subbete sne. I de bratte krappe svingene dro i3'en ned fremdriften mye, med litt spinn og treg aksellerasjon. I tredje svingen husket jeg å stille om fra DTC til Tracktion, og må si det var vesentlig bedre fraspark og drag da. Bare synd den må aktiveres etter hver gang motor slås av. Kan sikkert programmere det på hurtigtast for raskere tilgang.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Toalmar

Da har jeg hatt bilen omtrent akkurat 2 år og den har rullet omtrent 45' km så jeg vil anta at i underkant av 20' km er på vinteren.
Bilen ble levert med Bridgestone vinterdekk, og jeg har vært kjempefornøyd med de.
Hjulene ble lagt på igjen nå i høst for nok en vinter med godt grep, men den gang ei.
Nå har jeg faktisk problemer med f. eks bakkestart i bakker jeg før aldri har hatt problemer i.
Mønsterdybden er fortsatt grei, samme med lufttrykk. Hjulene vaskes ordentlig før de lagres på garasjetaket i poser til de skal monteres på igjen.

- Hadde bilen på service for kort tid siden, da fikk den en software oppdatering, synes regen ble dårligere også rett etterpå. Kan den ha noe med dette å gjøre?
- Kan den varme sommeren hatt innvirkning på gummien selvom de har vært laget i poser?

Dekkene fikk en ordentlig vask for kun 2 uker siden, men skal få tatt en ny vask for å se om det hjelper, men er litt usikker på om det er så enkelt.

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Burger

Sitat fra: Autowinder på søndag 09. desember 2018, klokken 10:59
<snip>Bare synd den må aktiveres etter hver gang motor slås av. Kan sikkert programmere det på hurtigtast for raskere tilgang.

Gå til menyen der du stiller traction control. Hold inn talltast, f.eks 8, til det sier noe om lagret. Da trykker du 8 for å komme dit.

Jeg har 1 navi, 2 radio rock, 3 streame fra telefonen, 8 traction control (selger stilte inn begge nøklene ved overtakelse)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

SveinJ

Sitat fra: Toalmar på søndag 09. desember 2018, klokken 11:26
Da har jeg hatt bilen omtrent akkurat 2 år og den har rullet omtrent 45' km så jeg vil anta at i underkant av 20' km er på vinteren.
Bilen ble levert med Bridgestone vinterdekk, og jeg har vært kjempefornøyd med de.
Hjulene ble lagt på igjen nå i høst for nok en vinter med godt grep, men den gang ei.
Nå har jeg faktisk problemer med f. eks bakkestart i bakker jeg før aldri har hatt problemer i.
Mønsterdybden er fortsatt grei, samme med lufttrykk. Hjulene vaskes ordentlig før de lagres på garasjetaket i poser til de skal monteres på igjen.

- Hadde bilen på service for kort tid siden, da fikk den en software oppdatering, synes regen ble dårligere også rett etterpå. Kan den ha noe med dette å gjøre?
- Kan den varme sommeren hatt innvirkning på gummien selvom de har vært laget i poser?

Dekkene fikk en ordentlig vask for kun 2 uker siden, men skal få tatt en ny vask for å se om det hjelper, men er litt usikker på om det er så enkelt.

Har du sjekket konsistensen på underlaget du nå har problemer på opp mot det du ikke hadde problemer på i fjor?
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Toalmar

Sitat fra: SveinJ på søndag 09. desember 2018, klokken 15:55
Har du sjekket konsistensen på underlaget du nå har problemer på opp mot det du ikke hadde problemer på i fjor?
Bilen tar seg generelt dårligere frem enn tidligere alle steder. Har både motbakke utenfor eget hus i tillegg hos svigers. Begge steder sliter jeg nå, men ikke de foregående vinterene
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA