Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Formindsket regenerering i kulde?

Startet av vitcho, torsdag 07. januar 2016, klokken 19:58

« forrige - neste »

vitcho

Efter temperaturen er gået i minus i Danmark er jeg begyndt at opleve noget mærkeligt i min E-golf.

For det første virker forbrugstælleren helt ved siden af - den kan snildt vise 99.9, selvom jeg kører 50km/t uden den store acceleration. Det kan vist ikke helt passe.

Hvad der er endnu mere underligt: De første par minutter virker det som om, bilen slet ikke regenererer. Den glider i B som om den var i D. Langsomt kommer der mere og mere regenerering (og dermed bremseeffekt) indtil den er helt normal efter 5-10 minutter. Det er først kommet de seneste par dage, så jeg mistænker kulden, men så burde mange af jer jo kende til dette fænomen. Gør I det?

Råde

Ja.

Forbruk: oppvarming krever mye energi i starten (for å få væske/rør/varmeregister/kupe varmt). Derav høyt gjennomsnittsforbruk i starten

Regen: Batteriet klarer ikke ta til seg strøm særlig godt når det er helt kaldt. Det varmes opp under utladning(bruk) og gjenvinner evnen etter hvert.
e-Golf | X75D

vitcho

Jo jo - højere forbrug, det er jeg helt med på. Men det jeg flipper over, er den viser 99.9 kwh/100km. Du mener vel ikke alvorligt, den bruger den mængde strøm på varme? Når jeg står stille siger den 8kwh/100km, hvilket lyder mere rimeligt. Der må noget andet forbrug ind i ligningen for at få det til at gå op.

Regen: Ok cool! Det vidste jeg ikke. Jeg har kørt i Leaf mens det var koldt, men den har ikke gjort det så udtalt som Golfen. Jeg troede de to bilers batterier var lige sårbare overfor kulde, men det begynder nu at ane mig, Golfen nok er mere følsom end leafen. Quickcharge virker også klart mere sårbart i Golfen end i Leafen. Selv på få minusgrader forlænges tiden markant. Det var ikke så grelt i Leafen, mener jeg.

Råde

Når du står stille så viser den et annet Ø forbruk enn når du kjører? Lyder merkelig... Du mener ikke momentanforbruk?

Ad batteri: Såvidt jeg vet har leaf en eller annen form for klimatisering av batteriet (?), hvilket evt forklarer opplevd forskjell.
e-Golf | X75D

vitcho

Ja, det er momentanforbrug. Det er mere det, at momentanforbruget er steget til urealistiske mængder i starten efter det er blevet minusgrader, jeg synes er sjovt.

Jeg vidste ikke, Leaf havde klimatisering af batteriet? Men efter at have oplevet golfen i mild kulde tror jeg faktisk, du har ret. Der er meget forskel. Hvordan går det med QC, hvis man har kørt 80-100km? Er bilen så varm og lader som om sommeren eller er det stadig langsommere mon?

Råde

Min erfaring er at batteriene er såpas temperert etter 80km at QC går i normalt tempo, selv i -12 grader (kaldeste jeg har prøvd den øvelsen).
e-Golf | X75D

evole

Under forutsetning at du ikke blir stående i ladekø...

jonste

Har hatt litt kulde de siste dagene. Legger merke til at etter start har den et friskt forbruk, skal ikke mye til for å få momentantforbruket på 99. I dag, med -18 hadde jeg et snittforbruk på over 50 de først 1-2km. Og det var med forvarmet bil. Virker som om motor og batteri bruker ganske mye energi før det oppnåes driftstemp, og forbruket synker litt.
Hjem fra jobb, -18 og forvarmet bil. 29kWh/100km i dag. Normalforbruk sommer er 16 på samme strekning. ;D

Cirrisky

Virker også som at når tempen ute går under 4grader, og du får den advarselen om at nå er det under 4 grader (sånn snøkrystall-symbol), så tar kanskje ikke bilen og regenerer max når du slipper pedalen som ved høyere temp?

Ser iaffal at på meg, selv om bilen er varm, så går den ikke så langt ned på den grønne skiva som den gjorde på høsten.

Sutcivni

Jeg kjøpte fra en sånn som importerer fra nedover Europa. Og da har jeg skriftlig i kontrakt at garanti IKKE gjelder på litt kondens inni lykter. Det skjer visst med alle biler nå for tiden når det er LED og Xenon, og i henhold til selgeren trodde alle kjøpere det var garantisak. Det var det ikke.

Og bare for å gjøre det ekstra tydelig, og slippe diskusjon hver gang, informerte han alle om dette og la det til i kontrakten på alle bilene han solgte. (Ikke bare E-Golf).

Egentlig helt greit å informere om slikt tror jeg :)

Klykken

Er det ikke forvarming av batteri/drivverk hvis man setter en fast avreisetid på e-golf? Ser at hybridutgavene fra VW mangler dette, men regnet med at den helelektriske utgaven av bilen var såpass rustet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

gamer73

jeg tror kun batteriet forvarmes om det faktisk lades...mener jeg leste det i en tråd...dvs det kan være problemtisk for dem fleste av oss

Råde

Sitat fra: Klykken på torsdag 21. januar 2016, klokken 11:40
Er det ikke forvarming av batteri/drivverk hvis man setter en fast avreisetid på e-golf? Ser at hybridutgavene fra VW mangler dette, men regnet med at den helelektriske utgaven av bilen var såpass rustet.
Nope. Betaversjon detta serru. Trengte ikke det, tydeligvis. ;D
e-Golf | X75D

Klykken

Det er jo særs uheldig med tanke på ytelse og levetid..  Er jo skadelig med for kaldt eller varmt batteri og høyt uttak.

Gamer73: Det varmes ved lading pga "energitap" i form av nettopp varme.  Kan være lurt å time ladingen til at det blir fulladet ved avreise frem i tid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cirrisky

Appropo avgangstid.

Har sittet og lurt litt på ting, jeg pleier å sette på avgangstid og minimum charge på rundt sånn 80%, men det virker som om bilen ikke helt vil lade og varme bilen samtidig, og at den ofte lader fult en stund først, og så tar å oppheter kupeen frem til avgangstid.

Noen andre som har opplevd dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA