Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: vitcho på Torsdag 07. Januar 2016, klokken 19:58

Tittel: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: vitchoTorsdag 07. Januar 2016, klokken 19:58
Efter temperaturen er gået i minus i Danmark er jeg begyndt at opleve noget mærkeligt i min E-golf.

For det første virker forbrugstælleren helt ved siden af - den kan snildt vise 99.9, selvom jeg kører 50km/t uden den store acceleration. Det kan vist ikke helt passe.

Hvad der er endnu mere underligt: De første par minutter virker det som om, bilen slet ikke regenererer. Den glider i B som om den var i D. Langsomt kommer der mere og mere regenerering (og dermed bremseeffekt) indtil den er helt normal efter 5-10 minutter. Det er først kommet de seneste par dage, så jeg mistænker kulden, men så burde mange af jer jo kende til dette fænomen. Gør I det?
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: RådeTorsdag 07. Januar 2016, klokken 20:18
Ja.

Forbruk: oppvarming krever mye energi i starten (for å få væske/rør/varmeregister/kupe varmt). Derav høyt gjennomsnittsforbruk i starten

Regen: Batteriet klarer ikke ta til seg strøm særlig godt når det er helt kaldt. Det varmes opp under utladning(bruk) og gjenvinner evnen etter hvert.
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: vitchoTorsdag 07. Januar 2016, klokken 20:52
Jo jo - højere forbrug, det er jeg helt med på. Men det jeg flipper over, er den viser 99.9 kwh/100km. Du mener vel ikke alvorligt, den bruger den mængde strøm på varme? Når jeg står stille siger den 8kwh/100km, hvilket lyder mere rimeligt. Der må noget andet forbrug ind i ligningen for at få det til at gå op.

Regen: Ok cool! Det vidste jeg ikke. Jeg har kørt i Leaf mens det var koldt, men den har ikke gjort det så udtalt som Golfen. Jeg troede de to bilers batterier var lige sårbare overfor kulde, men det begynder nu at ane mig, Golfen nok er mere følsom end leafen. Quickcharge virker også klart mere sårbart i Golfen end i Leafen. Selv på få minusgrader forlænges tiden markant. Det var ikke så grelt i Leafen, mener jeg.
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: RådeTorsdag 07. Januar 2016, klokken 21:02
Når du står stille så viser den et annet Ø forbruk enn når du kjører? Lyder merkelig... Du mener ikke momentanforbruk?

Ad batteri: Såvidt jeg vet har leaf en eller annen form for klimatisering av batteriet (?), hvilket evt forklarer opplevd forskjell.
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: vitchoTorsdag 07. Januar 2016, klokken 21:23
Ja, det er momentanforbrug. Det er mere det, at momentanforbruget er steget til urealistiske mængder i starten efter det er blevet minusgrader, jeg synes er sjovt.

Jeg vidste ikke, Leaf havde klimatisering af batteriet? Men efter at have oplevet golfen i mild kulde tror jeg faktisk, du har ret. Der er meget forskel. Hvordan går det med QC, hvis man har kørt 80-100km? Er bilen så varm og lader som om sommeren eller er det stadig langsommere mon?
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: RådeTorsdag 07. Januar 2016, klokken 23:09
Min erfaring er at batteriene er såpas temperert etter 80km at QC går i normalt tempo, selv i -12 grader (kaldeste jeg har prøvd den øvelsen).
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: evoleTorsdag 07. Januar 2016, klokken 23:11
Under forutsetning at du ikke blir stående i ladekø...
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: jonsteFredag 08. Januar 2016, klokken 19:50
Har hatt litt kulde de siste dagene. Legger merke til at etter start har den et friskt forbruk, skal ikke mye til for å få momentantforbruket på 99. I dag, med -18 hadde jeg et snittforbruk på over 50 de først 1-2km. Og det var med forvarmet bil. Virker som om motor og batteri bruker ganske mye energi før det oppnåes driftstemp, og forbruket synker litt.
Hjem fra jobb, -18 og forvarmet bil. 29kWh/100km i dag. Normalforbruk sommer er 16 på samme strekning. ;D
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: CirriskyFredag 08. Januar 2016, klokken 21:39
Virker også som at når tempen ute går under 4grader, og du får den advarselen om at nå er det under 4 grader (sånn snøkrystall-symbol), så tar kanskje ikke bilen og regenerer max når du slipper pedalen som ved høyere temp?

Ser iaffal at på meg, selv om bilen er varm, så går den ikke så langt ned på den grønne skiva som den gjorde på høsten.
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: SutcivniTirsdag 19. Januar 2016, klokken 23:10
Jeg kjøpte fra en sånn som importerer fra nedover Europa. Og da har jeg skriftlig i kontrakt at garanti IKKE gjelder på litt kondens inni lykter. Det skjer visst med alle biler nå for tiden når det er LED og Xenon, og i henhold til selgeren trodde alle kjøpere det var garantisak. Det var det ikke.

Og bare for å gjøre det ekstra tydelig, og slippe diskusjon hver gang, informerte han alle om dette og la det til i kontrakten på alle bilene han solgte. (Ikke bare E-Golf).

Egentlig helt greit å informere om slikt tror jeg :)
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: KlykkenTorsdag 21. Januar 2016, klokken 11:40
Er det ikke forvarming av batteri/drivverk hvis man setter en fast avreisetid på e-golf? Ser at hybridutgavene fra VW mangler dette, men regnet med at den helelektriske utgaven av bilen var såpass rustet.
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: gamer73Torsdag 21. Januar 2016, klokken 11:44
jeg tror kun batteriet forvarmes om det faktisk lades...mener jeg leste det i en tråd...dvs det kan være problemtisk for dem fleste av oss
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: RådeTorsdag 21. Januar 2016, klokken 22:45
Er det ikke forvarming av batteri/drivverk hvis man setter en fast avreisetid på e-golf? Ser at hybridutgavene fra VW mangler dette, men regnet med at den helelektriske utgaven av bilen var såpass rustet.
Nope. Betaversjon detta serru. Trengte ikke det, tydeligvis. ;D
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: KlykkenTorsdag 21. Januar 2016, klokken 23:06
Det er jo særs uheldig med tanke på ytelse og levetid..  Er jo skadelig med for kaldt eller varmt batteri og høyt uttak.

Gamer73: Det varmes ved lading pga "energitap" i form av nettopp varme.  Kan være lurt å time ladingen til at det blir fulladet ved avreise frem i tid.
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: CirriskyTorsdag 21. Januar 2016, klokken 23:18
Appropo avgangstid.

Har sittet og lurt litt på ting, jeg pleier å sette på avgangstid og minimum charge på rundt sånn 80%, men det virker som om bilen ikke helt vil lade og varme bilen samtidig, og at den ofte lader fult en stund først, og så tar å oppheter kupeen frem til avgangstid.

Noen andre som har opplevd dette?
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: RådeFredag 22. Januar 2016, klokken 07:32
Den klarer ikke å både lade og varme samtidig. Til det er 10A eller 16A for lite. Da må den gjøre det ene først og det andre etterpå.
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: DagRuneFredag 22. Januar 2016, klokken 11:24
Appropo avgangstid.

Har sittet og lurt litt på ting, jeg pleier å sette på avgangstid og minimum charge på rundt sånn 80%, men det virker som om bilen ikke helt vil lade og varme bilen samtidig, og at den ofte lader fult en stund først, og så tar å oppheter kupeen frem til avgangstid.

Noen andre som har opplevd dette?

I følge instruksjonsboka vil den ikke lade og forvarme samtidig, men som du opplever, så lader den først, deretter forvarmer den.
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: CirriskyMandag 25. Januar 2016, klokken 03:36
Ja, da blir det vel sånn.

Da lurer jeg på hva som er best, kald kupé, men nylada batteri, eller varm kupé med batteriet kaldere.

Lurer også på om den setter av lenger tid til oppvarming av bilen når man setter opp tempen den skal opp til, eller om det er en fast grense.
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: vblTorsdag 28. Januar 2016, klokken 20:11
Efter temperaturen er gået i minus i Danmark er jeg begyndt at opleve noget mærkeligt i min E-golf.

For det første virker forbrugstælleren helt ved siden af - den kan snildt vise 99.9, selvom jeg kører 50km/t uden den store acceleration. Det kan vist ikke helt passe.

Hvad der er endnu mere underligt: De første par minutter virker det som om, bilen slet ikke regenererer. Den glider i B som om den var i D. Langsomt kommer der mere og mere regenerering (og dermed bremseeffekt) indtil den er helt normal efter 5-10 minutter. Det er først kommet de seneste par dage, så jeg mistænker kulden, men så burde mange af jer jo kende til dette fænomen. Gør I det?

Angående regenerering så reagerte jeg på det samme etter jeg fikk bilen og ringte Møller etterpå, svaret var at siden batteriet er fullt så kan man ikke lade batteriet så derfor regenerer ikke bilen i starten men så fort du har brukt litt batteri så vil regenereringen begynne å virke. Dette er uavhengig av kulde, er batteriet fullt, minimal regenering.
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: KlykkenTorsdag 28. Januar 2016, klokken 22:43
De elbilene jeg har prøvd benytter bremsene når batteriet er fulladet, slik at bilen oppfører seg som forventet når man slipper pedalen. Samme gjelder ved kaldt drivverk. 
Tittel: Sv: Formindsket regenerering i kulde?
Skrevet av: jensjacobTorsdag 28. Januar 2016, klokken 23:05
Og det er nok ikke så dårligt endda. Hvornår skulle man næsten ellers kunne slide rust af bremseskiverne ?
Jeg prøvede at sætte i N i moderat hastighed og dernæst bremse lidt men selv da regenererede den.

De eneste situationer hvor jeg får bremseklods i kontakt med skiver er når jeg skal holde helt stille som fx. ved kryds. Og i de tilfælde er der jo ikke meget bevægelse der skal bremses længere. Ellers skal der ret hårde opbremsninger til for at bremse mere end regen. synes jeg.

Jeg inspicerer jævnligt skiverne og synes jeg har problemer med at holde rusten nede.