Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric

Startet av bno, søndag 08. november 2015, klokken 10:53

« forrige - neste »

bno

Starter et nytt emne på disse bilene. Det begynner å bli noen av disse på veien nå sammen med tvillingen Peugeot partner.  Nå har jeg fått et tilbud på en importert 2013 Citroën Berlingo Electric. Bilen er kjørt ca. 4000 Km. og sannsynligvis en demobil (har ikke sjekket enda). Det er mange kyndige personer her på forumet og ville satt stor pris på råd og tips samt innspill fra eiere av slike biler. Bilen med 67 HK virker sprek og veldig morsom å kjøre. Tenkte å ha denne som min nr. 2 bil etter E-golf.

Q 1: Battery management system (BMS) er det noe her jeg burde tenke på hvor viktig er dette i Norge med anke på varme av batterier etc?(jeg spør som en newbie selv om jeg har kjørt elbil noen år.)

Se link: http://www.date-conference.com/proceedings/PAPERS/2012/DATE12/PDFFILES/08.8_1.PDF

Q 2: Det er ikke noen apper og likeledes lite fører info i bilen relatert til eldrift status. Hva som kan være  mulig å få ut av ODB2 porten og inn i app om den finnes eller lages kunne vært interessant å få frem om noen sitter inne med innsikt i så måte som de vil dele på forumet.

Q 3: Noen som har slik bil(er) som kunne dele "cons and prons" her ville ha vært fint.

Q 4: Det hadde vært fint å hatt en egen tema under "Bilmerker" for disse transport bilen lurte på om det er aktuelt etter som jeg oppfatter at det er flere her inne som etter hvert har anskaffet seg en slik bil

Det er et par løse tema angående begge bilen her og hadde vært greit å samle disse. Tror også håndverkere som står i ferd med å gjøre sine vag i så måte kanskje kunne ha nytte av slik spesifikk info om akkurat disse bilene bl.a. etter som vi forlengst har forlatt early adopter perioden vel?


CitB59EL

Har selv en Berlingo Electric som har gått ca 40k.

Skal prøve å svare på det jeg vet.

1: Det er ikke varme/kjøling på batteri så vidt jeg vet. Det starter ikke noe vifter når jeg hurtiglader på sommer som det f.eks gjør på trillingene. Har sett på pakken at det er tilkoblinger inn/ut for kjøleslanger med ingen slanger... på min.

2-4.

Selve bilen er en vanlig Berlingo/partner som blir konvertert med elnettverk med motor/lader/deler av batter lik C-Zero/i-miev/Ion bla samme motor og 1 pakken+1 ekstra pakke som gir den økte kapasiteten.

Det er samme soft og overvåkning på batteri og samme ECUer i grove trekk.

Har nå vært på 2 servicer med min første kostet 1200 kr neste kostet ca 2000 kr. Fikk gjort batteri service iforbindelse med et motor bytte tidligere. Service 2 koster normalt ca 3000 kr.  Fikk da merkbart LENGRE(+5-15 km) rekkevidde enn før batteri service ble gjort.

Dette er min erfaring med bilen sålangt etter 40000 km.

Min bil var den første B9 Electric som kom til landet. Brukte bilen uten problemer med hørte et stadig større klakk og merket slakke i drivverk. Fikk skiftet hylse(tesla feil for mye power;) )  og girkasse på ca 20000 km som en konsekvens av dette. Da var det like før bilen ville mistet framdrift helt..  Det var 0 fett på hylse... å dette har mest sannsynlig bidratt til feilen. Fikk ny motor/girkasse igjen på ca 35000 km da fabrikken ville undersøke original motor som sto mot ødelagt hylse.  Har ikke hørt noe til klakking etter første bytte hvor ny soft på girkasse og motor samt fett ble lagt på hylse. 0 klakking etter dette.

Bilen har fungert uten feilslag. Startet hverdag uten problemer. Har ikke ladet 12V batteri ekstra.  Har skiftet noen lyspærer for å få bedre lys da std lys er stusslige greier. 130%+ Philips sine gav merkbart bedre lys-nesten Xenon aktig! Kort leve tid. Spenning over pærer er 14V så det kan forklare levetiden..

Den sliter veldig lite dekk! Mine Nano Energy har ihvertfall gått 20000 km og det er fremdels igjen over 5 mm!

Bilen er fin å kjøre men siden den er over 1 tonn bak og 900 kg fram er det dårlige greier på vintern!

Har skiftet sommerdekk på min da jeg fikk kortere kjørelengde når jeg la på sommer dekk. Har Nokian R2 195/65-15 95XL som vinterdekk.   

Oppdaget da at sommer dekk har E i rullemotstand....

Har satt på Toyo NanoEnergy 2 i 205/65-15H 94 i loadindex som gir en vanlig kjørelengde på sommern på 14 mil men AC i bruk. Min bil veier ca 1950 kg med meg i og innredning. Har snakket med flere som kjører std dim som kommer ca 10 mil... så dekk har en del å si! Kjører ca 10-12 mil nå på denne årstiden. Laveste jeg har  kommer er 8 mil. Kjører Stjørdal-Trondheim hverdag på E6 og følger trafikken bortsett 2 felt motbakkene hvor jeg ligger på 85km/t på speedometer.

Forvarming er et savn-det samme er mangel på Cruise controll! Den mangler også oversikt over ladestasjoner i navi.. så det er tydelig at dette er lav serie bil.

Men på tross av disse mangler er det ingen vei tilbake for min del. Har hatt låne berlingo når jeg er på Service og det føles rett og slett gammeldags og bråker når en blitt vant med El utgaven. Kunne tenkt meg 4WD med en lite motor bak(30 HK-200 NM) og at bilen ble litt sprekere... Er ikke flust med overskudd når jeg har last å bilen veier 2200 kg med 68 HK/196nm i peak...

Kan ha noe med at jeg har blitt vant til vår B klasse electric(180HK/340 NM) som er hovedbilen..









bno

Hei,

Hjertelig tusen takk for at du tok deg tid. Noe jeg setter jeg stor pris på.  Det var god innsikt å få med seg.
Nå er jeg i innspurten av et kjøp av en 2014 modell demo. 3 seter. Tenker nok jeg må til med dekk skifte til sommeren slik det høres ut som. Jeg skal komme tilbake med info når jeg får hjem bilen. Importerer denne selv.
Igjen takk!

Bjørn

bno

CitB59EL du skriver følgende på denne linken: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=23048.0

"Kan nevne at jeg nettopp fikk skiftet radio med navi på min berlingo pga at den var treg i oppstart og div andre rare feil på den. Fikk ny uten spørsmål og da ble 1 års service til 1200 kr en liten pris og forsvare når ny enhet kostet ca 20000 kr. "

Går ut ifra at det var en radio/navi som ligger nedfelt i dashbordet når den ikke er i bruk? Ellers fint det du skriver i samme link vedr. service og er enig i det. Må passe på at den jeg er i ferd med å kjøpe har nødvendig dokumentasjon for utført service.


CitB59EL

Navi på min ligger ikke nedfelt-det er (for) høye priser på dette når det er fabrikk montert.  Skjermen 7" står oppe hele tiden . Var selve spillern som ble skiftet og har ikke hatt noe tull av noe slag med den etter bytte. Fikk nye kart som bonus uten å betale for kartoppdatering:)

Selve brukegrense snittet på Navi på Berlingo er dårligere enn en tomtom til 800 kr. Men angrer ikke på at jeg kjøpte navi da jeg bruker den svært mye i jobb.

kaiat

Personlig syns jeg at det er synd disse ikke leveres som personbil med fem seter. Vurderte sterkt fossil-varianten da jeg byttet familiebil sist.

bno

#6
Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 10. november 2015, klokken 23:42
Navi på min ligger ikke nedfelt-det er (for) høye priser på dette når det er fabrikk montert.  Skjermen 7" står oppe hele tiden . Var selve spillern som ble skiftet og har ikke hatt noe tull av noe slag med den etter bytte. Fikk nye kart som bonus uten å betale for kartoppdatering:)

Selve brukegrense snittet på Navi på Berlingo er dårligere enn en tomtom til 800 kr. Men angrer ikke på at jeg kjøpte navi da jeg bruker den svært mye i jobb.

OK takk. Enig at original montert Navi faller noe dyr, men vurderer dette. De som kanskje er et alternativ er å få montert semi installert (liker ikke løse ledninger) Naviholder med power. Et annet poeng jeg kom til å tenke på i så måte var dette med Import av POI X. ladestasjoner om man velger original.

Sitat fra: kaiat på onsdag 11. november 2015, klokken 08:32
Personlig syns jeg at det er synd disse ikke leveres som personbil med fem seter. Vurderte sterkt fossil-varianten da jeg byttet familiebil sist.

Absolutt enig!

Jejl

Sitat fra: kaiat på onsdag 11. november 2015, klokken 08:32
Personlig syns jeg at det er synd disse ikke leveres som personbil med fem seter. Vurderte sterkt fossil-varianten da jeg byttet familiebil sist.
Jeg kjører Renault Kangoo, og den kan leveres som personbil.
Veldig fornøyd med med vår varebil. Har ikke vært noen feil på den etter 1 års bruk.
Dieselvarmer med 13liter tank er standard, så det er nesten samme rekkevidde sommer/vinter.
Litt merkelig at den er oppgitt til å ha 60 hk, da det står 53kw når pedalen trykkes i bunn, som synker gradvis til ca 47kw i motorveihastighet.
Forrige generasjon Kangoo har rykte på seg for å ha elendig kvalitet. På de nye er det meste av deler utskiftet, og ifølge han som solgte meg bilen som har solgt disse i flere år så har det knapt vært reklamasjoner på disse som kom i 2012 det hele tatt.

kaiat

Kangoo hadde absolutt vært et alternativ - men jeg har noen langturer i året og da må jeg ha hurtiglading. Det har jo vært en del rykter om at 22kW Cameleon-laderen fra Zoe skal komme i Kangoo også, og det kunne kanskje gått an det, men enn så lenge er det fremdeles bare saktelading. En annen ting med Kangoo er at det virker som om el-varianten ikke har ESP? Kunne ha byttet ut nr.2-bilen (forøvrig en gammal fossil-Kangoo) med en slik, men ny blir litt for dyr og det er ikke så mange brukte på markedet.

Ellers har du jo også Nissan e-NV200 også. Men den har en slags 80-talls kassebil-look som jeg ikke blir helt fortrolig med...

Rapid

Kangoo er bedre på passiv sikkerhet og kan fås med hengerfeste. Men håpløst ladeopplegg og ikke mulighet for tre seter diskvalifiserer den i forhold til Berlingo/Partner...etter min mening.

bno

Sitat fra: Rapid på torsdag 12. november 2015, klokken 18:41
Kangoo er bedre på passiv sikkerhet og kan fås med hengerfeste. Men håpløst ladeopplegg og ikke mulighet for tre seter diskvalifiserer den i forhold til Berlingo/Partner...etter min mening.

Enig !

CitB59EL

Må si meg enig. Har prøvd alle 3 biler. Hadde Kangoo hatt mulighet for 22Kw eller hurtig 50KW ladning OG ESP så hadde det nok blitt den. Den er fin å kjøre å føles som hel ved.
NV200 prøvde jeg og kona som varebil å utfra reaksjonen til Kona så skjønte jeg at den ble heelt uaktuell som evt hovedbil i 5 seter utgave  da den jo bråkte MYE mer enn min Berlingo samt at forbruket gjorde at rekkevidden ble en del kortere enn på Berlingoen. Når vi innså at 9,5 mil(Overhalla-steinkjer) nok ikke gikk på 1 ladning i ca 0 grader var valget enkelt. Berlingoen klarer dette.

NV200 er billig og kjennes billig når en kjører den.

Men både NV200 og Kangooen er mer utviklet som elbil med mulighet for forvarming-økomodus og VISNING AV LADESTASJONER på navi! Det mangler Berlingoen!

Hvis kangooen kommer med 22 kw eller at NV200 går vesentlig lengere med 30 kw i kaldt klima med brukt av varmeapperat og er bedre å kjøre i 5 seter utgave enn 2 seter så vil de bli vurdert når Berlingoen endag skal byttes om ca 2 etter planen. 

Håper dog at PSA har fått utviklet neste GEN Berlingo til den tid med egenutviklet el utgave!

Jejl

Ja, hvis en har behov for hutiglading så er ikke Kangoo et alternativ. Selv har jeg ikke noe behov for noe hurtigere lading enn 10a som jeg har. Har aldri ladet noen annen plass enn hjemme, bortsett fra da jeg testet at den medfølgende type2 kabelen virket på Ikea. Lengste strekket jeg kjører er Stavanger-Varhaug t/r + noen kunder på veien noe som pleier å bli litt over 9 mil. Det klarerte den fint også i -4 grader forrige vinter med ca 16 km rest.

40.000km/2år serviceintervall er også en fordel den har som ikke mange andre har.

Det går rykter om at den kommer med hurtigere lading, så vi får bare vente å se. Selv håper jeg får kjøre bilen i mange, mange år til.

bno

Har fått et tilbud på en brukt Partner el. gått 13000 2013 modell. Denne er registrert 30.12.2013.
Noe som vet om service er km status eller hva som kommer først av Km eller tid dvs. 2 år (neste måned.(

CitB59EL

Hei,

Det er det som kommer først som gjelder!Vi var ut for noen som tok det som "passet" best for sin del på sin fossile biler når service intervall var 2år/20000 km.. Ikke så bra når noen biler gikk over 40000 km for kunde mente at ja bilen var jo ikke 2 år og dermed ikke skulle på service for bla oljeskift.. Stakkars motor!   

Så er bilen 2 år så skal den på service. Er batteri service på 2 års service+bremseveske skifte så den koster ca 3200 kr.

En liten service koster ca 1200 kr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA