Elbilforum.no

Bilmerker => Citroën (PSA) => Berlingo electric => Emne startet av: bno på søndag 08. november 2015, klokken 10:53

Tittel: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: bnosøndag 08. november 2015, klokken 10:53
Starter et nytt emne på disse bilene. Det begynner å bli noen av disse på veien nå sammen med tvillingen Peugeot partner.  Nå har jeg fått et tilbud på en importert 2013 Citroën Berlingo Electric. Bilen er kjørt ca. 4000 Km. og sannsynligvis en demobil (har ikke sjekket enda). Det er mange kyndige personer her på forumet og ville satt stor pris på råd og tips samt innspill fra eiere av slike biler. Bilen med 67 HK virker sprek og veldig morsom å kjøre. Tenkte å ha denne som min nr. 2 bil etter E-golf.

Q 1: Battery management system (BMS) er det noe her jeg burde tenke på hvor viktig er dette i Norge med anke på varme av batterier etc?(jeg spør som en newbie selv om jeg har kjørt elbil noen år.)

Se link: http://www.date-conference.com/proceedings/PAPERS/2012/DATE12/PDFFILES/08.8_1.PDF

Q 2: Det er ikke noen apper og likeledes lite fører info i bilen relatert til eldrift status. Hva som kan være  mulig å få ut av ODB2 porten og inn i app om den finnes eller lages kunne vært interessant å få frem om noen sitter inne med innsikt i så måte som de vil dele på forumet.

Q 3: Noen som har slik bil(er) som kunne dele "cons and prons" her ville ha vært fint.

Q 4: Det hadde vært fint å hatt en egen tema under "Bilmerker" for disse transport bilen lurte på om det er aktuelt etter som jeg oppfatter at det er flere her inne som etter hvert har anskaffet seg en slik bil

Det er et par løse tema angående begge bilen her og hadde vært greit å samle disse. Tror også håndverkere som står i ferd med å gjøre sine vag i så måte kanskje kunne ha nytte av slik spesifikk info om akkurat disse bilene bl.a. etter som vi forlengst har forlatt early adopter perioden vel?

Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: CitB59ELmandag 09. november 2015, klokken 09:32
Har selv en Berlingo Electric som har gått ca 40k.

Skal prøve å svare på det jeg vet.

1: Det er ikke varme/kjøling på batteri så vidt jeg vet. Det starter ikke noe vifter når jeg hurtiglader på sommer som det f.eks gjør på trillingene. Har sett på pakken at det er tilkoblinger inn/ut for kjøleslanger med ingen slanger... på min.

2-4.

Selve bilen er en vanlig Berlingo/partner som blir konvertert med elnettverk med motor/lader/deler av batter lik C-Zero/i-miev/Ion bla samme motor og 1 pakken+1 ekstra pakke som gir den økte kapasiteten.

Det er samme soft og overvåkning på batteri og samme ECUer i grove trekk.

Har nå vært på 2 servicer med min første kostet 1200 kr neste kostet ca 2000 kr. Fikk gjort batteri service iforbindelse med et motor bytte tidligere. Service 2 koster normalt ca 3000 kr.  Fikk da merkbart LENGRE(+5-15 km) rekkevidde enn før batteri service ble gjort.

Dette er min erfaring med bilen sålangt etter 40000 km.

Min bil var den første B9 Electric som kom til landet. Brukte bilen uten problemer med hørte et stadig større klakk og merket slakke i drivverk. Fikk skiftet hylse(tesla feil for mye power;) )  og girkasse på ca 20000 km som en konsekvens av dette. Da var det like før bilen ville mistet framdrift helt..  Det var 0 fett på hylse... å dette har mest sannsynlig bidratt til feilen. Fikk ny motor/girkasse igjen på ca 35000 km da fabrikken ville undersøke original motor som sto mot ødelagt hylse.  Har ikke hørt noe til klakking etter første bytte hvor ny soft på girkasse og motor samt fett ble lagt på hylse. 0 klakking etter dette.

Bilen har fungert uten feilslag. Startet hverdag uten problemer. Har ikke ladet 12V batteri ekstra.  Har skiftet noen lyspærer for å få bedre lys da std lys er stusslige greier. 130%+ Philips sine gav merkbart bedre lys-nesten Xenon aktig! Kort leve tid. Spenning over pærer er 14V så det kan forklare levetiden..

Den sliter veldig lite dekk! Mine Nano Energy har ihvertfall gått 20000 km og det er fremdels igjen over 5 mm!

Bilen er fin å kjøre men siden den er over 1 tonn bak og 900 kg fram er det dårlige greier på vintern!

Har skiftet sommerdekk på min da jeg fikk kortere kjørelengde når jeg la på sommer dekk. Har Nokian R2 195/65-15 95XL som vinterdekk.   

Oppdaget da at sommer dekk har E i rullemotstand....

Har satt på Toyo NanoEnergy 2 i 205/65-15H 94 i loadindex som gir en vanlig kjørelengde på sommern på 14 mil men AC i bruk. Min bil veier ca 1950 kg med meg i og innredning. Har snakket med flere som kjører std dim som kommer ca 10 mil... så dekk har en del å si! Kjører ca 10-12 mil nå på denne årstiden. Laveste jeg har  kommer er 8 mil. Kjører Stjørdal-Trondheim hverdag på E6 og følger trafikken bortsett 2 felt motbakkene hvor jeg ligger på 85km/t på speedometer.

Forvarming er et savn-det samme er mangel på Cruise controll! Den mangler også oversikt over ladestasjoner i navi.. så det er tydelig at dette er lav serie bil.

Men på tross av disse mangler er det ingen vei tilbake for min del. Har hatt låne berlingo når jeg er på Service og det føles rett og slett gammeldags og bråker når en blitt vant med El utgaven. Kunne tenkt meg 4WD med en lite motor bak(30 HK-200 NM) og at bilen ble litt sprekere... Er ikke flust med overskudd når jeg har last å bilen veier 2200 kg med 68 HK/196nm i peak...

Kan ha noe med at jeg har blitt vant til vår B klasse electric(180HK/340 NM) som er hovedbilen..








Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: bnomandag 09. november 2015, klokken 13:33
Hei,

Hjertelig tusen takk for at du tok deg tid. Noe jeg setter jeg stor pris på.  Det var god innsikt å få med seg.
Nå er jeg i innspurten av et kjøp av en 2014 modell demo. 3 seter. Tenker nok jeg må til med dekk skifte til sommeren slik det høres ut som. Jeg skal komme tilbake med info når jeg får hjem bilen. Importerer denne selv.
Igjen takk!

Bjørn
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: bnotirsdag 10. november 2015, klokken 09:42
CitB59EL du skriver følgende på denne linken: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=23048.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=23048.0)

"Kan nevne at jeg nettopp fikk skiftet radio med navi på min berlingo pga at den var treg i oppstart og div andre rare feil på den. Fikk ny uten spørsmål og da ble 1 års service til 1200 kr en liten pris og forsvare når ny enhet kostet ca 20000 kr. "

Går ut ifra at det var en radio/navi som ligger nedfelt i dashbordet når den ikke er i bruk? Ellers fint det du skriver i samme link vedr. service og er enig i det. Må passe på at den jeg er i ferd med å kjøpe har nødvendig dokumentasjon for utført service.

Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: CitB59ELtirsdag 10. november 2015, klokken 23:42
Navi på min ligger ikke nedfelt-det er (for) høye priser på dette når det er fabrikk montert.  Skjermen 7" står oppe hele tiden . Var selve spillern som ble skiftet og har ikke hatt noe tull av noe slag med den etter bytte. Fikk nye kart som bonus uten å betale for kartoppdatering:)

Selve brukegrense snittet på Navi på Berlingo er dårligere enn en tomtom til 800 kr. Men angrer ikke på at jeg kjøpte navi da jeg bruker den svært mye i jobb.
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: kaiatonsdag 11. november 2015, klokken 08:32
Personlig syns jeg at det er synd disse ikke leveres som personbil med fem seter. Vurderte sterkt fossil-varianten da jeg byttet familiebil sist.
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: bnoonsdag 11. november 2015, klokken 17:11
Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 10. november 2015, klokken 23:42
Navi på min ligger ikke nedfelt-det er (for) høye priser på dette når det er fabrikk montert.  Skjermen 7" står oppe hele tiden . Var selve spillern som ble skiftet og har ikke hatt noe tull av noe slag med den etter bytte. Fikk nye kart som bonus uten å betale for kartoppdatering:)

Selve brukegrense snittet på Navi på Berlingo er dårligere enn en tomtom til 800 kr. Men angrer ikke på at jeg kjøpte navi da jeg bruker den svært mye i jobb.

OK takk. Enig at original montert Navi faller noe dyr, men vurderer dette. De som kanskje er et alternativ er å få montert semi installert (liker ikke løse ledninger) Naviholder med power. Et annet poeng jeg kom til å tenke på i så måte var dette med Import av POI X. ladestasjoner om man velger original.

Sitat fra: kaiat på onsdag 11. november 2015, klokken 08:32
Personlig syns jeg at det er synd disse ikke leveres som personbil med fem seter. Vurderte sterkt fossil-varianten da jeg byttet familiebil sist.

Absolutt enig!
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: Jejlonsdag 11. november 2015, klokken 23:37
Sitat fra: kaiat på onsdag 11. november 2015, klokken 08:32
Personlig syns jeg at det er synd disse ikke leveres som personbil med fem seter. Vurderte sterkt fossil-varianten da jeg byttet familiebil sist.
Jeg kjører Renault Kangoo, og den kan leveres som personbil.
Veldig fornøyd med med vår varebil. Har ikke vært noen feil på den etter 1 års bruk.
Dieselvarmer med 13liter tank er standard, så det er nesten samme rekkevidde sommer/vinter.
Litt merkelig at den er oppgitt til å ha 60 hk, da det står 53kw når pedalen trykkes i bunn, som synker gradvis til ca 47kw i motorveihastighet.
Forrige generasjon Kangoo har rykte på seg for å ha elendig kvalitet. På de nye er det meste av deler utskiftet, og ifølge han som solgte meg bilen som har solgt disse i flere år så har det knapt vært reklamasjoner på disse som kom i 2012 det hele tatt.
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: kaiattorsdag 12. november 2015, klokken 08:31
Kangoo hadde absolutt vært et alternativ - men jeg har noen langturer i året og da må jeg ha hurtiglading. Det har jo vært en del rykter om at 22kW Cameleon-laderen fra Zoe skal komme i Kangoo også, og det kunne kanskje gått an det, men enn så lenge er det fremdeles bare saktelading. En annen ting med Kangoo er at det virker som om el-varianten ikke har ESP? Kunne ha byttet ut nr.2-bilen (forøvrig en gammal fossil-Kangoo) med en slik, men ny blir litt for dyr og det er ikke så mange brukte på markedet.

Ellers har du jo også Nissan e-NV200 også. Men den har en slags 80-talls kassebil-look som jeg ikke blir helt fortrolig med...
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: Rapidtorsdag 12. november 2015, klokken 18:41
Kangoo er bedre på passiv sikkerhet og kan fås med hengerfeste. Men håpløst ladeopplegg og ikke mulighet for tre seter diskvalifiserer den i forhold til Berlingo/Partner...etter min mening.
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: bnotorsdag 12. november 2015, klokken 23:40
Sitat fra: Rapid på torsdag 12. november 2015, klokken 18:41
Kangoo er bedre på passiv sikkerhet og kan fås med hengerfeste. Men håpløst ladeopplegg og ikke mulighet for tre seter diskvalifiserer den i forhold til Berlingo/Partner...etter min mening.

Enig !
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: CitB59ELfredag 13. november 2015, klokken 07:56
Må si meg enig. Har prøvd alle 3 biler. Hadde Kangoo hatt mulighet for 22Kw eller hurtig 50KW ladning OG ESP så hadde det nok blitt den. Den er fin å kjøre å føles som hel ved.
NV200 prøvde jeg og kona som varebil å utfra reaksjonen til Kona så skjønte jeg at den ble heelt uaktuell som evt hovedbil i 5 seter utgave  da den jo bråkte MYE mer enn min Berlingo samt at forbruket gjorde at rekkevidden ble en del kortere enn på Berlingoen. Når vi innså at 9,5 mil(Overhalla-steinkjer) nok ikke gikk på 1 ladning i ca 0 grader var valget enkelt. Berlingoen klarer dette.

NV200 er billig og kjennes billig når en kjører den.

Men både NV200 og Kangooen er mer utviklet som elbil med mulighet for forvarming-økomodus og VISNING AV LADESTASJONER på navi! Det mangler Berlingoen!

Hvis kangooen kommer med 22 kw eller at NV200 går vesentlig lengere med 30 kw i kaldt klima med brukt av varmeapperat og er bedre å kjøre i 5 seter utgave enn 2 seter så vil de bli vurdert når Berlingoen endag skal byttes om ca 2 etter planen. 

Håper dog at PSA har fått utviklet neste GEN Berlingo til den tid med egenutviklet el utgave!
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: Jejlfredag 13. november 2015, klokken 21:47
Ja, hvis en har behov for hutiglading så er ikke Kangoo et alternativ. Selv har jeg ikke noe behov for noe hurtigere lading enn 10a som jeg har. Har aldri ladet noen annen plass enn hjemme, bortsett fra da jeg testet at den medfølgende type2 kabelen virket på Ikea. Lengste strekket jeg kjører er Stavanger-Varhaug t/r + noen kunder på veien noe som pleier å bli litt over 9 mil. Det klarerte den fint også i -4 grader forrige vinter med ca 16 km rest.

40.000km/2år serviceintervall er også en fordel den har som ikke mange andre har.

Det går rykter om at den kommer med hurtigere lading, så vi får bare vente å se. Selv håper jeg får kjøre bilen i mange, mange år til.
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: bnomandag 23. november 2015, klokken 17:41
Har fått et tilbud på en brukt Partner el. gått 13000 2013 modell. Denne er registrert 30.12.2013.
Noe som vet om service er km status eller hva som kommer først av Km eller tid dvs. 2 år (neste måned.(
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: CitB59ELtirsdag 24. november 2015, klokken 07:44
Hei,

Det er det som kommer først som gjelder!Vi var ut for noen som tok det som "passet" best for sin del på sin fossile biler når service intervall var 2år/20000 km.. Ikke så bra når noen biler gikk over 40000 km for kunde mente at ja bilen var jo ikke 2 år og dermed ikke skulle på service for bla oljeskift.. Stakkars motor!   

Så er bilen 2 år så skal den på service. Er batteri service på 2 års service+bremseveske skifte så den koster ca 3200 kr.

En liten service koster ca 1200 kr.
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: bnotirsdag 24. november 2015, klokken 12:18
Veldig takknemlig for denne informasjonen. Da skal forhandler få utført service før kjøp.
Igjen takk!
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: bnotorsdag 26. november 2015, klokken 09:20
Utvalget i bruktmarkedet er lite for denne type bil og årsaken er tilsynelatende lite nybilsalg. Noe som er forståelig med det alt for høye prisnivået (gitt avgiftsfritaket) som eksisterer med grunnpriser på 286000,- for Berlingo og 217000,- for Partner. Forskjellen her er uforståelig i seg selv. Prisnivå er kunstig høyt med tanke på hvor snau denne bilen er om man ser på hva man får med som standard på andre elbiler også med tanke på styring, app. navi etc etc. Er det bare jeg som overreagerer? Har lite lyst til å betale slik nybil pris med et potensiale for stort prisfall ved bruktsalg senere. Vanskelig å se for seg å regne hjem et nybilkjøp med så lite bakgrunnsdata. Noen synspunkter?
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: CitB59ELtorsdag 26. november 2015, klokken 20:05
Prisen er stiv! Jeg betalte selv 285000 for min med vinterdekk og lang utgave med alt av utstyr som gikk å få ved kjøpstidspunkt. Dette var ca 45000 kr over tilsvarende diesel utgave med samme utstyret.

Siden jeg kjører inn til Trondheim hverdag og kjører ca 10-12 mil pr dag vil jeg "tjene" inn bilen iløpet av 5 år pga utrolig mye bompenger(2000-4000 kr pr mnd) og i sparte diesel kostnader! Andre plasser i landet har ikke de samme gunstige forutsetningene(bompenger). Jeg kjører ca 25000 km pr år.
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: bnofredag 27. november 2015, klokken 18:47
Takk for info.
Forstå. Ikke vanskelig å regne hjem et slik kjøp helhetlig sett med disse parametre. Jeg får lete litt til etter en grei brukt til en grei pris. :-)
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: N00bmandag 14. desember 2015, klokken 07:27
Vi har en 2014 Berlingo 3 seter EL i firmaet, tror vi betalte 175.000,- for den med vinterdekk, kjørt 3000km som demobil noen måneder, den har hurtiglading.   Kan sikkert skaffe flere til den prisen.

Den fungerer fint til småkjøring. Perfekt for områder med bomringer etc.
For dager med varmeapperat på (litt på iallefall) er ca 90km maks rekkevidde.
Holder du maks fart som er 115 kmt og har varme på så ikke påregn med mer enn 60km rekkevidde. 

Bilen har med andre ord et høgt forbruk, ligger i snitt på 2,2 kwh / mil (etter 14.000km) og det er høgere enn Teslaen som har 2,0.

Berlingoen tar hurtiglading via Chademo og den er begrenset av amper på 96. Den lar seg ikke påvirke av kalde / varme batterier men drar til med maks uansett. Prøvd idag i Moss.  Effekten batteriet tar til seg øker da med stigende spenning, typisk lave 320 i starten og økende etterhvert mens amperen holder seg på 96 hele veien til stopp på 80%.

Dette må slite umåtelig på batteriene sett i forhold til at den ikke tar hensyn til batteritemperatur eller at høgere spenning skulle gi lavere strømstyrke.
Teslaen får maks 118 kw (og det kun i området 0%-30% SOC), og det er 1,4 x batteristørrelse.
Berlingoen får 32 kw og det er samme forhold størrelse batteri/lading som Tesla og holder dette helt til 80%, men uten temperaturkontroll.

Jungeltriks er å skaffe deg en kraftig magnet, legg den på kontakten før du plugger den inn og vips lader den med 14A istedet for 8A.
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: N00btirsdag 15. desember 2015, klokken 18:09
Så for pendling om du ikke er garantert ladeplass på jobb så bør det ikke være mer enn 35km en vei
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: elektroluxlørdag 09. januar 2016, klokken 15:52
Da har Elbilhjelpen.no også anskaffet seg en slik i lang Berlingo utgave. La den ut på Nabobil i tilfelle noen skulle trenge en ultrapraktisk Elbil: https://nabobil.no/listings/2912-citroen-berlingo-2013-stavanger?

Meget godt fornøyd til nå. Skal definitivt sjekke drivakslinger og girolje at alt er på stell der. Resett av service er super enkelt: Hold inne trippteller knappen og sett på tenning. Serviceindikatoren teller da ned fra 10 og resettes om knappen ikke slippes opp. Mye penger å spare på å ta service selv. ;)

Bra stereo med bluetooth som en kan spille spotify/Dab etc trådløst over. Kikker på mulighet for å sette inn Webasto for å øke rekkevidden på vinterstid. Har nemlig en fra en Webasto fra en Reva liggende. Sub bass skal på plass, samme med reklame folie for firma.

Kjøpte den privat og fører km når jeg kjører for eget firma. Det blir enklere enn å forklare skattemyndighetene om at jeg bruker en av mine andre 15 elbiler når jeg kjører privat. Også mer økonomisk ( tror jeg ), enn påslag på inntekten.

Vurderer også et eller 2 Booster batteri innerst i varerommet for lengre turer. ( Ev. bak i det relativt store og stort sett ledige rommet under panseret )

Fint med 2,05m flatt gulv i varerommet om en skal på f.eks Roskilde festivalen

Ikke umulig at en reserve Brusa NG5 lader havner under panseret også for 2 fase lading. ( 2 x 14A ) Ofte finner en nemlig 2 schuko stikk, eller type 2 ved siden av hverandre og kan da halvere ladetiden.

Har hatt noen Berlingo og Partner Classic, og denne imponerer med skikkelige ytelser, Cruise control, ESP, ABS, Bluetooth sentrallås etc.

Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: N00blørdag 30. januar 2016, klokken 16:17
Kjørte Oslo - Grimstad i går i frisk motvind. Forholdsvis varmt med +5 så jeg brukte kun setevarme.
Brukte aktivt lastebiler for slipstreaming så langt jeg kunne, ca 2/3 av tiden.

Det tok 5t 30 min mot normal 3t 45 min med Tesla fra Sjursøya til Grimstad.

90% batteri avreise Oslo, hurtigladet i Drammen (Statoil E18), Flykafeen Barkåker, Lasses og på Brokelandsheia.
Den lader maks 30kw på Chademo. Mulig det var litt raskere på Brokelandsheia.

Oppsummert så skulle bilen hatt dobbel så stor batteripakke. Men men :-)  Jeg kom da frem.
Tittel: Sv: Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric
Skrevet av: linconsøndag 07. februar 2016, klokken 12:09
var så uheldig å krasjet med min partner, fantastisk hvor mye energi den bilen egentlig tar imot uten at man kjenner det innvendig,når jeg spurte verkstedet, de som tar takst, osv så vet de ikke mye om EL bil å reperasjoner på de. bilen gikk i automatisk nød/krasj modus. ble en front mot side kollisjon. noen som vet om det er lett å reparere eller må bilen sendes til sørnorge? forsikringen hadde ikke noe svar eller noe