Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Førstegangsservice

Startet av Ona IX, mandag 17. august 2015, klokken 16:33

« forrige - neste »

Ona IX

Nå har jeg nettopp kommet hjem med bilen fra service. Og dum som jeg var, glemte jeg å ta før-bilde av SW versjon etc. Men etter å ha sett litt rundt har jeg funnet ut at de absolutt ikke har oppdatert noe på bilen. Vet heller ikke om de har gjort noe annet enn å se på bremsene, siden det står bare "kontroll av bremser" med en hake på. Legger ved bilder av både sw og kontrollseddel, hvis noen syntes det er av interesse :) Skal i alle fall sende en liten mail for å vise min frustrasjon, hver gang jeg i kontakt med dem etter "selgeren min" sluttet, har det vært noe tull (unntatt en gang - men det er vel unntaket som bekrefter regelen)

petgok

Så da har du ikke fått løst problemet med at forhåndsinnstilt temperatur går tilbake til 15 grader heller? Jeg fikk beskjed når jeg tok første service i mai/juni at denne oppgraderingen skulle være på plass før sommeren, men ikke hørt noe mer. Jeg spurte spesifikt om de kunne smøre opp bremsene når jeg hadde service, og fikk da tilbakemelding fra dem at det trengtes... etter bare 15.000 km. så sikkert lurt å gjøre dette ved hver service.
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

Ona IX

vet ikke om det er blitt fikset, jeg bruker heller ikke forhåndsinnstilt temp når det er + grader, men går ut ifra at det ikke er fikset
og om å smøre bremsene vil jeg tro det er en stor fordel jeg og, men vil jo vite om de har gjort det i etterkant da det tross alt er noe de anbefaler sterkt fra Kia. Jeg fikk servicen gratis fra forhandler pga. dårlig service før levering, og da er det greit å vite at de ikke tar snarveier når de uansett ikke får betalt. vurderer å ta bilen min andre steder for service neste gang

elektrolux

Alle disse punktene bortsett fra "test" av batteriet ( Som bilen selv gjør kontinuerlig ) resett av serviceindikator, Test av klima ( Som du gjør selv hver gang du bruker det ) Og bytte av Pollenfilter ( Omtrent samme som å bytte støvsugerfilter ) gjøres for godt under en tusing på en EU kontroll.

I stedt for å ergre seg over dårlig og dyr service, ville jeg heller smørt opp bevegelige deler på bremsene og byttet pollenfilter selv.

Tok nylig førstegangservice på min splitter nye BMW selv og fotodokumenterte alt samtidig som jeg fylte ut skjemaet som BMW bruker. ( Finnes på original CD verkstedsmanual som er fritt tilgjengelig for 300 kr ) Da gjennsto bare resett av serviceindikator som verkstedet først "tvilte" på om de kunne gjøre, men som de fikk til likevel. Samtidig oppgraderte de software og regningen kom på behagelige 700 kr i stedet for 2500-3000 kr. Servicedelene kom riktignok på 5-600 kr, men nå kjenner jeg motorsykkelen min mye bedre enn før servicen og har enda bedre kontroll med at alt er OK.

Og ikke minst, siden jeg gjorde alt selv, vet jeg det er gjort skikkelig og slipper å ta opp filter etc for å sjekke om det virkelig er byttet. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Zattaxu

Vi har en classic som vi er godt fornøyd med og som nærmer seg 15.000 km og tid for den første obligatoriske servicen. Jeg har lurt på å droppe service-intervallet fra Kia. Er klar over at garantien da ryker, men lurer på hva slags synspunkt dere har på dette? Bilen var i utgangspunktet rimelig (215.000 med vinterdekk på felg, type 2-kabel og metallic-lakk). Hvis man skal overholde service-intervallet til Kia antar jeg at det vil koste oss ca 20.000 kr ekstra over en 10-årsperiode i forhold til hva jeg vurderer av "nødvendig service". Påvirkningen på bruktbilprisen tror jeg ikke er spesielt høy, da jeg regner med at en classic-variant etter 10 år ikke er spesielt attraktiv uansett.

Et annet poeng er hvordan manglende overholdelse av serviceintervall kan påvirke garantien? Ryker da garantien "automatisk" slik det synes som når man leser på kia.no eller må Kia kunne påvise sammenheng mellom manglende service og feil? Merk også at det er langt fra alle komponenter som garanteres i 7 år (det viktigste er 70 % på batteriet) og at reklamasjonsfrist på produkter som er ment å vare lenger enn 5 år også i en bil dekkes av kjøpsloven i 5 år - se http://www.kia.com/no/eie-kia/garanti/garanti/

Til trådstarter - hvis du ønsker at jeg poster dette som et eget emne så gi beskjed.

Ona IX

electrolux:
Jeg har dessverre ikke bukk, så hvis jeg skal smøre bremser selv, så kommer det til å ta utrolig lang tid med å sveive opp ett og ett hjul.
Men det holder vel ikke å si at "jeg tok alle test-punktene på en eu-kontroll" for at man ikke tok service på bilen? Og hvis man tar service selv, så tror jeg ikke det holder mtp. garantien. Jeg ville ihvertfall ikke tillatt privatpersoner til å ta servicen selv og beholdt garantien, siden man vet aldri hvordan personene er og om de har peiling på noe med bil.

Zattaxu:
Jeg er også interessert til å ta servicen i egne hender, men jeg er også redd for garantien, syntes å ha hørt at kia må evt. bevise at det er pga. mangelfull service, men har ikke noe svart-på-hvitt på det. Så jeg tør ikke rett og slett. Batteriet og ECU (tror jeg den heter) er jo de dyreste tingene som går galt på elbiler, og hvis batteriet ryker og jeg ikke får det på garantien så har jeg jo tapt opptil et par hundre tusen, noe jeg er lite interessert i. Forresten garanterer ikke kia at batteriet har 70% etter 7 år, det er bare "forventet".
Passer bra med posten i emnet, så du trenger ikke lage eget :)

Nå la jeg også merke til at de har festet en lapp i øverste del til venstre av frontruten hvor det står når man skal ta neste oljesjekk etc. Og jeg får ikke tatt den av, jeg ønsker at bilen er clean og ikke ha klistremerker over alt. Ikke nok med det, men den er ikke i vater.  >:(

SteelTown


elektrolux

Du står nok sterkt om f.eks motoren eller inverteren eller batteriet skulle ryke uten at du har latt Kia sjekke bilbeltet og bytte pollenfilter.

Det skal være en sammenheng. F.eks at du har unnlatt å bytte olje og så ryker giret.

Slik jeg leser servicekontrollen kan nok Kia frasi seg garantiansvar på "servicepunktene" om service på disse kunne forhindret skader. Dette vil og må de nok vise til ved en reklamasjon.

Et typisk eksempel er nok bremser som henger og varmgang og skader på skiver om ikke service er opprettholdt. Vi leser likevel om at reparasjon på bremser er belastet kunde selv om han har brukt tusenvis på nettopp service av disse delene. Penger bedre brukt på en hydraulisk jekk og litt kobraslipp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ona IX

Sitat fra: SteelTown på fredag 21. august 2015, klokken 20:22
Oljesjekk?
Helt riktig, under "når oljesjekk ble tatt" står det ----
men står dato og km til neste oljesjekk riktignok. Totalt unødvendig å klistre på drit spør du meg.

birkeland

Batterigarantien fra KIA går ut på at batteriet skal ha minimum 70% av opprinnelig kapasitet etter 7 år eller 150.000 km. Which ever comes first.

http://www.kia.com/no/eie-kia/garanti/garanti/

Forøvrig en grei og oversiktlig side fra KIA som omhandler kort om garanti og 3 års veihjelp døgnet rundt for alle nybiler.

Zattaxu

Takk for svarene:

birkeland og Ona IX: Jeg leser det også slik at Kia garanterer 70 % av kapasiteten etter 7 år/150.000 km, ikke at de mener det er forventet 70 % etter 7 år. (Kia har vel uttalt at de tror/forventer at batteriet skal ha 70 % kapasitet etter 15 år, men at de ikke garanterer det, men altså 7 år/150.000 km).

Ona IX og elektrolux: Takk for øvrig info i svarene deres, jeg mener også at det bør være slik at garantien på f.eks. batteri, inverter o.l. opprettholdes så lenge disse komponentene er fulgt opp på en dokumentert måte (dersom de skal det) og at garantien på disse komponentene bør kunne omfattes av garantien uavhengig av om man har fulgt serviceintervall for skifte av bremseveske. Men hvis ikke vi har noe fasitsvar på det siste blir kanskje løsningen å sende Kia en mail for å høre.

CitB59EL

Nå kjenner ikke jeg til Kia og deres rutiner mot garanti. Men kan si at selv om jeg jobbet som Citroen Tec for inntil 2 år siden og har utdanning mot elbil så setter jeg min Berlingo El på service på merkeverksted konsekvent. Det er de som kan bilen best og har FULL tilgang til all data inkl soft.

Selvsagt kunne jeg gjort jobben selv da jeg kjenner disse bilene ut og inn! Men går ikke over "lik" for å spare litt penger.

Kommer til å følge service til Garanti er utløpt og etter det for jeg se hva jeg gjør. Citroen ga ingenting hvis ikke service/jobb var gjort på et godkjent verksted. Forhandler ble styrt av importør som igjen ble styrt av fabrikk-det hjalp lite å gjøre jobben selv for å "spare" penger ihvertfall når jeg jobbet hos Citroen.

Vi skiftet 1 batteri på C-Zero pga feil på sensor på batteri pakke. Vi fikk ikke løs sensor. Pris ca 200 000 kr+jobb. Den kunden hadde heldigvis alle serviser i orden. De som ikke fult service f.eks C-Zero og får samme sensor feil så er det bare å punge ut. Batteri sjekk er en del av service på C-zero. Kan garantere at Citroen ikke vil "gi bort" batteri pakke for å være grei til disse. De driver butikk. 

Jeg vet hvor dyrt det kan bli hvis en komponent går istykker på elbil. Det er ikke bare batteri som koster penger... Soft feil som kan føre til potensielt større feil og mye mer. Kan nevne at jeg nettopp fikk skiftet radio med navi på min berlingo pga at den var treg i oppstart og div andre rare feil på den. Fikk ny uten spørsmål og da ble 1 års service til 1200 kr en liten pris og forsvare når ny enhet kostet ca 20000 kr.

Om jeg så svir av 20k på service de første 5 år er jeg fremdels i 0 mot radio som jeg har fått byttet.
Dette er ihvertfall min meing ang Service. Vi har også en B klasse Electric som kommer til å bli kjørt på merkeverksted for alle service så lenge garanti gjelder. Tør rett å slett ikke ta sjansen på noe annet etter å ha jobbet i bilbransjen i over 10 år.

elektrolux

Sitat fra: CitB59EL på lørdag 22. august 2015, klokken 08:27
Vi skiftet 1 batteri på C-Zero pga feil på sensor på batteri pakke. Vi fikk ikke løs sensor. Pris ca 200 000 kr+jobb. Den kunden hadde heldigvis alle serviser i orden. De som ikke fult service f.eks C-Zero og får samme sensor feil så er det bare å punge ut. Batteri sjekk er en del av service på C-zero.

Ville sensoren kommet lettere ut om Citroën hadde lest av batteriloggen? Eler inkluderer servicen sjekk av om sensoren kan løsnes?

På verkstedet kan en få utskrift av hva som gjøres på de forskjellige servisene, og er det noe en ikke kan gjøre selv er det selvfølgelig fint å overlate det til ekspertene.

Selv går jeg gjennom listen punkt for punkt, og krysser av de jeg lett fikser selv. F.eks sjekk av lys, belter, dekk, reservehjulet, dørlåser, bytte av filter, smøring av bevegelige deler på bremser og karosseri, kontroll av lakk, etc.

Da gjenstår ofte kun resett av service intervall og eventuelt oppdatering av software. Slikt koster gjerne 1/2 time arbeid eller under en tusing, og blir mindre og mindre nødvendig etter som kjøretøyet stabiliseres.

På Mercen er software oppdatert 2 ganger, og på 8 år er servicekostnadene mine begrenset til 3 besøk på verksted der verkstedet byttet motorolje 2 ganger og faktisk girolje 1 gang selv om den ikke hadde forfall før 120 000 km. Da styremodulen til døren røk, var det ingen problemer med at jeg selv hadde stelt med bilens bremser....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

CitB59EL

På nevnte C-Zero blir batteri sjekket og nullstilt over natt på 2 hver service. Denne prosedyren tar faktisk litt tid med tipping og lading av batteri. Selvsagt går ikke dette direkte mot sensor som er integrert i batteri pakken. Citroën vil antagelig sette seg på bakbeina hvis batteri ikke er servert som foreskrevet og det oppstår feil på batteri etterpå. Og jeg må si at jeg forstår de hvis et slikt tilfelle oppstår. På berlingo el har Citroën fornuftig service krav med 0'5 timer fabrikk tid på 20000 km+pollenfilter hvis ønskelig(ikke krav) kom på 1200 kr inkl mva og polleenfilter med softoppgradering. Det synes jeg personelig er meget ok. 

elektrolux

Jeg tror Elbilforeningen bør innlede en diskusjon med forbrukerrådet om disse serviceene på Elbiler.

Bilfabrikantene har ikke lov til å lage det til slik at de får monopol på service og reparasjoner. Det skal være fri konkurranse. Det er meningsløst å drive å lade ut og lade opp et batteri for å få et tall på kapasiteten så lenge neste kjøretur gjør akkurat det samme. Slike tester er kun for å få det til å virke komplisert.

Selvfølgelig forståelig at verkstedet forsøker å opprettholde arbeid, men som forbrukere er det viktig å vite når en blir utsatt for unødvendige utgifter og når en blir utsatt for viktig service som er med å opprettholde og forlenge levetiden på bilen.

Skal verkstedet levere bilen fra seg etter service er det selvfølgelig viktig at den er sjekket ut, men ting som lys og bilbelter ( og Ladekabel ) skal og bør sjåføren selv forsikre seg om er i orden før bruk. Derfor er det greit å gi beskjed til verkstedet at dette har du sjekket selv for 10 min siden før du kjørte til verkstedet så en slipper å betale for slike service punkter. Har en byttet dekk siste året, f.eks fra sommer til vinterdekk, er det ikke mye ekstra arbeid å ta ut bremseklosser og smøre opp bevegelige deler. Penger spart på dette, kan bedre brukes på et bedre måltid i godt selskap.

Tenker bare med gru på serviceutgiftene jeg selv ville hatt på 10 biler og 6 motorsykler skulle jeg brukt verksteder til jobben. Og ikke minst tiden på å levere og hente alle kjøretøyene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA