Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tillatt å kjøre der det er merket med skilt: kun buss/taxi?

Startet av znaky85, søndag 18. oktober 2015, klokken 20:48

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Elmo på onsdag 31. mai 2017, klokken 23:07
Så lenge det er kollektivfelt eller bussfelt (se bildene) og det ikke er noe underskilt som begrense bruken så er det lovlig. Såvidt jeg vet er det ikke noen restriksjoner på Mosseveien mot sentrum forbi Nordstrand.
Mosseveien har samme restriksjoner i kollektivfeltet som E-18 vestover. Med krav om samkjøring i rushtiden.

Og det er kun der det er kollektivfeltskilt vi kan kjøre. For alle andre skilt, som har undertekst "Gjelder ikke buss og taxi", der må elbiler følge påbudet/forbudet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elmo

Sitat fra: automat på onsdag 31. mai 2017, klokken 23:28
Sitat fra: Elmo på onsdag 31. mai 2017, klokken 23:07
Såvidt jeg vet er det ikke noen restriksjoner på Mosseveien mot sentrum forbi Nordstrand.
Mosseveien har samme restriksjoner i kollektivfeltet som E-18 vestover. Med krav om samkjøring i rushtiden.

OK. Du har helt sikkert rett. Jeg trodde de hadde fjernet passasjerkravet der :-[
Men som sagt, om det er restriksjoner så skal det fremgå av underskilt, så det bør jo ikke være så vanskelig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Sirup



En av de vanligste feilene som jeg ser elbilister gjør, er å forbryte seg mot denne skiltingen. Det virker som om enkelte ikke forstår at det er påbudt for alle, utenom buss/taxi å kjøre i pilens retning. Vi elbilister kan ikke kjøre motsatt av hva pilen viser, det er det bare buss/taxi (og selvfølgelig utrykkningskjøretøy) som kan. Brudd på dette vil medføre 5350kr i bot av politiet.
VW e-Golf
Tesla Model X75

automat

Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. mai 2017, klokken 16:30
Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 30. mai 2017, klokken 14:41
Jeg har for eksempel alltid kjørt rakt i kollektivfeltet før shell på Mosseveien i sørgående rettning.
Er det noe sånn skilting der ??
Den skiltingen er gammel. Nå er det begrensning 14-18 uten passasjer.

Men den store fella var tidligere i lyskrysset rett før dette. Da var det i høyrefeltet påbudt å svinge til høyre, med underskilt "gjelder ikke buss og taxi. Da måtte elbiler og mc'er inn køen i venstrefeltet før krysset, for så å kunne legge seg tilbake i kollektivfeltet rett etter. Heldigvis er det påbudskiltet borte nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elmo

Sitat fra: automat på onsdag 31. mai 2017, klokken 23:41
Men den store fella var tidligere i lyskrysset rett før dette. Da var det i høyrefeltet påbudt å svinge til høyre, med underskilt "gjelder ikke buss og taxi. Da måtte elbiler og mc'er inn køen i venstrefeltet før krysset, for så å kunne legge seg tilbake i kollektivfeltet rett etter. Heldigvis er det påbudskiltet borte nå.

Sånn var det på Ring2 vestover i Oslo også. Det er endret nå, men OBS bare i nesten alle kryssene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

keepitsimple

Sitat fra: Askøy på onsdag 31. mai 2017, klokken 23:02
Keepitsimple:
Jeg er ikke lokalkjent på stedet som du beskriver. Om du kan poste et "streetwiew" bilde av stedet, da kan du nok få en forklaring. Må se hvordan det er skiltet på stedet.
Tror ikke googlemaps er oppdatert men dette er prinsippet. Høyre kjørefelt "må" vike høyre untatt for buss/taxi.
https://www.google.no/maps/@59.864949,10.7837413,89a,35y,11.49h,45.03t/data=!3m1!1e3

Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Ebe

Sitat fra: automat på onsdag 31. mai 2017, klokken 23:41
Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. mai 2017, klokken 16:30
Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 30. mai 2017, klokken 14:41
Jeg har for eksempel alltid kjørt rakt i kollektivfeltet før shell på Mosseveien i sørgående rettning.
Er det noe sånn skilting der ??
Den skiltingen er gammel. Nå er det begrensning 14-18 uten passasjer.

Men den store fella var tidligere i lyskrysset rett før dette. Da var det i høyrefeltet påbudt å svinge til høyre, med underskilt "gjelder ikke buss og taxi. Da måtte elbiler og mc'er inn køen i venstrefeltet før krysset, for så å kunne legge seg tilbake i kollektivfeltet rett etter. Heldigvis er det påbudskiltet borte nå.

Fortsatt skiltet slik flere steder i Bergen Vest, dessverre.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Beckern

Sitat fra: Ebe på lørdag 03. juni 2017, klokken 07:36
Sitat fra: automat på onsdag 31. mai 2017, klokken 23:41

Den skiltingen er gammel. Nå er det begrensning 14-18 uten passasjer.

Men den store fella var tidligere i lyskrysset rett før dette. Da var det i høyrefeltet påbudt å svinge til høyre, med underskilt "gjelder ikke buss og taxi. Da måtte elbiler og mc'er inn køen i venstrefeltet før krysset, for så å kunne legge seg tilbake i kollektivfeltet rett etter. Heldigvis er det påbudskiltet borte nå.

Fortsatt skiltet slik flere steder i Bergen Vest, dessverre.

Og i Oslo. De har nok fjernet noen men innført en haug nye også. Iblant lurer man ....

Amoss

Sitat fra: Beckern på søndag 04. juni 2017, klokken 15:02
Og i Oslo. De har nok fjernet noen men innført en haug nye også. Iblant lurer man ....

Tror nok egentlig ikke det er så veldig mye å lure på. At slike misser dukket opp i utgangspunktet kan man nok trygt tillegge at var en ren glipp. Men når vegvesenet har blitt gjort oppmerksom på glippen og så kun i begrenset grad prøver å rette opp, for så å *fortsette* den samme glippen så er tydeligvis noen i vegvesenet som ikke synes det er rett at elbiler/motorsykler etc. skal ha tilgang til kollektivfeltet og bevisst velger å stikke så mange kjepper de kan inn i denne retten. Og tilsvarende for politi som håndhever dette der det er helt klart en glipp - eller "glipp" - i skiltingen.
Model S 85D

Sirup

Vi blir flere og flere som kjører elbil, og alle kan tydeligvis ikke trafikkreglene. Synes det er på sin plass å trekke fram denne tråden igjen, og minne folk på hvordan vi skal oppføre oss i trafikken.

Politiet fortviler over elbilistenes forhold til kollektivfeltet. På 60 minutter ved Manglerud i Oslo, kunne de skrevet forenklede forelegg for nesten en million kroner.

https://www.dagbladet.no/video/LIpsebQUAfo

Vi elbilister må ta mere ansvar, ellers kommer fordelene våre til å bli fjernet.
VW e-Golf
Tesla Model X75

OhmPaPa

Som nyslått elbilist syns jeg dette er veldig forvirrende. Leser i gamle tråder men så leser jeg også at det har vært innstramninger så gamle regler gjelder ikke lengre.

OK. Men hva gjelder? Og hva hvis det er et underskilt med masse tekst som du ikke har sjans til å lese i det du passerer?

Så for min del har jeg enda ikke kjørt i kollektivfeltene.

Eyvind Bernhardsen

Blått kollektivskilt gjelder også for elbiler, så du kan kjøre der slike skilt åpner for kollektivtrafikk med mindre et underskilt stiller ekstra krav som du ikke møter. Hvis du ikke rekker å lese underskiltet kan det være lurt å holde seg unna kollektivfeltet.

Ellers gjelder vanlige skiltregler, så hvis det f.eks står et underskilt med unntak for buss eller taxi under et «innkjøring forbudt»-skilt gjelder dette unntaket ikke for elbiler.

Det som diskuteres her er om elbilister har lov til å se bort fra skilter når det vil føre til dårligere trafikkflyt om trafikkreglene følges. Det har de selvfølgelig ikke.

Sirup

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:11
Som nyslått elbilist syns jeg dette er veldig forvirrende. Leser i gamle tråder men så leser jeg også at det har vært innstramninger så gamle regler gjelder ikke lengre.

OK. Men hva gjelder? Og hva hvis det er et underskilt med masse tekst som du ikke har sjans til å lese i det du passerer?

Så for min del har jeg enda ikke kjørt i kollektivfeltene.

Det skiltet som mange elbilister forbryter seg mot er det runde blå skiltet med en hvit pil inni. Dette viser påbudt kjøreretning, alle må kjøre der pilen viser. Unntaket er om det er et underskilt som gir f.eks buss og taxi lov å kjøre motsatt av hva pilen viser. Selv om buss og taxi er untatt fra den påbudte kjøreretningen, så er ikke elbiler det. Brudd på denne skiltregelen belønnes for tiden med 5500kr i bot.

Det er svært mange elbilister som ikke bryr seg om, eller ikke forstår betydningen av dette skiltet. Om vi elbilister i stor grad tar oss til rette utover de fordelene vi allerede har fått, kommer nok fordelene til å bli fjernet.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Elmo

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:11
. . .  Og hva hvis det er et underskilt med masse tekst som du ikke har sjans til å lese i det du passerer?

Jeg ser at en del hevder de ikke har sjans til å lese teksten på underskilter :o
Unnskyld meg, men hvis man ikke klarer å lese underskiltene så kjører man enten for fort eller man har for dårlig syn.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hanche

Sitat fra: Elmo på tirsdag 11. desember 2018, klokken 20:57
Jeg ser at en del hevder de ikke har sjans til å lese teksten på underskilter :o
Unnskyld meg, men hvis man ikke klarer å lese underskiltene så kjører man enten for fort eller man har for dårlig syn.
Når nevnte underskilt befinner seg fire meter over veibanen, og det er halvmørkt, og tett trafikk som beveger seg i godt over 60 km/h, skal du ha et forbasket godt syn for å rekke å lese skiltet. Man må jo også holde øye med trafikken rundt seg, og det er vrient nok når man sitter med blikket vent mot himmelen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA