Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tillatt å kjøre der det er merket med skilt: kun buss/taxi?

Startet av znaky85, søndag 18. oktober 2015, klokken 20:48

« forrige - neste »

Beckern

I disse to tilfellene på Karihaugen er det egentlig snakk om å gi bussene et kurant busstopp så det er helt ok at det er forbudt for oss elbiler
Det som er kjipt er alle kryssene der kollektivfelt oppheves og påbudt kjøreretning gjelder alle unntatt bus og taxi.
De skaper kø og er trafikkfarlige.

Elmo

Sitat fra: Beckern på onsdag 03. mai 2017, klokken 13:13
Det som er kjipt er alle kryssene der kollektivfelt oppheves og påbudt kjøreretning gjelder alle unntatt bus og taxi.
De skaper kø og er trafikkfarlige.
Nettopp (nesten) alle disse de har fjernet på Ring2 i Oslo
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Chivas

Det er egentlig helt utrolig, men jeg registrerer stadig flere biler som tar en spansk en nordgående på Furuset.
I går sto de i kø for å få bot evt advarsel. Kjørte forbi der nettopp, og igjen har politiet stilt seg opp. Jeg tror ikke de hadde startet med kontroll, og registrerte 10+ elbiler som slapp billig unna denne gangen.
Det må vel snart gå opp for noen at man ikke skal kjøre der?

Elbil fundamentalist

Det hjelper ikke at politiet står å deler ut masse bøter der. Det ligger prinsipp i lovverket at dersom der er tvil om hvordan en regel skal tolkes, så skal den tolkes rimelig og i favør av "tiltalte"
Dette er akkurat det samme som den gangen Kewer/Buddyer ble bøtelagt i fleng og vilkårlig for å stå på tvers i parkeringsluker. Det ble først orden på dette når jeg utformet en klage med henvisning til dette rettsprinsippet og husadvokaten hos Buddy konkretiserte dette til hjemler og rettspraksis.

Også i denne saken så er det ett ønske fra myndigheter at elbiler skal fremmes og gitt elbiler tilgang til kollektivfelt. Det er ikke tvil om at dette er ett kollektivfelt, og underforstått skal man være lempelig i favør av elbiler slike tvilsaker.

Nå spørs det da om denne "kampen" er verdt å kjempe etterhvert som vi er blitt mange elbiler, og hvis man hadde dratt dette for retten, hadde vel behovet til bussene blitt tillempet fordel.

Konklusjon: Dette hadde vært en klar sak i elbilens favør for 5 år siden, men ikke i dag sannsynligvis, med mindre det kan dokumenteres at det har minimal påvirkning for busser. Taxier tror jeg ikke ranker særlig over elbiler, da privatsjåfør med eller uten passasjer begynner å bli en belastning det også, også fordi dem ikke slutter å kjøpe dieselbiler...

Hva sier Lunitiks?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elmo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 23. mai 2017, klokken 16:35
Også i denne saken så er det ett ønske fra myndigheter at elbiler skal fremmes og gitt elbiler tilgang til kollektivfelt. Det er ikke tvil om at dette er ett kollektivfelt, og underforstått skal man være lempelig i favør av elbiler slike tvilsaker.

Nå spørs det da om denne "kampen" er verdt å kjempe etterhvert som vi er blitt mange elbiler, og hvis man hadde dratt dette for retten, hadde vel behovet til bussene blitt tillempet fordel.

Tror faktisk det har vært dratt for retten - og endte med tap.
Riktignok ikke av en elbilst, men en motorsyklist.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

keepitsimple

Har praksis endrets?

Jeg har for eksempel alltid kjørt rakt i kollektivfeltet før shell på Mosseveien i sørgående rettning.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Elmo

Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 30. mai 2017, klokken 14:41
Jeg har for eksempel alltid kjørt rakt i kollektivfeltet før shell på Mosseveien i sørgående rettning.
Er det noe sånn skilting der ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

keepitsimple

Haha. Er det noe som er kommet nylig? Men det er vel iaf. kollektivfelt før krysset fortsatt?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Elmo

Bildet er screenshot fra Goole Maps, så det er ikke sikkert det ser sånn ut nå (men jeg tror det).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jlan

Hva står det egentlig her da?

1) Hovedskiltet gjelder ikke EL-motorvogn, altså er det et vanlig kjørefelt for EL-motorvogn?
2) EL-motorvogn kan ikke kjøre her? Heller ikke el-busser og el-taxier ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Elmo

Sitat fra: jlan på onsdag 31. mai 2017, klokken 09:40
Hva står det egentlig her da?
1) Hovedskiltet gjelder ikke EL-motorvogn, altså er det et vanlig kjørefelt for EL-motorvogn?
2) EL-motorvogn kan ikke kjøre her? Heller ikke el-busser og el-taxier ?

Den diskusjonen (hvordan best missforstå hva myndighetene egentlig mener med sin misvisende skilting for kollektivfelt) hadde vi i flere andre tråder da "vi" ble kastet ut av kollektivfelte på E18 vestover ;) :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Sirup

Jeg synes det til tider er flaut å se hvor lite endel elbilister respekterer/forstår/kan trafikkreglene. Vi må ikke opptre som en gjeng wattnisser som ikke har forståelse for hvordan reglene og samspillet i trafikken fungerer.
Mye av det som jeg observerer ville ved politikontroll blitt belønnet med store bøter. Observerer til stadighet elbilister som kjører på steder forbudt for alle kjøretøy bortsett fra buss/taxi.

Legger ved bøtesatsene, så vet disse wattnissene hva som kommer i bot når de blir tatt av politiet.

Vi som kan reglene må forsøke å forklare andre elbilister hvordan reglene fungerer.

§ 1.Trafikklovbrudd som kan bøtelegges ved forenklet forelegg
1.   Overtredelse av vegtrafikkloven § 5, jf. trafikkskilt 362 og 366 og/eller fartsgrense etter vegtrafikkloven § 6, samt overtredelse av forskrift om forbud mot bruk av beltemotorsykkel (snøscooter) på offentlig veg eller overtredelse av § 4 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel
- når fartsgrense på stedet er 60 km/t eller lavere, og fartsoverskridelsen er,
a)   til og med 5 km/t   kr   750,–
b)   til og med 10 km/t   kr   2 050,–
c)   til og med 15 km/t   kr   3 700,–
d)   til og med 20 km/t   kr   5 350,–
e)   til og med 25 km/t   kr   8 300,–
- når fartsgrense på stedet er 70 km/t eller høyere og fartsoverskridelsen er,
j)   til og med 5 km/t   kr   750,–
k)   til og med 10 km/t   kr   2 050,–
l)   til og med 15 km/t   kr   3 300,–
m)   til og med 20 km/t   kr   4 600,–
n)   til og med 25 km/t   kr   6 250,–
o)   til og med 30 km/t   kr   8 300,–
p)   til og med 35 km/t   kr   9 950,–
- når fartsgrense på motorveg er 90 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er,
q)   36 km/t til og med 40 km/t   kr   10 400,–
2.   kjøring med motorvogn
a)   i strid med trafikklyssignal med fast eller blinkende lys med rød farge, unntatt lys med rød farge på tolyssignal brukt ved bomstasjon, kai eller annet område, skiltforskriften § 23 og § 24      
b)   med for kort avstand til forankjørende, jf. trafikkreglene § 5 nr. 3   kr   6 650,–
3.   kjøring med motorvogn i strid med trafikkskiltene,
302 Innkjøring forbudt,      
306.0, 306.1 og 306.3–5 Trafikkforbud,      
330 Svingforbud,      
332 Vendingsforbud,      
402 Påbudt kjøreretning,      
404 Påbudt kjørefelt,      
406 Påbudt rundkjøring,      
508 Kollektivfelt, trafikkreglene § 5      
509 Sambruksfelt, trafikkreglene § 5,      
526 Envegskjøring,      
548 Gågate   kr   5 350,–
4.   kjøring med motorvogn
a)   i sperreområde, begrenset av heltrukken gul linje eller parallelle gule sperrelinjer, skiltforskriften § 22 trafikkskilt 1014 og § 21 nr. 4      
b)   på fortau, sykkelfelt (skilt 521), gangveg (skilt 518), sykkelveg (skilt 520) og gang- og sykkelveg (skilt 522), trafikkreglene § 4      
c)   i strid med bestemmelsene om feltvalg ved svinging, trafikkreglene § 6      
d)   på eller over gul eller hvit sperrelinje og/eller i sperreområde begrenset av heltrukken hvit linje, skiltforskriften § 22 og § 21 nr. 4   kr   4 100,–
5.   trafikkreglene § 12, ulovlig forbikjøring med motorvogn,
a)   til høyre      
b)   like foran eller i vegkryss, eller hvor sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte      
c)   foran gangfelt      
d)   ved ikke å ha forvisset seg om at
1) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring, eller
2) ingen bakenforliggende har begynt å kjøre forbi ham      
e)   i strid med trafikkskiltene      
334 Forbikjøringsforbud      
335 Forbikjøringsforbud for lastebil   kr   6 650,–
6.   fører av motorvogn som ikke har overholdt vikeplikt,
a)   i henhold til trafikkskilt 202 Vikeplikt og 204 Stopp,      
b)   overfor trafikk fra høyre, trafikkreglene § 7      
c)   overfor gående i gangfelt, trafikkreglene § 9      
d)   ved utkjøring fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller lignende område, trafikkreglene § 7,      
e)   overfor gående eller syklende der det skal kjøres inn ved svinging, trafikkreglene § 7,      
f)   i henhold til § 3 i forskrift om forbud mot bruk av beltemotorsykkel (snøscooter) på offentlig veg eller § 3 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel   kr   6 650,–
7.   kjøring med motorvogn,
a)   uten å gi påbudt tegn, trafikkreglene § 14 og § 7 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel      
b)   uten å ha påbudt lys tent, trafikkreglene § 15 og § 6 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel      
c)   med lys som blir brukt på feilaktig måte, trafikkreglene § 15 og § 6 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel      
d)   uten å ha tilstrekkelig utsyn, forskrift om bruk av kjøretøy § 1-3      
e)   der det er feil ved nærlys, fjernlys eller kjørelys, vegtrafikkloven § 23      
f)   med større antall personer på noen av sitteinnretningene, eller på andre plasser enn kjøretøyet er registrert for, forskrift om bruk av kjøretøy § 3-1,      
g)   der foreskrevne kjennemerker mangler, forskrift om bruk av kjøretøy § 2-5   kr   2 550,–
8.   kjøring med motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkel er registrert for, vegtrafikkloven § 23 jf. § 13   kr   5 350,–
9.   vegtrafikkloven § 23, kjøring med kjøretøy,
a)   under 3,5 tonn tillatt totalvekt der parkeringsbrems ikke virker   kr   2 550,–
b)   3,5 tonn eller mer tillatt totalvekt der parkeringsbrems ikke virker   kr   4 100,–
10.   trafikkreglene § 4, kjøring med motorvogn eller vogntog som ikke lovlig kan kjøre minst 40 km/t eller med moped på motorveg eller motortrafikkveg   kr   1 650,–
11.   kjøring med sykkel
a)   uten å ha foreskrevne lykter montert eller tent, trafikkreglene § 15 og forskrift om krav til sykkel § 5      
b)   i strid med trafikksignallys med fast eller blinkende lys med rød farge, skiltforskriften § 24      
c)   i strid med skilt      
302 Innkjøring forbudt      
306.0 Forbudt for alle kjøretøy      
306.6 Forbudt for syklende      
306.8 Forbudt for syklende og gående      
d)   på motorveg og motortrafikkveg, trafikkreglene § 4   kr   1 150,–
12.   overtredelse av bestemmelser gitt med hjemmel i vegtrafikkloven § 23b   kr   1 650,–
13.   unnlatt sikring av passasjerer under 15 år, jf. vegtrafikkloven § 23a, jf. forskrift 21. september 1979 nr. 7 om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn   kr   2 250,–
14.   kjøring med selvbalanserende kjøretøy i strid med bestemmelser i nr. 1 til 10 og 12   halv sats av det som gjelder for motorvogner
15.   kjøring med selvbalanserende kjøretøy på veger med fartsgrense over 60 kilometer i timen   kr   2 150,–
VW e-Golf
Tesla Model X75

keepitsimple

Lurer fortsatt på hvordan man skal kjøre når buss/taxi får kjøre rakt i kollektivfeltet. Det er enda mer vanlig i norgående rettning på Mosseveien ved krysset mot Nordstrand. Der kjør omtrent ALLE elbiler rakt i kollektivfeltet, men jeg er usikker på om det er tillatet.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Sirup

Keepitsimple:
Jeg er ikke lokalkjent på stedet som du beskriver. Om du kan poste et "streetwiew" bilde av stedet, da kan du nok få en forklaring. Må se hvordan det er skiltet på stedet.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Elmo

Så lenge det er kollektivfelt eller bussfelt (se bildene) og det ikke er noe underskilt som begrense bruken så er det lovlig. Såvidt jeg vet er det ikke noen restriksjoner på Mosseveien mot sentrum forbi Nordstrand.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA