Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tillatt å kjøre der det er merket med skilt: kun buss/taxi?

Startet av znaky85, søndag 18. oktober 2015, klokken 20:48

« forrige - neste »

RodeoKlovn

Hvis jeg husker riktig står er det skiltet for kollektivfelt mellom operaen og barcode i Oslo, med et tilleggsskilt med "gjelder ikke EL-motorvogn" under.

Kan hydrogenbiler kjøre her?
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

THE

Hydrogenbil er også en elbil, så forbud for EL-motorvogn vil også inkludere hydrogenbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

OlavEmil

Vegvesenet skil mellom elektrisk eller hydrogendrivne bilar. Ut frå det kan hydrogenbilar framleis nytte kollektivfeltet.

"I felt med dette symbolet kan følgende kjøretøy kjøre:

(...)
Elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner EL, EK og HY."

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Beckern

Aner jeg at VV blir nødt til å ta en skikkelig opprydding snart.

  • Buss/Taxi
  • Buss
  • 2+
  • 3+
  • Gjelder ikke buss
  • Gjelder ikke buss og taxi
  • Kun Buss
  • Kun Buss og taxi
  • Gjelder ikke EL
  • Gjelder ikke EL HY EV
  • Gjelder ikke EL HY EV MC
  • Gjelder ikke EL  07-09
....
De kommer sikkert på en masse andre jeg ikke har tenkt på.


kjekk

Sitat fra: Blouberg på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:47
Er nok mange El bilister som tar seg til rette litt mer enn de har krav på. Ser f.eks mange som på E6 nord ut av Oslo benytter bussstoppet på Lindeberg. Der står det vitterlig påbudt kjørefelt til høyre med underskilt om Gjelder ikke buss.
Tror litt selvjustis fører til at vi beholder incentivene litt lenger
Var "razzia" der litt før jul, politiet hadde tatt oppstilling i busslomma og bøtla tilsynelatende etter hvert som fangsten kom inn.   Sjelden jeg ser kø av biler som venter på å få bot, må ha vært litt kjedelig å stå i den køen. 

Beckern

Sitat fra: kjekk på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:23
Sitat fra: Blouberg på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:47
Er nok mange El bilister som tar seg til rette litt mer enn de har krav på. Ser f.eks mange som på E6 nord ut av Oslo benytter bussstoppet på Lindeberg. Der står det vitterlig påbudt kjørefelt til høyre med underskilt om Gjelder ikke buss.
Tror litt selvjustis fører til at vi beholder incentivene litt lenger
Var "razzia" der litt før jul, politiet hadde tatt oppstilling i busslomma og bøtla tilsynelatende etter hvert som fangsten kom inn.   Sjelden jeg ser kø av biler som venter på å få bot, må ha vært litt kjedelig å stå i den køen.

Det er jo sånt som gjør oss upopulære og som samtidig drar med seg andre (MC) som også blir bøtelagt når det aksjoneres.

kjekk

Sitat fra: kjekk på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:23
Sitat fra: Blouberg på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:47
Er nok mange El bilister som tar seg til rette litt mer enn de har krav på. Ser f.eks mange som på E6 nord ut av Oslo benytter bussstoppet på Lindeberg. Der står det vitterlig påbudt kjørefelt til høyre med underskilt om Gjelder ikke buss.
Tror litt selvjustis fører til at vi beholder incentivene litt lenger
Var "razzia" der litt før jul, politiet hadde tatt oppstilling i busslomma og bøtla tilsynelatende etter hvert som fangsten kom inn.   Sjelden jeg ser kø av biler som venter på å få bot, må ha vært litt kjedelig å stå i den køen.
Ny razzia der i går den 5/4, må ha vært 20+ elbiler som stod i kø og ventet på å få bot, sistemann stod med akterenden ut i avkjøringfeltet og kunne nok kommet seg unna. Må ha vært pinlig å stå der mens trafikken på E6 suste forbi. Regner med at det fulgte en god dose kjeft med boten også, så ut som politimannen var rimelig rød i nakken. 

Ingeniøren

#22
Ja det er viktig å ta de virkelig stor synderne som kjører feil i kollektivfeltet, mens de som selger dop til unger utenfor sentralstasjonen går fri. Penga rår her og - har de bonus som private parkeringsvakter tro :-1-:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n


Leaf_2014

De fleste av dopdealerne startet ut med mer uskyldige ting. Sniking med elbil er en av gjengangerne. Så baller det på seg.
Leaf 2014

Elmo

Sitat fra: THE på torsdag 19. november 2015, klokken 14:05
Hydrogenbil er også en elbil, så forbud for EL-motorvogn vil også inkludere hydrogenbil.

Fuelcell HY bil er elbil, men de fleste HY bilene har forbrenningsmotor.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.26.7  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

TorR

Sitat fra: Elmo på fredag 14. april 2017, klokken 20:13
Sitat fra: THE på torsdag 19. november 2015, klokken 14:05
Hydrogenbil er også en elbil, så forbud for EL-motorvogn vil også inkludere hydrogenbil.

Fuelcell HY bil er elbil, men de fleste HY bilene har forbrenningsmotor.

Det er vel begrenset utvalg av biler med forbrenningsmotor? https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hydrogen_internal_combustion_engine_vehicles

Beckern

Sitat fra: kjekk på torsdag 06. april 2017, klokken 13:43
Sitat fra: kjekk på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:23
Sitat fra: Blouberg på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:47
Er nok mange El bilister som tar seg til rette litt mer enn de har krav på. Ser f.eks mange som på E6 nord ut av Oslo benytter bussstoppet på Lindeberg. Der står det vitterlig påbudt kjørefelt til høyre med underskilt om Gjelder ikke buss.
Tror litt selvjustis fører til at vi beholder incentivene litt lenger
Var "razzia" der litt før jul, politiet hadde tatt oppstilling i busslomma og bøtla tilsynelatende etter hvert som fangsten kom inn.   Sjelden jeg ser kø av biler som venter på å få bot, må ha vært litt kjedelig å stå i den køen.
Ny razzia der i går den 5/4, må ha vært 20+ elbiler som stod i kø og ventet på å få bot, sistemann stod med akterenden ut i avkjøringfeltet og kunne nok kommet seg unna. Må ha vært pinlig å stå der mens trafikken på E6 suste forbi. Regner med at det fulgte en god dose kjeft med boten også, så ut som politimannen var rimelig rød i nakken.

Utmerket. Det får heller være at et par doplangere slipper unna. At de har storrazzia der en gang i året kan neppe kalles pengeinnsamling, da hadde de vært der hver uke.
Antallet som benytter den bussloma er astronomisk.

Chivas

Er disse busslommene med "påbudt kjørefelt til høyre med underskilt om Gjelder ikke buss" noe elbilistene er klar over er forbudt å kjøre i?
Registrerte selv i dag en mengde elbiler som benyttet seg av denne i sørgående retning på motsatt side (pga heftig kø ellers i filene) og tenkte med en gang at dette kan da vel ikke være lovlig. Eller har det blitt slik at siden alle kjører der gjør det ikke noe om man selv kjører der?

På meg så virker det som at man kan stå ustanselig å skrive ut bøter på disse to stedene (og sikkert en haug med andre) :D

Elmo

Sitat fra: Chivas på tirsdag 02. mai 2017, klokken 09:13
Er disse busslommene med "påbudt kjørefelt til høyre med underskilt om Gjelder ikke buss" noe elbilistene er klar over er forbudt å kjøre i?

Alle burde vite.  Mange vet dessverre ikke.  En del vet men kjører allikevel.
Nettopp på grunn av at mange ikke vet så er det en del steder skiltet om så den "fella" blir fjernet (feks Ring2 i Oslo).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.26.7  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA