Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY - tråden

Startet av Muffinman, lørdag 19. september 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

VegarHenriksen

Etter at dørene ble så bra, så måtte jeg selvfølgelig ha matchene karbonfiber i dashbordet. En tusenlapp til fra Ebay og jeg er meget fornøyd med resultatet. Lekkert! Jeg kjøpte for mange måneder siden Tesla sin OEM karbonfiber fra huggeren, men syns den matt fargen ble litt kjedelig.

Her får dere også en sneakpeak av Alcantara retrofit'n min, sålangt A,B og C pillars + solskjermer. Jeg mangler kun alcantara solid roof taktrekket, så hvis noen har tips til hvor jeg kan finne det så hadde jeg blitt megahappy!  :o

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Muffinman

Trenger bare 1 pass med medium/medium kombo på Tesla sin matte karbon, så blir den akkurat like blank :)

VegarHenriksen

Sitat fra: Muffinman på mandag 07. september 2020, klokken 08:07
Trenger bare 1 pass med medium/medium kombo på Tesla sin matte karbon, så blir den akkurat like blank :)

Det er sant, men karbonfiberet er annerledes så det ville ikke matchet alikevell  ;)
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

alda

Sitat fra: VegarHenriksen på mandag 07. september 2020, klokken 00:09
Etter at dørene ble så bra, så måtte jeg selvfølgelig ha matchene karbonfiber i dashbordet. En tusenlapp til fra Ebay og jeg er meget fornøyd med resultatet. Lekkert! Jeg kjøpte for mange måneder siden Tesla sin OEM karbonfiber fra huggeren, men syns den matt fargen ble litt kjedelig.

Her får dere også en sneakpeak av Alcantara retrofit'n min, sålangt A,B og C pillars + solskjermer. Jeg mangler kun alcantara solid roof taktrekket, så hvis noen har tips til hvor jeg kan finne det så hadde jeg blitt megahappy!  :o


Snyyyyygt!! :+1: :+1: :+1:

Är detta "precutta" folie som er inte är alltför komplicerad att applicera eller? Kan du posta link?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Ser vel ut som nye deler og ikke folie dette? Prisen skulle vel også tilsi det. Da må man skru litt, men ikke mye :)

VegarHenriksen

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

alda

Sitat fra: VegarHenriksen på onsdag 09. september 2020, klokken 15:54
Er ABS plastikk med carbon fiber lag på toppen. Er ikke verre enn litt dobbelsidig tape som kommer på de fra fabrikk ;)

https://www.ebay.com/itm/Car-Interior-Central-Control-Dashboard-Panel-Trim-For-Tesla-Model-S-X-2013-2021/283803988465?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Tack för link! Ser at det finns precutta karbonfolie oxå, til en tiondel av priset.... Lite svårare att lägga så det ser bra ut kanske, men var ju otroligt billigt....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

VegarHenriksen

Tror ikke precut folie er så vanskelig å få lagt pent så lenge du er nøye. Grunnen til at jeg ikke gikk for folie er på grunn av at du som oftest ser at det er falsk karbonfiber, men hvis man ikke er så nøye på dette så er det absolutt en løsning verdt å gå. Når det er sagt så er disse panelene til 1000-lappen ganske rimelig med tanke på at de fleste selgerne selger de til 5-6-7 lapper  :o
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

magnussen01

Jeg leser fra tid til annen om amerikanere som opplever at dreneringshullene i soltaket tetter seg og potensielt kan føre til lekkasje inn i bilen. Er det noen som har oversikt over plassering av disse dreneringshullene og / eller en DIY på hvordan man renser opp?

nightflare

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. februar 2020, klokken 20:30
Det er fire pinner i kontakten på kaliperen. De to som sitter ytterst, en på hver side - dvs ikke de to i midten kan tilkobles 12v så kjører man kalipreren en eller andre veien. Bytt polaritet for å snu retning.Obs på at det ikke stopper i endestilling, så her er det best å bruke vett pluss en strømforsyning som kneler ved større belastning. Dvs bør man være veldig forsiktig med å bruke et 12v bilbatteri, for eksempel. Og kaliperen bør helst ligge stødig på benken når man gjør det, for det innebærer gjerne fikling med to ledinger hvor de egentlig ikke passer helt ;)

Takk for bra tips! Vet du om man også må bruke bremsestempelverktøy for å dytte stempelet lenger inn når motoren har trukket seg tilbake, eller følger stempelet med når man kobler på strøm? (Ref denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=o1nQY-oBS-Q )

Vet du om en av skivene i dette settet passer til stempelet på en 2014 Model S med separat parkbrems?
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremsestempelverktoy/bremsestempelverktoy-5-deler-2000023846
Tesla Model S 85 (Desember 2014)
Tesla Model 3 (Februar 2020)

Muffinman

Du kjører stempelet helt inn ved å koble til spenning. Ingen verktøy nødvendig.

Kommer på at jeg faktisk har dette verktøyet, men har ikke brukt det siden jeg solgte dieselbilen for mer enn 7 år siden :)

nightflare

Sitat fra: Muffinman på søndag 20. desember 2020, klokken 22:08
Du kjører stempelet helt inn ved å koble til spenning. Ingen verktøy nødvendig.

Kommer på at jeg faktisk har dette verktøyet, men har ikke brukt det siden jeg solgte dieselbilen for mer enn 7 år siden :)


Supert, takk for svar! Da får jeg bare prøve å dra av den kontakten og sette på strøm da :)
Tesla Model S 85 (Desember 2014)
Tesla Model 3 (Februar 2020)

Muffinman

Hvis du prøver 9v batteri er det fint om du melder tilbake om det funker. I så fall er det en fordel da det er en veldig svak strømkilde som neppe vil lage problemer om man kjører litt for lenge etter indre endestilling er nådd.

nightflare

Sitat fra: Muffinman på mandag 21. desember 2020, klokken 13:35
Hvis du prøver 9v batteri er det fint om du melder tilbake om det funker. I så fall er det en fordel da det er en veldig svak strømkilde som neppe vil lage problemer om man kjører litt for lenge etter indre endestilling er nådd.

Yes! Da kan jeg bekrefte at metoden funker, også med 9v batteri. Ville prøve det før jeg gadd å dra fra et 12v bilbatteri :D
Helt konge, takk igjen for tips og instruksjoner!! :)

Til andre som evt lurer, her er en video som viser samme teknikken, men på en annen caliper. Men merk at man IKKE trenger stempelverktøy som i videoen, det holder med batterimetoden.
https://www.youtube.com/watch?v=o1nQY-oBS-Q

Så for å summere opp:
For å kjøre inn stempelet på en Tesla Model S med separat parkbrems (2014 modell)
1. Koble fra kontakten til parkbremscaliperen.
2. Ta av parkbremscaliperen.
3. Koble til en ledning på pin ytterst til høyre og pin ytterst til venstre (det er 4 pins) (jeg brukte disse https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/smal-flatstifthylse-10-stk-2000041148 )
4. Koble andre enden av ledningene til et 9v batteri. Hvis stempelet går utover i stedet for innover bytter du bare om på + og -.
5. Suksess, stempelet bør nå ha trukket seg helt inn slik at du får på nye bremseklosser.
Tesla Model S 85 (Desember 2014)
Tesla Model 3 (Februar 2020)

VegarHenriksen

Enda mer action, 2019 senterkonsoll installert i min 2013 modell. Ikke bare koppholdere bak, men også USB. Dette anbefales som bare rakkern, innmari digg med senterkonsoll og ikke minst flere koppholdere! :)

Tråd på TMC: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/integrated-center-console-install.127639/





Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA