Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frazer-Nash Pico Bus prosjekt

Startet av Go-carter, fredag 29. januar 2010, klokken 21:02

« forrige - neste »

Go-carter

Jau, da har jeg begitt meg ut på det dype vann med et elbilprosjekt! :)

Alt er hentet i dag, for å ha et rullende chassis mangler jeg "kun" støtdempere, og tannstang foran(og bak?). Så er det å designe et karosseri, og finne ut litt mere om teknikken... Jeg kan absolutt INGENTING om elektrisitet på dette nivået, det eneste jeg har gjort er å legge nytt kabelnett i Land Rover'n min, samt lodde en og annen diode i min barndom.

Men over til bildene!


Trommelbremser bak, skivebremser foran.


Ramma


Forstilling


...og det beste er at han kanskje fikk tak i en til :) Han og en kompis fikk tak i de bare fordi de skulle ha støtdemperne!!! :o Slakte en så spesiell bil for fire støtdempere! :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rav4_EV

Regner med at du blir bedre kjent med problematikken rundt uavfjæret vekt. Dette kjøretøyet ser ut til å være skrekkens eksempel på dette. :o

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Go-carter

Hehe, jauda! Har en løpsbil hvor bakakselen veier 10-20 kg, den har jeg nå letta med en aludiff :)

Ellers veier vel de navmotorene en del, ja. Får prøve å kompansere med lettere felger, evt. Ikke at det er så veldig merkbart i 50km/h :p
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Her er da den eneste løse boksen jeg fikk med, noe som iallefall på etiketten tilsier å være en 600w DC-DC konverter. Men den så fryktelig stor ut, og fryktelig bøs til å bare være en 600w Dc-DC konverter?  ???

Han hadde iallefall et potmeter til gass og, noen andre bokser også han skulle prøve å finne frem ila uka. Og også kontakpersonene på Think.





TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ken

#4
Men husk at 600 watt er 50A @12 volt. Ser luftkjølt ut.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Go-carter

Ah, ja det gir jo egentlig litt mening. Snodig at det står "1800w" elns på den lille flate dingsen i midten, men 600w ellers. Men spørsmålet er da om denna er til alt av lys/etc på 12V da? Må jo huske at den har en elektrisk motor som driver bussdøra, og den kan vel være tung å drive den og...

Skal få dratt den inn i garasjen i morgen, kompisen som meldte seg frivillig i dag blei sjuk  :-[ Også skal jeg sjekke om støtdemperne fra løpsbilen min passer! :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Enda ikke fått den inn i garasjen, litt for mye rot som må sorteres/hives før den får plass ::)

Men! Gjordt en oppdagelse i dag, den har til alt hell like støtdempere og fjærer som sitter på løpsbilen min, så da kan jeg heller kjøpe fire nye til den, og bruke de gamle på pico'n :) Har to reserve og som jeg smeller på bak, så bakstillinga er "ferdig". Vurderer dog å sette inn tannstang både foran -og- bak(ettersom det mangler foran), for da er jo muligheten for både firehjulssving og kjøring sideveis tilstede! :D Snakker vi tidenes enkleste lukeparkering? ;)

Fant også rammenummeret på den i dag. Og et 12v batteri! :D Skal ta det med inn, og se om jeg får liv i det :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

morten

Hva er en Frazer-Nash Pico Bus?   Letet litt etter informasjon/bilder, men fant intet.   
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Griffel

#8
I 2004-2005 da Think var eid av Kamkorp ble «Ford Thinken» lagt på is. Det ble lansert en "Think Public" for 4 personer. Meningen var å ha stasjoner hvor slike biler ville bli parkert i små grupper ala' Taxi holdeplasser rundt i byen. Brukere ville hente og levere kjøretøyene på stasjonene. Registrerte bruker skulle få et kort som ville tillate bruk, og som ble belastet fra med bruken fra en tok bilen til den ble satt tilbake.

Konseptet var basert på test i Sveits med en såkalt "PicoBus" utviklet tidligere ved Think søster Frazer-Nash. Kamkorp eide Think og Frazer-Nash dengang. Drivlinjen fra Frazer-Nash skulle tilpasses Think Public. Derfor havnet noen av disse i Norge.

Kanskje PicoBus var redd for å bli fotografert? Det vet jeg ikke men bilder av Think Public finnes det mange av.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

POSi411

#9

POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

El rayo

#10
Denne havnet hos meg. Til tross for høytidelig løfte om å ikke røre den før GinELla er ferdig, så klarte jeg ikke å dy meg. Vindusheismotoren med gearboks som åpnet og lukket døra er demontert og prøvekjørt. Den fungerer og er gitt bort til en som trengte noe slikt til en hjemmelaget løftebukk etter at to vanlige 230V hånddriller er knekt.

Det ser ut til at Frazer-Nash laget absolutt alt selv. Bremsekaliperne har bokstavene "FN" støpt inn, det har også motorene. Bremsetromlene har et delenummer som begynner med "FN". Synd at noen har forsøkt å dra av bremsetromlene med rå makt og ødelagt flensen innerst, men de går i hvertfall rundt etter at jeg dæljet tromlene inn på plass slik at bremseskoene slapp taket. Motorstyringene/inverterne er også eget produkt.

Pot.meteret som regulerer farten mangler. Frazer-Nash svarer ikke på e-post. Jeg har en sort og en rød ledning og en grønn og en hvit som er tvinnet. Noen som har en "kvalifisert gjetting" på motstandsverdi, spenning og kobling?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Go-carter på mandag 01. februar 2010, klokken 17:18
Fant også rammenummeret på den i dag. Og et 12v batteri! :D Skal ta det med inn, og se om jeg får liv i det :)
Har tatt ut batteriet og satt det på lading med en konstantstrømlader med 0,05A i snart ett døgn. Det ser ikke lovende ut; minst én død celle. Skal gi det et par døgn til før det går til resirkulering.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Denne er bredere enn Mini classic. Prøvde en '73 Mini tannstang, men den var for smal til at justeringene av spissing er nok til at den kan brukes direkte. Her må det modifikasjon til.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Nå er denne gitt videre, håper nye eieren er dyktigere enn meg til å få samlet nødvendige deler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på fredag 16. juli 2010, klokken 22:23
Nå er denne gitt videre, håper nye eieren er dyktigere enn meg til å få samlet nødvendige deler.
Til info for den nye eieren så finnes det en tilsvarende bil som er mere komplett og som eieren ønsker å gi bort. Den mangler dessverre også karosseri, og rammen er gjort kortene, men ellers skal den såvidt jeg vet være intakt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA